Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Som jeg svarer nei til, jeg liker at systemer er av når jeg har valgt å slå det av. Jeg liker ikke om bilen skal drive å korrigere meg om jeg ratter selv, så lenge det ikke er kritisk. det gjør Tesla pr idag. Så for å avslutte, nei det ønsker jeg ikke.

 

Resten blir for mye rot, jeg stopper det her. 

Ok, greit nok. Vanskeligere enn det er det ikke. Her skal vi beskytte og ikke tenke på forbedringer når det gjelder Tesla, fordi Tesla er tydeligvis "perfekt". 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Det virker som om Tesla eiere ikke forstår eller kan sette seg inn i måten ADAS fungerer normalt sett? 

1. Vi lever i en tid med kun nivå 2 autonome funksjoner. Alt er 100% manuel ferdsel. Det skal ikke være noe sted hvor du kun kjører 90%. Selv med AP på. 

2. Diverse assists inkluderer fotgjenger, eller syklist-gjenkjenning. Men enkelte ganger er det kjekt å styre manuelt i større grad enn å la rattet føre for å gi syklistene mer rom. I disse situasjonene så vil jeg påstå at ønsket for assists er der i like stor grad i etterkant som i forkant av slike små situasjoner. Dermed spør jeg om AP ikke burde få samme funksjon som resten av ADAS systemene ellers har i resten av bilflåten. Om ikke for å standardisere og gjøre ting sikrere. 

3. Med muligheten til å ha ekstra sikkerhet gjennom fører-assists så er hele meningen at disse skal kunne fungere i alle situasjoner. Unntakene er der, men poenget er at du hele tiden skal kjøre 100% manuelt, med assists i bakhånd. Ting som lane-assists burde dermed slå seg på hver gang den har muligheten for å sikre en sikrere ferdsel - nå som vi skal "kues" inn i nivå 3 etterhvert. Da er det viktig at den overgangen gjøres på best mulig måte med klare regler for når man skal følge med og når man ikke skal trenge å følge like mye med. 

4. Det finnes ingen assists idag som gir bilfabrikant og bil skylden. Dermed er absolutt alle slike systemer betegnet som en assists. Ingen systemer burde dermed bli betraktet som noe annet, og heller ikke inneha muligheten for missforståelse. 

Til nå så virker AP til å være funksjoner som later som om det er mer enn det er. Nettopp i måten det var designet på, og hvordan det har blitt "kuet" nedover over tid. I starten så kunne man jo kjøre minutter uten hendene på rattet, og dette ble tungt lastet opp og delt i sosiale medier. Nå har det blitt mer og mer fokus på at man faktisk må ha hendene på rattet, og dermed burde også assists være tilpasset nettopp dette. 

1. Nei, man har som sagt alltid hendene på rattet og følger med. Jeg er enig der, vi diskuterer ikke dette?

2/3. Jeg bruker ikke AP på veier der det finnes syklister, altså er dette ikke relevant for min del ihvertfall. Egentlig bryr jeg meg fint lite om alt av assistenter på nivå 2, kjører mye mer manuelt enn med AP på selv om veien er god for AP. Jeg kjøpte med AP og FSD fordi jeg håper de kommer til et høyere nivå etterhvert. Når jeg kan la være å følge med på trafikken og bruke tiden på noe annet, DA har det STOR verdi for meg. Men pr. nå klarer jeg meg fint uten alt av AP og lignende systemer, det betyr fint lite for min del. Bruker heller ikke ACC slik det er beregnet, ligger jeg bak en annen bil så kjører jeg alltid manuelt da jeg kan kjøre mye mykere selv enn det automatiske systemer kan få til. Så uten høyere autonomi-nivå klarer jeg meg fint med helt vanlig gammeldags CC. Her er jeg litt irritert på Tesla, da de ikke gir mulighet til å bruke vanlig CC. Det hadde vært sterkt å foretrekke i en god del situasjoner. 

Systemer som automatisk nødbrems og slikt er selvsagt alltid på. De går på automatisk hver gang man setter bilen i D og må evt. slås av manuelt for hver gang. 

4. Se 1.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

1. Nei, man har som sagt alltid hendene på rattet og følger med. Jeg er enig der, vi diskuterer ikke dette?

Spørsmålet er jo hvilken teknologi som fordrer best bruk av assistene vi har tilgjengelig. AP, eller det de andre kaller ADAS? 
Forskjellen i hovedsak er altså at ADAS er på når det er på og kvalifikasjonene for det er tilgjengelig. Det betyr at du kan styre manuelt ut fra bilens "hjelpe-fil" og kjøre forbi den sykkelen, og få assisten påslått automatisk så fort det er tilgjengelig etterpå. For AP så mangler funksjonen bare dette, at det er "påslått" om forbeholdene ligger til rette for det. Jeg mener jeg husker at logoen i Tesla'en skiftet farge når assisten er tilgjengelig? Så spørsmålet handler jo bare om Tesla ikke burde innføre en modus hvor AP skrur seg på automatisk når assisten er tilgjengelig, men en liten forandring i "styrken" i rattet slik at man kan ta over enklere og mer sømløst. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

2/3. Jeg bruker ikke AP på veier der det finnes syklister, altså er dette ikke relevant for min del ihvertfall. Egentlig bryr jeg meg fint lite om alt av assistenter på nivå 2, kjører mye mer manuelt enn med AP på selv om veien er god for AP. Jeg kjøpte med AP og FSD fordi jeg håper de kommer til et høyere nivå etterhvert. Når jeg kan la være å følge med på trafikken og bruke tiden på noe annet, DA har det STOR verdi for meg. Men pr. nå klarer jeg meg fint uten alt av AP og lignende systemer, det betyr fint lite for min del.

Da må du jo spørre deg selv om noen gjør det, er svaret "ja, sannsynligvis" så er det jo verdt å diskutere? 

Jeg har null problem med å bruke ADAS på veier med syklister, siden ADAS ikke forandrer min kjørestil på veiene og mitt fokus. Spørsmålet må jo da være hvorfor du ikke bruker AP på de samme veiene? 

Den store forskjellen er f.eks "trykket" rattet har mot mitt grep. Med ADAS påslått så merker man det omtrent ikke når bilen ønsker å rette seg litt fordi man ikke kjører optimalt i veibanen. På den måten så er følelsen rimelig lik med ADAS på og av. Forskjellen er jo bare at bilen ønsker å kjøre mer optimalt i veibanen på det påslått. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Bruker heller ikke ACC slik det er beregnet, ligger jeg bak en annen bil så kjører jeg alltid manuelt da jeg kan kjøre mye mykere selv enn det automatiske systemer kan få til. Så uten høyere autonomi-nivå klarer jeg meg fint med helt vanlig gammeldags CC. Her er jeg litt irritert på Tesla, da de ikke gir mulighet til å bruke vanlig CC. Det hadde vært sterkt å foretrekke i en god del situasjoner. 

Dette er jo også en sak som burde være tilgjengelig for oss å stille inn, ettersom det ikke har noe med det underliggende systemet å gjøre. Dette handler jo bare om innstillinger i en PID kontroller. Det er fult mulig å implementere to stykker, og la det kjøre som en slags multiplikator over hverandre. Den ene kunne vi hatt tilgang til å justere, for å justere reaksjons-evne bak en bil med ACC for mer respons, eller tregere respons for en roligere kurve, og dermed også kanskje mer behagelig kjørestil. 

Jeg merker at denne justeres når jeg justerer avstanden bilen skal ha til bilen forran. Tar jeg den helt inntil, så er bilen kvikk og justerer seg kjappere. Spesielt deilig i kø i lav fart. Er den stilt inn på det helt motsatte, så er bilen treg og reagerer sakte til justeringer til bilen foran, men da selvfølgelig mye mye større avstand generelt sett når den har nådd "målet" sitt. 

Jeg husker ikke om jeg noen sinne testet dette i verken TMS eller TM3, så jeg aner ikke hvor enkelt det er å justere dette der? Men det jeg har merket er jo at i f.eks rundkjøringer, så lønner det seg å skyve denne til kortere distanse til bilen forran for da slipper man den "hoppinga" i midten av rundkjøringa, vs når avstanden er satt til motorvei hastighet type avstand. Da er det en tendens til at du merker litt aksellerasjoni rundtkjøringa som ikke er ønskelig. Den forsvinner om man stiller inn avstanden korrekt.  

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Ok, greit nok. Vanskeligere enn det er det ikke. Her skal vi beskytte og ikke tenke på forbedringer når det gjelder Tesla, fordi Tesla er tydeligvis "perfekt". 

Nei, som sagt har jeg en slik bil her i gården. og jeg liker ikke hvordan den fungerer. Aldri sagt at Tesla er perfekt heller.Prøv å hold deg seriøs og saklig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (35 minutter siden):

Spørsmålet er jo hvilken teknologi som fordrer best bruk av assistene vi har tilgjengelig. AP, eller det de andre kaller ADAS? 
Forskjellen i hovedsak er altså at ADAS er på når det er på og kvalifikasjonene for det er tilgjengelig. Det betyr at du kan styre manuelt ut fra bilens "hjelpe-fil" og kjøre forbi den sykkelen, og få assisten påslått automatisk så fort det er tilgjengelig etterpå. For AP så mangler funksjonen bare dette, at det er "påslått" om forbeholdene ligger til rette for det. Jeg mener jeg husker at logoen i Tesla'en skiftet farge når assisten er tilgjengelig? Så spørsmålet handler jo bare om Tesla ikke burde innføre en modus hvor AP skrur seg på automatisk når assisten er tilgjengelig, men en liten forandring i "styrken" i rattet slik at man kan ta over enklere og mer sømløst. 

Da må du jo spørre deg selv om noen gjør det, er svaret "ja, sannsynligvis" så er det jo verdt å diskutere? 

Jeg har null problem med å bruke ADAS på veier med syklister, siden ADAS ikke forandrer min kjørestil på veiene og mitt fokus. Spørsmålet må jo da være hvorfor du ikke bruker AP på de samme veiene? 

Den store forskjellen er f.eks "trykket" rattet har mot mitt grep. Med ADAS påslått så merker man det omtrent ikke når bilen ønsker å rette seg litt fordi man ikke kjører optimalt i veibanen. På den måten så er følelsen rimelig lik med ADAS på og av. Forskjellen er jo bare at bilen ønsker å kjøre mer optimalt i veibanen på det påslått. 

Dette er jo også en sak som burde være tilgjengelig for oss å stille inn, ettersom det ikke har noe med det underliggende systemet å gjøre. Dette handler jo bare om innstillinger i en PID kontroller. Det er fult mulig å implementere to stykker, og la det kjøre som en slags multiplikator over hverandre. Den ene kunne vi hatt tilgang til å justere, for å justere reaksjons-evne bak en bil med ACC for mer respons, eller tregere respons for en roligere kurve, og dermed også kanskje mer behagelig kjørestil. 

Jeg merker at denne justeres når jeg justerer avstanden bilen skal ha til bilen forran. Tar jeg den helt inntil, så er bilen kvikk og justerer seg kjappere. Spesielt deilig i kø i lav fart. Er den stilt inn på det helt motsatte, så er bilen treg og reagerer sakte til justeringer til bilen foran, men da selvfølgelig mye mye større avstand generelt sett når den har nådd "målet" sitt. 

Jeg husker ikke om jeg noen sinne testet dette i verken TMS eller TM3, så jeg aner ikke hvor enkelt det er å justere dette der? Men det jeg har merket er jo at i f.eks rundkjøringer, så lønner det seg å skyve denne til kortere distanse til bilen forran for da slipper man den "hoppinga" i midten av rundkjøringa, vs når avstanden er satt til motorvei hastighet type avstand. Da er det en tendens til at du merker litt aksellerasjoni rundtkjøringa som ikke er ønskelig. Den forsvinner om man stiller inn avstanden korrekt.  

Jeg foretrekker å ha full kontroll når jeg kjører manuelt, det kan være mange grunner til at jeg ikke vil ligge der assistensystemene vil ha meg til å ligge. F.eks vann i veibanen, osv. Jeg klarer fint å holde bilen der jeg vil ha den når jeg kjører manuelt, ergo ser jeg ikke noe poeng i å ha systemer som hjelper til med dette. For sjåfører som er så dårlige at de sliter med plasseringen i veibanen kan det muligens være mer til hjelp, men da kan man jo lure på om de burde være på veien i det hele tatt.

Ang ACC så er det ikke snakk om justeringer men det faktum at ACC ser på bilen foran mens jeg ser 5-10 biler lengre fremover i køen og justerer kjøringen deretter. Inntil ACC kan gjøre det kjører jeg mykere selv. 
På motorvei med lite trafikk er CC å foretrekke da ACC vil bremse veldig tidlig når man tar igjen biler. Dermed må jeg med ACC påslått legge meg over i venstrefila svært mye tidligere enn om jeg hadde aktivert CC. Innimellom går ikke det pga. biler der og da må ACC slås av. S
ACC i Tesla (TACC som de kaller det) bremser også ned i svinger, noe som er skikkelig irriterende. Den bremser kanskje ned til 60 i 80-sone i svinger jeg gjerne vil ta i 80. Vanlig CC hadde holdt farten i svingen. 
Jeg bruker aldri ACC eller AP i bystrøk med rundkjøringer, har ingen interesse av det. Jeg kjører heller stort sett aldri i rushtrafikk. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (47 minutter siden):

Jeg foretrekker å ha full kontroll når jeg kjører manuelt, det kan være mange grunner til at jeg ikke vil ligge der assistensystemene vil ha meg til å ligge.

Du har uansett full kontroll? Om du vil ligge annerledes i filen så blir jo det systemet automatisk skrudd av uten at du merker noe særlig til det. I fremtiden så kan det hende ADAS systemene tilrettelegger seg dine vaner i måten du ligger i fila på, og dermed vil dere på sikt kunne være eksakt den samme. Det ville da vært det mest optimale? 

Jens Kr. Kirkebø skrev (49 minutter siden):

Jeg klarer fint å holde bilen der jeg vil ha den når jeg kjører manuelt, ergo ser jeg ikke noe poeng i å ha systemer som hjelper til med dette.

Poenget er jo sikkerhet i underliggende systemer som er der, om du skulle fikle med ei flue i bilen eller lignende. Samt ville det vært mer brukervennlig å ha både/og. Da kan du som liker å manuelt skru av alt gjøre nettopp det, mens de som f.eks kommer fra et annet merke til Tesla får kjøre bilen slik de er vandt med at ADAS systemene der fungerer. Jeg har jo uansett sagt mitt i forhold til hva jeg føler er mest logisk når vi uansett snakker om fører-assists, og ikke noe som skal være, eller late som om det er noe annet. 

Kjører jeg med ADAS systemer på til hytta, og jeg må kjøre forbi en syklist, så er sjansen stor til at jeg vil ha det på igjen etter syklisten. Dermed er det kjekt at systemet går på så kjapt kvalifikasjonene for "aktivert" kommer der i etterkant - da slipper jeg sjekke et lys i dasjbordet for å sjekke når det er klart for å trykke på knappen igjen - det går bare på automatisk.
Dette minnes jeg du ser i en Tesla ved at logoen for det lyser opp også? Forskjellen ville rett og slett bare vært at systemet slår seg på samtidig som det lyset slår seg på i samarbeid med noen mindre justeringer angående styrken i rattet. Den skal ikke være så sterk at man må "kjempe" nevneverdig for å holde fila litt til siden - om det er som du sier vann i veibanen. Uansett så vil jo dette bare bli smartere og smartere, og lese av selv at det er vann der og dermed justere det optimale sporet. Hele poenget med en assist er jo å hjelpe til. Det å sørge for at bilen kjører utenfor sporete veier, eller vannpytter om det er plass tilgjengelig hjelper jo på for sikkerheten mer enn noe annet. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (56 minutter siden):

Ang ACC så er det ikke snakk om justeringer men det faktum at ACC ser på bilen foran mens jeg ser 5-10 biler lengre fremover i køen og justerer kjøringen deretter. Inntil ACC kan gjøre det kjører jeg mykere selv. 
På motorvei med lite trafikk er CC å foretrekke da ACC vil bremse veldig tidlig når man tar igjen biler. Dermed må jeg med ACC påslått legge meg over i venstrefila svært mye tidligere enn om jeg hadde aktivert CC. Innimellom går ikke det pga. biler der og da må ACC slås av.

Ja, det var jo litt dette jeg kommenterte også? Veldig mye av den oppførselen styres jo av avstanden man setter opp for Radar sensorene? Selv den nærmeste innstillingen er kalibrert slik at man har nok avstand til bilen forran om den skulle finne på å bråbremse, og dette justerer seg etter hastigheten til bilen. Jeg også merker at ACC bremser ned for tidlig ved gale innstillinger, men dette kan jeg altså justere - også fra rattet - om situasjonen viser at jeg kommer opp til en bil jeg ønsker å kjøre forbi. 

Det jeg da lurer på er hvorfor man ikke er mer vokale ovenfor slike irritasjonsmomenter på en bil som har OTA muligheter? Tesla burde jo optimalt sett fyrt igang spørreundersøkelser for "quality of life" forandringer de burde ta unna først i utviklingen, for dette burde det jo være enkelt å justere selv. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

ACC i Tesla (TACC som de kaller det) bremser også ned i svinger, noe som er skikkelig irriterende. Den bremser kanskje ned til 60 i 80-sone i svinger jeg gjerne vil ta i 80. Vanlig CC hadde holdt farten i svingen. 

Ah, ok. Så Tesla har ikke vanlig CC? Dette er en instilling man skrur på og av som alle andre innstillinger normalt sett. Forskjellen på om man har CC eller ACC på er synlig i logoen i dashbordet.
ACC på:  
image.png.92b4cc7dfbfc26901dee426ce6a1978e.png

CC på: 
image.png.580e71e48683703ef72168c7864b202e.png

Er bare en bil bak den vanlige logoen som viser til at "adaptive" er på, mens man kan som du sier fjerne den om man kjenner landeveien og har god nok oversikt til å holde 80 km/t i svingene. Men personlig så har jeg ikke opplevd at ACC oppfører seg slik, at den bremser nevneverdig for mye. 

Hadde jeg vært dere, så hadde jeg vært mer vokale om sånne små ting som uansett er enkle å fikse samt legge til, i et produkt som har OTA funksjonalitet. Jeg er redd mer åpne løsninger som VW OS og Android Automotive ser ut til å bli, med platformer for "feedback" vil ha et forsprang i nettopp slike småting om Tesla ikke er der først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

7 innlegg som avsporet fra tema med persondiskusjon (eller svar til dette), ble skjult. Påminner om at emnet for denne artikkeltråden er at Volkswagen tar innpå Tesla på elbilinnovasjon. Oppfordrer dere sterkt til å holde en høflig tone og saklig tone. Ytterligere avsporing eller persondiskusjon kan resultere i advarsler. Dette innlegget skal ikke kommenteres, spørsmål eller kommentarer på moderering tas  via PM eller i kategorien for tilbakemeldinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (På 15.5.2020 den 7.35):

Forutsetningen for å levere i sommer og basere seg på å oppgradere småfeil og manglende funksjoner via OTA er at OTA må fungere. Hvis problemet VW har er å få OTA til fungere så sliter de. Da må de levere, for så å tilbakekalle for oppgradering på verksted.

Siden prototypene kjører uten problemer så er bilene kjørbare, men ikke salgbare. Det kan tyde på at de mangler et fungerende OS som støtter OTA. Tidligere har VW kjøpt inn deler fra forskjellige underleverandører, basert på forskjellige OS. De snakker sammen via CAN, LIN og Ethernet, men er ikke del av et felles system som kan oppgraderes OTA.

Det kan se ut som om jeg gjettet riktig: 

https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765

  • Liker 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Frobe said:

Tidligere har VW kjøpt inn deler fra forskjellige underleverandører, basert på forskjellige OS. De snakker sammen via CAN, LIN og Ethernet, men er ikke del av et felles system som kan oppgraderes OTA.

Ikke blir oppdatert er ikke det samme som ikke kan bli oppdatert. 

Det er forøvrig ikke noe de fleste bør bekymre seg så mye om. Om det blir oppdatert på verksted blir det gjort ved første service. Med mindre det er store mangler eller feil bør ikke softwareoppdateringer være noe sluttbrukere merker noe til. Er det store mangler eller feil blir det naturligvis nødvendig å tilbakekalle om man ikke kan la sluttbrukerne oppdatere selv (OTA er ikke den eneste måten man kan oppdatere på utenfor verksted). 

I tilfelle store mangler vil jeg oppfordre kundene til å ikke akseptere levering eller kreve avslag. Privatpersoner bør ikke akseptere å betale for noe som ikke blir levert, ihvertfall ikke uten at det er et bindende løfte om NÅR lendelig levering vil skje (Og hva man får om den fristen ikke overholdes)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje VW setter ekstra høye krav til sikring av en ny angrepsvektor? Hvem vet.

sverreb skrev (7 minutter siden):

Privatpersoner bør ikke akseptere å betale for noe som ikke blir levert, ihvertfall ikke uten at det er et bindende løfte om NÅR lendelig levering vil skje (Og hva man får om den fristen ikke overholdes)

Hehe, noen privatpersoner aksepterer mer enn andre privatpersoner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, sverreb said:

Om det blir oppdatert på verksted blir det gjort ved første service. 

Såfremst det er krav om service da. Det vil vel etterhvert forsvinne det og.

Alt som er nødvendig på min bil er å sjekke bremsevæsken annenhvert år, og det kan jo hvilket som helst verksted gjøre. Slipper å dra til merkeverkstedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

Såfremst det er krav om service da. Det vil vel etterhvert forsvinne det og.

Neppe. Det er mye som man bør ha en plan for å gå over for å hindre at bilen blir utslitt for tidlig. Preventiv inspeksjon og vedlikehold av bremser, kjøling, oppheng, lagre, hjulstilling og utvekslinger er meningsfyllt uansett hvilken motor man har. 

Softwareoppdateringer er også noe et hvilket som helst verksted bør kunne gjøre, det bør ikke være nødvendig med merkeverksted for det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Neppe. Det er mye som man bør ha en plan for å gå over for å hindre at bilen blir utslitt for tidlig. Preventiv inspeksjon og vedlikehold av bremser, kjøling, oppheng, lagre, hjulstilling og utvekslinger er meningsfyllt uansett hvilken motor man har. 

Softwareoppdateringer er også noe et hvilket som helst verksted bør kunne gjøre, det bør ikke være nødvendig med merkeverksted for det heller.

Er jo allerede borte hos Tesla, og når man ser på servicepunktene til de andre så er det jo ting som "sjekk av batterihelse" f.eks som burde være unødvendig. Om det skulle komme en bedre bremsevæske og en bedre type bremser som ikke setter seg like lett (ID3 har jo trommelbremser bak f.eks. krever jo ikke samme vedlikehold) så burde ikke service være krav for å beholde noe garanti iallefall.

Men alle burde kunne oppdatere software ja. Helst burde man bare kunne laste det ned selv og installere via en minnepenn eller noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Er jo allerede borte hos Tesla,

Jeg tar ikke tesla som en referanse for høy pålitelighet.

1 hour ago, Complexity said:

og når man ser på servicepunktene til de andre så er det jo ting som "sjekk av batterihelse" f.eks som burde være unødvendig. Om det skulle komme en bedre bremsevæske og en bedre type bremser som ikke setter seg like lett (ID3 har jo trommelbremser bak f.eks. krever jo ikke samme vedlikehold) så burde ikke service være krav for å beholde noe garanti iallefall.

Du later til å antyde at en bils slitedeler er begrenset til bremser og batterier. Som jeg nevnte alt, så er det mye mer på en bil som bør ettersees, også på elbiler.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, sverreb said:

Jeg tar ikke tesla som en referanse for høy pålitelighet.

Du later til å antyde at en bils slitedeler er begrenset til bremser og batterier. Som jeg nevnte alt, så er det mye mer på en bil som bør ettersees, også på elbiler.

Som bør ja - men det tittes jo på alt som har med sikkerhet annet hvert år på Eu-kontrollen. Denne blir jo mer og mer omfattende for hvert år også.

Å måtte dra på service så de kan sparke litt i hjulene dine for å beholde garantien føles avleggs ut for min del. Å fylle spyleveske og bytte kupefilter klarer jeg fint selv.

Servicer på elbiler er dog veldig billige. Koster gjerne bare 2-4000kr kontra 8-10000kr på fossilbiler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, sverreb said:

Det varierer nok. Min snittpris på service er ca 2000,- (BMW, forutsetter serviceavtale)

Kan vel alltids ordne gode avtaler. Men du må jo levere og hente bilen, som jo vil ta litt tid om man bor langt unna verksted. Mange må vel ta fri fra jobb og for slikt. Er leiebil inkludert forresten?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Kan vel alltids ordne gode avtaler. Men du må jo levere og hente bilen, som jo vil ta litt tid om man bor langt unna verksted. Mange må vel ta fri fra jobb og for slikt. Er leiebil inkludert forresten?

Hvis man lurer på noe, kan man ta en telefon og forvente å få snakket med noen som kan gi et fornuftig svar?

For meg er det et minstekrav om jeg skal bruke opptil en million kroner på en bil.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

Kan vel alltids ordne gode avtaler. Men du må jo levere og hente bilen, som jo vil ta litt tid om man bor langt unna verksted. Mange må vel ta fri fra jobb og for slikt. Er leiebil inkludert forresten?

Hvis man kan ordne gode avtaler er jo det prisen. Det gjør neppe noen forskjell om man har elbil eller annen bil på hvorvidt man må ta fri fra jobben for å få bilen på service. På tross av vidløftige lovnader er det fortsatt ingen selvkjørende biler der ute.
Jeg har ikke leiebil inkludert. Den ene gangen jeg trengte det kostet det 200,-

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
50 minutes ago, sverreb said:

Hvis man kan ordne gode avtaler er jo det prisen. Det gjør neppe noen forskjell om man har elbil eller annen bil på hvorvidt man må ta fri fra jobben for å få bilen på service. På tross av vidløftige lovnader er det fortsatt ingen selvkjørende biler der ute.
Jeg har ikke leiebil inkludert. Den ene gangen jeg trengte det kostet det 200,-

Nei men om servicen går ut på å sparke litt i dekkene og fortelle deg at batteriet har det bra (som står på skjermen i bilen) så føles det jo unødvendig å måtte gjøre det.

Fossilbil har jo f.eks oljeskift på motor (av og til girkasse) skift av luftfilter og skift av diesel/bensinfilter osv som er ganske kritisk, og jeg kan forstå at forhandleren ikke vil gi deg garanti på bilen om du ikke følger slike ting.

Men man slipper jo alt dette på elbiler.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...