Gå til innhold

Folk må kunne forstå hva hurtiglading koster. Pris per levert energimengde er best løsning


Anbefalte innlegg

JØI skrev (15 timer siden):
Complexity skrev (På 25.5.2020 den 16.39):

Ahh skjønner. Nedbetalt om noen år og svindyrt å implementere autopass. Det blir nok den siste bemannede bomstasjonen iallefall.

Nå forsvinner den:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5ee234977c7a210018e77f10

Faenmeg på tide. Kjørte der på 1. mai med motorsykkel. I går kom regningen. Ikke bare var passeringen registrert som bil, men det som kom var inkassovarsel!!! Trodde det var vanlig å sende ut en regning først... Men med purregebyr så blir det vel bedre butikk... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klykken- skrev (19 minutter siden):

Du bestrider den med det at du faktisk har kjørt motorsykkel. Be om foto av skiltet. Inkassovarsel er bare et varsel, og er i utgangspunktet ufarlig. :)

Ufarlig ja. Jeg ble ikke redd. ;) Bare irritert... De tok faktisk manuelt bilde av skiltet (Korona-tider), men likevel kom (inkasso-)kravet som en bil-passering.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Faenmeg på tide. Kjørte der på 1. mai med motorsykkel. I går kom regningen. Ikke bare var passeringen registrert som bil, men det som kom var inkassovarsel!!! Trodde det var vanlig å sende ut en regning først... Men med purregebyr så blir det vel bedre butikk... ?

Uten å ha sett sykkelen din antar jeg det er fristende å henvise til morsomme brillereklamer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Olethros skrev (På 19.5.2020 den 10.46):

Å bare beregne pris pr. kilowattime vil garantert føre til at e-Golfer o.l. som bare kan lade opptil 40kW blir stående på lynladere fordi Ola og Kari Vattnisse rett og slett ikke fatter at de ville fått samme hastighet fra 50kW-stasjonen, men koblet seg på den det står 150kW på fordi "da må det jo gå raskere." Muligens ville det funke bedre med ren minuttpris som var høyere jo større kapasitet det er på laderen så prisen pr. kWt blir noenlunde lik hvis man bruker stasjonen som passer best til sin bil.

I går kjørte jeg hjem fra Karmøy via E134 over Haukelifjell og hadde siste ladestoppet på Circle K ved Ringeriksveien i Lier. Der stod det to andre biler utenom min Ioniq. En e-Golf på 150kW Circle K-laderen og en annen e-Golf på 120kW Grønn Kontakt-laderen.

Folk. Er. Idioter.

Lenke til kommentar

Vel, CK koster f.eks. 4.99kr/kWt på 150-laderen mot 4.49kr/kWt på 50-en, men det ser jo ikke ut til å hjelpe det spøtt. Heller mer mot at det gjennomsnittlige norske kjøtthuet rett og slett må få inn elbillivets harde realiteter med enda mindre teskjeer enn det.

Men jeg har blitt enig i at minuttpris er noe herk. Ladet fra 27 til 70% på 50kW Fortum-laderen i Asker for noen uker siden. 32 lusne kilowatt var alt den klarte å levere. Og med en minuttpris på 3.10kr ble det jo ca 6 kr/kWh! Jævla surt når jeg kunne ha stått på en 150kW og dradd 60+, som ville gitt meg rett under 4,50kr/kWh!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Kraftigere ladere burde ha høyere takst, minuttprisen må vekk, marginalt gebyr for suboptimal lading må inn og straffegebyr for biler som ikke lenger lader kan innføres.

Det er en mer teknisk løsning, men det er hva jeg ser på som den mest rettferdige løsningen.

Etterhver vil (forhåpentligvis) alle biler klare å utnytte 150kW pluss i ladehastighet og problemstillingen vil forsvinne.

Straffegebyr har allerede Tesla på sine ladere, men ingen av de andre tilbyderne har noe infrastruktur for å kunne ha noe slikt enda iallefall. Men burde komme ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Etterhver vil (forhåpentligvis) alle biler klare å utnytte 150kW pluss i ladehastighet og problemstillingen vil forsvinne.

Straffegebyr har allerede Tesla på sine ladere, men ingen av de andre tilbyderne har noe infrastruktur for å kunne ha noe slikt enda iallefall. Men burde komme ja.

Enig i det. Jeg tror også at det vil være mange nok og gode nok ladere i fremtiden. Mye av det vi ser nå er problemer for overgangsfasen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...