Gå til innhold

Koblinger til B&O Beomaster 3000


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg vintage anlegg fra B&O, Beomaster 3000 forsterker og Beovox6000 høyttalere. Skal snart hente Beogeam5000 platespiller også. Ser ut som jeg må ha disse for å koble til høyttalerne https://www.clasohlson.com/no/DIN-kontakt/p/Pr221644000

Jeg kjøpte en DIN til minijack kabel da jeg antok at lyd inn var PH eller TP1 men ser ut som det er feil, såvidt jeg kan lese på nettet er PH utgang for aktive høyttalere. TP2 ser ut som en slags phonoinngang men den kan ikke velges som kilde på forsterkeren (pH og tp1 har dedikerte knapper) så hvordan får jeg koblet til en lydkilde? Og hvor kobler jeg til platespilleren? 

20200518_200829.jpg

20200518_200806.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ok, så da burde jeg fått lyd med en DIN til minijack ledning koblet til PH eller TP1 og en lydkilde som mobiltelefon? 
Jeg prøvde bare å tre høyttalerledningene rett inn i utgangene men det da mulig at det ikke er noe kontakt uten de spesielle kontaktene jeg linker til over..? 

Lenke til kommentar

Da har jeg koblet på DIN pol kontakt på høyttalerkabel og koblet en DIN til minijack kabel til TP inngang og mobil som kilde. Lyden er veldig lav, nesten ikke hørbar. Når jeg skrur opp volum på forsterkeren går lyden automatisk ned et par hakk da jeg slipper opp volum knappen. Har testet begge høyttalere og utgangene på forsterker. Prøvde høyttalerne på en Sonos Amp, den spilte fint. Hva kan dette være? 

20200519_192936.jpg

20200519_193458.jpg

Lenke til kommentar
oleros skrev (7 minutter siden):

Ok så du mener problemet helst er DIN til minijack lyd inn? Ikke DIN plugger til høyttalerne? Se bilde 

20200519_201210.jpg

Ja, jeg mente til lyd inn.

Men du - den koblingen der ser IKKE bra ut - isolasjonen på ledningene til høytalerpluggen skal være der helt inn til selve koblingsstykket. Ikke slik du har gjort det - da kan det lett bli kortslutning.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Jeg er ingen elektriker.. ☺️Skal koble om, takk for tips! Men nå er det lyd her gitt etter jeg koblet til en ny høyttaler plugg så kan ha vært dårlig kontakt på den forrige. Er for små hull på pluggen for en 2,5 mm kabel.. Bør jeg kutte noen tråder eller prøve å trøkke den inn som den er? Og har det noe å si hvilken ledning som er koblet i svart og rød på høyttaleren når man bruker en sånn DIN plugg? 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

main-qimg-cca891da7a74d8f5f04f95431399796e.gif.c01f4b83de715efc05c4bef75a49dc75.gif

Men så lenge det er likt på begge så spiller det egentlig ingen rolle. Du kan bare kutte av noen kordelere for å få inn ledningen. Viktigste er at du ikke har noen løse som kan kortslutte.

Så lenge hva er likt på begge? 

Lenke til kommentar

En av lederne er alltid merket på en eller annen måte. Vanligvis med tekst på én av de. Noen har også en flat side på lederen eller små striper. Hvis en av pluggene er koblet motsatt av den andre vil lyden bli ganske tynn og svak. Den ene vil da rett og slett fungere som "støykansellering" for den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...