Jump to content
Redaksjonen.

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport

Recommended Posts

JØI skrev (1 time siden):

De har jo levert på alt som står i de lenkene. 

De har jo ikke det. De var ikke størst i 2018 (som lovet i 2013), og heller ikke i 2013 (som lovet i 2010 - og hvorfor skulle de trenge å love å være størst i 2018 hvis de ble størst allerede i 2013?).

Edited by hekomo
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
JØI skrev (1 time siden):

Klart det er vesensforskjellig i filosofi der. Hele konsernet legger jo tidligere feil bak seg. Her har vi en diger organisasjon som er villig til å lære av sine feil. Som igjen betyr at vi får fantastiske elbiler produsert etter strenge krav til bærekraft. Alle som liker bærekraft må være fulle av respekt for de grep VW har tatt og for den veien VW har staket ut fremover. Det er langt fra lle organisasjoner som viser en slik vilje og evne til refleksjon og endring. 

Ja, et selskap som er tatt flere ganger i å jukse på samme greia er virkelig et selskap som legger ting bak seg 😂

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (3 minutter siden):

Eh, nå snakker vi om effektivitet og forbruk her. Hvorfor begynner du å blande inn e-tron som har stort forbruk?

Jeg sier at vw er en effektiv bil. Det er en naturlig forklaring på det. Akkurat som e tron bruker mye strøm fordi den er tung og høy.

Mitt poeng er at biler bruker ulik energimengde basert på rullemotstand, aerodynamikk, vekt og oppvarming. Det er ingenting som indikerer at tesla er bedre enn vw på dette. Bilene er ulike mens effektivitet er rimelig lik når man korrigerer for disse faktorene.

vw laget en bil som er super effektiv. Hinsidig alt tesla har gjort basert på vekt, luftmotstand osv. Bilen bruker 1 liter diesel på 100km.

De kan alle knepene i boken. Problemet er at vw lager biler for massene. De må lage noe som folk liker når de produserer 6 millioner biler i året. El motorer og batterier har akkurat like god virkningsgrad som de har hatt siste 100år. Det kommer ikke noen revolusjon der.

Det eneste bilfabrikantene kan gjøre er å finne nye karroserityper å plassere dem i å håpe at noen kjøper dem. De kan redusere energiforbruk til oppvarming, redusere vekt , håpe på bedre batterier sette på hjul som ruller lettere osv. 

 

Share this post


Link to post
Annonse
5 hours ago, hekomo said:

VW bekrefter problemer med programvare, men sier også at leveranser av ID.3 starter i sommer:

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-volkswagen-id-3-uk-sales-start-july

Så de har tydeligvis hatt sitt å stri med, men vi får se om de kanskje klarer å levere før august likevel?

Bilene støtter vel OTA, så kansje de leveres med basisfunksjoner og blir oppdatert med planlagte ting etterhvert. Folk er vel villig til å vente på Apple Carplay og navigasjon så lenge de kan få bilen raskere.

Edited by Complexity
  • Like 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (7 timer siden):

Det er ingenting som indikerer at tesla er bedre enn vw på dette.

Jo, tesla bruker SiC power train, mens Audi e-tron bruker gammeldags silicon mosfet. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Forutsetningen for å levere i sommer og basere seg på å oppgradere småfeil og manglende funksjoner via OTA er at OTA må fungere. Hvis problemet VW har er å få OTA til fungere så sliter de. Da må de levere, for så å tilbakekalle for oppgradering på verksted.

Siden prototypene kjører uten problemer så er bilene kjørbare, men ikke salgbare. Det kan tyde på at de mangler et fungerende OS som støtter OTA. Tidligere har VW kjøpt inn deler fra forskjellige underleverandører, basert på forskjellige OS. De snakker sammen via CAN, LIN og Ethernet, men er ikke del av et felles system som kan oppgraderes OTA.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Frobe said:

Forutsetningen for å levere i sommer og basere seg på å oppgradere småfeil og manglende funksjoner via OTA er at OTA må fungere. Hvis problemet VW har er å få OTA til fungere så sliter de. Da må de levere, for så å tilbakekalle for oppgradering på verksted.

Siden prototypene kjører uten problemer så er bilene kjørbare, men ikke salgbare. Det kan tyde på at de mangler et fungerende OS som støtter OTA. Tidligere har VW kjøpt inn deler fra forskjellige underleverandører, basert på forskjellige OS. De snakker sammen via CAN, LIN og Ethernet, men er ikke del av et felles system som kan oppgraderes OTA.

Ja de må ha OTA opp å gå før resten. Men de fleste som er interessert i en slik bil vet vel ikke hva OTA er for noe engang..

Tesla "dreit" jo litt på draget i starten med å ikke ha ett felles system i bilene. De tidlige Model S hadde jo to separate datamaskiner til skjermen i midten og skjermen bak rattet. Ikke alltid så enkelt å få de til å samsvare. De kjørte og forsjellige kartsystemer (Navigon fra nedlastet kartdata og Google Maps fra internett) så kartene på de to skjermene stemte ikke alltid med hverandre heller.

Litt senere i produksjonen gikk alt over til å kjøre på samme datamaskin og det var nok en befrielse for utviklerne, og i dag flytter de jo alt over til å kun gå på en skjerm.

Om VW har flere forsjellige systemer som må snakke sammen som de ikke utvikler selv kan jeg se for meg at det er mye hodebry.

Edited by Complexity
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (11 timer siden):

Det blir jo det samme som med e tron som kjører 1000km like raskt som tesla model 3. Den bruker mere men lader mye raskere.

selvfølgelig bruker den mere.

Den lader ikke raskere. Under optimale forhold vil en Tesla Model 3 lade med en snitteffekt på 170kW på første 50% av batteriet. E-tron er ikke over 150kW

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Den lader ikke raskere. Under optimale forhold vil en Tesla Model 3 lade med en snitteffekt på 170kW på første 50% av batteriet. E-tron er ikke over 150kW

Jepp, problemet til de som kommer med slike påstander er at de aldri har integrert eller forstår konseptet. En model 3 lader raskere både i effekt i store deler av det "normale" lade intervallet, samt at den legger til langt mer rekkevidde selv ved lik effekt. Integrerer en dette over tid vill en bare bli slått av E-tron ved veldig høy SOC. Noe enhver elbil kjører vet er bortkastet tid om en ikke bruker den forsvarlig(mat, drikke, hygge, do osv). Altså vill en ha dratt fra laderen før E-tron tar den igjen. Nå har en jo ladere med høyere effekt etterhvert også, så da er det jo iallefall ikke en diskusjon engang. 

 

Forøvrig går lading så raskt om dagen at jeg ikke hadde tenkt særlig over det selv om jeg kjører model 3 eller e-tron. Når jeg er på tur er det somregel bilen som venter på meg under lading, og ikke motsatt. Og dette er i fra tiden jeg kjørte S som lå <100kW under hele ladingen. 

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Den fine ladekurven til e-Tron krever lav SOC og perfekt batteritemperatur.

Selv om Teslan bare hadde ladet på 100kW er den jo overlegent med tanke på ladestasjoner.

Edited by Complexity
  • Like 5
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Frobe skrev (2 timer siden):

Siden prototypene kjører uten problemer så er bilene kjørbare, men ikke salgbare. Det kan tyde på at de mangler et fungerende OS som støtter OTA. Tidligere har VW kjøpt inn deler fra forskjellige underleverandører, basert på forskjellige OS. De snakker sammen via CAN, LIN og Ethernet, men er ikke del av et felles system som kan oppgraderes OTA.

Du trur ikke at tredjeparts leverandører er klar over fremtiden og hva de må gjøre, men at de sover i luka og ikke er i gang med å finne løsninger for dette? Du har ei haug av Kinesiske biler som fremdeles benytter tredjeparts utstyr, og de har OTA. OTA er ikke særlig vanskelig, det krever bare tid når man uansett skal lage et komplett nytt OS. Da snakker man selvsagt med tredjepartsleverandører og har et bestillingsverk med krav, hvis ikke bruker man jo andre som klarer å være med i tiden. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
15 minutes ago, Complexity said:

Den fine ladekurven til e-Tron krever lav SOC og perfekt batteritemperatur.

Hvor lav må SOC være for e-Tron skal lade raskt?

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (På 14.5.2020 den 10.24):

"Sommeren 2020" er og har alltids vært planen. Den står ennå. Programvare "trøbbel" kan tolkes i mange ulike retninger, men så lenge de fra tidlig av hadde planlagt å produsere biler uten ferdig SW for så å oppdatere dette nærmere lansering, så ser det ut til at det ikke var uventet, og en del av planen. 

Nei, i følge wiki artikkelen jeg la til som du "glemte" å sitere var det mid 2020. Det er ca nå. 

Share this post


Link to post
Complexity skrev (16 minutter siden):

Den fine ladekurven til e-Tron krever lav SOC og perfekt batteritemperatur.

Selv om Teslan bare hadde ladet på 100kW er den jo overlegent med tanke på ladestasjoner.

Det er jo ikke noe annerledes for Tesla? TB kjører jo runder rundt stasjonen for å få optimal temepratur for å treffe 250kW i 10 sekunder. 

Porsche Taycan utnytter også infotainmentsystemet for å forvarme batteriene, og dette faller under teknologi som tas med i en slik undersøkelse. PPE plattformen som i et samarbeid mellom Audi og Porsche vil høyst sannsynlig bygge videre på det som er i Taycan. 800V, forvarming, ekstrem regenerasjon under bremsing, best stoppetid, best i svinger, best aksellerasjon etc. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei, i følge wiki artikkelen jeg la til som du "glemte" å sitere var det mid 2020. Det er ca nå. 

Har du glemt svarene du har fått på dette? Wiki artikkelen er skrevet av hvem? Du ser jo referansen til uttalelsen, uten at referansen nevner "mid 2020, men "summer 2020". Spiller det uanett noen rolle? August er "mid 2020", like mye som det er "summer 2020". 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (42 minutter siden):

Den lader ikke raskere. Under optimale forhold vil en Tesla Model 3 lade med en snitteffekt på 170kW på første 50% av batteriet. E-tron er ikke over 150kW

Jeg tenkte på å lade opp batteriet. Ikke i intervallet 7,3% til 18,2% med batteritemperatur optimal.

Jeg tenkte fra 5% til 90. Tester viser at det går mye jevnere over et større intervall på tyske biler som etron Porche.

Når det gjelder km PR min tror jeg alle forstår at om e tron batteriet hadde vert montert i en tesla 3 eller en e golf så hadde antall km PR  min blitt mye høyere enn i e tron.

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Har du glemt svarene du har fått på dette? Wiki artikkelen er skrevet av hvem? Du ser jo referansen til uttalelsen, uten at referansen nevner "mid 2020, men "summer 2020". Spiller det uanett noen rolle? August er "mid 2020", like mye som det er "summer 2020". 

Nei jeg har ikke glemt svarene, jeg finner de bare ikke hjelpsomme. Jeg har etterspurt kilder på at wiki artikkelen er feil, men det har ikke kommet. Referansen viser til en gammel del av VW sine sider, den er ukomplett. 

 

Men om en har kilder på at midyear ikke stemmer(og nei, midyear er ikke August. Jeg har ikke bursdag midt i året, jeg har bursdag 31 juli...). 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte på å lade opp batteriet. Ikke i intervallet 7,3% til 18,2% med batteritemperatur optimal.

Jeg tenkte fra 5% til 90. Tester viser at det går mye jevnere over et større intervall på tyske biler som etron Porche.

Når det gjelder km PR min tror jeg alle forstår at om e tron batteriet hadde vert montert i en tesla 3 eller en e golf så hadde antall km PR  min blitt mye høyere enn i e tron.

Hva er egentlig poenget til alt dette? Hva er fordelen? Jevn lade kurve er jo bare ett valg Audi har gjort, Tesla har valgt en annen løsning. Det som sier noe er jo hvor langt en kommer for hvert minutt brukt på ladestasjon. Ikke hvor jevn lade kurven er?  isåfall må det være for spesielt interesserte

  • Like 4

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke noe annerledes for Tesla? TB kjører jo runder rundt stasjonen for å få optimal temepratur for å treffe 250kW i 10 sekunder. 

Porsche Taycan utnytter også infotainmentsystemet for å forvarme batteriene, og dette faller under teknologi som tas med i en slik undersøkelse. PPE plattformen som i et samarbeid mellom Audi og Porsche vil høyst sannsynlig bygge videre på det som er i Taycan. 800V, forvarming, ekstrem regenerasjon under bremsing, best stoppetid, best i svinger, best aksellerasjon etc. 

Tesla har da også slikt når en navigerer? hva er forskjellen mener du, og hva er bedre? 

 

Og tror du virkelig ID serien kommer i nærheten av Taycan ift svinger, akselerasjon, regenerasjon, bremser osv? Nå drømmer du veldig. Taycan koster flesk, og det er det en god grunn til... 

Edited by Salvesen.
  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...