Gå til innhold

Ukjent selger, Hemmelig kontonr. Overvåkning


Anbefalte innlegg

Hallo, tror kanskje jeg er rotet inni noe jeg ikke burde vært, eller kanskje er det ingenting. 

Håper dere har mulighet å lese alt, det er vært det. 

Handel på Finn:
Jeg kjøpte noe på Finn iår, fra en hyggelig selger. Jeg kjøper og selger mye på Finn, så dette har jeg greie rutiner på.
Vi ble enige om pris og vare, jeg fikk varen først også skulle jeg betale. Selger ønsket ikke oppgjør på betalings tjeneste (f.eks. vipps), pga. statlig overvåking og slikt. Han fåreslo crypto eller bankoverføring. (jeg tenkte med meg selv, for en tulling, bank overføring er jo like sporbart for staten som vipps) Crypto kunne jeg også gjort, men det føltes bare lettere med NOK via nettbank. Jeg oppga mitt fulle navn og jeg fikk selgers fulle navn, bare slik at vi skulle vite hvem vi er. 

Jeg overførte pengene, vi takket for handelen i Finn chat og selger avsluttet med, at om jeg noen gang skulle trenge en til av denne varen, så måtte jeg bare ta kontakt. 

Nå var handel, kommunikasjon, penger og varen fullført.

Etter en stund:
Jeg tenkte at jeg godt kunne hatt en til av det jeg kjøpte tidligere iår. Jeg søkte litt rundt på finn, men så kom jeg på at jeg hadde kjøpt det før for ikke så lenge siden, og utrolig nok, så hadde jeg enda chatten ifra Finn. Vi hadde hatt en så fin samtale ved sist handel, og selger sa det var bare å ta kontakt om jeg skulle ønske å kjøre flere. Men brukeren var slettet, så det var ikke mulig å sende noen meldinger.

Jeg gir ikke opp så lett, jeg hadde et navn og kontonummer fra tidligere betaling. Et søk på 1881 og Facebook, og det skulle nok la seg gjøre å finne vedkommende. (flere vil kanskje reagere på at jeg insistere så har på å finne denne selgeren, men jeg tenkte ikke så mye over det, jeg tenkte det var en person som ønsket å tjene litt penger på Finn, som selger). Og vi hadde hatt tidligere handel. 

Jeg ringer mottaker Banken:
Men, det var litt for mange navn på 1881 og Facebook.
Det var da jeg kom på det geniale, Jeg har kontonr! Jeg ringer selgers bank, og spør om de kan fortelle meg hvilken filial dette kontonummer er opprettet i, det vil hjelpe meg i søket mitt. 
(Jeg ser nå, at dette nok er på kanten av "Stalker 101", og hadde aldri skrevet dette offentlig om det ikke hadde endt som det gjorde.)

Jeg ringer selgers bank, får snakket med kundeservice, sier at jeg gjorde en handel  på finn, og overførte pengene til en selger, men har mistet kontakt informasjon. Jeg forklarer banken at jeg forstår de ikke kan gi ut privat informasjon, men jeg sa at jeg hadde to spørsmål. 
1. Kunne de si hvilken filial som hadde dette kontor nr.
2. Kunne de si ja, eller nei om eier av konto var navnet jeg opp ga.

Jeg ga kontonr. til kundeservice og spørsmål 1. 
Kundeservice sa at han ikke kunne svare på mitt spørsmål, ikke fordi han ikke ønsket men fordi det ikke var mulig. 
Kontonr jeg oppga var ikke et aktivt kontonr, det hadde ikke gått ut og inn noen penger på dette nr, og mitt spørsmål 2 ble overflødig pga. det var ingen som var registrert med dette nummeret. Han ba meg sjekke kontonr. Jeg dobbel og trippel sjekket transaksjonen i min nettbank, og nummeret var det samme. Han sa at om jeg hadde overført penger til dette nr. så ville pengene kommet i retur innen 3 dager. 
Det er en betydelig stund siden dette skjedde, og jeg kan lett se på min kontooversikt at det ikke har kommet noen penger i retur.

Jeg kontaktet min bank, og de sier transaksjonen er fullført, og det er ingenting mer de kan se eller gjøre, og om jeg har spørsmål hvor pengene er, så må jeg snakke med mottaker bank. 

The End:
Hva er dette, hemmelig konto? Hemmelig selger på Finn, som nå er borte.

Jeg sitter på et navn og kontonr. som jeg kanskje ikke burde.
Har jeg stilt spørsmål og søkt opp i ting jeg ikke burde.

Jeg har kjøpt varen jeg ønsket, men fra noen andre på finn, det er ikke noe ulovlig, en ganske vanlig husstands vare vil jeg tro, men ønsker ikke å gi beskrivelse fordi jeg vet jo aldri hvem som leser dette. 

Løsning:
Kan det være at selger oppga feil kontonr. men at pengene har gått igjennom pga. de fleste kontonr. har en serie med nr. og ikke bare et nr.
f.eks. er ditt kontonr. 1234.12.12345, så vil alle konto nr i rekken 1234.12.1234x være stengt. 

Kan det være at kontonr. er aktivt, og brukes, men det er hemmelig og han jeg snakket med på kundeservice ikke kunne si noe til meg. 
(det er dette jeg frykter, men pokker hva er muligheten for det?)


Noen som jobber i bank her?

 

 

 

Endret av sam11net
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontonummer er logisk oppbygget. Første 4 siffer henviser til bank. 
Når jeg jobbet i bank under studiene hadde vi en egen bok hvor vi kunne slå opp alle serier og lese hvilken bank de tilhørte. 
Større banker har mange serier bla fra oppkjøp av andre banker osv. 
 

Det stemmer også at overførsel skal gå tilbake til din konto hvis du overfører til en ugyldig konto. 
Hvis du er 100% sikker på at du har betalt til denne kontoen  er den mest sannsynlig avsluttet i mottakers bank. 
Litt avhengig av datasystem kan det være vedkommende du snakket med ikke hadde innsyn i avsluttede kontoer. 
Eller det er snakk om flere måneder/år siden og alle opplysninger er slettet. Banken er likevel pålagt å oppbevare informasjonen i lengre tid men det er gjerne ikke tilgjengelig via systemet vedkommende du snakket med brukte. 

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Kontonummer er logisk oppbygget. Første 4 siffer henviser til bank. 
Når jeg jobbet i bank under studiene hadde vi en egen bok hvor vi kunne slå opp alle serier og lese hvilken bank de tilhørte. 
Større banker har mange serier bla fra oppkjøp av andre banker osv. 

Det stemmer, derfor viste jeg nøyaktig hvilken bank jeg skulle ringe kundeservice til.
Men filialen deres, som har opprettet kontonr, kan ikke jeg se, bare de.

 

Marzo skrev (1 time siden):

Det stemmer også at overførsel skal gå tilbake til din konto hvis du overfører til en ugyldig konto. 
Hvis du er 100% sikker på at du har betalt til denne kontoen  er den mest sannsynlig avsluttet i mottakers bank. 
Litt avhengig av datasystem kan det være vedkommende du snakket med ikke hadde innsyn i avsluttede kontoer. 
Eller det er snakk om flere måneder/år siden og alle opplysninger er slettet. Banken er likevel pålagt å oppbevare informasjonen i lengre tid men det er gjerne ikke tilgjengelig via systemet vedkommende du snakket med brukte. 

Både jeg og min bank er 100% sikker på at transaksjonen er fullført.

Mottakers bank, (i følge han jeg snakket med på kundeservice) så hadde ingen penger komt inn på det kontonr. på datoen jeg oppga.

Men ja, det er vel en mulighet at han jeg snakket med på kundeservice, ikke helt vet hva han gjør. 

 

Endret av sam11net
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor lang tid gikk fra transaksjonen ble gjennomført til du snakket med banken og fikk vite at kontoen "ikke fantes"? Som @Marzo skriver så forsvinner eldre konti (og deres transaksjoner) ut av bankens IT-systemer etter ikke alt for lang tid. Litt ulik praksis, men basert på noe egen erfaring fra en av de større gruppene i Norge kan dette nok skje etter 1-2 år.

Det trenger ikke være noe suspekt ved at kontoen er avsluttet og FINN-brukeren er slettet, men: Det kan også minne om en fremgangsmåte som brukes ved kredittkortsvindel, der et stjålet kredittkort benyttes til å bestille en vare fra en nettbutikk sendt direkte til din adresse hvor så din betaling til svindleren er vedkommendes måte å få cash ut av et stjålet kort.

Lenke til kommentar
sam11net skrev (På 14.5.2020 den 18.51):

Mottakers bank, (i følge han jeg snakket med på kundeservice) så hadde ingen penger komt inn på det kontonr. på datoen jeg oppga.

Ba du vedkommende på kundeservice sjekke neste virkedag? Bankene har overføringer seg i mellom fire ganger om dagen så overførte du etter 17-ish så kan pengene ikke ha blitt overført før neste virkedag.

Lenke til kommentar
BlueSteel skrev (10 timer siden):

Hvor lang tid gikk fra transaksjonen ble gjennomført til du snakket med banken og fikk vite at kontoen "ikke fantes"? Som @Marzo skriver så forsvinner eldre konti (og deres transaksjoner) ut av bankens IT-systemer etter ikke alt for lang tid. Litt ulik praksis, men basert på noe egen erfaring fra en av de større gruppene i Norge kan dette nok skje etter 1-2 år.

Det trenger ikke være noe suspekt ved at kontoen er avsluttet og FINN-brukeren er slettet, men: Det kan også minne om en fremgangsmåte som brukes ved kredittkortsvindel, der et stjålet kredittkort benyttes til å bestille en vare fra en nettbutikk sendt direkte til din adresse hvor så din betaling til svindleren er vedkommendes måte å få cash ut av et stjålet kort.

Ca. 3mnd

Lenke til kommentar

Siden du fikk varen tenkte jeg mens jeg leste at "statlig overvåking" dreide seg om skatt, og at han ønsket å selge dette uten at ligningsmyndighetene skulle kunne spore pengene til ham. 

Men om han fikk det overført til en konto... 

Hadde du ikke fått varen men betalt penger, så hadde det jo lukta svindel. Been there...

Lenke til kommentar

Banken oppbevarer slike opplysninger i 10 år, jfr Bokføringsforskriften:

Sitat

 

§ 8-13-4.Oppbevaring

Banker og finansieringsforetak skal oppbevare spesifikasjoner som nevnt i 8-13-3 samt dokumentasjon av bokførte opplysninger som inngår i slike spesifikasjoner i ti år etter regnskapsårets slutt.

 

Men som nevnt i tidligere svar, så kan det godt tenkes at dette er opplysninger som ikke alle i banken har tilgang til.

Din egen bank burde for øvrig være i stand til å bekrefte eier av det kontonummeret som du betalte til. Nets Online er et fint verktøy som bankansatte kjenner til, hvor man kan hente ut slike opplysninger på transaksjoner som er gjennomført.

Sånn umiddelbart ser jeg for meg 2 mulige forklaringer

  • Selger har byttet bank og avtalt videresending av transaksjoner i 6 mnd. Da vil din betaling bli ført videre til mottakers nye kontonummer, uten at det går via den kontoen som er avsluttet. 
  • Selger har oppgitt kontonummer som benyttes til innbetaling på kredittkort. Noen kredittkortutstedere bruker individuelle kontonummer for innbetaling fremfor felles kontonummer og identifisering med KID. Da er det ikke sikkert at den ordinære bankfunksjonæren ser innbetalingen på dette kontonummeret i klartekst, da det ofte kan være forbundet med omnummerering eller liknendene til et felles kontonummer for alle kredittkort.
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, men det varierer nok fra bank til bank. Noen har det åpent tilgjengelig i hele perioden forskriften krever lagring, andre har det arkivert og mindre tilgjengelig for den ordinære bankfunksjær i førstelinje. Det er gjerne mer tigjengelig i de mindre bankene enn de store, da de store har mer å spare på å arkivere data.

Kilde: jeg jobber i bank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...