Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjolder på vegg etter andre strøk


Anbefalte innlegg

Jeg maler en vegg men etter andre strøk er det fremdeles skjolder og på deler av veggen ser malingen porøs og tørr ut... Hva gjør jeg feil? Jeg bruker en matt hvit base som er lik den som allerede var på veggen.

Det skjer bare på en av veggene, en vegg som får mye sollys. I utgangspunktet var problemet at det hadde oppstått flekker på veggen etter jeg prøvde å vaske bort noen fingermerker. Med første strøk base skinte disse flekkene gjennom men nå med andre strøk er det bare skjolder og, som sagt, tørre porøse flekker på veggen. Skal jeg bare kline på et strøk til? Bruke mer maling?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen maler .. men sollys tørker ut alt som har en relativ tørketid. For eksempel murpuss i sollys er sjansespill, både med tanke på kvalitet og finish. Skulle ikke forundre meg at det er sola som har tørka ut malinga her og hatt noe med det å gjøre.

Neste gang, sørg for å la malinga tørke til sin egen tid, riktig lufttemperatur- og fuktighet. og ingen sollys.

Alle slike produkter skal tørke til sin egen "tid", med riktige tidligere nevnte kriterier. For eksempel når det kommer til fliser og bad, vifter og gulvvarme påvirker tørke- og herdetid til fliselim- og fugemasse og kan ødelegge resultat og herdeeffekt.

Lenke til kommentar
jimband skrev (1 time siden):

Hvis det var sparklet eller puss på veggen fra før (en flekk eller 10 ) så vil det se ut som sjolder eller struktur forskjell. Eller den vanligste feilen som mange gjør , legger på for lite.

Kanskje. Det ser mer ut som om malingen ikke vil trekke inn noen steder. Må vel bare prøve å pusse ned? (Litt irriterende etter tredje strøk...)

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Malt for tørt kanskje. Det er mye teknikk i det med maling. Når man ser på noen som maler og kan det, ser det veldig enkelt ut. Men det er fordi han kan det. Hvis du ikke kan det føles det vanskelig og resultatet blir dårlig.

For lite maling? Føler jeg kliner på... Så hva skal jeg gjøre? Male et strøk til eller pusse ned først?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si. Du må nesten høre med en ekte maler. Det kan være mange grunner til dette, og ser man rundt omkring er det mange vegger som er langt fra perfekt. Kanskje bare veggen er så ujevn? Fint hvis du legger inn et bilde så man kan se dette problemet. Jeg vil nok tro sparkling og pussing kunne hjulpet dersom veggen er så ujevn. Er underlaget dårlig får du aldri et bra resultat.

Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Det er vanskelig å si. Du må nesten høre med en ekte maler. Det kan være mange grunner til dette, og ser man rundt omkring er det mange vegger som er langt fra perfekt. Kanskje bare veggen er så ujevn? Fint hvis du legger inn et bilde så man kan se dette problemet. Jeg vil nok tro sparkling og pussing kunne hjulpet dersom veggen er så ujevn. Er underlaget dårlig får du aldri et bra resultat.

kQxBdRU.jpg

 

Vanskelig å ta bilde av, men det ser verre ut i virkeligheten enn på bildet.

 

i5WuZIZ.jpg

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Enig med Kremt.. Maling, som muring/puss, er ikke så lett som mange tror. Mange ting som spiller inn; Type og kvalitet på maling, kvalitet på utstyr, lufttemperatur/fuktighet, som du har beskrevet; Sollys, underlag og sug, eventuell forbehandling eller kanskje manglende forbehandling. Utføring har noe å si. Det er av og til ikke så lett som å smøre maling på veggen.. selv om man kanskje har håndlag og erfaring med andre ting også.

Jeg ville investert i 1 times konsultasjon med maler. Det er bare én vegg, greit nok, men du får verdifull førstehåndserfaring som du tar med deg videre i livet.

Og du kan dele den her med oss også ;D

Dette er en god idé å diskutere her på forumet. Man kunne innført spleiselag til slike tråder, hvor trådstarter står fast, så kunne de som ville, være med å dele regninga til en times konsultasjon, mot at trådstarter deler informasjonen. Morsom idé.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...