Gå til innhold

Beste monitor for GTX 1070 ti: kan den takle 1440p med 144Hz??


MortenS

Anbefalte innlegg

Jeg ser på å oppgradere min 7 år gamle 24 ”Samsung S24D590L PLS 1080p-skjerm.
Bruk er både til gaming COD Modern Warfare og desktop: surfing, Office etc, ikke mye film.

Jeg håpet å finne en rimelig 27 "1440p med 144Hz og kanskje G-Sync-støtte som er fremtidsrettet.
Men spørsmålet mitt er: vil mitt nåværende system håndtere spill som COD Modern Warfare på 1440p med 144Hz med god nok FPS? Eller bør jeg heller gå for en bedre 1080p med mitt Gainward Geforce GTX 1070Ti Phoenix? Hvor avhengig er CPU i helhet her?

MB: Asus Maximus VII Ranger Z97
CPU: Intel i5-4690K 3.5 Ghz 4-cores
Sys-stasjon: Samsung NVMe M.2 PM961 256GB
GPU: Gainward Geforce GTX 1070Ti Phoenix
RAM: HyperX Savage DDR3 2400Mhz 2x8GB
PSU: Corsair TX750 PSU 750W
Skjerm: Samsung S24D590L PLS 1080p
 

Jeg har vurdert AOC CQ27G2U / BK 27" buet med 144Hz. 
https://eu.aoc.com/en/gaming-monitors/cq27g2u-bk

Ser også på Asus TUF VG27BQ som er over planlagt budsjett, men får gode anmeldelser:
https://www.asus.com/Monitors/TUF-Gaming-VG27BQ/

Noen tanker om effekten av buet skjerm eller ikke på en 27 " skjerm?
Takk for alle innspill!

-Morty
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987132984

Erfaring med et GTX 1080 i 1440p i Warzone tilsier at du ikke vil ligge i nærheten av 144 FPS i hvert fall. Selv om du skrur innstillingene heftig ned.

Redigert: ser en som får 110 FPS i snitt i 1440p Low med en GTX 1080. Jeg har typisk ligget rett under 100, så mulig min config ikke er like optimal.

 

Og hvordan er det med Gsync og competitive gaming? Gir det noen uønskede effekter for aim?

Redigert2: Test av ulike skjermkort. Se på GTX 1080 for en indikasjon på hvor din 1070 Ti vil lande. https://www.overclock3d.net/reviews/software/call_of_duty_warzone_pc_performance_review_and_optimisation_guide/7

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar

Hei.
Kjører også 1070 ti. Skjermen er en Asus  PG278QR.
Spiller nesten bare Ghost Recon breakpoint. Med innstiller ca på very high har jeg i snitt 65 fps. Selv om skjermen er en TN syns jeg den er meget bra. Sitter dog rett foran. 

Kjøpte den for rundt 7.000 for et par år siden av komplett og til mitt bruk er jeg fremdeles meget fornøyd.
Når du spør om *god nok fps* så handler vel egentlig om sine egne personlige preferanser. Noen hater alt under 100 fps mens andre som bl.a. meg som ikke har opplevd stort mer enn 60-70 fps er det ok.
Skal nevnes at 2080 ti frister som f.. hvordan det kunne vært.

Selv om skjermen min er på 165 Hz, klarer jeg aldri denne frekvensen om ikke GPU`en støtter det. Noe jeg leste her på forumet en gang.


 

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-5-15-17-16-44.jpg

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-5-15-17-16-52.jpg

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-5-15-17-20-36.jpg

Lenke til kommentar

Takk for tips ?
Når det gjelder god nok FPS så tenker jeg 60 er kravet. 

For å oppsummere; skaffer jeg en 27” 1440p 144Hz skjerm, så vil jeg uansett ikke kjøre denne  på 1440p 144Hz med dagens GTX 1070 Ti Phoenix GPU?


Jeg lener mot Asus TUF Gaming VG27BQ som fikk bra test, men usikker på hvor mye jeg får ut av skjermen med dagens setup. Eller vil G-Sync fikse de bekymringene?

Så hvilken oppløsing og Hz kan jeg forvente å takle på COD MW?

https://www.tek.no/samletest/i/zG17rO/en-av-disse-spillskjermene-gjr-noe-ingen-andre-kan

-Morty 

Lenke til kommentar
MortenS skrev (2 timer siden):

Takk for tips ?
Når det gjelder god nok FPS så tenker jeg 60 er kravet. 

For å oppsummere; skaffer jeg en 27” 1440p 144Hz skjerm, så vil jeg uansett ikke kjøre denne  på 1440p 144Hz med dagens GTX 1070 Ti Phoenix GPU?


Jeg lener mot Asus TUF Gaming VG27BQ som fikk bra test, men usikker på hvor mye jeg får ut av skjermen med dagens setup. Eller vil G-Sync fikse de bekymringene?

Så hvilken oppløsing og Hz kan jeg forvente å takle på COD MW?

https://www.tek.no/samletest/i/zG17rO/en-av-disse-spillskjermene-gjr-noe-ingen-andre-kan

-Morty 

Freesync er iværtfall søppel på nvidia skjermkort. Det er ikke problemfritt, gir flickering i flere tilfeller, mangler overdrive og har begrenset vrr.

Skal du først kjøpe 144hz eller mer, og har råd, så gå heller for skjerm med g-sync. PG279Q er et øangt bedre valg, bakgrunnsbelysning på TUF skjermene er heøler ikke mye å rope hurra for. 

Lenke til kommentar

Slutt å si at alle freesync skjermer er søppel hvilket ikke er tilfelle. Når det kommer til variabel overdrive (freesync har også overdrive) så må du vel ha en G-sync ultimate sertifisert skjerm som således ikke er mange av

Ta vrr på en freesync jeg kjenner da:

Omen x27 har vrr fra 48-240! Kan du forklare meg hvorfor du tror noen vil ha nytte av vrr under 48 på en 1440@240 skjerm? 

Endret av Mumriken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (11 minutter siden):

Slutt å si at alle freesync skjermer er søppel hvilket ikke er tilfelle. Når det kommer til variabel overdrive (freesync har også overdrive) så må du vel ha en G-sync ultimate sertifisert skjerm som således ikke er mange av

Både ja og nei, freesync mangler variable overdrive, det får man kun med g-sync modul. 

Noen freesync skjermer har det de kaller adaptiv overdrive, det kan til en viss grad redusere ghosting og overshoot, men det vil ikke være et fullgodt alternativ til variable overdrive.

Kilde: https://www.displayninja.com/what-is-overdrive-on-a-monitor/

Søppel var nok et sterkt ord, om det er ordklangen du reagerer på. Freesync er helt ok, og øangt bedre enn å ikke ha adaptiv sync. Men når det kommer til driveroptimalisering, og tilleggsfunksjonene som man får med g-sync så kan ikke freesync i mine øyne likestilles med g-sync. 

Jeg har prøvd flere skjermer med både freesync, g-sync kompatibel og med g-sync modul, og forskjellen er tydelig, gitt hvilke spill og grafikk-innstillinger man bruker. Det er fint at din Omen X27 har fungert etter dine behov, men ikke kom her og hevd at den er likestilt med g-sync, det blir kun subjektivt. Ser vi på fakta er det klare forskjeller mellom freesync og g-sync.

Hvorfor du drar inn g-sync ultimate forstår jeg ikke. Eneste forskjellen mellom g-sync og g-sync ultimate er at siste har stor nok bandwidth til å HDR1000. Sett bortifra HDR fungerer g-sync og g-sync ultimate likt.

Blir siste svar fra meg i tråden, for nå ser jeg at det sporer helt av.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Ser du refererer til pg 279q som et mye bedre valg. Den har riktignok vrr helt ned fra 30hz, men den har ikke variabel overdrive. Hvem kjøper en high refresh skjerm å ønsker å bruke den under 48hz? Ingen.. 

Jeg var skråsikker på at man måtte ha gsync 2/ultimate modul for å få variabel overdrive med tilhørende vifte for å kjøle modulen.

Mulig jeg tar feil. Kan du linke meg til en skjerm som har variabel overdrive uten den støyende viften? 

Lenke til kommentar

Du kommer nok ikke utenom vifte på g-sync ultimate, men nå bruker jeg headset, så for meg er ikke det største problemet. 

I tillegg er kjøleren langt mer stillegående på g-sync HDR modulet, sammenlignet med selve kjøleløsningen som er i skjermer som pg35vq og x35. Men også LG38GL950G skal ha innebygd vifte, så mulig dette er noe man bare må deale med når det kommer til de mest high-ende monitorene.

Refresh rate under 48 er nok ingen interessert i, men refresh rate kan variere mye i spill med høy grafikk, da er full vrr gull verdt. Variable overdrive mener jeg er en nødvendighet på skjermer som bruker va panel. Og bruke en skjerm med va panel uten variable overdrive er fryktelig. Ett ord, smearing, det blir uunngåerlig.

Hvorvidt vifter i monitor plager folk er rent subjektivt. Men jeg forstår at dette for noen kan være en dealbreaker, mulig det hadde vært det for meg og om jeg ikke brukte headset. 

Vanlig g-sync har variabel overdrive: https://www.nvidia.com/nb-no/geforce/products/g-sync-monitors/

G-sync ultimate har kun en sterkere prosessor for å kunne takle HDR1000, derav den «fryktelige» viften. Men selv har jeg ikke klart å høre noe til viften på mitt modul, viftene i selve panelet derimot hører jeg.

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

4 innlegg ble skjult grunnet avsporing fra trådens emne/persondiskusjon. Virker dog som at tråden er på rett spor igjen, så fortsett slik, da dette er mer til hjelp for trådstarter med tanke på valg av monitor. Dette innlegget skal ikke kommenteres, men kommentarer eller spørsmål kan rettes til meg på PM, eller i kategorien for tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...