Gå til innhold

Priser på hurtiglading forvirrer: Hvilken modell er best?


Anbefalte innlegg

Penguin skrev (17 timer siden):

Artig. Skulle fra Vestlandet til Østlandet for noen uker siden. Ville prøve elbil på langtur. Den lokale bildeleringen der jeg er medlem har noen Jaguar i-pace. Jeg forsøkte finne ut av det med lading av i-pace på langtur... Jesus for ei myr. Jeg booket en Tesla M3 via Nabobil. Sutalaus booking og lading.

Ja der har du lade-problematikken i et nøtteskall. Og Tesla's største konkurransefortrinn i forhold til resten av elbil-produsentene.

Greit nok hvis du bare lader hjemme og kjører lokalt. Da kan man velge absolutt hvilken elbil som helst. Men på langtur er det Tesla som fungerer desidert best og enklest. Dette MÅ de andre produsentene ta til seg og gjøre noe med. Dagens Ionity-samarbeid er for puslete og ekskluderende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (På 17.5.2020 den 0.27):

Vi er ikke på storskalafordeler allerede i produksjonskost til laderne? 

Flere ladere betyr mer vedlikehold og en større andel ladere som tar inn mindre enn de tar inn.

Selve laderne er bare en del av regnestykket. Jeg så en undersøkelse fra USA nylig om at 'soft costs' var en av de største kostnadene for oppsetting av ladestasjoner, der er det *mye* å spare på å ha mange ladere per lokasjon. Så langt er det vel bare en aktør vi kan si utnytter seg av storskalafordelene ved å ha mange punkt per lokasjon. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Selve laderne er bare en del av regnestykket. Jeg så en undersøkelse fra USA nylig om at 'soft costs' var en av de største kostnadene for oppsetting av ladestasjoner, der er det *mye* å spare på å ha mange ladere per lokasjon. Så langt er det vel bare en aktør vi kan si utnytter seg av storskalafordelene ved å ha mange punkt per lokasjon. 

For å si det slik, om Tesla tjente penger på ladestasjonene sine, så hadde vi hørt om det. 

Det hadde vært interessant å sett hvor mange penger folk her inne la igjen hos "sine" ladeleverandører iløpet av et år. Personlig brukte jeg kun 250 kr i 2019. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja der har du lade-problematikken i et nøtteskall. Og Tesla's største konkurransefortrinn i forhold til resten av elbil-produsentene.

Greit nok hvis du bare lader hjemme og kjører lokalt. Da kan man velge absolutt hvilken elbil som helst. Men på langtur er det Tesla som fungerer desidert best og enklest. Dette MÅ de andre produsentene ta til seg og gjøre noe med. Dagens Ionity-samarbeid er for puslete og ekskluderende.

Dette ser du veldig tydleg dersom du tek ein biltur sørover i Europa.  Dess lengre vekk frå Noreg du kjem, dess større sjanse er det for at ein eventuell norsk bil du ser er ein Tesla.  Då samanliknar eg med alle bilar, ikkje berre elbilar.  Over halvparten av dei norske bilane vi såg på vegen på sommarferie i fjor sør for ca Tsjekkia/Austerrike var ein Tesla.  I Kroatia var 5 av 6 norske bilar vi såg ein Tesla.  Den 6. var ein Ford bensinbil.

 

I Storbritannia seier statistikken at Tesla har lengst årleg køyrelengde av alle bilmerke.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (30 minutter siden):

For å si det slik, om Tesla tjente penger på ladestasjonene sine, så hadde vi hørt om det. 

Det hadde vært interessant å sett hvor mange penger folk her inne la igjen hos "sine" ladeleverandører iløpet av et år. Personlig brukte jeg kun 250 kr i 2019. 

Nå bytter du tema igjen. Ved å ha mange uttak på hver lokasjon er Tesla i stand til å få stordriftsfordeler på både drift og utbygging av superladernettverket. Enkelte av de andre kommer så smått etter nå.

Hvorvidt de tjener penger på superladernettverket er en helt annen sak. Tesla har vel ikke sagt noe om det men personlig tror jeg de går i null og at utbygging fortsatt finansieres av bilsalget mens driften finansieres ved salg av strøm.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Nå bytter du tema igjen. Ved å ha mange uttak på hver lokasjon er Tesla i stand til å få stordriftsfordeler på både drift og utbygging av superladernettverket. Enkelte av de andre kommer så smått etter nå.

Hvorvidt de tjener penger på superladernettverket er en helt annen sak. Tesla har vel ikke sagt noe om det men personlig tror jeg de går i null og at utbygging fortsatt finansieres av bilsalget mens driften finansieres ved salg av strøm.

Tema er at ladenettverket blir dyrere og dyrere i drift jo større den blir i samarbeid med at folk lader mindre og mindre med større og større kapasitet i batteriene. 

Om kostnadene er litt mindre om du lager større stasjoner per lokasjon forandrer ikke så mye. Tesla tjener ikke penger på dette. Det hadde vi hørt om. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Tema er at ladenettverket blir dyrere og dyrere i drift jo større den blir i samarbeid med at folk lader mindre og mindre med større og større kapasitet i batteriene. 

Om folk ikke bruker ladenettverkene er det kanskje fordi de er for dyre og dårlige?

oophus3do skrev (12 minutter siden):

Om kostnadene er litt mindre om du lager større stasjoner per lokasjon forandrer ikke så mye. Tesla tjener ikke penger på dette. Det hadde vi hørt om. 

Jo, det forandrer alt siden du da ha mulighet til å levere et tilbud som både er vesentlig bedre og billigere. De andre tilbudene er så dårlige at terskelen for bruk er urimelig høy, senk terskelen og folk vil bruke tilbudet.

Dessuten så  *har* vi hørt om inntjeningen, Tesla har sagt at de ikke skal tjene penger på superladernettverket.

Endret av Kahuna
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, BippeStankelbein said:

Interessant at du selv gjør nøyaktig samme feil, som han journalisten du snakker om. Nemlig at du vrir litt på forutsetningene slik at de passer deg selv best, og så dytter dem inn i kalkulatoren. Jeg har allerede tatt akkurat dette med 2-3 andre debattanter tidligere i denne tråden, så jeg vet ikke om jeg gidder å kjøre repeat på den debatten enda en gang i denne tråden. Men jeg kan jo ta kort oppsummering: Du velger konsekvent best-case for elbilen (hjemmelading som ikke alle har tilgang til), og sammenligner med dieselbilens worst-case, som er vanlig drivstoff til fullpris. Og da får du selvsagt det resultatet du selv ønsker, fra sammenligningen.

Det er så enkelt som at elbil forutsetter tilgang på hjemmelading. 

Eksempeler uten, er ikke egnet for annet enn å argumentere for at strøm er like dyrt /dyrere /bare litt billigere enn diesel. 

Hurtiglader er ikke egnet for å erstatte bensinstasjoner. De er for å toppe opp batteriet de få gangene du kjører lengere enn bilens normale rekkevidde. 

 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (49 minutter siden):
oophus3do skrev (1 time siden):

Tema er at ladenettverket blir dyrere og dyrere i drift jo større den blir i samarbeid med at folk lader mindre og mindre med større og større kapasitet i batteriene. 

Om folk ikke bruker ladenettverkene er det kanskje fordi de er for dyre og dårlige?

Eller fordi elbilene blir bedre og bedre? Har man ei hytte 2-300 km unna, så kjøper man gjerne en elbil med en god buffer til å nå den hytta uten å måtte lade. 
 

Hvor mye penger la du igjen hos SuC i 2019? 

Kahuna skrev (51 minutter siden):
oophus3do skrev (1 time siden):

Om kostnadene er litt mindre om du lager større stasjoner per lokasjon forandrer ikke så mye. Tesla tjener ikke penger på dette. Det hadde vi hørt om. 

Jo, det forandrer alt siden du da ha mulighet til å levere et tilbud som både er vesentlig bedre og billigere. De andre tilbudene er så dårlige at terskelen for bruk er urimelig høy, senk terskelen og folk vil bruke tilbudet.

Dessuten så  *har* vi hørt om inntjeningen, Tesla har sagt at de ikke skal tjene penger på superladernettverket.

Nå snakker du jo ikke om tema? Jeg snakker ikke om hvilket ladenettverk som er best, jeg sier bare at jo større nettverk, helt uavhengig av hvem, jo dyrere blir det å vedlikeholde det. Hurtiglading sa jeg jo at kom til å bli dyrere og dyrere for flere år siden, og i ettertid har vi sett kun kostnader som har gått oppover, ikke nedover slik mange sa den gang. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Hvor mye penger la du igjen hos SuC i 2019? 

Nå snakker du jo ikke om tema? Jeg snakker ikke om hvilket ladenettverk som er best, jeg sier bare at jo større nettverk, helt uavhengig av hvem, jo dyrere blir det å vedlikeholde det. Hurtiglading sa jeg jo at kom til å bli dyrere og dyrere for flere år siden, og i ettertid har vi sett kun kostnader som har gått oppover, ikke nedover slik mange sa den gang. 

0 kr, jeg lader hos Tesla, og det er "gratis" for meg, dvs det var nok kalkulert inn i bilprisen. 

Best av ladenettverkene er det også, men låst til kun Tesla. 

Edit: Det aller beste ladenettverket er hjemme og jobblading. Det er langt i fra hurtig, men om bilen står i 8-16 timer er det jo ikke akkurat noe stort behov for hurtiglading. 

Av de andre er det ikke noe som heter best, siden de har litt forskjellig utbredelse, og det beste er de laderne som er der du trenger den. 

Drift av hurtiglader, som alt annet vil ha stordriftsfordeler, så det er ikke noe som tilsier at større nettverk skal ha høyere kost pr ladepunkt, tvert imot. Større markedsdominans, gjerne opp mot monopol i enkelte områder vil derimot kunne gi høyere priser til deg Som forbruker. 

Felles for alle ladeoperatørene er at de jobber hardt med å binde kunder til seg, ved å bruke løsninger med apper, brikker og slikt, i stedet for betaling med kort eller vipps. Helst skal du også bli med i en eller annen hurraklubb med tilbud på annet ræl også... 

 

Endret av avo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Jeg snakker ikke om hvilket ladenettverk som er best, jeg sier bare at jo større nettverk, helt uavhengig av hvem, jo dyrere blir det å vedlikeholde det.

Minner mistenkelig om stråmannargumentasjon side du ignorerer storskalafordeler og økt brukermasse.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Minner mistenkelig om stråmannargumentasjon side du ignorerer storskalafordeler og økt brukermasse.

 

Storskalafordeler er vi vell allerede ved når det gjelder komponenter for ladestasjonene? Økt brukermasse betyr lite om brukermassen til stadighet har større batteri i bilene sine. Da kreves det større ladenettverk, uten at nettverket i større grad blir utnyttet. 

Om du hadde hatt rett, så burde vi ha sett fallende priser for lading. Det gjør vi ikke. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Storskalafordeler er vi vell allerede ved når det gjelder komponenter for ladestasjonene?

Tesla bruker visstnok samme type likerettere i supercharger-kabinettene som S/X produsert for det amerikanske markedet. Det hjelper nok litt. Hva de andre gjør vet jeg ikke men vi snakker bare om noen tusentalls ladepunkt så langt, det er ikke sikkert de har tatt ut potensialet der.

oophus3do skrev (3 timer siden):

Økt brukermasse betyr lite om brukermassen til stadighet har større batteri i bilene sine.

Igjen, dette avhenger av brukeropplevelsen. Brukeropplevelsen for oss om kjører Tesla og lader på superladere er helt ok. Jeg kan godt huske hvor kjipt det var med min forrige kortrekkevidde elbil, måtte lade altfor tidlig, håpe på ledig plass osv..

oophus3do skrev (3 timer siden):

Om du hadde hatt rett, så burde vi ha sett fallende priser for lading. Det gjør vi ikke.

Enn så lenge ligger Tesla langt foran på utnyttelse av stordriftsfordeler. De andre driver dyrere og frem til de får tatt et løft har de antagelig ikke mulighet til å tilby noe billigere. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (19 timer siden):

Solcelleanlegget ditt har en begrenset levetid og det krever vedlikhold. Det er ikke gratis.

Frityrolje er gratis, og det er ikke en begrenset ressurs i den forstand at tilbudet er større en etterspørselen.

Mye takket være at slike som deg nekter å anerkjenne den som en ressurs, og det gjør jo bare at det blir mere gratis til meg :)

Joa, panelene holder vel bare en 40 år eller så. Greit nok det når det er nedbetalt på 11. Inverter må sikkert byttes en gang tidligere, der ryker ett års innsparing. Enkelt jobb da, tar vel elektrikeren en time elns. 

Vedlikehold? Hva tenker du på da? Jeg har ikke gjort noe som helst med det siden det ble installert i 2013.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 timer siden):

For å si det slik, om Tesla tjente penger på ladestasjonene sine, så hadde vi hørt om det. 

Det hadde vært interessant å sett hvor mange penger folk her inne la igjen hos "sine" ladeleverandører iløpet av et år. Personlig brukte jeg kun 250 kr i 2019. 

Rundt 7-8000,- for min del i 2019 tror jeg. I all hovedsak hos Fortum da det er de som har dekning langs Rv4.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, avo said:

Det er så enkelt som at elbil forutsetter tilgang på hjemmelading. 

Eksempeler uten, er ikke egnet for annet enn å argumentere for at strøm er like dyrt /dyrere /bare litt billigere enn diesel. 

Hurtiglader er ikke egnet for å erstatte bensinstasjoner. De er for å toppe opp batteriet de få gangene du kjører lengere enn bilens normale rekkevidde. 

 

 

 

Igjen, ikke alle har tilgang til hjemmeladeing, og derfor er det veldig relevant å snakke om det scenariet også. Det er mulig at det ikke passer for deg og din hverdag, men løft ditt åsyn, du er ikke alene i verden. Og alle har det ikke slik som deg. Jeg klarer å forstå at du kan ha en hjemmelader,  selv om jeg ikke har det selv. Jeg er ikke mer navlebeskuende enn som så. Er du?

Og enda bedre, hvis du også klarer å forstå at det er fullt mulig å kjøre dieselbil på gratis drivstoff? Det er bare fornektelse av realiteten, dersom du ikke anerkjenner det. For det gjøres, og har vært gjort, på tiårsvis allerede. Riktignok ikke særlig utbredt, men alternativet fins, og for dem som har lyst på gratis drivstoff så er det bare å gjøre det.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Tesla bruker visstnok samme type likerettere i supercharger-kabinettene som S/X produsert for det amerikanske markedet. Det hjelper nok litt. Hva de andre gjør vet jeg ikke men vi snakker bare om noen tusentalls ladepunkt så langt, det er ikke sikkert de har tatt ut potensialet der.

Jeg hadde blitt overrasket om slikt måtte produseres fra scratch, og at man ikke har utstyr man har kunnet utnytte. Ionity nettverket er kanskje det nettverket som krever litt ekstra grunnet 800V opplegget isåfall. 

Uansett så burde man sett at prisene hadde startet å falle. 

Kahuna skrev (8 minutter siden):
oophus3do skrev (3 timer siden):

Økt brukermasse betyr lite om brukermassen til stadighet har større batteri i bilene sine.

Igjen, dette avhenger av brukeropplevelsen. Brukeropplevelsen for oss om kjører Tesla og lader på superladere er helt ok. Jeg kan godt huske hvor kjipt det var med min forrige kortrekkevidde elbil, måtte lade altfor tidlig, håpe på ledig plass osv..

Brukeropplevelsen? Folk gir jo "beng" i den så lenge de trenger energi, da må man jo gjøre det som trengs for å få den for å komme seg videre. Det jeg ser blant mine venner er at første generasjons elbiler er blitt erstattet med elbiler som gjør at man slipper hurtiglading, helt uavhengig av hvilken type elbil man har, eller ladenettverk man bruker. 

Det er jo litt det man kjøper elbilen etter. Har man behov for 250 km rekkevidde grunnet hytta, så ønsker man en bil som kan ta den turen på vinterstid. Vips så forsvant 300-400 kr t/r til ladetilbyderen på den ruta fra disse menneskene, siden de heller saktelader på hytta nå istedenfor. 

Kahuna skrev (12 minutter siden):
oophus3do skrev (3 timer siden):

Om du hadde hatt rett, så burde vi ha sett fallende priser for lading. Det gjør vi ikke.

Enn så lenge ligger Tesla langt foran på utnyttelse av stordriftsfordeler. De andre driver dyrere og frem til de får tatt et løft har de antagelig ikke mulighet til å tilby noe billigere. 

Ok? Når mener du vi burde starte å se "stordriftsfordeler", slik at prisene skal starte å synke? 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Joa, panelene holder vel bare en 40 år eller så. Greit nok det når det er nedbetalt på 11. Inverter må sikkert byttes en gang tidligere, der ryker ett års innsparing. Enkelt jobb da, tar vel elektrikeren en time elns. 

Vedlikehold? Hva tenker du på da? Jeg har ikke gjort noe som helst med det siden det ble installert i 2013.

Da har du gjort samme feil som veldig mange andre solcellekunder. Oppgitt virkningsgrad får du bare med helt rene paneler. Støv og dritt legger seg fort. Spesielt støv, hvis du bor nært en vei. Skal du ha noe nært oppgitt virkningsgrad så må du vaske dem temmelig ofte. Gjør du det ikke, så blir selvsagt nedbetalingstiden din lengre. Godt mulig at selve panelet lever i 40 år, men det er mer utstyr som skal holde også. Kabler, festemateriell, braketter. Det er meget sjeldent å se at slikt materiell varer så lenge som 40 år, utendørs i regn, solsteik og snø. For all det, jeg skulle ønske utopien var sann, det er jo mitt eget fagfelt. Men jeg hoppet av det toget, for det fins bare en måte å overleve i den bransjen på: Nemlig å lyve og overselge til naive kunder som deg. Så håper jeg da virkelig at du og din installasjon er et heldig unntak. De er  sjeldne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...