Gå til innhold

Passat, Golf og Polo kan bli historie i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig. ?

Bare se hvor godt e-Golf fortsatt selger til tross for begrenset rekkevidde.

Ordentlig interiør. Ikke en designstudie hvor det ser ut til at de glemte betjening av funksjoner så de nærmest kastet inn ett par nettbrett med dobbeltsidig tape.

Ser hel jævlig ut. ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Markeringsbehov, gratis markedsføring, eller simpelten bare tanken om at livet går videre? Til syvende og sist så er det kanskje ikke helt opp til vw å ta den avgjørelsen helt alene. Om fansen ønsker og vil ha Golf navnet med videre til tross for den svake historien med e-golf så blir det nok som kundene ønsker. Vw lanserte jo ID Buzz som en prototype som ikke skulle i produksjon, men som skulle vise hva de kunne få til - en elektrisk hippie-buss. Takket være mas fra kunder så er den elektriske arvtageren til T1 å få kjøpt neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder en knapp på at de mente id3. De har som kjent utfordringer med det tekniske i den.

Min holdning er at det ikke er så farlig hvilken farve katten har, så lenge den fanger mus, og ikke så farlig hva de kaller bilen, så lenge den gjør jobben. Jeg ville dog mye heller hatt en ny retroboble med el enn retrogolf med elmotor, men begge er for små for mitt bruk uansett.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Kajac said:

Trist. Men tipper det blir attraktivt for uoffisielle importører å importere disse. Det sier seg selv at det fremdeles vil selges fossil-biler i lang tid etter 2025. Norge er ikke akkurat bare storby med kort vei til nærmeste ladestasjon.

Kan godt tenkes noen vil spekulere på grå-import. Men vil kjøperne ha golfer og passater som kokser ned nabolaget, fra en tredjepartsaktør som kanskje er konkurs før garantien er gått ut? Tviler sterkt på det. Tror du overvurderer verdien av merkevaren Golf og Passat. Passet og Golf navnene betyr noe for den delen av befolkningen som straks er så gamle at de ikke gjelder lengre. Unge fremmadstormende folk vil jo aldri kjøpe seg en ny ICE-Golf via parallellimport pga utslipp og usikre garantier. Men de kan nok fort ende med en VW ID. 

Er du ICE fanatiker idag er sjansene store for at også du er i aldersgruppen som ikke lengre gjelder. Og vi er kun i 2020. Ennå flere vil være mentalt konvertert til el-bilisme i 2025. Det vil nok være svært motstrøms å kjøpe spell ny ICE bil i 2025. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

Kan godt tenkes noen vil spekulere på grå-import. Men vil kjøperne ha golfer og passater som kokser ned nabolaget, fra en tredjepartsaktør som kanskje er konkurs før garantien er gått ut? Tviler sterkt på det. Tror du overvurderer verdien av merkevaren Golf og Passat. Passet og Golf navnene betyr noe for den delen av befolkningen som straks er så gamle at de ikke gjelder lengre. Unge fremmadstormende folk vil jo aldri kjøpe seg en ny ICE-Golf via parallellimport pga utslipp og usikre garantier. Men de kan nok fort ende med en VW ID. 

Er du ICE fanatiker idag er sjansene store for at også du er i aldersgruppen som ikke lengre gjelder. Og vi er kun i 2020. Ennå flere vil være mentalt konvertert til el-bilisme i 2025. Det vil nok være svært motstrøms å kjøpe spell ny ICE bil i 2025. 

Jeg tror du undervurderer. Det grå-importeres allerede slike biler i store mengder og det vil nok fortsette. Kanskje ikke så mye i storbyene, men norge er ikke et så veldig elbilvennlig land totalt sett. Bor du i Sogn og Fjordane eller Nordland f.eks., er elbil ganske nytteløst, både i dag, og sannsynligvis også i flere år fremover.

Personlig ville jeg aldri vurdert å kjøpe fossilbil om jeg skulle kjøpe nybil i dag, men så bor jeg også i Bergen og ferdes veldig sjelden utenfor kommunegrensen. Til mitt bruk vil elbil være genialt, bortsett fra at det fremdeles er mye billigere for meg å fortsette å bruke min ubelånte fossilbil enn å bruke hundretusener på en elbil, selv bompenger og bensin-pris tatt i betraktning. Tar man med at jeg har blitt ganske vant til å reise kollektivt etter jeg mistet lappen, ser jeg for meg at bilen vil bli lite brukt når jeg får lappen igjen i sommer. Og da er det enda mindre grunn til å bruke store summer på elbil.

Jeg tror nok at både meg selv, og folk i utkant-kommunene etterhvert også vil gå over til elektrisitet, men for mange er det ikke et fullgodt alternativ enda. Og for andre er elbil fremdeles for dyrt, selv på bruktmarkedet. Om du har lite penger, og kjører lite, er det langt mer økonomisk å kjøpe en brukt bensinbil til 20000 enn en brukt elbil til 80000. Denne trenden vil nok snu, kanskje allerede innen 2025. Men jeg tror nok likevel behovet for å selge både Passat og Golf vil være der lenge etter 2025.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Kajac said:

Jeg tror du undervurderer. Det grå-importeres allerede slike biler i store mengder og det vil nok fortsette. Kanskje ikke så mye i storbyene, men norge er ikke et så veldig elbilvennlig land totalt sett. Bor du i Sogn og Fjordane eller Nordland f.eks., er elbil ganske nytteløst, både i dag, og sannsynligvis også i flere år fremover.

Kan du forklare den siste?  Eg bur i Sogn og Fjordane, nesten so langt du kan komme frå eit nabofylke med bil, og her er elbil heilt perfekt!  Vi har hatt elbil som einaste bil sidan 2014.  Bilar i Sogn og Fjordane har dessutan relativt låg årleg køyrelengde samanlikna med andre fylke (berre bilar i Møre og Romsdal, Nordland og Troms køyrer mindre), so mange kan klare seg med ein billig bil med kort rekkjevidde.  Kanskje fordi det er ganske vanleg med fleire bilar.  Folk har stort sett god plass på tunet.  Vi manglar ikkje straum.  Kraftproduksjonen i Sogn og Fjordane er meir enn dobbelt so stor som forbruket.  Det er fem Tesla superladarar og ein Ionity-ladar i fylket, som har bra med hurtigladarar i tillegg.

 

Om du lurer på kvifor det er relativt få elbilar i Sogn og Fjordane samanlikna med andre fylke, kan det komme at at gjennomsnittsinntekta ligg ein del under landsgjennomsnittet.  Folk kjøper bruktbil, og fram til no har det vore magert med rimelege bruke elbilar på marknaden.  No kjem det seg, og eg ser stadig fleire Model S med bilnummer rundt EL20000-50000 her i området.

Endret av Sturle S
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 timer siden):
Kajac skrev (11 timer siden):

Bor du i Sogn og Fjordane eller Nordland f.eks., er elbil ganske nytteløst, både i dag, og sannsynligvis også i flere år fremover.

Kan du forklare den siste?

Tror nok at han var litt vel rask på avtrekkeren ja. Her i Møre og Romsdal blir det flere og flere elbiler. Nesten annethvert hus på feltet vårt har minst en elbil. Complexity her har jo fortalt ganske inngående hvordan det er å ha elbil (Tesla) i Troms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/18/2020 at 9:16 AM, Hanhijnn said:

 Deres epoke er over. Med sinkslipp og dieselgate og Møller's form for "kundeservice"...

1: VW hadde tydeligvis problemer med å forholde seg til stadig strengere utslippskrav på samme gamle teknologien i bånn. 
2: Dieselgate traff VW hardt. 
3: I større grad enn noen andre fikk derfor VW behov for å grønnvaske sitt image. De begynte å grønnvaske imaget sitt. 
4: I tillegg til å snakke om det, har VW faktisk bygget om sine fabrikker (og overvunnet intern motstand) for å selge elektrisk framover. 
5: Etter å ha planlagt og jobbet for det er VW nå i ferd med å begynne å levere mange elektriske modeller i mange segmenter framover. 
6: De produsentene som ikke ble tatt like hardt av Dieselgate, hadde ikke dette behovet, gjorde ikke disse ombyggingene og har ikke disse modellene klare som de altså ikke skal selge nå. 
7: Utslippskravene ligger an til å fortsatt bli mye strengere år for år, og EU med flere ligger an til å forby nysalg og/eller bruk av forbrenningsmotorer framover mot 2035-2045. 

Hvis du aksepterer disse påstandene, står du plutselig i den merkelige situasjonen at konsekvensen av Dieselgate faktisk kan være at VW har mange års forsprang på de andre tradisjonelle konkurrentene i et endret marked. 

Her i Nordland ser jeg en ganske høy elbilandel. Er det så mange som har mange timers kjøretur til jobb, da? Isåfall kan jeg skjønne at de er skeptiske til elbil. Jeg hadde gjerne tatt imot en elektrisk stasjonsvogn og en elektrisk storbil, jeg. Utvalget er et mye større problem enn rekkevidden. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/18/2020 at 9:07 PM, Kajac said:

Jeg tror du undervurderer. Det grå-importeres allerede slike biler i store mengder og det vil nok fortsette. Kanskje ikke så mye i storbyene, men norge er ikke et så veldig elbilvennlig land totalt sett. Bor du i Sogn og Fjordane eller Nordland f.eks., er elbil ganske nytteløst, både i dag, og sannsynligvis også i flere år fremover.

Personlig ville jeg aldri vurdert å kjøpe fossilbil om jeg skulle kjøpe nybil i dag, men så bor jeg også i Bergen og ferdes veldig sjelden utenfor kommunegrensen. Til mitt bruk vil elbil være genialt, bortsett fra at det fremdeles er mye billigere for meg å fortsette å bruke min ubelånte fossilbil enn å bruke hundretusener på en elbil, selv bompenger og bensin-pris tatt i betraktning. Tar man med at jeg har blitt ganske vant til å reise kollektivt etter jeg mistet lappen, ser jeg for meg at bilen vil bli lite brukt når jeg får lappen igjen i sommer. Og da er det enda mindre grunn til å bruke store summer på elbil.

Jeg tror nok at både meg selv, og folk i utkant-kommunene etterhvert også vil gå over til elektrisitet, men for mange er det ikke et fullgodt alternativ enda. Og for andre er elbil fremdeles for dyrt, selv på bruktmarkedet. Om du har lite penger, og kjører lite, er det langt mer økonomisk å kjøpe en brukt bensinbil til 20000 enn en brukt elbil til 80000. Denne trenden vil nok snu, kanskje allerede innen 2025. Men jeg tror nok likevel behovet for å selge både Passat og Golf vil være der lenge etter 2025.

 

Vel det sier du idag. Mon tro hva du sier i 2026? Året etter at vi har sluttet å selge ICE biler her til lands? At status på vestlandet mtp lading er dårlig idag betyr jo ikke at det vil være slik noen år frem i tid. Se på hva tesla fikk til helt alene med sine hurtigladere. De er "overalt" og vil nok også være både vestlandet og i nord-norge innen 2026. Og når en ser på hva en får på bruktmarkedet alt idag av el-biler så er vel det eneste vi kan si sikkert at tilbudene vil bli betraktelig bedre 5-6 år fram tid. Så også folk med trang økonomi kan velge å kjøre el-bil innen kort tid. 

Jeg tror rett og slett at du er en av de som hører til en utdøende rase, ICE bilenes forsvarer og patriot. Dere er nok en ganske stor masse ennå, men jeg registrerer at flere av de som var mest imot el-bil blant mine venner og bekjente alt har andret standpunkt. Ikke alle har slått til å kjøpt el-bil ennå, men det er lenge siden det ble diskutert om el-bil var fremtiden eller hvor fortreffelig ICE bilene er mtp tilhenger, driftskostnader etc. Det var vel stort sett dengang da når folk ennå lurte på om batteripakkene ville måtte skiftes etter 5-6 år. Nå tror jeg at i min krets er det vel stort sett noen ICE patrioter som er det av ren bil-glede. De elsker å mekke, eller snurre rundt på veteran-treff eller å skifte olje eller lytte etter rådebank eller feil tenningsrekkefølge om de har bytte fordeler eller kabler til pluggene. Men selv de tror ikke at ICE er fremtiden, i det minste sier de det ikke høyt lengre. :)

Mange av min generasjon drømte jo om "volvo og villa" når de var unge. Dagens unge vil ikke ha villa, de drømmer om micro-hus, bildeling og ønsker å ha minst mulig greier og snakker om å skalere ned. Forbruke mindre. De går i fjellet i ferien. Eller padler. Eller bare griller i parken. Det er jo de som er fremtiden. Vi er snart "ute" alle mann og når straks alderen der vi ikke lenger er i målgruppen for annet en gomme-lim&pensjonist bleier. Så hva vi tenker om transport og bilparker er jo snart ikke annet enn statisk støy for alle andre enn oss halv-gamlinger. ;)

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/17/2020 at 12:29 PM, hekomo said:

Hvorfor ikke videreføre kjente merkevarer i elbil-form? Skjønner ikke det.

Fordi de er smittet av japse-morbiditet. De tror at jo mer bisarr de tegner bilene sine, jo mer skal folk legge merke til at her er en ny miljøvennlig bil.

Det er en kjempetabbe, de feil- og undervurderer kundene på en gang. Vi er ikke idioter, vi klarer å skjønne at bilen er elektrisk, uten at den er designet av en mentalpasient.

Og vi vil ikke betale lønna til mentalpasienten heller, for å tegne en bil vi hater.

Gi oss Golf og Passat for faen, vi klarer å skjønne om de får elmotor, uten å sette mentalsykehuset til å designe nytt konsept.

Minner faen meg om Fiat Multipla, den første japanmorbide europeiske bilen.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
4 hours ago, bojangles said:

 

Vel det sier du idag. Mon tro hva du sier i 2026? Året etter at vi har sluttet å selge ICE biler her til lands? At status på vestlandet mtp lading er dårlig idag betyr jo ikke at det vil være slik noen år frem i tid. Se på hva tesla fikk til helt alene med sine hurtigladere. De er "overalt" og vil nok også være både vestlandet og i nord-norge innen 2026. Og når en ser på hva en får på bruktmarkedet alt idag av el-biler så er vel det eneste vi kan si sikkert at tilbudene vil bli betraktelig bedre 5-6 år fram tid. Så også folk med trang økonomi kan velge å kjøre el-bil innen kort tid. 

Jeg tror rett og slett at du er en av de som hører til en utdøende rase, ICE bilenes forsvarer og patriot. Dere er nok en ganske stor masse ennå, men jeg registrerer at flere av de som var mest imot el-bil blant mine venner og bekjente alt har andret standpunkt. Ikke alle har slått til å kjøpt el-bil ennå, men det er lenge siden det ble diskutert om el-bil var fremtiden eller hvor fortreffelig ICE bilene er mtp tilhenger, driftskostnader etc. Det var vel stort sett dengang da når folk ennå lurte på om batteripakkene ville måtte skiftes etter 5-6 år. Nå tror jeg at i min krets er det vel stort sett noen ICE patrioter som er det av ren bil-glede. De elsker å mekke, eller snurre rundt på veteran-treff eller å skifte olje eller lytte etter rådebank eller feil tenningsrekkefølge om de har bytte fordeler eller kabler til pluggene. Men selv de tror ikke at ICE er fremtiden, i det minste sier de det ikke høyt lengre. :)

Mange av min generasjon drømte jo om "volvo og villa" når de var unge. Dagens unge vil ikke ha villa, de drømmer om micro-hus, bildeling og ønsker å ha minst mulig greier og snakker om å skalere ned. Forbruke mindre. De går i fjellet i ferien. Eller padler. Eller bare griller i parken. Det er jo de som er fremtiden. Vi er snart "ute" alle mann og når straks alderen der vi ikke lenger er i målgruppen for annet en gomme-lim&pensjonist bleier. Så hva vi tenker om transport og bilparker er jo snart ikke annet enn statisk støy for alle andre enn oss halv-gamlinger. ;)

Nå er det jo ikke til å stikke under en stol at forbrenningsmotor rent objektivt er best på alle målbare kvaliteter. Den eneste grunnen til at mange, meg selv inkludert, har kjøpt elbil er fordi vi er lett å manipulere med penger, og staten bruker mye penger på å kjøpe goodwill til elbil. Hvorvidt elbil er fremtiden er derfor kun et politisk spørsmål. Og da må du ikke glemme hvem som styrer hvem, eieren eller hunden. Er det du og jeg som velger politikere, eller er det politikerne som styrer deg og meg?

 

I mitt tilfelle har ikke elbilpolitikken ført til lavere utslipp, fordi elbilen har ikke erstattet dieselbilen. Elbilen har bare blitt bil nummer to, i min husstand med 1 person. Med dertil unødvendige utslipp fra produksjon for en bil som egentlig er overflødig. Men det var pengene da..... "grønne" politikere gav meg økonomiske incentiver til å kjøpe en ekstra bil jeg ikke trenger.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
2 hours ago, BippeStankelbein said:

Nå er det jo ikke til å stikke under en stol at forbrenningsmotor rent objektivt er best på alle målbare kvaliteter

Kunne ikke vært mer uenig. Det eneste forbrenningsmotoren er bedre på er rekkevidde, samt det å fylle tanken fort. Resten gruser Elbilen den på.

Og det kommer fra en som har begge deler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...