Jump to content
Redaksjonen.

Skrudde fra hverandre Tesla Model Y: Dette er de 10 viktigste oppdagelsene

Recommended Posts

oophus3do skrev (1 time siden):

Det må jo f.eks være kjipt å vite at man fikk den siste TM3 uten varmepumpe? 

Ja, men så kjøpte du jo bilen i den speccen du ville ha i utgangspunktet. 

  • Like 5

Share this post


Link to post

Jeg synes nå videoene har vært ganske underholdende og lar meg se deler jeg ellers aldri ville plukket fra hverandre selv og sett på. Har hatt mangt en kveld med Munro i sidesynet, på skjerm nr 2.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Klykken- skrev (4 minutter siden):

Ja, men så kjøpte du jo bilen i den speccen du ville ha i utgangspunktet. 

Jeg hadde fremdeles vært litt furt. En varmepumpe koster ikke nok til at jeg noen sinne hadde vurdert å ikke ta den med. Varmepumpen er uansett kun et av mange eksempler. Skal man selge prototyper fra en ny produksjonslinje, så syns jeg det bare er rett og rimelig at de første kommer med en viss form for rabatt. 

Share this post


Link to post
Annonse
5 minutes ago, oophus3do said:

Jeg hadde fremdeles vært litt furt. En varmepumpe koster ikke nok til at jeg noen sinne hadde vurdert å ikke ta den med. Varmepumpen er uansett kun et av mange eksempler. Skal man selge prototyper fra en ny produksjonslinje, så syns jeg det bare er rett og rimelig at de første kommer med en viss form for rabatt. 

Så ikke kjøp tidlig. De som ønsker bil nå, kjøper bil nå. De som ønsker å vente på en bedre bil, venter på en bedre bil. Tesla trenger ikke tilby noen rabatt så lenge de får solgt alt de klarer produsere.

Det er litt om å si at alle TVer som ikke er 100" OLED bør komme med en rabatt, fordi de ikke er 100" OLED. Vel, sånn fungerer ikke markedet. Du får vente på 100" OLED, eller om du trenger TV nå så får du kjøpe det som selges.

  • Like 7
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det er litt om å si at alle TVer som ikke er 100" OLED bør komme med en rabatt, fordi de ikke er 100" OLED. Vel, sånn fungerer ikke markedet. Du får vente på 100" OLED, eller om du trenger TV nå så får du kjøpe det som selges.

Nei, det er det ikke. 100" OLED TV'er med lavere oppløsning som ble solgt til samme pris som samme modell med bedre oppløsning senere ville vært det samme. 

Og ja, du har rett. Jeg hadde ikke kjøpt en tidlig modell fra en ny modellserie med en slik praksis. Jeg hadde også sjekket dette i bruktbil-listene senere, for å holde meg borte fra biler som ble produsert tidlig. 

Share this post


Link to post
10 minutes ago, oophus3do said:

Nei, det er det ikke. 100" OLED TV'er med lavere oppløsning som ble solgt til samme pris som samme modell med bedre oppløsning senere ville vært det samme. 

Og ja, du har rett. Jeg hadde ikke kjøpt en tidlig modell fra en ny modellserie med en slik praksis. Jeg hadde også sjekket dette i bruktbil-listene senere, for å holde meg borte fra biler som ble produsert tidlig. 

OK, bra for deg. Men tidlig Model Y er jo på mange måter en bedre bil en det man ellers kan få kjøpt til samme pris, selv om den skulle ha noen svakheter, så det er ganske diskutabelt om din måte er den riktige måten. (Det gir svært lite mening å kjøpe en dårligere bil fra en annen produsent, fordi det kommer en bedre Model Y i fremtiden...)

Og det er derfor Tesla får solgt alt de produserer. Det er ikke noe riktig svar her for hva man bør prioritere.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 5
  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post
Frobe skrev (5 minutter siden):

Selv om kontinuerlig forbedring gjør at early adopters ikke får alle mekaniske og elektriske forbedringene underveis så er Tesla en av de få (eneste?) bilfabrikantene som sørger for at kundene får oppgradert software med forbedringer og nye funksjoner, uten å måtte betale for det.

Joda, de skal ha for den funksjonaliteten, men den er allerede ute hos flere andre allerede, så det er ikke unikt lengre. Det vil bli en standard det om ikke så alt for mange årene på absolutt alle biler over en viss pris. 

Når servicepengene forsvinner, så må man ha andre metoder å tjene penger på etter at salget er et faktum, og det å blande gratis oppdateringer, og betalte oppdateringer er en selvfølge gjennom dette. 

Share this post


Link to post
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Noen skal på død og liv svartmale noe som er annerledes. Jeg liker at de jobber med forbedringer hele tiden. Det vitner til et selskap som hele tiden ønsker å forbedre seg selv og tar lærdom av feil de har gjort tidligere.

Det er ikke svartmaling? Det er jo helt i orden at det foregår, men jeg syns det hadde vært litt mer redelig å gi "early-movers" ei lita insentiv med å få en bedre pris, nettopp fordi man får en bil som ruller tidlig ut av samlebåndet. 

Det er ikke alle som er klar over slikt, hvis man ikke anser hver Tesla eier som en entusiast som vet om dette, så personlig trur jeg dette kan være mer negativt enn positivt over tid. Hadde jeg ikke vært klar over dette, og man ser tydelige forskjeller fra "min" bil og naboens bil som kom noen måneder senere, så hadde jeg reagert når prisen var den samme. 

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

OK, bra for deg. Men tidlig Model Y er jo på mange måter en bedre bil en det man ellers kan få kjøpt til samme pris, selv om den skulle ha noen svakheter, så det er ganske diskutabelt om din måte er den riktige måten.

Og det er derfor Tesla får solgt alt de produserer. Det er ikke noe riktig svar her for hva man bør prioritere.

Poenget er at en tidlig Model Y er en dårligere bil enn en Model Y som kommer senere til den samme prisen. Enkelte ting har såpass mye forskjell, at det kan utgjøre forskjellen mellom kostnader senere eller ikke. Da vil det selvfølgelig ha en effekt på enkelte folk. 

Problemet her er jo at slikt ikke er allmennkjent. Hadde de gjort dette allmennkjent, så hadde jeg ikke hatt noe problem med det, da bestemmer jo folk om de vil ha produktet tidlig med uvisse "kinks" eller ikke. 

Share this post


Link to post
10 minutes ago, oophus3do said:

Poenget er at en tidlig Model Y er en dårligere bil enn en Model Y som kommer senere til den samme prisen. Enkelte ting har såpass mye forskjell, at det kan utgjøre forskjellen mellom kostnader senere eller ikke. Da vil det selvfølgelig ha en effekt på enkelte folk. 

Problemet her er jo at slikt ikke er allmennkjent. Hadde de gjort dette allmennkjent, så hadde jeg ikke hatt noe problem med det, da bestemmer jo folk om de vil ha produktet tidlig med uvisse "kinks" eller ikke. 

Jeg tror folk er veldig kjent med at produkter blir bedre over tid, uten å gå opp i pris. På en del områder blir produkter både bedre *og* billigere over tid.

Men det har en verdi å få et produkt til riktig tid. Om den 20 år gamle fossilbilen koster en formue å holde i drift, så er det kanskje riktig å kjøpe ny bil *nå*, og ikke senere. Selv om man kan få et bedre produkt ved å vente noen måneder/år.

(Eller man kan ta eksemplet med Munro - han hadde fått en bedre Model Y om han hadde ventet et par år før han kjøpte en. Men interessen for analysen hans hadde kanskje vært mindre om to år...)

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 5
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
bojangles skrev (14 timer siden):

Det er vel å dra det litt langt å si at Munro fant "sveiseslurv"? Såvidt jeg husker så var vel nettopp sveisingen noe som de virkelig var imponert over? Langt bedre enn tidligere modeller og av helt grei kvalitet. Verdt å ta med er jo også at Munro fikk kjøpt inn en av de tidligst leverte model Y. Slik at vi må anta av kvaliteten øker utover. Virker som Tesla har tatt til seg mye av kritikken fra Munro som gjaldt model 3, og forbedret og endret både kvalitet på komponenter, arbeid og tekniske løsninger.

Finner det dog merkelig at Tesla ikke har klart å få til lakkeringen ennå. De bruker vel roboter som mange andre produsenter og roboter ble vel i sin tid bragt inn både for å sikre jevn kvalitet på all lakkering og selvsagt reduserte lønnskostnader. Har Tesla kanskje fokusert mer på sparte lønnskostnader enn å fin-tune robotene? Etter 10 år burde lakk, lakkdybde og rene flater uten støv i lakken være selvsagt. Vi får se om det blir bedre på senere leverte modeller. Regner med det blir mange tester fremover av model Y, ikke minst når de engang leveres her til lands også.

Mener de første karosseriene var lagret utendørs, hvor det var mye sand....

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det minner meg om en sjef jeg hadde for mange år siden. Det var på den tiden PC'er gjorde sitt inntog på arbeidsplassene. Jeg fikk kjøpt inn en heftig Compaq PC, men sjefen min hadde hørt at det skulle komme en enda bedre, så han ville vente. Det kom selvfølgelig en enda bedre PC på markedet, men da var det også annonsert at det skulle komme en ENDA bedre PC, så sjefen ville vente litt til. Jeg var der i 5 år etterpå, uten at sjefen fikk kjøpt seg noen PC, for det skulle jo hele tiden komme noen bedre... Vet ikke om han noensinne fikk kjøpt den "optimale" PC'en.

Må jo være litt kjipt det også, å være så opptatt av hva som skal komme at man ikke kan glede seg over det som er her nå...

Ja, dette er en klassiker, selvfølgelig. :)

Men du overdriver litt det jeg mener da. Å vente i det uendelige er selvfølgelig ikke mulig, men å kjøpe en av de første model y virker å være et dårlig valg om man ser på erfaringen med s og 3 og antall endringer som kommer. De lureste har litt is i magen og evner å kjøpe akkurat på riktig tidspunkt. Men det fordrer at man er litt rasjonell i valgene, noe folk som kjøper bil til over en halv million kanskje ikke er... :)

MrMarbles skrev (2 timer siden):

I forhold til å kjøpe ny Model Y, så ville jeg heller si det er lurere å kjøpe den forholdsvis kjapt etter release. Da kan man nyte bilen lenge før det kommer store oppdateringer som man kanskje vil angre på at man ikke får med seg.

Beklager. Dette gir ingen mening. 

Share this post


Link to post
8 minutes ago, failern said:

Å vente i det uendelige er selvfølgelig ikke mulig, men å kjøpe en av de første model y virker å være et dårlig valg om man ser på erfaringen med s og 3 og antall endringer som kommer.

 

Model Y er jo 75%? Model 3, så er neppe like skummelt å kjøpe en tidlig Model Y som det var å kjøpe en tidlig Model 3 som jo var en helt ny bil med helt nye batterier og helt nye motorer osv.

Alle model Y har jo f.eks Hardware 3.0, som nok kommer til å være det som blir levert i bilene i mange år fremover ettersom det enda er ganske ny hardware. Eldre Model 3 har jo hardware 2.5, som hittil ikke har så mange begrensninger men kansje vil få det i fremtiden.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
failern skrev (12 minutter siden):

Beklager. Dette gir ingen mening. 

Hvorfor ikke? La oss si du venter med å kjøpe Model Y to år etter release i Norge. Alle småquirks er fiksa, men da kan man også risikere det er en større oppdatering (FSD HW4 f.eks, nytt batteri med bedre kjemi, luftfjæring m.m.) rett rundt hjørnet.

Kjøper du bilen ved release, så vet du hva du får. Du har uansett garanti og reklamasjon. 

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
failern skrev (18 minutter siden):

Å vente i det uendelige er selvfølgelig ikke mulig, men å kjøpe en av de første model y virker å være et dårlig valg om man ser på erfaringen med s og 3 og antall endringer som kommer. De lureste har litt is i magen og evner å kjøpe akkurat på riktig tidspunkt. Men det fordrer at man er litt rasjonell i valgene, noe folk som kjøper bil til over en halv million kanskje ikke er... :)

En av de første Model Y??? De første Model Y går nå ut til kundene i USA. I Norge må kundene vente til neste år en gang. Hvordan kan vi da få en av de første Model Y???

Kan ikke snakke for andre, men mener ganske bestemt at beslutningen vår om å bestille en Model Y var så faktabasert, nøktern og gjennomtenkt som den kunne være.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Trestein skrev (4 timer siden):

Om jeg ville holdt på med demontering av biler for analyse ville jeg solgt rapportene til andre bilfabrikanter for mest mulig penger. Hvem kjøper en dyr analyse når den ligger gratis på nett?

De har nok enda mer detaljerte rapporter til kundene sine. Og så legger de jo ikke videoer på nett for alle bilene de tar fra hverandre heller.

Hvorfor er du så fryktelig bekymret for om Munros selskap tjener nok penger eller ikke?

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...