Gå til innhold

murf3n tester P40 pro [Testpilot]


Anbefalte innlegg

Etter å ha testet Huawei P40 Pro nå i 10 dager vil jeg si at telefonen er et beist.

Utsende er lekkert med stor 3D Kurvet Amoled skjerm på 6,58" og 90Hz oppdatering som gir jevn grafikk og et krystall klart bilde.
Touch skjermen er lett å trykke på og responderer raskt.
Telefonen har 8Gb Ram og 256Gb lagringsplass, en godt spekket telefon som jobber hurtig og har plass til mye bilder, apper, filmer og annet du ønsker å lagre på telefonen.

 Telefonen kommer i 3 forskjellige farger Sort, Silver Frost og Ice White.
Jeg fikk tilsendt Ice white og fargen er super fin med et hint av perlemor.
Jeg synes den ligger godt i hånden, men er glatt uten noe beskyttelse deksel rundt.
I esken følger det med et transparent deksel som jeg anbefaler å ta i bruk, da ligger telefonen enda bedre i hånden.

PhoneClone overføring av filer fra gammel telefon til ny telefon (Huawei P30 Pro til Huawei P40 Pro) gikk på 20 min (ca 115Gb).
Enkel i bruk, ingen problemer under overføring og alt av bilder, kontakter, filmer, meldinger og de fleste apper fulgte med.

Fingeravtrykksensoren vil jeg si er bedre enn forrige modell P30 Pro som jeg har fra før av.
Den reagerer mye raskere og leser fingeravtrykket mitt lettere.
Jeg liker også at den er plassert høyere opp på skjermen noe som gjør det lettere å åpne telefonen når du er på farta.
Telefonen jobber hurtig, her merker jeg forskjell fra P30 Pro. Absolutt et stort pluss fra min side.

 P40 pro har ingen synlige høyttalere, men akustisk display med elektromagnetisk lyd i skjermen.
Ganske kult og fungerer veldig bra når man ringer med telefonen.

Når det gjelder lyd kvalitet på P40 Pro har jeg testet den opp mot P30 Pro.
Jeg må innrømme at jeg synes at tonene på P40 pro var litt høyere i forhold til P30 pro som var litt dypere.
Så her foretrekker jeg lyd kvaliteten til P30 pro fremfor P40 pro.
Lyden føltes litt innestengt i P40 Pro, men til at lyden kommer av lyd bølger i skjermen vil jeg si at lyden absolutt er god og fungerer bra.

Telefonen er også vannavstøtende, jeg prøvde faktisk å vaske tlf med såpe for å se hvordan dette fungerer.
Alle vet jo at telefoner er bakteriebomber og de får lett fingermerker..
Jeg hadde telefonen under kranen og såpet den forsiktig inn mens jeg lot vannet renne på telefonen.
Jeg valgte å prøve å holde undersiden av telefonen (ladeinngangen) unna vann da jeg ikke ønsket å få såpe inn i ladeinngangen, jeg tørket den godt og telefonen funket utmerket etterpå.
Det sies at telefonen er IP68 sertifisert å skal tåle vann opptil 30 min og ned mot 1,5 m dybde, dette har jeg ikke testet selv.

Kamera fra Leica er alltid betryggende og her får du topp kvalitet.
Med trippelt kamera på baksiden er det gøy å bruke telefonen som kamera og Huawei P40 Pro skuffer ikke.
Jeg er super fornøyd med at Auto (Bilder) fungerer så bra og når AI er aktivert hjelper deg enda mer.

IMG_20200504_152027_1.thumb.jpg.13e67f1764e10a052aff4ebec71e8ee5.jpg

IMG_20200504_152227.thumb.jpg.561195cfcbacdb515019b8b7d25572c7.jpg

I en travel hverdag med dyr, barn og andre objekter som ofte er like raske i blinkskuddet som de er ute av det er det gøy å bare skru på kamera å ta bilder uten å måtte stille inn masse innstillinger for å ta fine bilder.
Men i tillegg har du Proff modus som gir deg mulighet til å kunne stille inn lukker, blender og ISO.
De fleste med fotointeresse vil nok også juble over at du kan fotografere i RAW format slik at du har flere muligheter i redigeringen i ettertid, dette tror jeg er noe som får de fleste fotografer til å smile bredt.


IMG_20200504_160650.thumb.jpg.5e0abd2868b2bd30cce5b609b691fbad.jpgTelefonen har et 40 Mpx Vidvinkel kamera som tar skarpe bilder med god farge gjengivelse.
Den har et 50 Mpx hoved kamera som gir meget detaljerte bilder.

Den har også et telefoto kamera på 12 Mpx som lar deg zoome inn til 5x optisk zoom.
I tillegg et 3D TOF kamera som gir deg mulighet til å ta ‘’Bokeh’’ bilder.
Kamera imponerer meg veldig og bildestabilisatoren er veldig stabil selv med litt skjelvinger.

Natt fotografering var gøy, ISO støy var lavt selv når det kun var lys på himmelen fra månen.
Bildene jeg tok ble skarpe og meget klare, her har Huawei gjort noe riktig.
Den slet litt med å få riktig eksponering, men etter å trykke et par ganger på skjermen for å fokusere ble det meget bra.

P40VP30-3.thumb.jpg.5522a5b2dbac0f5e0b186f14b856cabe.jpg

Telefonen fokuserer raskt noe som kommer godt med når du skal ta bilde av noe som er i bevegelse.
AI Lens funksjonen som du kan bruke til å peke på gjenstander for å finne ut mer om de er ganske kul.
Du kan rette kamera mot et kjent maleri for å få mer informasjon om maleriet.
Den kan gjenkjenne tekst på flere språk å få det oversatt for deg.
Du kan scanne inn et produkt med kamera og på den måten få opp prisen og navnet på produktet og enkelt kjøpe det på nett.
Jeg testet dette på et minnekort, tok bilde av minnekortet med AI Lens og fikk opp flere alternativer og enkelt kunne kjøpe et nytt minnekort fra Amazon.

Telefonen har også 2 front kamera på 32 Mpx, eller selfie kamera som de også kalles.
Tidligere telefoner fra andre merker jeg har testet har oppløsningen her vært skuffende..
Huawei P40 Pro har front kamera som gjør jobben bedre enn forventet. Det er lite støy og har veldig høy kvalitet på bildene.
Bildene blir skarpe også i dårlig belysning. I tillegg merker jeg at du får mer dybde i bildene når du tar portretter.

Video er Huawei P40 Pro i en klasse for seg selv.
Med 4K video blir filmene skrape og med god flyt.

Tidligere har jeg slitt en del med at panorering ofte blir hakkete på Huawei P30 Pro, men dette var vesentlig bedre på Huawei P40 Pro og den justerer lyset veldig bra selv.
Telefonen er genial til sakte film og med 7680 fps kan du kjøre filmen i veldig sakte film og det fortsatt ser bra ut.
Noe som også er gøy er at du nå kan filme med selfiekamera i front i 4K kvalitet, med opptil 60 fps.

 I Huawei P40 Pro har de satt inn et stort batteri på 4200 mAh.
Jeg opplevde telefonen hadde god batteritid, telefonen kunne fint holde i nesten 2 døgn med normalt bruk.
Kontra tidligere telefoner fra andre merker som kun varte halve dagen før de måtte lades opp ved samme bruk.

 Med i esken følger det også med en 40W hurtiglader som lader telefonen super raskt.
Fra 0% strøm fikk jeg 32% etter ca 10 min og etter ca 30 min hadde telefonen 73% strøm.
Hvis jeg har glemt å lade telefonen før jeg skal ut på jobb, og da kunne låne en stikkontakt i 10 min hos en kunde vil 32% holde ut arbeidsdagen uten problemer, det er et stort pluss fra meg.

 Jeg lastet ned Asphalt 9 som er et bil spill. Jeg er nok ikke den som bruker mobilen mest til spill, men når man første setter seg ned og opplever at grafikken går sømløst er det ganske gøy, det ble noen ekstra runder for å si det sånn.
Det er stor forskjell og du merker at 90 Hz gir en jevn flyt når du spiller.

 AppGallery finner de fleste apper unntatt facebook, messenger, instagram og de fleste google apper.
Jeg prøvde flere GPS apper, den jeg fikk til å fungere best var GPS Sygic.
Den klarte å finne frem gaten jeg skulle til men ikke hus nummeret.
Jeg testet også Karta Gps og Maps.me men synes Gps Sygic var den som var lettest å betjene og var enklest å finne frem med. De andre brukte lang tid og maps.me klarte ikke i det hele tatt å laste opp ruten.

Nå er også Snapchat i AppGallery, den ble raskt nedlastet og fungerer som den skal.

 Facebook, Messenger og Instagram er noen apper jeg ikke kan leve uten så disse appene fikk jeg enkelt lastet ned via APKPure.
Jeg synes Huawei sin egen nettleser var litt for enkel så ved et raskt søk fant jeg Opera på APKPure og lastet den ned som hoved nettleser.

 Bank apper har jeg slitt med å finne, jeg selv har SpareBanken 1 Nord-Norge.
Jeg bruker mye Engangskode appen til betalinger, denne finnes ikke foreløpig i AppGallery.
Men håper den snart er på plass, i tillegg er det et sort savn at Vipps ikke er en app som støttes og håper de får den på plass innen kort tid.

 Jeg lastet ned MoreApps og her finner du flere apper som du kanskje savner.
Youtube, Spotify, facebook, Netflix, Twitter, Skype, eBay osv.

 Hvis jeg skal oppsummere telefonen synes jeg den er et lekkert råskinn med nesten alt man trenger.
Fantastisk kamera, rask, god batteritid, rask å lade og de fleste appene man bruker i det daglige.
Men for meg personlig er det er stort minus at noen av bank appene ikke er mulig å laste ned.

Vipps er fortsatt ikke klar til Huawei P40 Pro og usikkert om den noen gang vil komme.
Om dette er noe jeg kan leve uten er jeg fortsatt usikker på.
I tillegg er Google Maps en app som er veldig savnet så om Sim kortet mitt vil bli flyttet fra P40 Pro og tilbake til Huawei P30 Pro har jeg ikke helt klart å bestemme meg for.

Får Huawei dette på plass tror jeg Huawei P40 Pro vil være en telefon som vil være vanskelig å slå for konkurrentene.

 Telefonen er sendt via Huawei og alle meninger er mine egne.

Endret av Murf3n
Måtte legge inn bilder
Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
Videoannonse
Annonse
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...