Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, mr. papp said:

Ja, man må bruke bremsen (med mindre man setter bilen i "B" i stedet for "D", da regenererer den på gassen, men stopper ikke helt), og det er vel bakdelen og grunnen til at biler lages med en-pedalsløsning.

Men jeg er sikker på at man kjører mer økonomisk med den løsningen da det er veldig lett å coaste. Har kanskje enda mer å si på hybrid da, siden man kan "pulse and glide".

Er skeptisk til om du kjører spesielt mer økonomisk med den metoden enn med enpedalskjøringen som Tesla har.

Coaster jo helt fint om man har pedalen litt inntrykket. Også fintuner man jo regenerering/pådrag derifra akkurat når det trengs.

Kan alltids sette bilen i nøytral om man vil coaster med føttene av pedalen men det er jo litt tungvint. Lettere å slå på cruisecontrol da og la bilen styre pedalen selv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er skeptisk til om du kjører spesielt mer økonomisk med den metoden enn med enpedalskjøringen som Tesla har.

Coaster jo helt fint om man har pedalen litt inntrykket. Også fintuner man jo regenerering/pådrag derifra akkurat når det trengs.

Nettopp det som er "problemet" etter mitt syn. Det blir slitsomt å sitte og hovre wattpedalen i 0 deler av en lang kjøretur (det kan bli en stor del også dersom det er kupert og svingete). Man KAN kjøre likedan, men det er mer jobb i en-pedalsmodellen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, mr. papp said:

Nettopp det som er "problemet" etter mitt syn. Det blir slitsomt å sitte og hovre wattpedalen i 0 deler av en lang kjøretur (det kan bli en stor del også dersom det er kupert og svingete). Man KAN kjøre likedan, men det er mer jobb i en-pedalsmodellen.

Langt ifra slitsomt. Coastinga er ikke på en fast plass på pedalen, men innenfor ett område man lett kan holde foten på.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Langt ifra slitsomt. Coastinga er ikke på en fast plass på pedalen, men innenfor ett område man lett kan holde foten på.

Jeg kjører Model X til daglig, og min oppfatning er at det er mye mer jobb å coaste i den enn det var i Passaten jeg hadde før.

Det sagt så liker jeg Xen mye bedre enn Passaten, men credit where credit is due, jeg synes VW var enklere å "økokjøre".

Lenke til kommentar
3 minutes ago, mr. papp said:

Jeg kjører Model X til daglig, og min oppfatning er at det er mye mer jobb å coaste i den enn det var i Passaten jeg hadde før.

Det sagt så liker jeg Xen mye bedre enn Passaten, men credit where credit is due, jeg synes VW var enklere å "økokjøre".

Har kun erfaring med Model 3 og "Veteran" Model S og de er helt forskjellige på pedalen. Mye bedre på Model 3 enn på gammel S iallefall. Aner ikke hvordan det er på X dog.

Men baken er vel som smaken. Man burde jo kunne velge hvordan man vil ha det iallefall.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Man burde jo kunne velge hvordan man vil ha det iallefall.

Enig. På Passat var det "alt eller ingenting" altså mye eller ingen regen ved null pedal. På X er det "mye eller noe". Savner "ingenting" som et valg (å sette den i N støtt og stadig er mulig, men da hovrer jeg heller pedalen)

Men uansett, poenget mitt var at jeg tror null regen ved sluppet pedal gir mer effektiv kjøring/lavere forbruk for de som ikke orker å hovre eller ikke vet at coasting ofte gir best økonomi. Men en-pedal er definitivt mest komfortabelt dersom man ikke forsøker å optimalisere.

Endret av mr. papp
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (1 time siden):

Enig. På Passat var det "alt eller ingenting" altså mye eller ingen regen ved null pedal. På X er det "mye eller noe". Savner "ingenting" som et valg (å sette den i N støtt og stadig er mulig, men da hovrer jeg heller pedalen)

Men uansett, poenget mitt var at jeg tror null regen ved sluppet pedal gir mer effektiv kjøring/lavere forbruk for de som ikke orker å hovre eller ikke vet at coasting ofte gir best økonomi. Men en-pedal er definitivt mest komfortabelt dersom man ikke forsøker å optimalisere.

Er ikke dette slitsomt. Kan kjøre min bil med en liten bryter på rattet. Den kontrollerer hastighet og bremsene. Kan sikkert kjøre Bergen Oslo uten å røre pedalene.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Langt ifra slitsomt. Coastinga er ikke på en fast plass på pedalen, men innenfor ett område man lett kan holde foten på.

Kjører du i 60 så må du holde foten en plass, holder du 120 så må du holde foten en annen plass for å coaste. Nøyaktig det samme som å kjøre med spaken i B i VW bilene. Forskjellen er at jeg kan flicke den i D og kan slippe opp foten helt fra pedalen for å coaste i nedoverbakker. Også trykker jeg på rattet for å la bilen få lov til å trille opp i fart med å justere hastigheten til cruise controll'en. Ønsker man å bremse så kan det enten gjøres ved å justere cruise nedover for å øke regenerasjonen mer og mer, eller flicke spaken i B for maks regenerasjon. Forskjellen ligger at regen justerer seg helt av til coasting ved rundt 5km/t. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Er ikke dette slitsomt. Kan kjøre min bil med en liten bryter på rattet. Den kontrollerer hastighet og bremsene. Kan sikkert kjøre Bergen Oslo uten å røre pedalene.

Det kan man I VW bilene også. Bortsett fra om man må stoppe helt opp. Da må det isåfall være en bil forran. Da stopper man helt opp grunnet adaptive cruise også starter bilen å kjøre igjen av seg selv når bilen forran kjører igjen innenfor en viss tid. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Det kan man I VW bilene også. Bortsett fra om man må stoppe helt opp. Da må det isåfall være en bil forran. Da stopper man helt opp grunnet adaptive cruise også starter bilen å kjøre igjen av seg selv når bilen forran kjører igjen innenfor en viss tid. 

Tror det er vanlig på mange biler. Jeg har en gammel bil men jeg trenger ikke bruke pedaler om jeg ikke må nødbremse eller kjører under 30. 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus3do said:

Kjører du i 60 så må du holde foten en plass, holder du 120 så må du holde foten en annen plass for å coaste. Nøyaktig det samme som å kjøre med spaken i B i VW bilene. Forskjellen er at jeg kan flicke den i D og kan slippe opp foten helt fra pedalen for å coaste i nedoverbakker. Også trykker jeg på rattet for å la bilen få lov til å trille opp i fart med å justere hastigheten til cruise controll'en. Ønsker man å bremse så kan det enten gjøres ved å justere cruise nedover for å øke regenerasjonen mer og mer, eller flicke spaken i B for maks regenerasjon. Forskjellen ligger at regen justerer seg helt av til coasting ved rundt 5km/t. 

Vet ikke om jeg har hørt om noe mere tungvint før?

Jeg har høyrefoten på pedalen. Trenger ikke røre mere.

Tar jeg med girspaken bak rattet i fart så ordnet bilen det selv. Tar jeg med girspaken to gangen så styrer bilen tilogmed selv også.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Er ikke dette slitsomt. Kan kjøre min bil med en liten bryter på rattet. Den kontrollerer hastighet og bremsene. Kan sikkert kjøre Bergen Oslo uten å røre pedalene.

Jo, det er poenget. Det er mer slitsomt å kjøre økonomisk ved å coaste, men det er mindre slitsomt dersom man coaster enkelt ved å slippe pedalene. Minst slitsomt, mest komfortabelt (og også minst økonomisk) er en-pedalskjøring uten å tenke økokjøring, mener jeg.

Edit: Og aller mest komfortabelt og minst økonomisk er selvfølgelig å bruke førerassistentene man har. 

Endret av mr. papp
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Vet ikke om jeg har hørt om noe mere tungvint før?

Jeg har høyrefoten på pedalen. Trenger ikke røre mere.

Tar jeg med girspaken bak rattet i fart så ordnet bilen det selv. Tar jeg med girspaken to gangen så styrer bilen tilogmed selv også.

Trur du må lese om igjen, ettersom det er likt. B i VW oppfører seg likt som i Tesla. Forskjellen er til stopp. Der coaster VW ved 5 kmt. 

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 timer siden):

Hvorfor kan du ikke velge om du vil coaste eller holde? 

Du kan jo det? I B så coaster du ved å holde pedalen slik du gjør i en Tesla. I D så er det en blanding med 0 regen opp med 3 nivåer regen. 

Jeg liker å ha 0 regen i D slik at jeg kan justere det med adaptive cruise. 

Lenke til kommentar

@oophus3do Bare sånn at jeg ikke misforstår deg, men er det mulig å kjøre enpedalskjøring i eGolfen? Si hvis du kommer til rødt i et utrafikkert lyskryss, greier du å bremse på regen og stoppe helt samt kjøre videre igjen, uten å touche bremsen i D? Eller coaster den uansett, slik en automatkasse ville gjort? 
 

EDIT: for ordensskyld. Nå er jeg bare nysgjerrig, så bare spør for å få vite litt om eGoflen :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (14 minutter siden):

@oophus3do Bare sånn at jeg ikke misforstår deg, men er det mulig å kjøre enpedalskjøring i eGolfen? Si hvis du kommer til rødt i et utrafikkert lyskryss, greier du å bremse på regen og stoppe helt samt kjøre videre igjen, uten å touche bremsen i D? Eller coaster den uansett, slik en automatkasse ville gjort? 
 

EDIT: for ordensskyld. Nå er jeg bare nysgjerrig, så bare spør for å få vite litt om eGoflen :)

Ja, du kan kjøre enpedals kjøring, men ikke til fult stopp. Regen blir svakere helt i bunn og coaster til slutt. Avviket er om du bruker bilen forran. Da stopper man helt opp sammen med den, også kjører bilen igang igjen av seg selv når bilen forran kjører igjen. Så det som mangler der er den siste muligheten til å regen til full stopp. 

På landeveier så blir det en blanding. B for å regen opp og ned i fart blant svingete veier, og D uten regen for å coaste. 

Det Tesla burde hatt er en enklere tilgang til coasting, samt eGolfen burde hatt muligheten til å regen til full stopp. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Ja, man må sette Tesla i Park for å enable coasting, om man liker det. Jeg er ikke fan av det, men veit mange som har kjørt automat lenge liker det. Men du kan touche pedalen for å overstyre den adaptiv cruise controllen, om du vil coaste og man man har Hold enablet i stedet. Det er ikke automatisk selvsagt, men da slipper man å bli kicket ut av cruise i alle fall. Fungerer greit nok som er kompromiss. Synd eGolfen din ikke har Hold som alternativ, den er veldig fin. Kommer nok kanskje med ID :)

Lenke til kommentar

Hold er fantastisk ja. Får håpe ID3 får det.

Dama mi liker det dog ikke, og har påslått at bilen skal coaste rolig istede, siden hun er vandt med andre bilers automatgir.

Veldig kjekt med profiler da så man automatisk får de innstillingene man ønsker når man setter seg inn, så vi kan ha hver sin måte å kjøre bilen på uten å måtte endre noe.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...