Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan prioritere router?


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 routere hjemme; en Apple Airport Express og en Apple Airport Extreme. Der jeg sitter og jobber er Airport Extreme næmest, og min Airport Express er 4-5 ganger så langt borte, men i samme retning.

Signalet til Airport Express er naturlig nok en god del svakere enn på min Airport Extreme, som jo også er mye nærmere.

MEN; av en eller annen merkelig grunn hopper min iPhone kontinuerlig over på routeren som er lengst vekk og som også har dårligst signal. Om jeg aktivt velger den nærmeste (med full vifte som indikerer strålende signal - bare 2-3 meter fra der jeg sitter) går det bare 10-15 minutter før telefonen min har "hoppet over" på Airport Express - som har en liten prikk på vifta, dvs dårlig signal, og som også er 15-16 meter fra der jeg sitter (mye vegger imellom). Dette skjer også om jeg sitter helt i ro og jobber uten å flytte telefonen mellom rom etc

Naturlig nok veldig irriterende og fullstendig ulogisk - hva kan grunnen til dette være??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse støtter ikke mesh, og således vil den beholde tilkoblingen til eksisterende nettverk helt til den mister koblingen helt. Den vil da forsøke å koble seg til det andre nettet. Hvis du slår av og på WiFi på mobilen kommer den nok på rett nett.

Du mister kanskje nettet når du går til et område hvor du kun har det andre nettet tilgjengelig, og således holdes den på "feil nett" når du går tilbake til der du jobber (som har lav dekning der).

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
10 hours ago, NoTrace said:

Disse støtter ikke mesh, og således vil den beholde tilkoblingen til eksisterende nettverk helt til den mister koblingen helt. Den vil da forsøke å koble seg til det andre nettet. Hvis du slår av og på WiFi på mobilen kommer den nok på rett nett.

Du mister kanskje nettet når du går til et område hvor du kun har det andre nettet tilgjengelig, og således holdes den på "feil nett" når du går tilbake til der du jobber (som har lav dekning der).

Slik jeg tolker dette, svitsjer mobilen over på den som har dårligere signal uten at han forlater rommet.

En teori kan jo være at man får noen form for drop i forbindelsen mot Airport Extreme som forårsaker at mobilen svitsjer over.

Man trenger nødvendigvis ikke miste tilkoblingen helt. Dette kan styres av klienten også. Hvordan Apple har konfigurert dette har jeg ikke sett på, men en moderne klient burde automatisk svitsje over hvis man kommer under en viss grenseverdi og det er andre "kjente nett" i området som har betydelig bedre forhold.

Lenke til kommentar
garb skrev (13 timer siden):

Hmmm ... mulig jeg tar feil, men det står der hvordan man kan gjøre dette på Mac:

"Select “Wi-Fi” in the lefthand panel, and click the “Advanced…” button."

... men ikke på iPhone?

Joda, men det står i artikkelen at endringen synces over til iPhonen din etterpå. 
Dette fungerer jo bare hvis du har en mac da, men beste jeg fant. 

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 17.5.2020 den 10.56):

Slik jeg tolker dette, svitsjer mobilen over på den som har dårligere signal uten at han forlater rommet.

Stemmer. Har kontinuerlig fullt wifi signal der jeg sitter (full "vifte" øverst på telefonen), men etter en stund kobler telefonen seg over på et annet nett med dårligere signal ... selv når jeg ikke flytter telefonen

Endret av garb
Lenke til kommentar
HawP skrev (På 20.5.2020 den 13.50):

Har du samme SSID på begge routerne (på forskjellige kanaler)?

Supert - det funket faktisk. Satte samme SSID med manuelt oppsett av forskjellige kanaler. Den hopper over på den routeren som har sterkest signal - takk!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...