Gå til innhold

Folk må kunne forstå hva hurtiglading koster. Pris per levert energimengde er best løsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra poenger her. På tide kanskje at bensinstasjoner også påbys å tilby hurtiglading nå (evt. begynne med alle nyoppsatte bensinstasjoner, eller stasjoner over en hvis størrelse) med krav om at pris på strøm skal prises like tydelig som pris på bensin og diesel. Likte det bildet til denne artiklen. Det vil også bli en daglig påminnelses til fossilbileiere at de kan spare mye penger på å bytte til elbil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Å bare beregne pris pr. kilowattime vil garantert føre til at e-Golfer o.l. som bare kan lade opptil 40kW blir stående på lynladere fordi Ola og Kari Vattnisse rett og slett ikke fatter at de ville fått samme hastighet fra 50kW-stasjonen, men koblet seg på den det står 150kW på fordi "da må det jo gå raskere." Muligens ville det funke bedre med ren minuttpris som var høyere jo større kapasitet det er på laderen så prisen pr. kWt blir noenlunde lik hvis man bruker stasjonen som passer best til sin bil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette er kanskje et eksempel på at noen utfordringer ved batteribiler har blitt oversett. Om man hurtiglader på 20 minutter, så må en ladestasjon likevel ha 5 ganger så mange "pumpeplasser" som dagens bensinstasjoner. Det bildet som tegner seg er vel at man må kunne lade disse bilene nærmest på hver parkeringsplass. Det er vel ikke tvil om at skattebetalere på betale for dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, ikke nødvendigvis. For mange med elbil vil påfyll av energi skje hjemme eller på jobb f.eks, uten at man trenger å stoppe innom en ladestasjon en eneste gang.

Et eksempel for hvordan det ville vært for meg:

Jeg drar på hytta hver eneste helg i en måned og jeg kjører dieselbil. I mai måned er jeg da på hytta fem ganger, jeg kjører 400km hver eneste helg, totalt 2000km den måneden. Da må jeg minst innom bensinstasjonen en gang, antagelig to ganger for å komme meg frem og tilbake til hytta. Om jeg nå har en elbil i stedet for, så starter jeg hjemmefra med rimelig fult batteri på fredag, kanskje 400km for biler som er relevante for meg, da burde jeg komme meg til hytta uten å stoppe på en ladestasjon. På hytta lader jeg, og når jeg kjører hjem på fredagen har jeg rimelig fult batteri igjen, og kommer meg hvertfall ned fra fjellet igjen uten å bli nødt til å lade. Slik gjør jeg alle helger i mai, og har dermed aldri behov for en ladestasjon langs veien.

Selvfølgelig, ikke alle biler har nok rekkevidde, eller mulighet for å lade hjemme/jobb/hytte

  • Liker 9
Lenke til kommentar
8 minutes ago, koots said:

Nja, ikke nødvendigvis. For mange med elbil vil påfyll av energi skje hjemme eller på jobb f.eks, uten at man trenger å stoppe innom en ladestasjon en eneste gang.

Et eksempel for hvordan det ville vært for meg:

Jeg drar på hytta hver eneste helg i en måned og jeg kjører dieselbil. I mai måned er jeg da på hytta fem ganger, jeg kjører 400km hver eneste helg, totalt 2000km den måneden. Da må jeg minst innom bensinstasjonen en gang, antagelig to ganger for å komme meg frem og tilbake til hytta. Om jeg nå har en elbil i stedet for, så starter jeg hjemmefra med rimelig fult batteri på fredag, kanskje 400km for biler som er relevante for meg, da burde jeg komme meg til hytta uten å stoppe på en ladestasjon. På hytta lader jeg, og når jeg kjører hjem på fredagen har jeg rimelig fult batteri igjen, og kommer meg hvertfall ned fra fjellet igjen uten å bli nødt til å lade. Slik gjør jeg alle helger i mai, og har dermed aldri behov for en ladestasjon langs veien.

Selvfølgelig, ikke alle biler har nok rekkevidde, eller mulighet for å lade hjemme/jobb/hytte

Helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor bensinstasjoner må tilby lading, når folk flest kan lade hjemme.

La bensinstasjoner være bensinstasjoner, og folk lade hjemme. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Jeg tror det største problemet er at man må ha abonnement for hver ladeleverandør. Og det begynner å bli noen av dem etterhvert. Å bare sette i kredittkortet og "fylle tanken" tror jeg er det viktigste å få til.

Jepp! K.I.S.S. ?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke bare å kopiere Tesla sitt system. Og det er heller ikke riktig at Circle K er 3 ganger så dyrt. Ladenettverket til Tesla er betalt av Tesla sine kunder, så mye av prisen det koster å lade er bakt inn i prisen du betaler for bilen.

Det man godt kan kopiere fra Tesla, er at ladenettverket kjenner igjen bilen din når du kobler til laderen og fakturerer eieren av bilen for ladingen. Det krever i så fall et sentralt register som alle elbiler må kobles opp mot og som operatørene henter informasjon fra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

 Å bare sette i kredittkortet og "fylle tanken" tror jeg er det viktigste å få til.

Eller (som nevnt rett over her) bare å plugge i å lade slik det er på Tesla.

Bilen vet om kortet ditt og fikser betalingen, og det står på skjermen i bilen hva det koster.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dersom det bare skal tas betalt pr kWh kommer folk til å bruke ladestasjonene som parkeringsplass. Det tar evigheter å lade opp fra 80-100%, og det er fullstendig unødvendig å bruke offentlige ladeplasser på slikt. Det må være et økonomisk insentiv til å få folk til å flytte vekk bilene sine når de har fått nok strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Vain said:

Dersom det bare skal tas betalt pr kWh kommer folk til å bruke ladestasjonene som parkeringsplass. Det tar evigheter å lade opp fra 80-100%, og det er fullstendig unødvendig å bruke offentlige ladeplasser på slikt. Det må være et økonomisk insentiv til å få folk til å flytte vekk bilene sine når de har fått nok strøm.

Nok en gang noe Tesla har tenkt på. Man får gebyr om man står parkert på ladestasjonen etter endt lading og det er fult der. 

Får vel og bare lov til å lade til 80% om det er helt fult mener jeg? Var iallefall snakk om at Tesla skulle innføre noe slikt. Har aldri opplevd en full supercharger så ikke testet. Man får iallefall varsel på telefonen i god tid om at man må gjøre seg klar til å flytte bilen for den er snart ferdig.

Endret av Complexity
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenker at det ikke er helt så enkelt. Med Tesla så kan en, om en vil spise opp hamburgeren i fred, bare skyve ønsket lading opp til 100%. Så dropper ladeeffekten til et par kW og en rekker både å spise opp burgeren og bestille dessert...på den måten kan en stå omtrent så lenge en ønsker.

En kan forby lading opp til mer enn 80%, men hva med de som faktisk en sjelden gang trenger 90% for å ha litt marginer på fjellovergangen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, 5V115MSQ said:

Bra poenger her. På tide kanskje at bensinstasjoner også påbys å tilby hurtiglading nå (evt. begynne med alle nyoppsatte bensinstasjoner, eller stasjoner over en hvis størrelse) med krav om at pris på strøm skal prises like tydelig som pris på bensin og diesel. Likte det bildet til denne artiklen. Det vil også bli en daglig påminnelses til fossilbileiere at de kan spare mye penger på å bytte til elbil.

Kven er det som vil hurtiglade på ein bensinstasjon?  Då må dei servere noko anna enn pølser og by på eit reinare miljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Eivind Helle said:

Det man godt kan kopiere fra Tesla, er at ladenettverket kjenner igjen bilen din når du kobler til laderen og fakturerer eieren av bilen for ladingen. Det krever i så fall et sentralt register som alle elbiler må kobles opp mot og som operatørene henter informasjon fra.

Eller at bilen har registrert eit betalingskort og sender data til ladestasjonen via ein standardisert protokoll.  Den løysinga kan relativt enkelt takast heilt ut med at du set kortet i ein kortlesar i bilen og tastar kode på skjermen, men i praksis vert det aldri høge nok summar til at det er krav om godkjenning med PIN-kode.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Plug & charge kommer nok etter hvert. ISO 15118 definerer hvordan utveksling av betalingsinfo skal skje. Det er nok fortsatt en del detaljer som må på plass. Man må takle at ikke alle biler har med betalingsinfo, man må også vurdere om man trenger en ekstra form for autentisering eller om det å være sjåfør av en bil er tilstrekkelig for å autentisere at du også har rett til å belaste betalinbgsformen bilen har med seg. (I.e. hvem er ansvarlig for å betale for lading, bilens eier eller bilens sjåfør). SÅ kan det jo også hende at det er noen personvernvurderinger som må ivaretas. Neppe noe uoverkommelig men man trenger å tenke over det og bli enige om hvilke normer som gjelder. 

Så må man uansett komme dithen at man alltid kan betale med vanlige basale betalingsformer (I.e. kort) både for å håndtere legacybiler og for de som ikke kan elle rikke vil legge betalingsinfo i bilens systemer.  (Leiebil eller om brukeren ikke stoler på at bilprodusenten ivaretar informasjonen godt nok) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ett straffe samfunn... hehe. det er det vi holder på å lage oss, deretter kaller vi oss selv for moderne. Yohoo.

Men som allerede nevnt. Det må også bli slutt på alle disse mellomleddene med abbonement hit og abbonement dit, RF ideèr av ymse slag og rangerte priser etter hva slags bil du har.

Har sakt det før og sier det atter. Det er NULL problem å ha en kort terminal. tilgjengelig for alle, uansett hvilket land du kommer fra tilogmed. Bare virker, eller en seddel automat tilogmed funker bedre enn dagens. Eldegammel teknologi. Eneste aber er at de(selskapene) mister kontrollen over deg og det kan de vel ikke godta. Da kommer alle tullete utavproporsjoner argumentene om hvor mye bedre ett låst abbonement er.

Du kobler i kontakten og drar kortet, som enkelte p-automater og uno-x allerede har full støtte for. derefter lades det til lading stopper av seg selv eller du drar ut pluggen. Så belastes det som belastes må og case closed. Slik virker det for de aller fleste av oss og det holder i massivt vis! Prisen pr kwh vises på skilt som for bensin.

At folk har behov for meldinger på telefon? vel fint, tast nummeret ditt ved pumpa da så får du en beskjeden beskjed, 8 siffer, done. Har selvsagt stooor(not!) forståelse for at det er en big deal for putefolket. En lampe over pumpa forteller deg visuelt om lading pågår eller ikke. Bilen kan selv si fra hvor mye effekt den har på tanken allerede anyway sååå smart-nerden har alle data tilgjengelig om han vil...

Har du behov for å straffe folk så trekk noen kroner fra kortet/min inntil frakobling etter endt lading. Betalings problemer? bilskiltet blir som ved fossilbiler filmet ved ankomst, løsningen for slike er allerede godt implementert og snikere blir som regel tatt.

Om jeg kjører Lada eller jeg kjører sauborgini, så koster liter'n det samma, du fyller fra samme pumpe og betaler med samme kort. Null stress. Slik skal det være for elbiler også.

 

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Eller (som nevnt rett over her) bare å plugge i å lade slik det er på Tesla.

Bilen vet om kortet ditt og fikser betalingen, og det står på skjermen i bilen hva det koster.

Det fungerer sikkert fint dersom alle bilene støtter det, men slik det er nå er det ikke engang en felles ladestandard. En felles betalings-standard ligger nok enda lenger frem i tid. Kudos til Tesla for å ha den beste ladestandarden, men det er fremdeles bare ett bilmerke. Om elbil skal bli like attraktivt som bensinbil, må det også bli like enkelt å fylle tanken. Man må gjerne fortsette å ha abonnementer, gjerne også med rabatter, men å kunne betale med vanlig kort er et must. Dette er viktigere enn prisen spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg vil vite mer enn prisen. Jeg vil også vite hvor lenge jeg må stå. Særlig når det skal koste ekstra når jeg må stå lenger. Tid er også penger. Det gjelder ladeoperatøren like mye som meg. Faktisk er jeg langt mer opptatt av tida enn av pengene. Det er ikke penger jeg mangler, det er tid. Det er en selvmotsigelse å ta betalt kun for energi, og i tillegg "bot" for å stå lenge. Altså, enten er tida viktig, eller så er den det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...