Jump to content
Redaksjonen.

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport

Recommended Posts

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hva er egentlig poenget til alt dette? Hva er fordelen? Jevn lade kurve er jo bare ett valg Audi har gjort, Tesla har valgt en annen løsning. Det som sier noe er jo hvor langt en kommer for hvert minutt brukt på ladestasjon. Ikke hvor jevn lade kurven er?  isåfall må det være for spesielt interesserte

Det er mange fordeler med Audi sitt konsept. Man vet hvor mye den har ladet når man har ventet i 15 min.

Dessuten er den mye raskere i toppområdet. Mange nye el bil eiere er nok av dem som liker å ha fullt batteri når de skal over hardangervidden eller et annet sted. De aller færreste vil kjøre bilen slik at de får optimal ladehastighet ved at de kjører batteriet ned til 3 prosent for å se 250kw i to minutter. Folk flest vil gjøre som på bensinbilen. Holde batteriet over 50%. Svært mange vil like policyen Audi har valgt. Det ser man også på salget. Model x selger svært dårlig i forhold til e tron. Folk som velger e tron sammenligner ikke med m3. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
22 minutes ago, Marzo said:

Hvor lav må SOC være for e-Tron skal lade raskt?

Akkurat hvor lav SOC man må ha vet jeg ikke. Jeg bare ser på elbilforumet at eiere av e-Tron ikke får se 150 tallet så ofte som de trodde, og må iallefall ha under 30% for at det skal være mulig.

Men største problemet er nok temperatur, ettersom e-Tron ikke vil forvarme seg før lading slik Tesla (og tydeligvis Taycan) gjør.

For å få den funksjonen i Taycan må man sikkert kjøpe den ekstra navigasjonspakken som er ekstrautstyr.

Edited by Complexity
  • Like 5
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
5 minutes ago, Trestein said:

Det er mange fordeler med Audi sitt konsept. Man vet hvor mye den har ladet når man har ventet i 15 min.

Ja gjør man nå det? Er batteriet kaldt må det varmes opp før man når 150kW, og mulig man ikke rekker å få det varmt nok før man når 50% og da får man jo ikke 150kW uansett. Og plutselig er det gått en halvtime.

Hvor Teslan varmer batteriet på tur til laderen så man er garantert å få så mye effekt som mulig på daverende SOC. Selv om det er -25 grader ute.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Annonse
34 minutes ago, oophus3do said:

Det er jo ikke noe annerledes for Tesla? TB kjører jo runder rundt stasjonen for å få optimal temepratur for å treffe 250kW i 10 sekunder. 

Porsche Taycan utnytter også infotainmentsystemet for å forvarme batteriene, og dette faller under teknologi som tas med i en slik undersøkelse. PPE plattformen som i et samarbeid mellom Audi og Porsche vil høyst sannsynlig bygge videre på det som er i Taycan. 800V, forvarming, ekstrem regenerasjon under bremsing, best stoppetid, best i svinger, best aksellerasjon etc. 

Teslabjørn kjørte vel slik for å få lavt nok batteri? Temperaturen ordner jo bilen selv.

Skal jeg på en supercharger med min Tesla varmes batteriet til 50 grader på tur dit automatisk.

Om bilen mangler denne funksjonen ville jeg kansje ankommet med batteri på 20 grader. Tar litt tid å varme opp 600kg masse med 30 ekstra grader så supercharger ville jo vært ubrukelig uten denne funksjonen.

Og er bra Taycan har noe form for oppvarming slik Tesla har ja. Slik burde det være på alle elbiler.

Edited by Complexity
  • Like 5

Share this post


Link to post
Trestein skrev (17 minutter siden):

Jeg tenkte på å lade opp batteriet. Ikke i intervallet 7,3% til 18,2% med batteritemperatur optimal.

Jeg tenkte fra 5% til 90. Tester viser at det går mye jevnere over et større intervall på tyske biler som etron Porche.

Når det gjelder km PR min tror jeg alle forstår at om e tron batteriet hadde vert montert i en tesla 3 eller en e golf så hadde antall km PR  min blitt mye høyere enn i e tron.

Det er overtydelig at du må skrape dypt i skuffen for å finne et scenario hvor e-tron *kanskje* lader fortere enn TM3. På en 1000km fartsprøve under optimale forhold vil TM3 vinne ganske greit. I daglig bruk under ikke-optimale forhold vil TM3 'vinne' i de mange situasjoner siden superladernettverket har så god utbredelse. I mange tilfeller vil det ende noenlunde likt siden begge bilene stort sett vil kunne lade ferdig på den tiden det tar å ha en spisepause..

  • Like 4

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Nei jeg har ikke glemt svarene, jeg finner de bare ikke hjelpsomme. Jeg har etterspurt kilder på at wiki artikkelen er feil, men det har ikke kommet. Referansen viser til en gammel del av VW sine sider, den er ukomplett. 

 

Men om en har kilder på at midyear ikke stemmer(og nei, midyear er ikke August. Jeg har ikke bursdag midt i året, jeg har bursdag 31 juli...). 

A "Midyear term" betyr hva da og foregår innenfor hvilke datoer? 

Du får heller finne VW uttalelser som er direkte fra dem, og ikke en Wiki artikkel som refererer uttalelsen til noe som ikke nevner et ord om noe "midyear" men heller "summer 2020". 

Utrolig hva du skal kverulere på. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Tesla har da også slikt når en navigerer? hva er forskjellen mener du, og hva er bedre? 

 

Og tror du virkelig ID serien kommer i nærheten av Taycan ift svinger, akselerasjon, regenerasjon, bremser osv? Nå drømmer du veldig. Taycan koster flesk, og det er det en god grunn til... 

Vi snakker om artikkelen her, gjør vi ikke det da? Det betyr jo bare at den funksjonen også eksisterer innenfor VAG-gruppen gjennom Porsche Taycan. 

Når har jeg sagt at ID serien kommer til å være i nærheten av Taycan ift svinger, akselerasjon osv? Jeg snakket om en annen platform, som har sitt utspring fra erfaringen fra Taycan. PPE platformen. 

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Det er overtydelig at du må skrape dypt i skuffen for å finne et scenario hvor e-tron *kanskje* lader fortere enn TM3. På en 1000km fartsprøve under optimale forhold vil TM3 vinne ganske greit. I daglig bruk under ikke-optimale forhold vil TM3 'vinne' i de mange situasjoner siden superladernettverket har så god utbredelse. I mange tilfeller vil det ende noenlunde likt siden begge bilene stort sett vil kunne lade ferdig på den tiden det tar å ha en spisepause..

Som sagt så er det model x Audi konkurrerer mot. Hadde man montert audis batteripakke i en Passat ville regnestykket sett ulikt ut.

Som sagt tror jeg svært få vil planlegge en tur med 3% margin fra tomt batteri. Mange vil nok lade når batteriet kommer under 30-40% og når de først stopper vil de ikke stoppe på 60% de vil lade til minst 90%. 

Share this post


Link to post
Complexity skrev (8 minutter siden):

Teslabjørn kjørte vel slik for å få lavt nok batteri? Temperaturen ordner jo bilen selv.

Spørs hva han mangler det. Enten mangler man temperatur, eller så er SoC for høy for å såvidt touche 250kW i noen sekunder før man ikke ser det igjen, i hans bil. 

Complexity skrev (9 minutter siden):

Skal jeg på en supercharger med min Tesla varmes batteriet til 50 grader på tur dit. Det ordner bilen selv.

Den samme teknologien ligger altså innenfor VW AG konsernet, og det er derfor de tar et byks på den målningen. 

Complexity skrev (10 minutter siden):

Og er bra Taycan har noe form for oppvarming slik Tesla har ja. Slik burde det være på alle elbiler.

Jeg blir overrasket om f.eks Polestar 2 mangler slikt, siden de har Googles bil-OS å bruke for å planlegge slikt f.eks. Men ja, enig. Vi burde se mer og mer av dette fremover nå som flere starter å bli ferdig med sine dedikerte plattformer for det. 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (5 minutter siden):

Som sagt så er det model x Audi konkurrerer mot. Hadde man montert audis batteripakke i en Passat ville regnestykket sett ulikt ut.

Det var du som dro inn TM3 her var det ikke?

En elektrisk passat ja, det hadde vært noe. Jeg har egentlig ventet på det i 10 år men det er ikke VW villig til å gi oss. 

Trestein skrev (6 minutter siden):

Som sagt tror jeg svært få vil planlegge en tur med 3% margin fra tomt batteri. Mange vil nok lade når batteriet kommer under 30-40% og når de først stopper vil de ikke stoppe på 60% de vil lade til minst 90%. 

Og da vil alle Tesla sine biler 'vinne' over e-tron på grunn av superladernettverkets gode utbredelse. Pluss at de er mer effektive da..

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
17 minutes ago, Complexity said:

Akkurat hvor lav SOC man må ha vet jeg ikke. Jeg bare ser på elbilforumet at eiere av e-Tron ikke får se 150 tallet så ofte som de trodde, og må iallefall ha under 30% for at det skal være mulig.

Det var ikke 150 tallet ved sist lading fra 60%, da toppet den på 141KW.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (26 minutter siden):

Det er mange fordeler med Audi sitt konsept. Man vet hvor mye den har ladet når man har ventet i 15 min.

Dessuten er den mye raskere i toppområdet. Mange nye el bil eiere er nok av dem som liker å ha fullt batteri når de skal over hardangervidden eller et annet sted. De aller færreste vil kjøre bilen slik at de får optimal ladehastighet ved at de kjører batteriet ned til 3 prosent for å se 250kw i to minutter. Folk flest vil gjøre som på bensinbilen. Holde batteriet over 50%. Svært mange vil like policyen Audi har valgt. Det ser man også på salget. Model x selger svært dårlig i forhold til e tron. Folk som velger e tron sammenligner ikke med m3. 

Det gjør en jo med Tesla sin også? Begge kurvene er stort sett like så lenge de ikke er begrenset av feks kjølig batteri? Jeg ser virkelig ikke fordelen? 

 

Raskere i topp området? Fullt batteri over hardangervidden? De fleste jeg kjenner og meg selv som kjører elbil lader til en har nok til neste lader, pluss en margin. Lader en i topp området kaster en vekk tid. Men dette forstår en selvfølgelig ikke mye av når en er uerfaren. 

 

Ser på salget? Det nytter jo ikke å sammenligne model X salg i dag, e-tron er en ny bil. Sammenlign heller med salget til når model X kom? Og model X har jo en helt annen form for lading. Vi får se hvordan det går med model Y, slår den m3 i Mars? Audi er jo ikke i nærheten engang. 

 

Forøvrig sier jo salget lite om lading, det er ikke bare derfor folk kjøper bil... 

Edited by Salvesen.
  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (11 minutter siden):

A "Midyear term" betyr hva da og foregår innenfor hvilke datoer? 

Du får heller finne VW uttalelser som er direkte fra dem, og ikke en Wiki artikkel som refererer uttalelsen til noe som ikke nevner et ord om noe "midyear" men heller "summer 2020". 

Utrolig hva du skal kverulere på. 

Nei, hva er midten av året da? 12/2 = 6. Åja, Juni var det ja. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Vi snakker om artikkelen her, gjør vi ikke det da? Det betyr jo bare at den funksjonen også eksisterer innenfor VAG-gruppen gjennom Porsche Taycan. 

Når har jeg sagt at ID serien kommer til å være i nærheten av Taycan ift svinger, akselerasjon osv? Jeg snakket om en annen platform, som har sitt utspring fra erfaringen fra Taycan. PPE platformen. 

Mulig det var jeg som missforsto. Jeg leste det slik at de var overlegne på grunn av dette og etterspurte punkter om hvorfor. 

 

Det virket som om det var det du hintet til, ja. 

Share this post


Link to post
8 minutes ago, Marzo said:

Det var ikke 150 tallet ved sist lading fra 60%, da toppet den på 141KW.

Som jo med den "store og flotte bufferen i topp" som e-Tron har vil si ca 50% egentlig?

Finnes det noe app for å lese ut data fra e-Tron slik det gjør til andre biler? Vært morro å se noen ekte tall.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Complexity skrev (Akkurat nå):

Som jo med den "store og flotte bufferen i topp" som e-Tron har vil si ca 50% egentlig?

Finnes det noe app for å lese ut data fra e-Tron slik det gjør til andre biler? Vært morro å se noen ekte nummer.

e-tron kjøpes ikke av entusiaster, så vi vill nok se veldig lite tinkering med denne bilen. Som en har sett med Tesla sine biler siden oppstarten. Husker vi leste can data i fra min første model S. Det var en hobby innenfor billistene. E-tron kjøres av regnskapsførere. Ikke at det er noe galt da, å kjøre e-tron eller være regnskapsfører altså :)

  • Like 6

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nei, hva er midten av året da? 12/2 = 6. Åja, Juni var det ja. 

Er det definisjonen på "midyear" trur du? Hvorfor ikke bare si datoen istedenfor? 

Du har fremdeles ikke vist en kilde fra VW som nevner "midyear", men en wikipedia side skrevet av noen andre. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Er det definisjonen på "midyear" trur du? Hvorfor ikke bare si datoen istedenfor? 

Du har fremdeles ikke vist en kilde fra VW som nevner "midyear", men en wikipedia side skrevet av noen andre. 

https://www.merriam-webster.com/dictionary/midyear

2 a:  the middle or middle portion of a calendar year

 

+/- 1juni. Jeg har vist til Wiki, du må gjerne påvise at det er feil av Wiki. Ta kontakt for å få det rettet. Men det gidder du ikke. Så jeg forholder meg til Wiki, det er en langt bedre kilde en koret. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

https://www.merriam-webster.com/dictionary/midyear

2 a:  the middle or middle portion of a calendar year

 

+/- 1juni. Jeg har vist til Wiki, du må gjerne påvise at det er feil av Wiki. Ta kontakt for å få det rettet. Men det gidder du ikke. Så jeg forholder meg til Wiki, det er en langt bedre kilde en koret. 

"Middle portion of a calendar year" burde si deg noe. Da er du nok enig at det er tøys å bruke ei spesifikk dato, sant? Samt hva betyr +/- Juni? Hvorfor bruker du ikke bare "Middle portion of a calendar year", og utnytter datoene som sammenfaller med Q-releases? 
https://www.investopedia.com/terms/q/quarter.asp
 

  • January, February, and March (Q1)
  • April, May, and June (Q2)
  • July, August, and September (Q3)
  • October, November, and December (Q4)

 

 

Ja, og du har fått kommentarer på hvorfor Wiki'en tar feil. Den gir kilde fra uttalelsen om "midyear" uten at ordet "midyear" er brukt noen sted i kilden. Du har også fått kilder tidligere på at de har brukt "Summer 2020". Da får det være opp til deg å godkjenne forklaringen på at "midyear" er noe Wiki-forfattern har brukt, og ikke noe VW selv har brukt, eller så får du finne kilde på det selv - det er tross alt ditt argument, og ikke noe jeg skal bevise for deg. 

Edited by oophus3do

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...