Gå til innhold

Skrudde fra hverandre Tesla Model Y: Dette er de 10 viktigste oppdagelsene


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (30 minutter siden):

What? Kommer du drassende med en 911? Bilen som har sett lik ut 60-tallet? Snakker om beta-testing, Porsche har jo lurt kundene (og drept de med sine Widow-makere) i over 50 år!

Jeg gikk glipp av det store 50-årsjubileet for kundedreping. Men jeg har hvertfall skjønt at du synes Tesla Model 3 er verdens beste bil. Og det er selvfølgelig lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
bojangles skrev (5 timer siden):

Du tar ting ut av kontekst, og det hjelper ikke å poste oppsummeringsvideoen.

Om du trykker på videoen så hopper den rett til øyeblikket fyren kommenterer sveisingen, akkurat som påpekt i artikkelen. Oppsummeringsvideoen må vel være den beste... oppsummeringen om bilen....? 

bojangles skrev (5 timer siden):

De fleste bilprodusenter har barnesykdommer, også kalt førsteseriebiler. Selv ærverdige Mercedes har trått i den fellen gang på gang. Tesla er nok på en litt annen plass nå enn tidligere. De har fått bygd opp bedre rutiner, og de har fått en viss erfaring i organisasjonen. Om en ser på hva som i bunn og grunn blir konklusjonen på Model Y kontra model 3 i rapporten fra Munro så må det vel være at Tesla har gjort veldig mye for å rette opp i tidligere problemområder. Både når det gjelder tekniske løsninger, designvalg og ikke minst kvalitetkontroll. Dagens model 3 er langt bedre sammenskrudd enn de første model 3 som slapp ut. Gi Tesla et halvår så er nok også model Y blitt en robust modell. Tenker at for norske kunder så er det liten grunn til å frykte dårlig QC og slett håndverk for det er vel slik at det norske markedet ikke får model Y før rett over nyttår. 

At det blir for mye stress før lansering er vel medaljens bakside av at selskapet er børsnotert. Da må også investorer få sitt, og det blir kanskje ekstra press for å klare tidlig levering og det kan påvirke QC, noe vi har sett på både S, 3 og X. Den kjente panelglippen. Men også der skjerpet Tesla seg etterhvert. 

Jeg ser ikke helt at du sier imot meg her. Jeg sier man bør vente å ikke kjøpe de første bilene. Akkurat hvor lenge man venter er jo opp til hver enkelt og avhengig av mange faktorer. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, uname -l said:

NTSB skriver at ulykker skjer fordi folk stoler på systemet. Hvorfor stoler folk på autopilot? Jo, fordi Elon Musk med sin snikete dobbeltkommunkasjon gjør at folk innbiller seg at Autopilot er trygt.

Kanskje du trur at det er trygt å køyre på autopliot utan å fylgje med, fordi du trur at at Elon har sagt det, men det gjeld neppe nokon andre.  Folk stolar meir på systemet enn både bilen og Elon Musk seier at dei bør, fordi dei har sett at det fungerer veldig godt. 

18 hours ago, uname -l said:

Det er jo litt rart. Om en 16-åring øvelseskjører så er man pålagt å ha en stor rød L i bakruta for å advare medtrafikanter om at her er det en ukyndig som ratter biler. Men en 16-åring som øvekjører med sin far er flere størrelsesordener mer dyktig bak rattet enn Autopilot. For eksempel så vet de fleste 16-åringer hvordan en brannbil ser ut og om noen står i veikanten med motorstopp. En logisk konsekvens er at man bør pålegge Tesla-eiere å feste på et skilt når Autopilot tas i bruk. Helst et mye større et som reflekterer forskjellen i fare.

Kva med andre bilprodusentar?  Deira autopilotar er jo mykje dårlegare, som fører til fleire ulukker, jf. den TU-artikkelen eg lenka til tidlegare.  Bør dei ha blinkande varsellamper?  Bør dei òg ha eit skilt som seier at "det kjan hende føraren av denne bilen er trøytt som ein sokk, fordi han stolar på påstanden til uname -l om at bilen har eit system for å sikre at føraren er vaken"?  Ein skal jammen høyre mykje dumt..

 

Dei andre bilprodusentane har eit anna stort problem: Dei kan ikkje fikse feila i autopilotane sine utan å ta bilen inn på service.  Tesla kan fikse feil og gjere forbetringar på ein million bilar over natta.

18 hours ago, uname -l said:

Sjansen for å duppe av bak rattet er uendelig mye større om man

A: Ikke aktivt kjører bilen
B: Har blitt innbilt av Musk at det å duppe av ikke er så farlig om man kjører på Autopilot.

Det der er fullstendig udokumentert, og eg trur deg ikkje.  Men eg trur på denne risikofaktoren, som både er dokumentert av forskning er ein viktig del av førarkortopplæringa og er lovpålagt for yrkessjåførar:

C: Du køyrer ein bil som ikkje tvingar deg å ta (lade)pauser med jamne mellomrom.

18 hours ago, uname -l said:

General Motors(som ligger mye foran Tesla på selvkjøring ifølge uavhengige rapporter) har et system som overvåker at førere følger med på veien ved å tracke øynene. Det er teknologi som Tesla tydeligvis ikke får til.

Og kva skjer dersom føraren ikkje fylgjer med?  Bråbremsar bilen og stansar?  Kva bilar har dette systemet?

18 hours ago, uname -l said:

Typisk at de ligger foran alle andre, men med en gang man konkretiserer hvilken funksjonalitet Tesla-bilene kan tilby og hvor godt det funker, så kommer de til kort mot det meste annet.

GM kjem til kort, eller kva snakkar du om?

18 hours ago, uname -l said:

Det er akkurat sånne floskler jeg sikter til.

Det kan hende, men det er i det minste veldig godt dokumentert dei siste ti åra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, oophus3do said:

Blir litt usikker på om du forstår hva jeg sier eller velger med vilje å komme med urelevante ting? Det er biler ut fra samme produksjonslinje jeg sammenligner og prater om. 

Jeg skjønner deg godt. Så klart hadde det vært kjekt (som kunde) om Tesla ga rabatter og og andre fordeler på nyintroduserte biler. Det hadde også vært kjekt på alle andre nyintroduserte biler fra andre produsenter, ettersom ca alle nyintroduserte biler har noen barnesykdommer.

Men hvorfor skulle Tesla (og de andre bilprodusentene) gi rabatter og andre fordeler? De får solgt alt de klarer å produsere i begynnelsen til fullpris. Ofte har de faktisk ventelister.

Og hvorfor skal ikke kundene kjøpe disse bilene til fullpris? Hva er alternativet? Å leve med en eller annen drittbil i noen måneder/år ekstra, eller å kjøpe en dårligere bil fra en konkurrent. Alternativene er ikke bedre, for mange kunder.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, uname -l said:

Skal vi liste ut funksjonell teknologi hos VW VAG/Toyota kontra det man får i en Tesla? Jeg begynner med en kort liste. Regnsensor som virker, Android Auto/Apple Carplay for oss som har smarttelefon. HUD, ventilerte seter, cruisekontroll hvor man kan sette hastigheten selv istedetfor at bilen plutselig tror den er i en 40-sone på motorveien, lese skilt, nattlys med infrarød deteksjon av unger, elgkuer og mye annet man ikke har lyst å kjøre på. Eller "Rear Cross Traffic Alert" som er standard på enhver pottitbil, men som er en viktig sikkerhetsfunksjon som selvfølgelig ikke er å få i Tesla.

Kva bilmodell til under 500.000 kroner har alt dette, utanom Tesla?

 

Både Android Auto og Apple Carplay er skit samanlikna med systemet til Tesla, og det gjeld både for folk med smarttelefon og for oss som ikkje har det.  Regnsensoren min fungerer fint.  Mange trudde at Model 3 skulle frå HUD sidan maskinvaren hadde eksplisitt støtte for det, men HUD er eit forstyrrande element for føraren.  Eg kan fint setje kva fart eg vil på min cruisecontrol, men veit at seinare modellar med autopilot har avgrensa toppfarten for cruisecontrol til 150 km/t.  Nyare Tesla kan ikkje berre lese skilt, han reagerer på dei.  (Kva elles skal du med ein bil som les skilt?)  Tesla implementerer alt "Rear Cross Traffic Alert" gjer og meir til.  Til dømes oppdagar Tesla fotgjengarar og parkerte bilar i tillegg.  Autopiloten til Tesla fungerer like godt om natta som om dagen, dvs at han stansar for både ungar og elg anten det er natt eller dag.

Quote

Så til Tesla. Jeg vet at fansen er kjempebegistret for prompelyder som kommer ut av høyttalerne og en selvstyringsfunksjon med en sterk affinitet til bakenden på parkerte brannbiler. Hva annet er det som kan friste for de som ikke deler de samme tilbøylighetene?

Du veit om eitt enkelt tilfelle frå 2016 der ein Tesla med autopilot frå MobilEye køyrde inn i ein brannbil, og dermed meiner du at Tesla vert tiltrukne av brannbilar?  Ingen andre bilprodusentar sine autopilotar, som inkluderer alle andre som brukar MobilEye, prøver å oppdage stilleståande objekt når dei går raskare enn gangfart.  Les den TU-artikkelen eg lenka til som påpeikar nettopp det problemet.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Både Android Auto og Apple Carplay er skit samanlikna med systemet til Tesla, og det gjeld både for folk med smarttelefon og for oss som ikkje har det.  Regnsensoren min fungerer fint.  Mange trudde at Model 3 skulle frå HUD sidan maskinvaren hadde eksplisitt støtte for det, men HUD er eit forstyrrande element for føraren.  Eg kan fint setje kva fart eg vil på min cruisecontrol, men veit at seinare modellar med autopilot har avgrensa toppfarten for cruisecontrol til 150 km/t.  Nyare Tesla kan ikkje berre lese skilt, han reagerer på dei.  (Kva elles skal du med ein bil som les skilt?)  Tesla implementerer alt "Rear Cross Traffic Alert" gjer og meir til.  Til dømes oppdagar Tesla fotgjengarar og parkerte bilar i tillegg.  Autopiloten til Tesla fungerer like godt om natta som om dagen, dvs at han stansar for både ungar og elg anten det er natt eller dag.

Du veit om eitt enkelt tilfelle frå 2016 der ein Tesla med autopilot frå MobilEye køyrde inn i ein brannbil, og dermed meiner du at Tesla vert tiltrukne av brannbilar?  Ingen andre bilprodusentar sine autopilotar, som inkluderer alle andre som brukar MobilEye, prøver å oppdage stilleståande objekt når dei går raskare enn gangfart.  Les den TU-artikkelen eg lenka til som påpeikar nettopp det problemet.

Hvor finner man dokumentasjon på at hud er mere forstyrrende for fører enn en skjerm på midtkonsoll?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (16 timer siden):

En bil som er morsom å kjøre og som skaper entusiasme. VW og Toyota lager verdens kjedeligste biler, de er de to gråeste selskapene man kan finne med unntak av regnskapsførere. Folk som kjøper VAG og Toyota er folk uten karisma og som velger *mild* salsa med ekstra rømme på Tacoen, mens de hiver etter pusten fordi «detta var spicy». VAG og Toyota er bilverdens svar på kjøttkaker i brun saus med salt og pepper ;)

EDIT: Toyota sin morsomste bil er en BMW ffs :D

Wow. Du har virkelig lite insikt. 

 

Toyota produserte sin morsomste bil på 80-tallet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -l said:

LOL. Du mener elbil er tvang. Takk, da fikk vi noe interessant ut av denne diskusjonen allikevel.

Då trur eg du skal lese det eg skreiv ein gong til.

 

Elbilar tvingar deg til å ta pause oftare enn eksosbilar.  Dersom du ikkje gjer det stansar bilen av seg sjølv.  Forskning syner at det einaste som faktisk nyttar mot å somne i bil er å ta pauser.  Tesla har lagt opp til ladeøkter på ca 20 minutt ca kvar 4. time ca på langtur.  Det er ganske optimalt, anten du nyttar pausa til å ta ein lur eller gå ein tur.  Det har dokumentert effekt, i motsetnad til dei etter kvart ganske åndssvake teoriane dine.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt. Så klart hadde det vært kjekt (som kunde) om Tesla ga rabatter og og andre fordeler på nyintroduserte biler. Det hadde også vært kjekt på alle andre nyintroduserte biler fra andre produsenter, ettersom ca alle nyintroduserte biler har noen barnesykdommer.

Alle nye produksjonslinjer har ofte barnesykdommer. Forskjellen ligger i måten å utbedre dette på. De andre tar inn hundretusenvis av biler samtidig om noe må utbedres som ikke ble oppdaget gjennom QA. For Tesla så virker det som om de lar ting gå med en brøkdel brukt på QA. De oppdaterer stort sett bare produksjonslinjen, mens bilene som allerede er solgt til full pris med feil, må gå igjennom service-systemet som har dager og ukevis av kø, og de eierne som ikke oppdager feilen selv, lar man bare være. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (23 minutter siden):

Men hvorfor skulle Tesla (og de andre bilprodusentene) gi rabatter og andre fordeler? De får solgt alt de klarer å produsere i begynnelsen til fullpris. Ofte har de faktisk ventelister.

Fordi det ville vært det riktige å gjøre? Jo større sjanse man har til å introdusere feil gjennom en liten QA periode, jo større fordel burde jo "early movers" få siden de betaler for en prototype.

Det at Tesla har solgt greit handler om SW hype. Den vil dale, og da står dem igjen med problemene som vil veie mest når SW ikke lengre er særlig spesielt. 

Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Og hvorfor skal ikke kundene kjøpe disse bilene til fullpris? Hva er alternativet? Å leve med en eller annen drittbil i noen måneder/år ekstra, eller å kjøpe en dårligere bil fra en konkurrent. Alternativene er ikke bedre, for mange kunder.

Alternativet er ærlighet. Si at man har liten QA, og at tidlige biler kommer med betydelig større sjanse for feil. De burde f.eks få en prioritet i service-køen, siden de vil ha større sjanse til å trenge turer frem og tilbake til verkstedene. I tillegg så burde man f.eks kunne få oppgraderinger billigere gjennom bilens levetid, siden bilen er og har vært en prototype. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Då trur eg du skal lese det eg skreiv ein gong til.

 

Elbilar tvingar deg til å ta pause oftare enn eksosbilar.  Dersom du ikkje gjer det stansar bilen av seg sjølv.  

Så bilen din bare stopper for pause i veikanten ved faste intervaller uten å vite om du er trøtt eller ikke? Høres mer og mer åndssvakt ut. Må være slitsomt å trenge en sånn tante i hverdagen.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Trestein said:

Satt i en 911 nylig. Ikonisk bil. Utrolig liten. Ekstremt vanskelig å kjøre raskt. Men allikevel. Det blir nok et finn søk i kveld.

Kjøp deg heller ein Lotus Elise, om du skal ha ein liten sportsbil.  Den er lett å køyre fort og har lågare avgifter, mest fordi heile bilen er veldig lett.  Lekker bil.  Evt kjøp ein Tesla Roadster, som er bygd på same glider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Trestein said:

Hvor finner man dokumentasjon på at hud er mere forstyrrende for fører enn en skjerm på midtkonsoll?

Det er komplisert.  HUD kan vere distraherande og gje dårlegare reaksjonstid dersom ein har for mykje informasjon der og i svært stressa situasjonar.  Under normal køyring med lågt stressnivå er HUD positivt.  HUD gjev m.a. raskare tilpassing av farten til nye fartsgrenser og kan vere til hjelp mot feilnavigering.  Eg har ikkje dokumentasjonen føre meg, og har ikkje tenkt å bruke veldig lang tid på å leite etter han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (16 minutter siden):

Kjøp deg heller ein Lotus Elise, om du skal ha ein liten sportsbil.  Den er lett å køyre fort og har lågare avgifter, mest fordi heile bilen er veldig lett.  Lekker bil. 

I et hav av alternativer hvorfor akkurat Lotus Elise?

Sturle S skrev (16 minutter siden):

 Evt kjøp ein Tesla Roadster, som er bygd på same glider.

Aha, skjønner, Tesla Roadster er basert på den. Snakker om innskrenket verden Tesla-fans frivillig melder seg inn i.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (44 minutter siden):

Snakket om dagens biler, @Hansien. Dagens. Og jeg kan litt om biler jeg og, det tror jeg du visste fra før. Gi meg en Toyota  som er like morsom og som går like bra ut av boksen som en TM3P. Nye Supra? Det er en BMW. GT86/BRZ? 200hk, morsom kanskje fordi den kommer på forferdelige dekk som gjør at du kan drifte på kjøpesenteret etter stengetid, men ikke akkurat noen racer heller, med mindre du bygger den om til noe seriøst

Så kan du argumentere med obskøne bruktimporterte Toyotaer fra 80- og 90-tallet så mye du vil, i ekte Fast&Furious-stil, men det var ikke endel av argumentet i utgangspunktet. Så, takk til den «du har liten innsikt» men du diskutere altså ikke om det samme

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Alle nye produksjonslinjer har ofte barnesykdommer. Forskjellen ligger i måten å utbedre dette på. De andre tar inn hundretusenvis av biler samtidig om noe må utbedres som ikke ble oppdaget gjennom QA. For Tesla så virker det som om de lar ting gå med en brøkdel brukt på QA. De oppdaterer stort sett bare produksjonslinjen, mens bilene som allerede er solgt til full pris med feil, må gå igjennom service-systemet som har dager og ukevis av kø, og de eierne som ikke oppdager feilen selv, lar man bare være. 

Hvordan fikser andre bilprodusenter feil, om ikke gjennom service-systemet? Besøker magiske feer bilene om natten og fikser de?

Og er det feil som er viktige å utbedre for Tesla så får de det gjort raskt og effektivt. Det var f.eks en feil på montasjen av setebelter som kunne i teorien løsne i en ulykke - Tesla ansatte stilte seg opp ved superladerne og sjekket montasjen på alle Teslaene som kom innom. Dette ryddet så klart ikke unna alle bilene, men de fikk tatt unna en god del. Og så gikk det resterende gjennom service-systemet (her regner jeg også de mobile verkstedene som en del av service-systemet, som håndterte noe av arbeidsmengden).

Dette er den eneste gangen jeg har hørt om at feil har blitt rettet opp utenom service-systemet, for noen som helst bilprodusent.

1 hour ago, oophus3do said:

Fordi det ville vært det riktige å gjøre? Jo større sjanse man har til å introdusere feil gjennom en liten QA periode, jo større fordel burde jo "early movers" få siden de betaler for en prototype.

Men bilene til Tesla er ikke prototyper. De har gått gjennom et omfattende testløp over flere år, og har akkurat samme godkjenninger som biler fra andre bilprodusenter.

1 hour ago, oophus3do said:

Det at Tesla har solgt greit handler om SW hype. Den vil dale, og da står dem igjen med problemene som vil veie mest når SW ikke lengre er særlig spesielt. 

Tullball. SW er en del av tiltrekningen til Tesla, men hovedårsaken til at de har hatt ekstrem vekst det siste 8 årene (og trolig også de neste 8 årene) er at de lager biler som er morsomme å kjøre, trygge, familievennlige og miljøvennlige, basert på en helhetlig filosofi om nytenkning. Nytenkning er et fremmedord for de fleste andre bilprodusenter. De er veldig komfortable med å bare lage det samme som alltid, med litt justeringer på karosseri i hver iterasjon.

1 hour ago, oophus3do said:

Alternativet er ærlighet. Si at man har liten QA, og at tidlige biler kommer med betydelig større sjanse for feil. De burde f.eks få en prioritet i service-køen, siden de vil ha større sjanse til å trenge turer frem og tilbake til verkstedene. I tillegg så burde man f.eks kunne få oppgraderinger billigere gjennom bilens levetid, siden bilen er og har vært en prototype. 

Tror ikke dette er veldig sannsynlig at skjer, så lenge konkurrentene ikke kommer med slik informasjon og fordeler. Jeg tror det ville kreve en lov for at Tesla og de andre bilprodusentene skulle informere om at nyintroduserte biler har større sjanse for feil og gi slike fordeler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nokia visste at de lagde verdens beste mobiltelefoner, derfor var de ikke bekymret for at Apple kom med en sær nisje-mobil. Nesten ingen ville vel være interessert i en iPod med fargeskjerm som kunne brukes som telefon? Apple hadde jo fjernet knappene i tillegg, da blir den jo nesten ubrukelig som mobil...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror jeg sjelden har sett mer sludder og ren og skjær løgn konsentrert på så lite tekst. Og her snakker man at lista er satt høyt.

Sturle S skrev (2 timer siden):

Både Android Auto og Apple Carplay er skit samanlikna med systemet til Tesla, og det gjeld både for folk med smarttelefon og for oss som ikkje har det. 

Om man som deg, som i et annet innlegg er veldig opptatt av å ha det siste av teknologi, ikke har smarttelefon, så er det selvfølgelig ikke noe problem om bilen ikke støtter smarttelefon. For resten av verden som har tatt steget inn i dette århundret så er det veldig kjekt med denne integrasjonen og ikke ha et lobotomert og buggy subsett av separate instanser i infotainmentsystemet. For eksempel så leste jeg at hvis man søkte på visse sanger i Spotify i en Tesla så frøys og rebootet hele sentralnervesystemet i bilen. 

 

Sturle S skrev (2 timer siden):

Mange trudde at Model 3 skulle frå HUD sidan maskinvaren hadde eksplisitt støtte for det, men HUD er eit forstyrrande element for føraren. 

Her klarte du en dobbelt-sludder. Har du link til at Model 3 har maskinvaren for projisering av info på frontfruten? Du er senere blitt bedt om å dokumentere at det er bedre å ta blikket fra veien og refokusere på en midtstilt skjerm enn å ha informasjonen i siktlinjen. Du hadde ingen dokumentasjon annet enn noe du hadde funnet opp i ditt eget hode. 

 

Sturle S skrev (2 timer siden):

Regnsensoren min fungerer fint.

Siden du et annet sted her mener det er en kjempefordel at bilen stopper for pause uavhengig om du er trøtt eller ikke så har jeg ikke tenkt å gå nærmere på hva du mener med "fint".

Sturle S skrev (2 timer siden):

Eg kan fint setje kva fart eg vil på min cruisecontrol, men veit at seinare modellar med autopilot har avgrensa toppfarten for cruisecontrol til 150 km/t. 

Kan du det på radarbasert cruisekontroll? Trodde man bare kunne offsette fartsgrensen. Det vil si at man er fanget av Teslas forvirrede oppfatning om hva fartsgrensen er til enhver tid. 

Sturle S skrev (2 timer siden):

 Nyare Tesla kan ikkje berre lese skilt, han reagerer på dei.  (Kva elles skal du med ein bil som les skilt?) 

Sludder. Det eneste den klarer er å stoppe på grønt lys. Ingen avlesning av fartsgrenser eller noe annet man får i en billig Toyota.

 

Sturle S skrev (2 timer siden):

Tesla implementerer alt "Rear Cross Traffic Alert" gjer og meir til. 

Har du link til at den har Rear Cross Traffic Alert eller det enda mer av det samme fra deg?

Sturle S skrev (2 timer siden):

Til dømes oppdagar Tesla fotgjengarar og parkerte bilar i tillegg. 

Her tok Autopiloten en dobbel. Kvestet en fotgjenger inn i en parkert bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (38 minutter siden):

Hvordan fikser andre bilprodusenter feil, om ikke gjennom service-systemet? Besøker magiske feer bilene om natten og fikser de?

De har et velfungerende service-system som kan ta inn ekstremt mange flere biler ved behov. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

Og er det feil som er viktige å utbedre for Tesla så får de det gjort raskt og effektivt. Det var f.eks en feil på montasjen av setebelter som kunne i teorien løsne i en ulykke - Tesla ansatte stilte seg opp ved superladerne og sjekket montasjen på alle Teslaene som kom innom. Dette ryddet så klart ikke unna alle bilene, men de fikk tatt unna en god del. Og så gikk det resterende gjennom service-systemet (her regner jeg også de mobile verkstedene som en del av service-systemet, som håndterte noe av arbeidsmengden).

Så fremfor å kalle inn bilene, så valgte de denne løsningen? Trenger jeg fortelle hvor galt det er, eller forstår du det selv? 

Har de altså så lite oversikt over sin egen produksjon at de har null snøring i hvilke biler det gjelder når feilen er et faktum?

Espen Hugaas Andersen skrev (41 minutter siden):

Dette er den eneste gangen jeg har hørt om at feil har blitt rettet opp utenom service-systemet, for noen som helst bilprodusent.

Det er en god grunn til det. Mens de andre har oversikt over sin egen produksjon og hvor lenge feilen har vedvart, så virker det tydeligvis til at Tesla har null snøring i det samme som velger å kjøre "stikkprøver" gjennom å vente ved SuC stasjoner for å undersøke det. 

Kan du finne noen som helst plausibel forklaring til å gjøre det på denne måten? De skal stå der i flere år før de kan være sikre på at hver bil har superladet minst 1 gang - og selv da kan de ikke være sikre på at de har fikset hver bil med den kritiske feilen. 

Espen Hugaas Andersen skrev (43 minutter siden):

Men bilene til Tesla er ikke prototyper. De har gått gjennom et omfattende testløp over flere år, og har akkurat samme godkjenninger som biler fra andre bilprodusenter.

Ikke enig. Når man justerer produksjonslinjen med et telt midt i produksjonen, etter at godkjenninger er unnagjort så havner de alle utenfor for de eventuelle godkjenningene de skulle ha fått. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (45 minutter siden):
oophus3do skrev (1 time siden):

Det at Tesla har solgt greit handler om SW hype. Den vil dale, og da står dem igjen med problemene som vil veie mest når SW ikke lengre er særlig spesielt. 

Tullball. SW er en del av tiltrekningen til Tesla, men hovedårsaken til at de har hatt ekstrem vekst det siste 8 årene (og trolig også de neste 8 årene) er at de lager biler som er morsomme å kjøre, trygge, familievennlige og miljøvennlige, basert på en helhetlig filosofi om nytenkning. Nytenkning er et fremmedord for de fleste andre bilprodusenter. De er veldig komfortable med å bare lage det samme som alltid, med litt justeringer på karosseri i hver iterasjon.

Elbiler har en viss hype siden elektriske motorer har morsomme egenskaper. Dette vil være en hype til når elbiler er normalt og dagligdags, hvor alle har samme type egenskaper. SW vil også være ei kortvarig hype siden alt slikt vil være standard. 

Det du snakker om angående "ny-tenkning" omhandler bare noe mens vi erfarer et skifte. Ved et tidspunkt så vil elbiler være helt normalt, og da må du strekke strikken lengre for å tenke "nytt". Prumpe-apper havner kanskje innenfor "ny-tenkning" ei stund, men det vil kun være ei hype når alt slikt er dagligdags. 

Polestar 2 med Android OS med sin egen app-store f.eks vil jo være noe Tesla mangler siden de er så opptatt av monopol. Altså tar det ikke lange stunden nå før "ny-tenkningen" er over og fokuset vil ligge på andre områder enn de naturlige egenskapene til en elmotor, samt det faktum at bilene blir smartere sammen med alt annet rart som blir det nå til dags. Alt fra klokker, oppvaskmaskin til kjøleskap blir jo "online" med OTA muligheter. Dette er som sagt ikke noe som vil være spesielt særlig lenge. 

Espen Hugaas Andersen skrev (53 minutter siden):
oophus3do skrev (1 time siden):

Alternativet er ærlighet. Si at man har liten QA, og at tidlige biler kommer med betydelig større sjanse for feil. De burde f.eks få en prioritet i service-køen, siden de vil ha større sjanse til å trenge turer frem og tilbake til verkstedene. I tillegg så burde man f.eks kunne få oppgraderinger billigere gjennom bilens levetid, siden bilen er og har vært en prototype. 

Tror ikke dette er veldig sannsynlig at skjer, så lenge konkurrentene ikke kommer med slik informasjon og fordeler. Jeg tror det ville kreve en lov for at Tesla og de andre bilprodusentene skulle informere om at nyintroduserte biler har større sjanse for feil og gi slike fordeler.

Om de andre starter å selge prototyper, så vil de selvfølgelig få den samme kritikken. Men inntil videre, så løser de ting rimelig kjapt om de dukker opp, og kvaliteten er generelt sett høyere på produkter som omtaler seg selv som "premium". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Snakket om dagens biler, @Hansien. Dagens. Og jeg kan litt om biler jeg og, det tror jeg du visste fra før. Gi meg en Toyota  som er like morsom og som går like bra ut av boksen som en TM3P. Nye Supra? Det er en BMW. GT86/BRZ? 200hk, morsom kanskje fordi den kommer på forferdelige dekk som gjør at du kan drifte på kjøpesenteret etter stengetid, men ikke akkurat noen racer heller, med mindre du bygger den om til noe seriøst

Så kan du argumentere med obskøne bruktimporterte Toyotaer fra 80- og 90-tallet så mye du vil, i ekte Fast&Furious-stil, men det var ikke endel av argumentet i utgangspunktet. Så, takk til den «du har liten innsikt» men du diskutere altså ikke om det samme

Jeg er nysgjerrig på hvilken bil du mener jeg argumenterer for som er i obskøne bruktimporterte i ekte fnf stil.. 

 

For å slippe mer hårsårhet i fra din side; hele argumentet mitt er at siste mrisome bilen til Toyota var produsert på 80-tallet. Og det bør virkelig ikke tolkes dit at det er sammenlignbart med dagens biler. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...