Gå til innhold

(Løst) Støy i PC-høyttaler - oppstått nylig


Anbefalte innlegg

Noen gamle PC-høyttalere har begynt å gi mye støy fra seg.

Jeg trodde det var pga. elektrisk støy ved bruk i en ny PC (mini-jack) som nå er uten dedikert lydkort, men støyen er tilstede selv når de er frakoblet PC. Sjekket kontakter og at ingen strømledninger/elektriske apparater er i nærheten.

Gjelder kun venstre høyttaler - er et par Creative GigaWorks T20 Series II.
https://www.dustinhome.no/product/5010185215/gigaworks-t20-series-ii

Ved ikke om det er grunn til å mistenke slitasje på slikt, men høyttalere har stått påslått non-stop (men i daglig bruk) i flere år.
Har ikke testet med andre høyttalere ennå.

Hvis det fungerer fint med andre høyttalere, er da Creative-settet å erklære som ødelagt?
Og bør for fremtiden PC-høyttalere slås av når de ikke er i bruk?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en snakker eldre utstyr er det som regel elektrolyttkondensatorer som feiler. Se gjerne etter åpenbare problemer på printkortet og utbedre om du ser noe. Hvis dem lekker eller buler på toppen er de sterkt moden for utskifting, ellers kan en måle dem utenfor kortet og sjekke ESR.

Før i tiden anbefalte noen PC-produsenter å ha den på kontinuerlig, men tror nok kvaliteten er såpass bra i dag at det lønner seg å slå av når man ikke bruker dem. Poenget da var å ikke legge til ekstra termisk stress med på og av sykler. I de aller fleste tilfellene er det elektrolyttkondensatorer som lager problemet og stabiliteten på dem har blitt mye bedre over tid. En kan også kjøpe typer som er mye bedre enn snittet og som har ekstra langt liv i.o.m at de er påkostet.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høyttalerene er kjøpt 2013, så tipper dem regnes som "moderne" elektronikk. Men det er lite å gjøre hvis noe er skjedd på kretskortet / delefilteret til høyttaleren - om jeg så hadde funnet feilen, så har jeg ingen loddebolt å fikse det med.

Dem som egentlig irriterer meg mest nå er at settet kostet 449 Kr. i 2012 - de koster over 800 Kr. 8 år senere. Hadde prisen vært fornuftig, hadde jeg bare kjøpt et nytt sett. Selv om jeg gjerne vil finne ut om noe er ødelagt eller om det bare er forstyrrelser noe sted.

Som sagt, har ikke testet med et annet sett høyttalere ennå.

Lenke til kommentar

Nei, støyen kommer med en gang høyttalerne skrus på.
Høres ut som det er liten økning i støyen med mer volum, men det kan være innbilning.

Og dette gjelder KUN venstre høyttaler. Høyre høyttaler er helt fin. Har også sjekket signalkabel fra høyre til venstre.

Det er heller ingen synlige skader på f.eks. membranen (jeg vet brukeren er forsiktig med tingene sine).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Til den prisen har de neppe brukt de beste komponentene. Creative er heller ikke kjent for kvalitetshøyttalere så tipper de rett og slett "gått ur på dato". Stort sett er det kondensatorene som tørker ut eller sprekker med tiden. Og det er ikke alltid den kan ses med det blotte øyet. Som vidor nevnte må de loddes ut og testes med f.eks. et LCR-meter. Sansynligvis er det ikke verdt bryet å reparere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke engang åpne høyttalerene for å se etter feil - som du påpeker, det bryet er de ikke verdt.

Men jeg skulle likevel likt å vite hva som har skjedd siden det skjedde ganske så spontant, selv om de etter 7-8 år har gjort nytten sin. Og det var det de ble kjøpt for også: å gjøre nytten sin. Og til en ikke for høy pris da de ble kjøpt.

Men, da er det ingen enkel feil å fikse som jeg hadde håpet på. Har lånt ut et par Logitech Z-520 som gjør samme nytten. De har ikke like mye "punch" i lyden som Creative sine, men da får de som skal bruke dem avgjøre om det er verdt å kjøpe noe nytt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...