Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo


Anbefalte innlegg

Hei. Er desperat trenger hjelp. Skulle bytte gamle radiospiller i en vw Touran for en DVD pioner spiller. Kjøpte iso overgang i Biltema. Så jeg klarte å koble ny spiller men den slås seg ikke av når man vrir nøkler. Dvs ingen kontakt mellom spiller og tenningslåsen. Den gamle funka som vanlig. Så det må være koblingsfeil. Gidder ikke å dra til verksted å bruker penger der når jeg vet at dette er bagatell feil. Kan noen fortelle meg på en enkelt måte hvordan jeg skal koble dette anlegget. Legger bilde fra Touran sin stikkontakt som kobles inn i gamle spiller. På forhånd takk. 

FDEE893A-D53D-4F1C-BA8B-F42E06E34509.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Titta litt på samme adapter som selges i THansen. Og der står

Informasjon

ISO Kabeladapter m/tenningslogikk (dvs at spilleren slår seg av når tenningen på bilen skrus av). Hva betyr det ? At den fra Biltema ikke har samme greia som den fra Hansen ?
Lenke til kommentar

Det kan hende bilen ikke har eget Acc-signal men overfører alt over f.eks. CAN-bus. Da må du enten finne egen Acc eller bruke en med logikk som f.eks. den fra Thansen.

B+ er konstant spenning fra batteri/sikringsboks. Som regel gul hvis jeg ikke husker feil.

Acc er signal fra tenninga. Denne gir kun signal når tenninga er på. På noen biler er disse byttet om. Som regel rød tror jeg.

Du må nok frem med multimeter hvis du skal prøve å finne egen Acc og B+.

Lenke til kommentar

Problemet her er at du har en bil med en type kobling og så har du en spiller med en annen type kobling. Du må enten vite hva du gjør for å få disse til å snakke sammen, eller så må du ha en adapter.

Universalkoblinger finnes men da må du vite hva du gjør og koble de rette ledningene sammen  det høres for meg ut som om det er dette du har.

Det enkleste for deg om du ikke vil få noen til å gjøre det for deg er å kjøpe en adapter. Da må du sørge for å velge en adapter som er laget for den bilen du har og den spilleren du har. Da vil dette være plug and play. Og har bilen din kontroller på rattet og spilleren din inngang for det, så kan du få adapter for det også.

Jeg har god erfaring med å kjøpe adaptere hos Bilradiospesialisten. Men om du vil handle hos thansen så bør du høre med de om adapteren du kjøper spesifikt passer med bilen og radioen du har. 

Lenke til kommentar

Som sagt jeg må ha adapter uansett. Tilfeldig kjøpte den i biltema, står at det passer til VW. Skal prøve den med Hansen. Er litt redd at uansett hva jeg kjøper så blir det ekstra tilkobling her og der. Og det er dritt. Jeg vet om Bilradiospesialisten, men gadd ikke å vente posten. Men hvis ikke det går med Hansen så må høre med noen andre. Er så mye styr for å bytte bilstereo faen 

Lenke til kommentar

Og det er pga det som er påpekt tidligere av andre, at radioen din ikke får ACC signalet fra tenningen. Og det skyldes fordi det ikke er kontakt. Så enten må du fikse denne kontakten selv, og da må du nok søke litt på nettet for å få svar på hvor det signalet hentes fra, eller så må du ha en adapter.

Dersom dette er en nyere Touran så har den som og nevnt tidligere sannsynligvis CAN-bus kontakt og den henter da håndbrekk, tenning og lysnivå signal fra denne kontakten. Noe som betyr at du uansett må ha adapter for å hente ut minst tenningssignalet. Får du tak i en adapter som passer bilen(med årsmodell) og bilradioen så er det faktisk plug and play.

Endret av nomore
Mente CAN-bus, ikke VAG(selv om de er VAG).
Lenke til kommentar

Sorry bilen er Touran 2006 modell. Har vært i butikken Hansen i sted, kjøpte adapter. Koblet inn men fortsatt 2 ledninger rosa og orange som må kobles inn i adapter. Og igjen jeg treffer direkte strøm men ikke tenningslås. Hva faen jeg gjør nå ?

Lenke til kommentar

Dette er enkelt. Du kobler B+ til et sted du har konstant +12V. Du kobler GND/jord til jord eller chassis. Du kobler Acc til enten en CAN-bus-adapter eller til en annen ledning som har 12V når tenningen er på. Dette kan du finne med multimeter f.eks. i sikringsboksen.

Det er alt du trenger for at spilleren skal skru seg av og på med tenninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...