Gå til innhold

SPU60-charger138S


Anbefalte innlegg

Hva mener dere om noe slikt, tror dere denne er trygg å lade opp Lead acid battery? Eneste jeg syns det er litt rart fleste har egne 230 volt og 12 volt skuehull langt fra hverandre, men virker ut som 230 volt delen er egen del fra 12\14 volt så godt mulig den er trygg og bruke, men litt usikker på hva det andre er om det er motstand og ladekontroller?

IMG_1622.JPG

IMG_1623.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har kjøpt er en 230V ladekontroller for  12V Lead acid batteri. Du kobler 230V inn på skrue L og N, batteriet i midten og så henger du 12V lasten på V out. 

Men hvorfor har du tatt elektronikken ut av kabinettet? Da oppstår det berøringsfare. Ser du har bestilt den med kinesisk nettplugg og at overgangen du bruker er ødelagt. Skift til en ny EU eller shuko-plugg, koble til batteriet først og 230V etterpå. Da er det bare tut å kjør. LED-lampene vil fortelle deg om status på batteriet og du kan hente ut alarmsignaler på relekontaktene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har byttet euro kabelene og kjøpte

499,-MC-BATTERI GEL 12V 11AHArt.nr. 80-819

Vet ikke hvor dumt eller smart det var siden det var eneste batteriet som er lite og som er enkelt å få tak. Virker ut som quickcharge + lade en laptop går lite volt var 12.4 volt men har nå 12 volt.

Ser ikke ut som alt LED lys virker, er litt usikker om den laderen slår automatisk av, for lyser kun det borteste lyset.  Gir ingenting hvis man ikke kobler til 230 volt så koblet til solarpanel for å måle volt, så vet ikke hvor godt det er over tid?

Men fikk vertfall satt volt, så litt usikker om skal forsøke å koble til solsellepanelene i kveld.

Sitat

Men hvorfor har du tatt elektronikken ut av kabinettet?

For prøver å sjekke om det er god eller dårlig kontroller, man kan ofte bli lurt på ebay. Syns det er rart LED lysene kun lyser 1 den borteste. Men godt være fordi batteriet er fullladet.
 
Har noen av dere peiling på hvor mye amper på 12 volt er skadelig? For faktisk fremdeles usikker om jeg burde vurdert:
 
2249,-SMF-BATTERI 12V 180 AH 1100CCA
 
For til en router\laptop vil nok 11a fungere men til tyngere bruk bør vel 180 ah fungere bedre.
Er også usikker på levetiden og risikoen for støt, for enkelte mener 180ah er farlig.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du har nok blingsa med det batteriet. Laderen er beregnet for Lead acid batteri, ikke vanlig blybatteri for MC.

De LED-lysene har forskjellige farger og hvilket lys som lyser vil fortelle deg noe om hvilken fase batteriet og laderen er i. Om batteriet er under lading, om lasten driftes fra batteriet og om batteriet har passende spenning. Siden du bruker feil type batteri så er det ikke sikkert du får helt riktig lading av batteriet og riktig utslag på lampene. Med riktig batterie så vil dette fungere som en DC UPS for 12V. Enheten henter lading i fra 230V AC.

Solcellepanelene dine hører ikke hjemme i dette oppsettet. Dessuten så  ble solcellepanelene dine levert ferdig med 5V USB-ladere som var limt fast bak på panelene. Det er en helt annen sak og bør ikke blandes i lag med denne løsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Solcellepanelene dine hører ikke hjemme i dette oppsettet. Dessuten så  ble solcellepanelene dine levert ferdig med 5V USB-ladere som var limt fast bak på panelene.

Ikke nå lengere, har nå byttet til banana plugg, men fremdeles usikker på løsning der. For er jo synd å kjøpe batteri som er ubrukelig til begge deler, gi noe tips på biltema i såfall. Er bare de som batterier, ellers må man bestille på nettet.

Har du kunskap hva skjer å koble 12 volt enheter direkte til batteriene vil det 100% sikkert ødlegge laptopene og routerne? på grunn av amper? Eller er det ikke helt sikkert? Volt er neppe problem.

Så du mener jeg burde kjøpt

BLYAKKUMULATOR 12V 18AH

Art.nr. 80-413
  • Spenning: 12 V
  • Kapasitet: 18 Ah

Var også så på den, men selgeren jeg snakket med mener den jeg valgte vil holde lengere og tåle mere utlandinger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (2 timer siden):

Det du har kjøpt er en 230V ladekontroller for  12V Lead acid batteri. Du kobler 230V inn på skrue L og N, batteriet i midten og så henger du 12V lasten på V out.

Men blir det samme hvem GND er koblet på den minus? for prøvd å lade virker ikke ut som batteriet lader. Ellers tar det tid. Hvis ikke ladningen kal stoppe på 12 volt?

Blir spennende å se langtidvirkningen for husker med batteriene til drillen den var best i starten så senere ble den pluselig degradert, så godt mulig opplever noe ligdene på slike batterier. For er usikker på det:

Sitat

Ladespenningen skal ligge noe høyere enn batteriets nominelle spenning. Blybatterier trenger tid for å motta lading. Derfor skal ladestrømmen som tilføres ved syklisk drift, ikke være større enn 30 % av batteriets kapasitetsverdi, som angis i Ah

For usikker om de degrader batteriet veldig fort?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, LMH1 said:

Har noen av dere peiling på hvor mye amper på 12 volt er skadelig? For faktisk fremdeles usikker om jeg burde vurdert:

En tommelfingerregel er ca. 1/10 av kapasiteten. Er batteriet på 8Ah så bør du ikke lade med mer enn 0,8A. Er batteriet på 22Ah så bør du ikke lade med mer enn 2,2A osv. Ellers kommer det an på kvaliteten på batteriene og type batteri. Ofte står det på siden av selve batteriet hva det kan lades med maks.

 

Hvis du tenker på støt så har Ah ingenting å si. Generelt sett må du over 50V for at det skal defineres som nevneverdig farlig. Derimot er det større fare hvis du kortslutter et batteri med høy kapastitet (Ah) eller hvis det skulle eksplodere.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (50 minutter siden):

Ikke nå lengere, har nå byttet til banana plugg, men fremdeles usikker på løsning der. For er jo synd å kjøpe batteri som er ubrukelig til begge deler, gi noe tips på biltema i såfall. Er bare de som batterier, ellers må man bestille på nettet.

Har du kunskap hva skjer å koble 12 volt enheter direkte til batteriene vil det 100% sikkert ødlegge laptopene og routerne? på grunn av amper? Eller er det ikke helt sikkert? Volt er neppe problem.

Så du mener jeg burde kjøpt

BLYAKKUMULATOR 12V 18AH

Art.nr. 80-413
  • Spenning: 12 V
  • Kapasitet: 18 Ah

Var også så på den, men selgeren jeg snakket med mener den jeg valgte vil holde lengere og tåle mere utlandinger.

 

Biltemas batteri Art.nr. 80-413 vil passe opp mot denne ladekontrolleren. Solcellepanelene dine vil ikke passe inn i lag med dette. Tviler på at din bærbare PC skal ha 12V da det er mer vanlig med 19, 19,5 eller 21V på dem (noen skal sågar ha både 19,5V og 5V). Sjekk hva som står på laderen som fulgte med PC'en. Routeren din skal ha 12V så den kan du koble til på V uot. 

GND er nok å lese som 12V mius for denne boksen, men jord-tilkoplingen ved siden av L og N er for å avslutte jord fra 230V nettet (du bruker ikke denne siden nettkabelen din er uten jord). På eBay-siden hvor du bestilte boksen så er det en fin forklaring på hva LED-lysene betyr og hvordan enheten skal kobler. Der står også hvilket batteritype den er laget for og hvordan den fungerer.

Denne batteritypen har en typisk levetid på 4-5 år. De små kan ofte ryke etter 2-3 år mens de store godt kan overleve 7-9 år. Du kan også kjøpe dem i en bedre kvalitet og da kan dem vare 10-12 år. Hvor lenge dem varer kommer mye an på hvordan dem brukes og temperaturen på batterirommet. En god kontroller som er optimalisert for å ta vare på eksakt den batteritypen du bruker er det beste. Disse batteriene tåler ladespenning på opp til 14-15 Volt. En god ladekontroller vil lade batteriet i flere faser - på slutten vil det bli benyttet spenningspulser for å få det helt toppladet. Usikker på om din billiglader er så avansert. Likeså vil en god lader koble bort lasten når batterispenningen faller under terskelverdien (typisk 10,5 Volt). Dette for at batteriet skal leve lenge. Av samme grunn bør du ikke ha noen last som er koblet rett mot batteriet (med noen få unntak).

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (28 minutter siden):

Hvis du tenker på støt så har Ah ingenting å si. Generelt sett må du over 50V for at det skal defineres som nevneverdig farlig. Derimot er det større fare hvis du kortslutter et batteri med høy kapastitet (Ah) eller hvis det skulle eksplodere.

Men hvorfor har de større batteri 70 mm tykke kabel fordi kabelen skal tåle mye bøyinging ikke fordi antall ah ville svidd av kabelene?

er ikke volt jeg tenker er farlig, for var noen som mener 220 ah og ligendene ikke er direkte ufarlig så er jeg usikker på degraderinger.

Sitat

Tviler på at din bærbare PC skal ha 12V da det er mer vanlig med 19, 19,5 eller 21V på dem (noen skal sågar ha både 19,5V og 5V). Sjekk hva som står på laderen som fulgte med PC'en. Routeren din skal ha 12V så den kan du koble til på V uot. 

Man kan jo skaffe spenningsomformer, men er usikker på antall amp eller ligdene har noe å si for elektronikk? i verstefall kan det svi av hovedkortet, funger dårlig med de fleste 12 volt bil laptopladerne så langt.  Eller er det kun volt som er viktig. amper er vel den som gjør størst skade generieltsett.

Lenke til kommentar

Kablene er tykkere pga. høyere strøm gir mer effekt (varme) avgitt i kabelen. Du må da ha større tverrsnitt for å få ned motstanden. Dette er det samme uansett om du har 230V, 12V, 2.000.000V eller 1V.

Edit: Ampen gjør stort sett kun skade når noe går galt.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Man kan jo skaffe spenningsomformer, men er usikker på antall amp eller ligdene har noe å si for elektronikk? i verstefall kan det svi av hovedkortet, funger dårlig med de fleste 12 volt bil laptopladerne så langt.  Eller er det kun volt som er viktig. amper er vel den som gjør størst skade generieltsett".

 

Du ordlegger deg såpass dårlig at det er vanskelig å skjønne hva du spør om. Sjekk laderen som fulgte med PC'en din. Er den på 20W, 40W, 65W eller 90W? Sjekk også hvilken spenning den gir ut og maks strøm. Den enkleste løsningen vil ofte være å kjøpe et større batteri (ikke fra eBay) for din bærbare PC. Skal du drifte alt via ditt 12V anlegg, så kan du kjøpe en 12V adapter som er laget eksakt for din PC. Da blir det riktig uansett. En gammel PC med i7 prosessor vil selvfølgelig medføre at du tømmer 12V batteret kjappere enn en mer moderne og liten PC.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

EKYLIN DC 5.5x2.1mm Car Charger 12V 12-Volt 24V 24-Volt Cigarette Lighter Power Supply Adapter Charger Cable for Car Truck Bus Van Boat

Fant noe slik liggende virker ut som det funger, så er det trygt?  For problemet de strømforsyningen har ganske liten for mini laptop den blir veldig varm og så usikkert det er så trygt. Fant ut ligdene kabel gir kun 50 mbit på nedlasting på ftp uninet, så godt mulig 3 amp blir for lite. Er vel sikring og motstand tenker jeg. Men har jo kommet noe videre på prosjektet, har nå 11.8 volt men trekker ikke mye strøm en router, eller QC 3 for mobil og en minilaptop. Så vil jo si har kommet litt lengere. Men er usikker om det er særlig lurt å prøve  2249,-SMF-BATTERI 12V 180 AH 1100CCA ?

Vil tro BLYAKKUMULATOR 12V 18AH  er ganske lik den jeg har.

Sitat

Du må da ha større tverrsnitt for å få ned motstanden. Dette er det samme uansett om du har 230V, 12V, 2.000.000V eller 1V.

Men er ikke så vanlig med 6 mm eller 70 mm tykke kabel med 230\400 volt med mindre det er tilkobling til hus eller høyspent kabel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, LMH1 said:

Men er ikke så vanlig med 6 mm eller 70 mm tykke kabel med 230\400 volt med mindre det er tilkobling til hus eller høyspent kabel.

For å ta litt fysikk. Spenningsfallet i en kabel er gitt av formelen U=R*I. R er resistansen, og I er strømmen. R er utelukkende avhengig av materialet kabelen er laget av, og dimensjonen på kabelen. 

Effekt følger P=U*I, der U er spenning og I er strøm (som før).

Med 230V og 10A kan vi altså ta ut P=230V*10A=2300W. For 10A er det nok med 1.5mm^2 kabel. Merk at det ikke er tykkelse, men tverrsnitt på kabelen, altså arealet til lederen, vi snakker om her. 

Med 12V vil 2300W tilsvare I=P/U=2300W/12V=192A. Her har vi tjue ganger større strøm - og må følgelig ha tykkere kabler. Videre. Om du på 230V har 2V spenningstap i kabelen utgjør dette 0.9%. Om du på 12V har 2V spenningstap utgjør det 17% tap. 

Høyspentkabel kan altså være tynnere, ift. overført effekt, enn lavspentsystemer. Grunnen til at høyspentkabel ofte er tykk er at den er aluminium, så den har et visst tverrsnitt for å beholde mekanisk styrke. I tillegg er effektene ofte svært høye, og avstandene lange. Det fører til at man må ha en viss dimensjon på kabelen. 

Med 10A på 22kV (som er vanlig spenning på høyspentnettet) vil man kunne overføre 380kW på et trefasenett. Det vil være uproblematisk på 1.5mm^2. Sytråd vil være nok til å forsyne forbruket i en normal bolig på 22kV. Men 22kV-linjen forsyner ikke et hus; den forsyner tusen hus - og må derfor dimensjoneres tilsvarende.

Du må nesten bare lese pensum i elektro, og lære deg grunnleggende ting som spenning, resistans og strøm. Vil du dille med elektro er det et absolutt minimum av kunnskaper du må inneha. Du kommer ikke utenom, uansett hvor mye du vil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men si

F5AL250V

Er den årsaken til jeg får begrenset ytelse på nedlasting rundt 50 mbit eller må det være høy belasting?

For finner ikke sikring i den andre kabelen til routeren, hvis jeg ikke har oversett noe.

hvor mye er antatt driftstid på 11ah batteri med en router? virker det er antakelig en del timer.

Er det forskjellig terminaler til alle batterier eller følger det etter ah så større kabeler\sko for større batteri?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 minutter siden):

Men si

F5AL250V

Er den årsaken til jeg får begrenset ytelse på nedlasting rundt 50 mbit eller må det være høy belasting?

For finner ikke sikring i den andre kabelen til routeren, hvis jeg ikke har oversett noe.

hvor mye er antatt driftstid på 11ah batteri med en router? virker det er antakelig en del timer.

Er det forskjellig terminaler til alle batterier eller følger det etter ah så større kabeler\sko for større batteri?

Svaret er:

barfoo skrev (35 minutter siden):

Du må nesten bare lese pensum i elektro, og lære deg grunnleggende ting som spenning, resistans og strøm. Vil du dille med elektro er det et absolutt minimum av kunnskaper du må inneha. Du kommer ikke utenom, uansett hvor mye du vil.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, LMH1 said:

Er den årsaken til jeg får begrenset ytelse på nedlasting rundt 50 mbit eller må det være høy belasting?

Hvorfor insisterer du på å spore av din egen tråd? Tråden omhandler elektro, ikke nedlastingshastighet. Og nei; det er neppe relatert.

9 minutes ago, LMH1 said:

For finner ikke sikring i den andre kabelen til routeren, hvis jeg ikke har oversett noe.

Hvilken andre kabel? Mange strømforsyninger vil ha en elektronisk begrensning.

10 minutes ago, LMH1 said:

hvor mye er antatt driftstid på 11ah batteri med en router? virker det er antakelig en del timer.

Dette handler om å kunne litt fysikk. Du må vite hva effekt er, og hvordan det akkumulerer over tid.

11 minutes ago, LMH1 said:

Er det forskjellig terminaler til alle batterier eller følger det etter ah så større kabeler\sko for større batteri?

Det er i relativt stor grad standardisert. Småbatterier har flatterminaler, for kabelsko. Litt større har skruterminaler, og enda større har runde terminaler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ah = Ampere timer

A = Ampere

h = timer

Dersom batteriet ditt er fulladet så vil det yte 11Ah. Dersom routeren din trekker 2A så trekker den 2A. Etter en time så har den tappet  batteriet ditt med 2Ah. Da har du bare 9Ah igjen på batteriet. 

Du kan alternativt regne ut 11Ah / 2A = 5,5h, altså  ca. 5,5 timer. Men det er bare teori. Hvorfor ikke lade batteriet ditt maks (3-4 timer) og så napper du ut 230V kontakten og henger routeren din på V out. Noter deg klokkeslettet og surf i vei. Du finner nok ut når den slutter å virke. Da noterer du deg klokkeslettet på nytt. Differansen er antall timer og vips så har du svaret.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det den grønne eller den blåe lampen som lyser på ladekontrolleren hos deg? Tenner den røde eller den gule lampen når du napper ut 230V tilførselen?

Har du sjekket strappingen slik at du får ut 13,8V lading til batteriet og ikke bare 12,6V ?

https://www.ebay.com/itm/AC100-240V-12V-5A-PLC-Power-Supply-12V-Battery-charging-Backup-UPS-CCTV-Security-/253898817532?hash=item3b1d8c7ffc

 

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at du skal kunne kommunisere greit med elektrofolk så er det fire begrep og to formler du bør lære deg utenat. Det er Effekt (P), spenning (U), strøm (I) og resistans (R) (motstand er det samme som resistans).

Sammenhengen mellom dem finner du av de to formlene under. Uansett så må du klare å regne deg fram til de to verdiene som mangler bare med å få oppgitt to av verdiene. Tar du utfordringen?

 

formler.jpg

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (På 20.5.2020 den 0.50):

Er det den grønne eller den blåe lampen som lyser på ladekontrolleren hos deg? Tenner den røde eller den gule lampen når du napper ut 230V tilførselen?

Har du sjekket strappingen slik at du får ut 13,8V lading til batteriet og ikke bare 12,6V ?

https://www.ebay.com/itm/AC100-240V-12V-5A-PLC-Power-Supply-12V-Battery-charging-Backup-UPS-CCTV-Security-/253898817532?hash=item3b1d8c7ffc

Det er bare den grønne NORMAL (AC line indicator) is lit green som lyser heletiden man skulle tro etterhvert batteriet begynner å bli tomt skulle det gi annen farge? Så litt usikker på hvordan den funger.

Så man skal koble den til 13.8 volt ikke 12 volt?

Har noen peiling hvis man kortsluttet batteriet tåler slike 12 volt batterier langt mere en lition så det skal mye til det gi annet en gnister og annet, for usikker på om batteriet tar skade av slikt over tid. Eller det skades lite på det?

For det virker ut som har funnet ut at det routeren får nok strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...