Gå til innhold

Skrudde fra hverandre Tesla Model Y: Dette er de 10 viktigste oppdagelsene


Anbefalte innlegg

1 hour ago, hekomo said:

Nei, egentlig var det ikke så veldig oppklarende. Det virker som du prøver å si at andre produsenter kun driver med "forbedringer" mens Tesla bare driver med "feilretting", noe som selvsagt er feil. Denne svart-hvitt-tenkningen ser vi gå igjen blant ekspertkommentatorene her i forumet.

VW kopierer tankegangen til Tesla med kontinuerlege forbetringar i ID.3, berre 8 år etter Tesla.

 

"Men som for andre biler vil det være slik at ID.3 vil oppdateres også etter at kunden har fått bilen, til fordel for kunden."

 

Det ser ut til at VW kopierer Tesla på underhaldningsfronten òg, med nettilkopling og videostraumetenester:

 

"Bilen vil alltid være tilkoblet, og selve datatilkoblingen vil være inkludert i prisen på bilen, opplyser Tekneby. Men som for en del andre vil det kunne bli snakk om betaling for videostrømming og liknende"

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y3qWxJ/volkswagen-id3-blir-dyrere-enn-frst-annonsert

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av hovedfokusene til Munro virker å være om man kan forenkle byggeprosessen (og dermed spare penger) uten at det påvirker produktet fra et kundeperspektiv.

En av favorittforbedringene til Munro fra 3 til Y var f.eks. en plastbøtte i bagasjerommet. Denne er umulig å se for kunden, men reduserte antall deler og skruer. Tror noen TU-kommentarorer glemmer at Munro fokuserer på forenkling av byggeprosess. Ikke nye "features" til kunden. Anbefaler forøvrig youtube-kanalen. Kjempe interessant å se hvordan biler er satt sammen.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (36 minutter siden):

Ver snill og dokumenter at nokon har døydd av eit eller anna som Tesla har lova skal skje om fem år.  Det trur eg ingenting på.

NTSB skriver at ulykker skjer fordi folk stoler på systemet. Hvorfor stoler folk på autopilot? Jo, fordi Elon Musk med sin snikete dobbeltkommunkasjon gjør at folk innbiller seg at Autopilot er trygt.

Det er jo litt rart. Om en 16-åring øvelseskjører så er man pålagt å ha en stor rød L i bakruta for å advare medtrafikanter om at her er det en ukyndig som ratter biler. Men en 16-åring som øvekjører med sin far er flere størrelsesordener mer dyktig bak rattet enn Autopilot. For eksempel så vet de fleste 16-åringer hvordan en brannbil ser ut og om noen står i veikanten med motorstopp. En logisk konsekvens er at man bør pålegge Tesla-eiere å feste på et skilt når Autopilot tas i bruk. Helst et mye større et som reflekterer forskjellen i fare.

 

Sturle S skrev (41 minutter siden):

Har du sertifikat for bil?  Det at folk somnar bak rattet har vore ei av dei viktigaste årsakene til alvorlege trafikkulukker sidan lenge før slik automagi var påtenkt.  Det er òg ein av grunnane til at TS-pakken i si tid vart innført i førarkortopplæringa, med langkøyring for å lære elevane å ta pauser.  Her er ein artikkel frå 2004, lenge før nokon bilprodusent hadde lansert nokon form for autopilot:

Sjansen for å duppe av bak rattet er uendelig mye større om man

A: Ikke aktivt kjører bilen
B: Har blitt innbilt av Musk at det å duppe av ikke er så farlig om man kjører på Autopilot.

General Motors(som ligger mye foran Tesla på selvkjøring ifølge uavhengige rapporter) har et system som overvåker at førere følger med på veien ved å tracke øynene. Det er teknologi som Tesla tydeligvis ikke får til.

Typisk at de ligger foran alle andre, men med en gang man konkretiserer hvilken funksjonalitet Tesla-bilene kan tilby og hvor godt det funker, så kommer de til kort mot det meste annet.

Sturle S skrev (49 minutter siden):

Tesla har revolusjonert bilindustrien og teke den gammaldagse industrien på senga med teknologisk innovasjon i ein divisjon over alle andre.  Medan alle andre prøver å kopiere Tesla, ligg Tesla fleire år føre.

Det er akkurat sånne floskler jeg sikter til.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 minutter siden):

VW kopierer tankegangen til Tesla med kontinuerlege forbetringar i ID.3, berre 8 år etter Tesla.

Det å oppdatere programvare på en datamaskin var noe som Elon Musk fant opp.

Sturle S skrev (7 minutter siden):

Det ser ut til at VW kopierer Tesla på underhaldningsfronten òg, med nettilkopling og videostraumetenester:

Det var altså ikke Al Gore som fant opp internett. Mye man lærer her på diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Det å oppdatere programvare på en datamaskin var noe som Elon Musk fant opp.

På ingen måte, men då ser du i det minste det same som alle andre, nemleg at andre bilprodusentar slit med utdatert teknologi i ei bakevje frå førre århundre.  Kjøper du ein Toyota eller ein VW, kjøper du teknologi som er utdatert for meir enn ti år sidan, og som ikkje er lagd for å kunne oppdaterast.

Just now, uname -l said:

Det var altså ikke Al Gore som fant opp internett. Mye man lærer her på diskusjon.no.

Fint at du stadig lærer noko nytt.  No må du hugse å ta pauser når du køyrer og, og ikkje lite på teknologien du påstår alle andre bilar enn Tesla har for å halde deg vaken.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

  Kjøper du ein Toyota eller ein VW, kjøper du teknologi som er utdatert for meir enn ti år sidan, og som ikkje er lagd for å kunne oppdaterast.

Skal vi liste ut funksjonell teknologi hos VW VAG/Toyota kontra det man får i en Tesla? Jeg begynner med en kort liste. Regnsensor som virker, Android Auto/Apple Carplay for oss som har smarttelefon. HUD, ventilerte seter, cruisekontroll hvor man kan sette hastigheten selv istedetfor at bilen plutselig tror den er i en 40-sone på motorveien, lese skilt, nattlys med infrarød deteksjon av unger, elgkuer og mye annet man ikke har lyst å kjøre på. Eller "Rear Cross Traffic Alert" som er standard på enhver pottitbil, men som er en viktig sikkerhetsfunksjon som selvfølgelig ikke er å få i Tesla.

Så til Tesla. Jeg vet at fansen er kjempebegistret for prompelyder som kommer ut av høyttalerne og en selvstyringsfunksjon med en sterk affinitet til bakenden på parkerte brannbiler. Hva annet er det som kan friste for de som ikke deler de samme tilbøylighetene?

 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
uname -l skrev (37 minutter siden):

Hva annet er det som kan friste for de som ikke deler de samme tilbøylighetene?

En bil som er morsom å kjøre og som skaper entusiasme. VW og Toyota lager verdens kjedeligste biler, de er de to gråeste selskapene man kan finne med unntak av regnskapsførere. Folk som kjøper VAG og Toyota er folk uten karisma og som velger *mild* salsa med ekstra rømme på Tacoen, mens de hiver etter pusten fordi «detta var spicy». VAG og Toyota er bilverdens svar på kjøttkaker i brun saus med salt og pepper ;)

EDIT: Toyota sin morsomste bil er en BMW ffs :D

Endret av bshagen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at regnsensoren har blitt veldig bra. Når jeg fikk bilen for ett år siden var jeg ikke fornøyd men nå oppfører den seg som den burde. Er det forresten noen andre biler som bruker kun kamera som regnsensor?  Synes Tesla sin er bra til å være først ute.

Android Auto\Apple Carplay er jo ikke nødvendig i en Tesla. Spotify og Google Maps er jo innebygd i bilen fra før.

Cruisecontrol følger den hastigheten man har satt. Tror du blander litt med Autopilot hvor bilen vil følge fartsgrensen.

Ellers ramser du jo opp en masse ekstrautstyr som koster skjorta.

 

Bare det å måtte bruke nøkkel, eller å trykke "start" på en bil føles avleggs ut for min del. Her har de andre bilprodusentene litt å lære. Har fått en stygg tendens til å levne nøkler i tenningen på firmabiler. Føles gammeldags ut å ikke bare kunne gå fra bilen så låses den automatisk om man har telefonen med seg.

Og utrolig kjekt å kunne låse opp og "starte" bilen remotely. Det er det vel ikke mange andre som kan, og Tesla har vel kunne det siden 2012. Levner jeg bilen hos en kompis en lørdagskveld for å drikke litt øl kan jeg bare gi han tillgang til å kjøre den hjem til meg dagen etter, uten å måtte styre med noe nøkler eller noe.

Teslabjørn fikk jo og benyttet denne funksjonen når han ble koronafast i Thailand. Fikk jo bare en kompis til å hente bilen sin fra flyplassen ved å gi han tilgang.

Endret av Complexity
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Kan jo nevne at regnsensoren har blitt veldig bra. Når jeg fikk bilen for ett år siden var jeg ikke fornøyd men nå oppfører den seg som den burde. Er det forresten noen andre biler som bruker kun kamera som regnsensor?  Synes Tesla sin er bra til å være først ute.

Android Auto\Apple Carplay er jo ikke nødvendig i en Tesla. Spotify og Google Maps er jo innebygd i bilen fra før.

Cruisecontrol følger den hastigheten man har satt. Tror du blander litt med Autopilot hvor bilen vil følge fartsgrensen.

Ellers ramser du jo opp en masse ekstrautstyr som koster skjorta.

 

Bare det å måtte bruke nøkkel, eller å trykke "start" på en bil føles avleggs ut for min del. Her har de andre bilprodusentene litt å lære. Har fått en stygg tendens til å levne nøkler i tenningen på firmabiler. Føles gammeldags ut å ikke bare kunne gå fra bilen så låses den automatisk om man har telefonen med seg.

Og utrolig kjekt å kunne låse opp og "starte" bilen remotely. Det er det vel ikke mange andre som kan, og Tesla har vel kunne det siden 2012. Levner jeg bilen hos en kompis en lørdagskveld for å drikke litt øl kan jeg bare gi han tillgang til å kjøre den hjem til meg dagen etter, uten å måtte styre med noe nøkler eller noe.

Teslabjørn fikk jo og benyttet denne funksjonen når han ble koronafast i Thailand. Fikk jo bare en kompis til å hente bilen sin fra flyplassen ved å gi han tilgang.

Det er jo flott at regnsensoren virker. Tesla er milevis foran her. Hørte et rykte om at vindusviskeren ble operert fra skjermen men det kan ikke være sant.

Men det går fremover. Så forresten at teslabjørn var imponert over at viskerne gjorde ren ruten på e tron. Det var visst ikke helt vanlig på model x. Mulig at musken klarer å få dem til å fjerne dritten fra frontruta i neste software oppdatering. Det er bare å vente.

Å låse opp og igjen bilen via en app hadde BMW active e i 2010. Tror det var mulig på andre BMW før det.

Bmw har vel også induktiv lading av nøkler og nød åpning av startsperre om nøkkelen var uten strøm.

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (20 minutter siden):

En bil som er morsom å kjøre og som skaper entusiasme. VW og Toyota lager verdens kjedeligste biler, de er de to gråeste selskapene man kan finne med unntak av regnskapsførere. Folk som kjøper VAG og Toyota er folk uten karisma og som velger *mild* salsa med ekstra rømme på Tacoen, mens de hiver etter pusten fordi «detta var spicy». VAG og Toyota er bilverdens svar på kjøttkaker i brun saus med salt og pepper ;)

EDIT: Toyota sin morsomste bil er en BMW ffs :D

Du mener ingenting fra VW-gruppen eller Toyota-konsernet kan måle seg med designstudiet Model 3?

 

 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
20 hours ago, failern said:

 

 

Du tar ting ut av kontekst, og det hjelper ikke å poste oppsummeringsvideoen. Pga korona'n ble det til at jeg så alle 40 episodene til Munro. Og sveisene var tema i flere videoer. Og det var langt mer ros av både kvaliteten på sveisen og også på hvilke sveisemetoder som var valgt enn det var kritikk. 

De fleste bilprodusenter har barnesykdommer, også kalt førsteseriebiler. Selv ærverdige Mercedes har trått i den fellen gang på gang. Tesla er nok på en litt annen plass nå enn tidligere. De har fått bygd opp bedre rutiner, og de har fått en viss erfaring i organisasjonen. Om en ser på hva som i bunn og grunn blir konklusjonen på Model Y kontra model 3 i rapporten fra Munro så må det vel være at Tesla har gjort veldig mye for å rette opp i tidligere problemområder. Både når det gjelder tekniske løsninger, designvalg og ikke minst kvalitetkontroll. Dagens model 3 er langt bedre sammenskrudd enn de første model 3 som slapp ut. Gi Tesla et halvår så er nok også model Y blitt en robust modell. Tenker at for norske kunder så er det liten grunn til å frykte dårlig QC og slett håndverk for det er vel slik at det norske markedet ikke får model Y før rett over nyttår. 

At det blir for mye stress før lansering er vel medaljens bakside av at selskapet er børsnotert. Da må også investorer få sitt, og det blir kanskje ekstra press for å klare tidlig levering og det kan påvirke QC, noe vi har sett på både S, 3 og X. Den kjente panelglippen. Men også der skjerpet Tesla seg etterhvert. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Det er jo flott at regnsensoren virker. Tesla er milevis foran her. Hørte et rykte om at vindusviskeren ble operert fra skjermen men det kan ikke være sant.

Men det går fremover. Så forresten at teslabjørn var imponert over at viskerne gjorde ren ruten på e tron. Det var visst ikke helt vanlig på model x. Mulig at musken klarer å få dem til å fjerne dritten fra frontruta i neste software oppdatering. Det er bare å vente.

Er ikke regnsensor. Kun kamera som detekterer regn. Viskerne oppererer man fra knappen på spaken bak rattet, men skal du sette manuelle intervall må du nok trykke på skjermen ja. Regner med det blir endret på i en oppdatering etterhvert, men man trenger heldigvis sjeldent å røre det siden auto har blitt så bra.

Aner ikke hvordan viskerne på X er. Vet at Model S har en stor designflaw som gjør at det blir slark i ene opphenget og viskeren vil skrape borti panseret. Håper de har fikset det på nyere biler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Raskere said:

Mener de første karosseriene var lagret utendørs, hvor det var mye sand....

 

Tja biler blir vel behandlet på alle tenkelige måter før lakk og klarlakk, slik at det ikke skal være noen partikler som ødelegger lakken. Kanskje er det sviktende rutiner på ren sone i eller rundt lakkerings-området som er kilden til støv i lakken? QC burde uansett spottet det og sendt bilene tilbake slik at de ble fikset manuelt der det var støv i lakk eller andre lakkproblemer. Vet en som fikk sin m3 sent på fjoråret. Når den bilen ble sendt til ocd-polering så ble lakktykkelsen målt. Husker ikke verdiene men jeg husker eieren sa at han som polerte bilen mente lakken var i tynneste laget og at det derfor ble ekstra viktig for eieren å være flittig med voksing og polering. Nå kan han jo selvsagt ha sagt det i et forsøk på å sikre mersalg i fremtiden, men jeg husker at andre også har kommentert dette med lakktykkelse på tidligere modeller hos Tesla. Og spesielt viktig blir det jo for oss som kjører rundt i saltlake halve året og resten av året sliter med lavtrykk, pålandsvind, og generelt mye sjøluft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

cruisekontroll hvor man kan sette hastigheten selv istedetfor at bilen plutselig tror den er i en 40-sone på motorveien

Fun fact: VW Passat i nåværende inkarnasjon visstnok med det samme.

Edit: Skrev at den hadde trommelbremser bak på hybriden også, da jeg ble informert av Møller om at facelift kom med det pga den uunngåelige bremserusten, men ser ikke ut til at det var sant. Finner i hvert fall ikke noe om det. 

Endret av mr. papp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, oophus3do said:

Som jo da er grunnen til at jeg syns at om man skal selge prototyper hvor eierne risikerer månedsvis av tid brukt frem og tilbake til service så burde bilene ha noen fordeler ved seg til slikt er utbedret og fikset. 

 

Det er større sannsynlighet for at slike feil havner hos kundene med en slik fremgangsmåte mot det å bruke mer tid på testing. Logisk nok. 

Vel jeg hadde en E-klasse med i overkant mange problemer i starten. Byttet den inn etter midtlivsoppdateringen og endte da opp med en E-klasse som var tilfredsstillende. Men det ble jo kostbart. Måtte jo betale dyrt for en bedre modell. 

De fleste bilprodusenter har barnesykdommer på nye modeller. Og de forsøker å luke dem ut så raskt som mulig. Det gjelder ikke bare Tesla. Viktig er det også å huske på at Tesla er en svært ung bedrift. Og de har måtte bruke store ressurser bare på å bygge opp organisasjonen. Nå er den stort sett på plass og har også fått erfaring og tatt lærdom av tidligere modeller og tidligere problemer. 

Ser en på serien fra Munro om mY så må en vel kunne si at trass i litt småplukk så er det en bil som er svært godt designet, rimelig greit skrudd sammen og som virkelig leverer en kvalitet mange vil finne tilfredsstillende selv fra tidlige produksjonsnumre. 

Selv bilprodusenter med flere tiårs erfaring går på smeller nå også. Det er underleverandører som "underleverer" på kvalitet, det er bilbelter som ikke virker slik de skal eller airbager som løser ut feilaktig. Det er drivknuter som ikke virker eller lagre som gruses for tidlig. Det kan selvsagt skylde for lite testing men det kan være snakk om feilproduksjon eller de selv har fått råvarer som ikke var til specs. Det viktigste er jo at feil rettes opp tross alt.  

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Du mener ingenting fra VW-gruppen eller Toyota-konsernet kan måle seg med designstudiet Model 3?

What? Kommer du drassende med en 911? Bilen som har sett lik ut 60-tallet? Snakker om beta-testing, Porsche har jo lurt kundene (og drept de med sine Widow-makere) i over 50 år!

Endret av bshagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

What? Kommer du drassende med en 911? Bilen som har sett lik ut 60-tallet? Snakker om beta-testing, Porsche har jo lurt kundene (og drept de med sine Widow-makere) i over 50 år!

Satt i en 911 nylig. Ikonisk bil. Utrolig liten. Ekstremt vanskelig å kjøre raskt. Men allikevel. Det blir nok et finn søk i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...