Gå til innhold

Lexus' første elbil har batterigaranti på en million kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Trestein said:

Var det ikke et slikt batteri tesla skulle revolusjonere batteribiler med? 

Quote

Toyotas premium-merke Lexus er i ferd med å slippe løs sin første elbil på norske veier. Med den kommer en oppsiktsvekkende batterigaranti.

Batteriet får 10 års garanti, eventuelt én million kilometer, avhengig av hva som inntreffer først. Med det har de markedets beste batterigaranti, med god margin.

Du må lese detaljene: "er i ferd med", "eventuelt én million kilometer". Gjelder altså - når det kommer - kun for kjøpere som kjører mer enn 100.000 km ila et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dette lukter markedsføringsjippo. Bilen er for liten/har for dårlig batterikapasitet til å bli brukt som taxi og ingen(?) normale kjører vel 100k i året. I tillegg har den ikke støtte for lynlading så da er det klart at forutsetningen for liten degradering er stor. 

Men på tide at japanerne kommer på banen da! 

Lenke til kommentar
failern skrev (9 minutter siden):

Dette lukter markedsføringsjippo. Bilen er for liten/har for dårlig batterikapasitet til å bli brukt som taxi og ingen(?) normale kjører vel 100k i året. I tillegg har den ikke støtte for lynlading så da er det klart at forutsetningen for liten degradering er stor. 

Men på tide at japanerne kommer på banen da! 

Senest i går kjørte en gammel prius taxi forbi meg. Vil tro denne egner seg bedre enn den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (20 minutter siden):

Du må lese detaljene: "er i ferd med", "eventuelt én million kilometer". Gjelder altså - når det kommer - kun for kjøpere som kjører mer enn 100.000 km ila et år.

Og poenget er? Har de en million km garanti eller ikke?

Det finnes absolutt folk som kjører 100 000km i året. Selgere osv kjører ofte langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (12 timer siden):

Om de er så overbevist om at det holder 1 million km, hvorfor ikke da også utvide årsbegrensningen på batteriet fra ti til tjue år? 54 kWt er også alt for lite batteri for en stor luksusbil, det burde være på minst 70 kWt og være AWD.

Aldring er også en faktor. Med samme betingelser kunne helt sikkert mange fabrikanter gitt en million km garanti på motor også.

Hysk at man må følge servise intervallene slavisk for en slik garanti. Koster en service 3000kr og bilen må inn hver 25000 km er dette 120 000kr i service kost. Om batteriet skulle være undrer 70% på noen av bilene vil de greit kunne bytte ut noen moduler slik at batteriet kommer over lovet kapasitet.

Endret av Trestein
En null for mye i hoderegning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (15 minutter siden):

De kommer ikke til å selge mange av dem med den spekken.

Selger Lexus mange biler? De er vel en typisk nisje produsent. Folk som vil ha noe som virker kjøper slike biler.

Folk kjøper e golfer i tusentall med mye mindre batteri. At noen ønsker en slik i stedet tror jeg nok.

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (13 minutter siden):

De kommer ikke til å selge mange av dem med den spekken.

Det er ikke sikkert det er meningen å selge så mange..

Toyota har samme problemet som alle andre fossilbilprodusenter. De må ta hensyn til eksisterende portefølje og hvis biler med ny teknologi(elbiler) blir for attraktive risikerer de kundene som ellers ville kjøpt biler med utgående teknologi(forbrenningsmotorer) utsetter kjøpet sitt. Den enkleste måten å lage en elbil som ikke konkurrerer altfor hardt med eksisterende modeller er å lage den *litt* dårlig og *litt* dyr. Av de store gamle produsentene er det så langt bare VW-gruppen som synes å være villig til å hoppe i det og satse skikkelig. Det skal bli spennende å se hvordan det går. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (11 minutter siden):

Det var voldsomt! ?

Det var bare et eksemplel. Poenget er at det blir mye når man fordeler det på en million km. Lar man verkstedet ta alt service arbeid kan det bli dyrt. Bremser, fjæring og andre hjulopphengsdetaljer må ofte skiftes. Ofte blir vedlikehold dyrere med høy km stand. Hjullager, drivakslinger el motorer osv må ofte skiftes på så lange strekk.

Lenke til kommentar

@Trestein Dovreekspressen siktet nok til rusket i kalkulatoren..

Ellers, til artikkelen, så er det to gladnyheter her:

- Toyota melder seg endelig på i kampen om elbilkundene

- Sterkt fokus på lang garanti er en veldig positiv mottrend til bruk-og-kast-mentaliteten og kan bidra til at flere "eksoshoder" begynner å stole på at elbiler faktisk varer lenge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vondt å se hvordan folk går fra "vi får se hva du sier når du må kjøpe ny batteripakke til 200 000 etter fem år" til å kritisere dette også. Dette er svinbra uansett hvordan du ser på det.

Når Kia slo til med gode garantier på putrebiler for noen år siden etterlot det et varig positivt inntrykk for meg, og varige endringer i konkurransen i markedet. Dette er vel det samme? Bortsett fra at Lexus priser det inn i prisen i større grad enn lavprisbilene. Fortsatt markedsdrivende.

Hvis vi skal snakke om kommafeilen i kalkulatoren, så var nok den Lexusen gått 10 millioner kilometer for de 1,2 millionene... Da skulle jeg faktisk synes at det var verd 1,2 millioner i service.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (45 minutter siden):

Vondt å se hvordan folk går fra "vi får se hva du sier når du må kjøpe ny batteripakke til 200 000 etter fem år" til å kritisere dette også. Dette er svinbra uansett hvordan du ser på det.

Når Kia slo til med gode garantier på putrebiler for noen år siden etterlot det et varig positivt inntrykk for meg, og varige endringer i konkurransen i markedet. Dette er vel det samme? Bortsett fra at Lexus priser det inn i prisen i større grad enn lavprisbilene. Fortsatt markedsdrivende.

Hvis vi skal snakke om kommafeilen i kalkulatoren, så var nok den Lexusen gått 10 millioner kilometer for de 1,2 millionene... Da skulle jeg faktisk synes at det var verd 1,2 millioner i service.

Bmw 3 serie koster vel 10000 for 100 000 så 120 000er vel korrekt for en million

Lenke til kommentar
oddeh skrev (10 timer siden):
Benny Flaggstang skrev (11 timer siden):

Hvorfor har så mange elbiler så lange panser? Hva i all verden er det godt for?

Trolig av sikkerhetsårsaker med tanke på kollisjon ved at frontseksjon absorberer sammenstøt.

ICE-biler må ha så langt panser fordi motoren tar opp mye av deformasjons-sonen. Elbiler har ikke den metallklumpen der, så de kan ha mye kortere panser, og likevel ha minst like god deformasjons-sone.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...