Gå til innhold

Norske gründere utvikler app som lar deg bestille denne bussen hjem på døra – testes i norsk by denne sommeren [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om dette kunne blitt brukt til å frakte flokker med unger til og fra fritidsaktiviteter? Istedenfor at 15+ biler dukker opp på fotballtrening eller kulturskoler osv, så kan man "carpoole" i disse her? Om "alle" ungene innenfor en viss radius bestiller tur til samme lokasjon på ca samme tidspunkt, så kjører bilen innom de som ligger langs samme strekning?

 

Det ville tatt litt av problemet folk har i utkanten rundt f.eks Bergen, med å frakte unger gjennom bomstasjoner fordi kollektivtilbudet er dårlig, da det ikke er nok aktivitet til å opprettholde faste ruter. Flytende ruter vil kunne "suge opp" mer folk, kanskje bli mer lønnsomme og også lempe på biltrafikken?

Endret av Raggepagge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg til Carpooling problemet som handler om hvem bør sitte på med hvem for å minst mulig reisevei, tenker jeg på buss-bytte-problemet hvor man ønsker raskest mulig reise med færrest mulig bytter mellom busser og færrest mulig stopp.

Her åpner det seg opp mange muligheter med koordinering av busser, hvor man kan få individuelle beskjeder om hvor man bør bytte når for å korte ned den totale reisetiden.

For så at bussene seg i mellom kan koordineres slik at ventetiden på perrongen blir kortest mulig.

Resultatet tror jeg kan bli raskere reise for alle enn om en selvkjørende buss skal kjøre deg helt fra A-til-B.

Lenke til kommentar

Vil vel tro at kjøremønster og trafikktetthet blir det samme, enten man kjører eller blir kjørt. Det man oppnår er vel å få ned behovet for parkeringsplasser og antall kjøretøy om de blir felles, ja. Som om drosje ble like billig. Men dette skal vel betales av skattepenger?

Lenke til kommentar
6 hours ago, NERVI said:

Vil vel tro at kjøremønster og trafikktetthet blir det samme, enten man kjører eller blir kjørt. Det man oppnår er vel å få ned behovet for parkeringsplasser og antall kjøretøy om de blir felles, ja. Som om drosje ble like billig. Men dette skal vel betales av skattepenger?

En stor buss har plass til ca 60 personer mens den tar opp plass i trafikken som ca 2biler. Klarer man å få til reisetid uten stopp eller ventetid i mellom bytter så går man gradvis i mot reisetiden til en bil. Da vil det vel bli mindre kø og behovet for bil forsvinne?

Tror selvkjørende mini-busser/biler er et steg på veien. Tror disse mini-bussene kommer til å koordinere med større selvkjørende busser på sikt. Hvor de større bussene kjører på motorvei og kobler byer sammen, mens disse selvkjørende minibussene som det her er eksempel på vil frakte folk den siste lille biten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...