Gå til innhold

Elbilforeningen: Drivkraft Norges rapport er tvilsomme serviettberegninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"«Det er med andre ord ingen tvil om at utslippet av CO2 vil øke ved innfasing av el-biler i Norge.»"

Det er forskning generelt som blir skadelidende når rapporter som ønsker å bli tatt seriøst kommer med denne type påstander.

Jeg for min del slutter å lese i slike tilfeller.

Jeg vet at i norske stikkontakter kommer ca 98% av strømmen fra vann- eller vindkraft.

Europeisk energimiks baserer seg på et svindelsystem med "Opprinnelsesgarantibeviser".

Nå er det slik at bare en liten %-del av befolkningen kan og forstår ohm`s lov.

Dette er en naturlov som er like mye å stole på som tyngdekraften, og skulle politikerne finne på å bestemme at vannet fra nå av skal renne oppover, så ville trolig det store flertallet protestere. Elektronene kan vi ikke se, og derfor godtar vi papiret "Opprinnelsesgarantibeviser", som sier at Tyskland bruker 40% av norsk vannkraft.

Endret av aanundo
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Sitat

 

Altfor høyt utslippstall

Det europeiske miljøbyrået bruker 296 gram per kWt som tall for strømmiksen i EU i 2016.[4] Rapporten bruker derfor et altfor høyt utslippstall, og det til tross for at trenden de siste årene har vært en jevn nedgang i karbonintensiteten.[5] Elbilsatsingen skjer parallelt med avkarboniseringen av europeisk kraftsektor.

I Norge er det nesten umulig å komme lavere ned i utslipp i energimiksen, men hvis man gjør beregninger for elbiler nedover Europa så vil energimiksen mest sannsynlig være i stor endring i foventet levetid av en bil som produseres i år. 2016-tall er neppe særlig representativt for en bil som skal leve fra 2020 til f.eks 2038 (om vi legger 18 års gjennomsnittlig levetid til grunn). Men beklager avsporingen om Europa. Rapporten / PR-kampanjen handler bare om Norge og her har vi som kjent veldig lave CO2-utslipp forbundet med kraftproduksjon.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke lest rapporten, men ser at Drivkraft Norge i hovedartikkelen om biodrivstoff hevder at «Noen råvarer gir bedre klimanytte enn andre.» En del former for biodrivstoff, bl.a. palmeolje, har ikke bare lav klimanytte; den er direkte klimaskadelig, og dessuten svært miljskadelig ved at oljepalmeplantasjene fortrenger regnskog.

Hvis rapporten er på det saklighetsnivået, er det grunn til skepsis.

Pål Jensen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Drivkraft Norge? Er det en ny karismatisk bevegelse?

Drivkraft Norge het Norsk Petroleumsinstitutt før. Det er en lobbyorganisasjon som skal ta seg av drivstoffleverandørenes interesser i forhold til myndigheter og offentligheten. Med seks ansatte og sitt formål, så har Drivkraft Norge ingenting med forskning å gjøre, til tross for at de tidligere hadde institutt i sitt navn. Med sitt utspill nå, må man betrakte Drivkraft Norge som et desinformasjonsorgan.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...