Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen råd til utdanning?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 15 som tenker veldig mye på utdanningen min. Jeg går nå i 9. Klasse, men skal starte i 10 i sommer. I år skal jeg også velge hvilken linje og hva jeg vil gå videre. For meg er dette ett veldig stort valg. 

Jeg er veldig IT interessert og har brukt alt data relatert hele livet mitt, og derfor vurderer jeg å gå en data relatert linje. Men jeg er veldig usikker på om å gå en data relatert yrke er det smarteste valget. For det første er det veldig mye arbeid, mye stress, Mye tankegang og etter hvert du kan ende opp som den "nerden"Jeg er også veldig interessert i industri og automatisering. 

Karakterne mine er ikke på topp akkurat nå på grunn av veldig lite motivasjon og vansker med adhd. Jeg er redd for at for mye skole kan bli for mye for meg noe som er ett stort problem fordi Mastergrad, Ingeniør eller Sivilingeniør er nesten ett krav for meg. 

På VGS tenker jeg å en av disse linjene. Elektrofag, Informasjonsteknologi og medieproduksjon og studiespesialisering.

Videre skole vil jeg skal handle mye om industri og data. Og helst ikkje så mange år skolegang.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk elektro på VGS, men fant ut at det ikke var for meg, så jeg endte opp med å gå Dataingeniør på høyskolen, og jobber som programvareutvikler nå.

En ting jeg kan si for sikkert, er at "nerd"-stemplet ikke er en ting man bryr seg om når man modner litt, og omringer seg med folk som også har modnet litt. Jeg husker også at jeg var "nerden" på ungdomsskolen, men det forsvinner på naturlig vis. Litt fordi nerdene er veldig populære på arbeidsmarkedet i alle bransjer, og fordi folk ikke bryr seg om sånn lavterskel erting lengre.

Det fine med dataingeniøryrket, er at master eller sivilingeniørgradene ikke ofte er påkrevd. Du finner, i min erfaring, enkelt jobb etter fullført 3-årig bachelorgrad. Det gjorde i alle fall jeg, flesteparten i klassen min, og mange av de jeg jobber med nå.

Når det gjelder automatisering, så er dette noe jeg også liker veldig godt. Det fine med å jobbe som programvareutvikler eller liknende, er at du ikke bare lærer nøyaktig det du driver med der og da, men du får også en god helhetlig forståelse for det digitale, og du lærer hvordan man finner den informasjonen man trenger. Det er sannsynligvis den største takeaway'en.

Det fine med en ni-til-fem jobb er at den ikke kommer i veien for andre ting du har lyst til å gjøre. Og den fine med en teknisk jobb i IT-bransjen, er at du lærer ting du kan bruke i hobby-prosjekter. Personlig så liker jeg å sysle med Arduino for å lage små roboter, og jeg har også begynt å lære om maskinlæring.

Viktig å nevne at i IT-bransjen, så har man ofte en stillesittende jobb, som ikke er veldig ideelt for helsa. Jeg sørger derfor for at trening er min primære hobby. Ikke fordi det er den jeg bruker mest tid på, men trening er noe jeg vil ha unnagjort rett etter jobb FØR jeg fortsetter med andre hobbyer. Dette for å motvirke de muskulære ubalansene og posturproblemene man ofte får av å sitte for mye. Men det gjelder mange andre bransjer enn bare IT, så det er sagt. Ikke minst studenter burde være spesielt oppmerksomme på dette.

Dersom du ønsker å fortsette nedover denne linja, så ville jeg anbefalt enten IT eller studiespesialisering på VGS. Men dette er noe du også bør diskutere med rådgiver på skolen din. Dere kommer garantert til å ha samtaler i løpet av 10. klasse uansett. Jo bedre forberedt du er når dere har slike samtaler, jo bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Aleks855 skrev (På 17.5.2020 den 21.44):

Jeg gikk elektro på VGS, men fant ut at det ikke var for meg, så jeg endte opp med å gå Dataingeniør på høyskolen, og jobber som programvareutvikler nå.

En ting jeg kan si for sikkert, er at "nerd"-stemplet ikke er en ting man bryr seg om når man modner litt, og omringer seg med folk som også har modnet litt. Jeg husker også at jeg var "nerden" på ungdomsskolen, men det forsvinner på naturlig vis. Litt fordi nerdene er veldig populære på arbeidsmarkedet i alle bransjer, og fordi folk ikke bryr seg om sånn lavterskel erting lengre.

Det fine med dataingeniøryrket, er at master eller sivilingeniørgradene ikke ofte er påkrevd. Du finner, i min erfaring, enkelt jobb etter fullført 3-årig bachelorgrad. Det gjorde i alle fall jeg, flesteparten i klassen min, og mange av de jeg jobber med nå.

Når det gjelder automatisering, så er dette noe jeg også liker veldig godt. Det fine med å jobbe som programvareutvikler eller liknende, er at du ikke bare lærer nøyaktig det du driver med der og da, men du får også en god helhetlig forståelse for det digitale, og du lærer hvordan man finner den informasjonen man trenger. Det er sannsynligvis den største takeaway'en.

Det fine med en ni-til-fem jobb er at den ikke kommer i veien for andre ting du har lyst til å gjøre. Og den fine med en teknisk jobb i IT-bransjen, er at du lærer ting du kan bruke i hobby-prosjekter. Personlig så liker jeg å sysle med Arduino for å lage små roboter, og jeg har også begynt å lære om maskinlæring.

Viktig å nevne at i IT-bransjen, så har man ofte en stillesittende jobb, som ikke er veldig ideelt for helsa. Jeg sørger derfor for at trening er min primære hobby. Ikke fordi det er den jeg bruker mest tid på, men trening er noe jeg vil ha unnagjort rett etter jobb FØR jeg fortsetter med andre hobbyer. Dette for å motvirke de muskulære ubalansene og posturproblemene man ofte får av å sitte for mye. Men det gjelder mange andre bransjer enn bare IT, så det er sagt. Ikke minst studenter burde være spesielt oppmerksomme på dette.

Dersom du ønsker å fortsette nedover denne linja, så ville jeg anbefalt enten IT eller studiespesialisering på VGS. Men dette er noe du også bør diskutere med rådgiver på skolen din. Dere kommer garantert til å ha samtaler i løpet av 10. klasse uansett. Jo bedre forberedt du er når dere har slike samtaler, jo bedre.

Kan du beskrive litt hvordan en arbeidsdag for deg er som programvareutvikler er? Hvilket språk programerer du i. Hva lager du programvaren for? Hva kan jeg forvente som årslønn hvis jeg hadde en a la samme jobb som deg med samme utdanning? 

Lenke til kommentar

Hvilket språk man programmerer i er avhengig av mange faktorer. Hvis du jobber for en bedrift som utvikler sine egne verktøy/nettsider, så jobber du med hva enn de bestemte seg for å lage det i. Noen ganger er det utdatert kode, andre ganger er det forholdsvis nye prosjekt som bruker nye språk og rammeverk, eller for den saks skyld, nye prosjekter som bruker språk med lang fartstid på markedet som Java og PHP.

Jeg lærte Java på høyskolen, og tok en PHP-jobb etter fullført bachelor, fordi selskapet har egne interne nettsider for datahåndtering. Men vi har nylig starta et nytt prosjekt som går i Java, samt Javascript (med React).

En vanlig dag der jeg jobber er forholdsvis avslappet. Selskapet er klar over hva som gjør en programvareutvikler produktiv; en viss grad av frihet. Jeg vil si at gratis kaffe er blant de viktigste tingene en utvikler kan ha :D

Ellers er det underholdning. Kontoret har to spillrom; et med konsoller og et med bordtennis.

Det høres kanskje ueffektivt ut, men en det er litt av poenget. Hvis selskapet forventer utviklerne til å sitte klistret på én plass hele dagen uten noe avbrudd, så får man umotiverte og utbrente utviklere. Husk dette hvis du tenker å fortsette i dette feltet.

Når det gjelder lønn, så er det avhengig av altfor mange faktorer til at jeg kan forutsi noe. Til og med hvilken by du jobber i, påvirker det generelle lønnsnivået.

Lenke til kommentar

Siden du er interessert i industri og automasjon kunne kanskje automatiker vært noe å sett nærmere på?

Jeg har elektrofag og fagbrev som elektriker, i tillegg har jeg teknisk fagskole, har ikke bestemt meg for om jeg skal gå videre på ingeniør eller ikke. Jeg jobber sammen med elektrikere, automatikere, elektroingeniører, automasjonsingeniører og andre i et firma der min avdeling i hovedsak driver med automasjon og kontrollsystemer i industrien. Vi hadde en automatikerlærling som fikk fagbrev i vår, og så kommer det nå en ny automatikerlærling i sommer.

En ting du kan tenke på er at en elektro/automasjonsingeniør med fagbrev kan vanligvis være mer ettertraktet enn en som aldri har tatt i et skrujern.

Hvis du allerede er skolelei tror jeg kanskje at elektro vg1 og automatisering vg2 og fagbrev som automatiker kan være bedre og mer overkommelig for deg enn studiespesialisering, men snakk med rådgiver på skolen, der vil du nok få gode tips.

Lenke til kommentar
Eirik Magne skrev (5 timer siden):

Jeg føler også at å jobbe som en programutvikler eller en koding relatert jobb kan være ett veldig ustabil jobb med en usikker lønn osv. I tillegg vil jeg være mye mere i aktivitet og mere inblandet i industri.

Jobb som programvareutvikler er vel blant de tryggeste yrkesvalgene man kan ta om dagen, sammen med helse/omsorg og læreryrket, og av de igjen er IT lett lønnsledene, så det er ikke noe å bekymre seg for

Lenke til kommentar
On 5/16/2020 at 4:39 PM, Eirik Magne said:

fordi Mastergrad, Ingeniør eller Sivilingeniør er nesten ett krav for meg.

Hvorfor? Om du vil jobbe som utvikler trenger du egentlig ikke noe som helst høyere utdanning. Start å lære Javascript + Java/C# nå og det er nesten garantert at du får jobb som utvikler rett etter du blir ferdig med videregående. Moderne Høyskoler/Universitetet er vel videregående skole 2.0 der du lærer mye men ingenting relevant for arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar

Selv gikk jeg yrkesfaglig, IKT-Servicefaget, og har ikke angret et sekund på det. Da tar du VG2 IKT-Servicefaget, deretter 2 år i lære, og så er du ferdig.

Min jobb nå (etter 12 år i bransjen) består i å rådgi kunder rundt det å flytte ut i skyen, bidra til å utvikle vår (arbeidsgivers) skyplattform og tjenester osv.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Elektroingeniør og Automasjonsingeniør virker som noe midt i blinken for meg. Skal vurdere dette valget, men så lang virker det VELDIG lovende ut. Blanding av industri og data (Noe som jeg ønsker i min utdanning), spennende utdanning hvor jeg får være 2 år i bedrift og oppleve litt imens jeg går på videregående, godt betalt, kort utdanning som gir deg god kompetanse og god tittel, samfunnsnyttig utdanning. Dette må jeg virkelig vurdere!

Endret av Eirik Magne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...