Gå til innhold

Folk må kunne forstå hva hurtiglading koster. Pris per levert energimengde er best løsning


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
qualbeen skrev (7 timer siden):

Kunne man virkelig dra kortet i bomringer før? Jeg husker godt de gamle mynt-innkastene. Alltid like morsomt når halvparten av myntene havnet utenfor, og folk måtte ut av bilen for å lete etter pengene ... ?

Forøvrig ser jeg ikke for meg en egen kortleser per ladepunkt. Nei, man kunne i stedet valgt én leser, hvor man oppgir hvilket ladepunkt man skal belaste (slik som det er på bensinstasjoner; du oppgir pumpenummer ved betaling). Førti ulike lesere hadde vært temmelig håpløst, ja! 

Bysykler og sparkesykler er gode poenger fra deg. Her må man installere riktig app og opprette konto; legge inn navn, nummer, kort-info etc.. Jeg synes det er tungvint med alle registreringsløpene. 

Dersom det bare var en sentral app, hvor man kunne ha startet lading fra alle aktører, da hadde jeg ikke klaget. En felles app kan jeg godt leve med. Men virvaret av ulike apper er håpløst ?

Kjører du Atlanterhavstunnelen kan du enda betale med kort, og mynt, til et levende menneske som tar imot pengene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
mr. papp skrev (23 minutter siden):

Må man betale årsmedlemskap til elbil-foreningen for å ha denne brikken?

Jepp, et helt idiotisk opplegg. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Så medlemsfordeler er et idiotisk opplegg? Jaja. Det er ingenting som hindrer andre i å tilby lignende løsninger. Audi gjør det så vidt jeg vet, men de tar også betalt for det.

Ingenting i veien med å ta betalt for medlemsfordeler. Men det er synd at det ikke er mulig å få tilgang på enkel, felles betaling for hurtiglading hos flere operatører uten å betale for masse medlemsgreier man ikke ønsker eller trenger. Hadde lett betalt litt for brikken aleine, men ønsker ikke et fullt medlemskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

@mr. papp Helt enig! Det burde være mulig å betale helt enkelt og ordinært, uten å bli prakket på noe man ikke vil ha. Helst både med identifiserende og anonym betalingsmetode (kortautomat og kontanter hvis det er et betjent sted)

På Statoil Minnesund måtte man tidligere betale med kontanter eller kort. Det var utrolig plagsomt. Måtte inn og stå i kø bak alle som skulle ha pølse med "alt", og når det var min tur fikk jeg bare betalt for 15 minutter i slengen. Etter 15 minutter stoppet lading og man måtte inn og repetere hele greia. Unngikk derfor den stasjonen så godt det lot seg gjøre, men på den tiden var det ikke mange alternative steder å stoppe dessverre. 

Ladestasjonen på Gjøvik hadde kortterminal, der var det samme problemet. Fikk bare betalt for 15 minutter i slengen. Så etter å ha bestilt mat måtte jeg en tur ut, bort 300m og starte lading på nytt samt en gang til mellom hovedrett og dessert :(

Når brikkesystemet kom var det en velsignelse av dimensjoner. Etter en 10 minutters jobb med registrering hos de to store operatørene var det bare å vise brikken og lade så lenge jeg ville uten å tenke noe mer på det. Lykke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortterminalen hørtes bare utrolig dårlig gjennomført ut - ikke at det er noe galt i kort.

For kontanter kan man enten ha betjent kasse med de ulemper det medfører eller ha slike seddel-mottaksmaskiner, myntinnkast eller lignende. Det har jo fungert før for alt fra parkometere til toaletter, tyggismaskiner og pinball, så hvorfor ikke lading også?

Men jeg er forsåvidt enig i at brikkebasert burde være nok et alternativ. Dvs. ikke med fysisk brikke, men kommunikasjon over ladekabelen slik Tesla har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde vært en felles betalingsordning og kun én brikke hvor du har registrert bankkortet i så fall, og da kan du bruke ladere fra samtlige tilbydere, uten å være medlem hos alle.

Og en ordning for turister med elbiler. En automat med slike brikker, kanskje? Og veiledning til hvordan man registrerer bankkortet. Evt en slags "kontantkort-løsning".

Endret av Klykken-
Spesifisering
Lenke til kommentar
On 5/22/2020 at 8:58 AM, Jens Kr. Kirkebø said:

Det hjelper ikke kun med RFID på bankkort, man må ha skjerm og kodetastatur i tillegg. Det er kun RFID-leseren som er ferdig integrert i ladestasjoner. 

Hvordan er det et oppkonstruert problem at det vil bli svært dyrt med kortterminal på alle AC-ladere?

Definer "svært dyrt"... du får det til å høres ut som en månelanding. Jo, du, det er oppkonstruert og tull. Fra A til Z. 

Dessuten, Å utvikle tredjeparts betalingsløsninger gjør ting mindre tilgjengelig. Ikke mer, så dette er å gå baklengs inn i fremtidens røv.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Klykken- skrev (6 timer siden):

Burde vært en felles betalingsordning og kun én brikke hvor du har registrert bankkortet i så fall, og da kan du bruke ladere fra samtlige tilbydere, uten å være medlem hos alle.

Og en ordning for turister med elbiler. En automat med slike brikker, kanskje? Og veiledning til hvordan man registrerer bankkortet. Evt en slags "kontantkort-løsning".

Holder man seg unna fysiske brikker og sender VIN over ladekabelen så burde det holde i lange baner å registrere sin VIN og betaling, hos hver av operatørene. Så lenge disse tilbyr registrering/nettsider på de mest brukte språkene så bør det være ganske turistvennlig også. Blir det for vanskelig, f.eks om man bare kan Uzbetisk, så kan man jo bare benytte kortautomaten i stedet for, eller betale med en gangbar valuta over disk etter endt lading. Om noen tenker risiko for energityverier så var jo det temmelig skjeldent på bensinstasjoner den gangen man kunne betale kontant. Kanskje man kan det fortsatt, jeg har ikke tenkt tanken på et par tiår..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (7 timer siden):

Definer "svært dyrt"... du får det til å høres ut som en månelanding. Jo, du, det er oppkonstruert og tull. Fra A til Z. 

Dessuten, Å utvikle tredjeparts betalingsløsninger gjør ting mindre tilgjengelig. Ikke mer, så dette er å gå baklengs inn i fremtidens røv.

Sjekk gjerne prisen på IP44-kortterminaler som kan stå ute. Jeg kan garantere deg at kortterminalen koster mer enn selve AC-ladestasjonen. I tillegg koster det en del å drifte den, og den må integreres i ladestasjonen (også DYRT da ingen ladestasjoner er forberedt for det). Det er en kostnad som kunden må betale. Jeg er særdeles lite interessert i å betale f.eks 50% mer for ladingen for at noen som ikke gidder å registrere en brikke skal kunne betale med kort. Lading er dyrt nok allerede.

Og nei, kortbetaling er ikke fremtiden, det er snart på vei ut slik som kontanter. Betaling med mobilen er fremtiden slik jeg ser det. Google Pay, Apple Pay osv. Da slipper man å ha med seg lommebok i det hele tatt. Så en bedre løsning er muligheten til å bruke NFC på mobilen til å autentisere lading. Det kommer garantert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kort er for besteforeldre! Det er mobilbetaling som kommer. Brikke fungerer best til lading. Jeg liker egentlig ikke spesialløsninger for hver enkelt tjeneste, busskort f.eks. Men brikke for lading fungerer i praksis så bra, at jeg lar meg kjøpe. Brikka ligger alltid i bilen, så det trengs verken kort, kontanter, Apple Pay eller ymse apper for å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Holder man seg unna fysiske brikker og sender VIN over ladekabelen så burde det holde i lange baner å registrere sin VIN og betaling, hos hver av operatørene. Så lenge disse tilbyr registrering/nettsider på de mest brukte språkene så bør det være ganske turistvennlig også. Blir det for vanskelig, f.eks om man bare kan Uzbetisk, så kan man jo bare benytte kortautomaten i stedet for, eller betale med en gangbar valuta over disk etter endt lading. Om noen tenker risiko for energityverier så var jo det temmelig skjeldent på bensinstasjoner den gangen man kunne betale kontant. Kanskje man kan det fortsatt, jeg har ikke tenkt tanken på et par tiår..

Ja, Teslas løsning er soleklart best, men tviler på at alle bilene som ikke er Tesla er forberedt for det.

Lenke til kommentar
mr. papp skrev (På 23.5.2020 den 18.01):

Må man betale årsmedlemskap til elbil-foreningen for å ha denne brikken?

Nei, tror ikke det.

Ofte får man en velkomstpakke når man kjøper ny elbil, der det første årets medlemskap er gratis/betalt. Da ligger brikken vedlagt i konvolutten, men man må selv gå inn på nettsiden til elbilforeningen hvis man ønsker å bli medlem.

Selve brikken er en NCF/Rfid-brikke etter ISO 14443-3A (Mifare classic). Det viktigste er serienummeret som er stemplet på brikken, og som brikken oppgir elektronisk til NCF/Rfid-leseren.

For å bruke brikken til å starte lading må man registrere serienummeret som står på den for Fortum eller andre ladeleverandører. Selv har jeg også lagt til brikken på jobbens 32A ladestasjoner fra Zaptec.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (16 minutter siden):

Nei, tror ikke det.

Ofte får man en velkomstpakke når man kjøper ny elbil, der det første årets medlemskap er gratis/betalt. Da ligger brikken vedlagt i konvolutten, men man må selv gå inn på nettsiden til elbilforeningen hvis man ønsker å bli medlem.

Selve brikken er en NCF/Rfid-brikke etter ISO 14443-3A (Mifare classic). Det viktigste er serienummeret som er stemplet på brikken, og som brikken oppgir elektronisk til NCF/Rfid-leseren.

For å bruke brikken til å starte lading må man registrere serienummeret som står på den for Fortum eller andre ladeleverandører. Selv har jeg også lagt til brikken på jobbens 32A ladestasjoner fra Zaptec.

Interessant. Prøver å kjøpe meg en Mifare Classic og prøver!

Lenke til kommentar
Klykken- skrev (12 timer siden):

Ja, Teslas løsning er soleklart best, men tviler på at alle bilene som ikke er Tesla er forberedt for det.

Det er ikke så nøye, poenget er at dersom ladestasjonene tilbyr alle tre betalingsmåtene (kontant, kort, integrert "brikke" i bilen), eller kun de to sistnevnte for ubetjente steder, så vil alle ha minst ett betalingsalternativ som er minst like godt som de har i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Klykken- said:

Ja, Teslas løsning er soleklart best, men tviler på at alle bilene som ikke er Tesla er forberedt for det.

Tviler på at teslas system virker på noe annet enn deres egne ladestasjoner, så å kalle det en 'løsning' er noe overdrevet, det blir som å kalle apples app store som en løsning for programvarelisensiering. 

Alle nyere biler md CCS er nok forberedt på å kunne delta i kontraktsutveksling  med en ladestasjon siden standarden er etablert (ISO 15118, VDE-AR-E 2802-100-1). Det som tar tid er å etablere avtaleverk med alle de involverte betalingsformidlerne, ladepunktoperatørene og bilprodusentene, bli enige om hvem og hvordan man vedlikeholder sertifikat og kontraktshåndteringsinfrastrukturen (Slik er ikke gratis, hvem skal betale for det og hvordan fordeler man byrden), og implementere det inn i sine systemer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...