Gå til innhold

Spørsmål rundt oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en pc som begynner å dra på årene.

Har som regel aldri oppgradert pc'er, men kjøpt alt nytt når den tiden kommer. Har dog altid kjøpt komponenter og satt den sammen selv, fremfor å kjøpe noe elkjøp ræl. (selv om mine tekniske egenskaper bare så vidt holder til den jobben ? )

Men må tilstå jeg har falt helt av komponent lasset med årene.

Fant en eller annen side nå som mente at CPU er det jeg burde bytte ut = mest ytelse for pengene.

 

Jeg kjører

CPU: Intel I7: 6700

GTX 1070 skjermkort

16 GIG Ram

 

Trenger nok også en ny SSD som er stor nok både til system og spill.

 

Det glemte jeg å si. Jeg bruker pcn primært til spill. Samt at jeg også bruker VR (Oculus rift)

 

Synes selv at ytelsen ikke lenger står til forventningene. Første jeg tenkte var at jeg trengte nytt skjermkort, men lurer på om det er noe i det at CPU burde byttes først.

Om jeg punger ut for et AMD Ryzen 9 3900X (som jeg googla meg frem til var en meget god cpu).  Passer CPU i mitt gamle hovedkort, ASUS Maksumus VIII Ranger?

 

På forhånd tusen takk, om noen har noen gode inspill :)

 

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GrinderX9 skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg har en pc som begynner å dra på årene.

Har som regel aldri oppgradert pc'er, men kjøpt alt nytt når den tiden kommer. Har dog altid kjøpt komonenter og satt den sammen selv, fremfor å kjøpe noe elkjøp ræl.

Men må tilstå jeg har falt helt av komonent lasset med årene.

Fant en eller annen side nå som mente at CPU er det jeg burde bytte ut = mest ytelse for pengene.

 

Jeg kjører

CPU: Intel I7: 6700

GTX 1070 skjermkort

16 GIG Ram

 

Trenger nok også en ny SSD som er stor nok både til system og spill.

 

Det glemte jeg å si. Jeg bruker pcn primært til spill. Samt at jeg også bruker VR (Oculus rift)

 

Synes selv at ytelsen ikke lenger står til forventningene. Første jeg tenkte var at jeg trengte nytt skjermkort, men lurer på om det er noe i det at CPU burde byttes først.

Om jeg punger ut for et AMD Ryzen 9 3900X (som jeg googla meg frem til var en meget god cpu).  Passer CPU i mitt gamle hovedkort, ASUS Maksumus VIII Ranger?

 

På forhånd tusen takk, om noen har noen gode inspill :)

 

Bytte av CPU vil ha lite for seg, iværtfall med Ryzen når man tenker på IPC i spill.

Mest fornuftige oppgraderingen er helt klart skjermkort.

Skal du h en bedre CPU til spill vent heller på intel 10. generasjon comet lake. Den vasker gulvet med 3900x når det kommer til ren spill ytelse. Ryzen er et godt valg om du skal drive med multimedia, tasking, rendering, streaming og andre formål ved siden av gaming.

Til gaming primært gir intel bedre ytelse, og med kommende comet lake vil vi nok se ett lite hopp ( iværtgall om man måler stock og turbo-boost.)

Nå er 3080 ti ventet ved release av Cyberpunk 2077. Så jeg ville nok ventet med alt av skjermkort og CPU oppgradering til vi får ampere og comet lake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Bytte av CPU vil ha lite for seg, iværtfall med Ryzen når man tenker på IPC i spill.

Mest fornuftige oppgraderingen er helt klart skjermkort.

Skal du h en bedre CPU til spill vent heller på intel 10. generasjon comet lake. Den vasker gulvet med 3900x når det kommer til ren spill ytelse. Ryzen er et godt valg om du skal drive med multimedia, tasking, rendering, streaming og andre formål ved siden av gaming.

Til gaming primært gir intel bedre ytelse, og med kommende comet lake vil vi nok se ett lite hopp ( iværtgall om man måler stock og turbo-boost.)

Nå er 3080 ti ventet ved release av Cyberpunk 2077. Så jeg ville nok ventet med alt av skjermkort og CPU oppgradering til vi får ampere og comet lake.

Comet lake er jo ikke noe bedre enn dagens «skylake». Men man får muligens litt høyere klokk, og evt to ekstra kjerner om man er villig til å punge ut. 
 

Når det er sagt, så hadde jeg også vurdert ny GPU først og så sett på CPU. Samtidig, nye GPUer kommer om 5-6 måneders tid. Da vil prisene på dagens hw gå ned og man vil få mer ytelse pr krone.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Comet lake er jo ikke noe bedre enn dagens «skylake». Men man får muligens litt høyere klokk, og evt to ekstra kjerner om man er villig til å punge ut. 
 

Når det er sagt, så hadde jeg også vurdert ny GPU først og så sett på CPU. Samtidig, nye GPUer kommer om 5-6 måneders tid. Da vil prisene på dagens hw gå ned og man vil få mer ytelse pr krone.

 

I tillegg har de nye GPUene dlss 3.0 som støttes i alle spill med TAA anti-aliasing. 

Så lite vits å kjøpe GPU nå om man kan vente :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (5 minutter siden):

Takker for svar, så GPU venter vi med.

Men tilbake til CPU da, tenker dere ikke at den har noe for seg å bytte ut?

Om jeg uansett velger å gå for ny cpu, hva vill dere anbefalle som en oppgradering til I7 6700?

Sett bort ifra budsjett, i9 9900k.

Om du har begrenset budsjett, og primært gaming, vil jeg si 9700k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ha ventet noen dager til Intel lanserer 10 serien. Da får du 9900K ytelse for rundt 1500kr mindre.

På Komplett skal de ha 6299 for 9900K og 4899 for 10700K som er omtrent identiske når det kommer til ytelse.

 

Visst du har 6000+kr å bruke på CPU så har du 10900K som har 2 ekstra kjerner og 4 ekstra tråder. Prisen vil ligge på samme nivå som det 9900K gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...