Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her er testen etter å ha brukt telefonen i 2 uker. Jeg har prøvd å utforske de forskjellige aspektene med mobilen så godt som mulig

 

Fysisk:

Telefonen er ganske gjennomsnittlig stor med sine 6.2 tommer. Dvs den er ikke for personer med veldig små hender, men telefonen passer utmerket til de aller fleste av oss. Tross alt er jo alle de andre toppmodellene på markedet like store eller større. Telefonen kommer i mange farger, jeg fikk min i Zero, som er en blanding av hvit, perlemor og speil og jeg må innrømme at den tar seg veldig veldig godt ut. Det eneste negative vil jeg si er at hullet til kameraet er litt stort, men siden de har fjernet den øverste høytaleren så går det egentlig greit.

UI:
Telefonen er rask og responsiv og det nye UIet fra huawei er ganske likt android som man kjenner det. Alle appene ligger der med en gang man låser opp telefonen akkurat som på en iphone, så her vil det heller ikke være store overgangen for folk som ønsker å gå over fra iphone til android.

Overføring:

Jeg vet det er mange som vegrer seg for å gå fra en tlf til en annen, men det er ganske enkelt med huawei. Den kommer med en app som heter phone clone som du også installerer på din gamle telefon. Du velger hva du skal ha over også lar du de ligge ved siden av hverandre og etter litt så har du alt inne på telefonen.

Sikkerhet:

Telefonen byr på både passord, ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykkleser i skjermen. Alt dette fungerer tipp topp, men det som forundrer meg er hvor godt ansiktsgjenkjenningen fungerer i mørket. Det kan være nesten helt bekmørkt og jeg holder den opp mot ansiktet og den låser opp telefonen.
Når det kommer til brukersikkerhet virker det som om de har tatt dette steget litt lenger også for her er det utrolig lett å finne ut hvilke apper som sporer hva du gjør og du kan be om å få en rapport pr epost på hva slags data de har om deg (under konto og personvern). Dette tar rundt 7 dager og virker utrolig detaljert. Her har du også mulighet til å slette dine data, så det virker som om de tar GDPR på alvor.

Kamera:

Dette er det store trekkplasteret til p40 pro. Den må ha det beste kameraet på markedet i en telefon! Det som gjør at jeg liker dette kameraet er at jeg ikke er noen proffotograf og liker å ta bilder enkelt og greit ved å trykke på knappen uten å stille på mye dill. Telefonen kommer med en egen AI modus som vet hva du tar bilde av og justerer ting for deg. For min del er dette helt genialt. Jeg har prøvd mye forskjellig og den skjønner blomster, mat, hund, portrett, grøntområde osv. Den har ikke bommet en eneste gang.
Kameraet har også en 50x zoom som danker ut alle sine konkurrenter og jeg må si jeg har fått en del gode bilder av månen. Den har også drøssevis med ekstrafunksjoner som lysmaling, tidsforløp, etc. Noen av disse anbefaler jeg stativ til da det er vanskelig å holde mobilen helt i ro lenge. Det samme om man skal bruke 50x zoom.
En annen funksjon som er blitt litt glemt er moving picture. Om du tar bilde med denne funksjonen har du mulighet til å viske ut mennesker som beveger seg inn i fokusområdet. Jeg fikk ikke denne funksjonen til å virke helt 100% men en artig funksjon å ha med.
Spesifikasjonsmessig har den 4 kameraer på baksiden: 40megapixel ultra vidvinkel, 50megapixel Hovedkamera med Ultravision sensor, 12megapixel SupersSensing telefoto linse og en egen 3D TOF kamera, det sistnevnte er for å registrere dybden i bildene.
Videokvaliteten er også helt super, med 4k i 60fps får man fanget alle detaljene.

Batteri:

Denne mobilen varer ca. 2.5 dag ved normal bruk og om jeg skulle gå tom for batteri klarer den medfølgende laderen på 40w å lade 30% i løpet av 10 minutter, som holder ut dagen

Skjerm og spill:

Jeg er ikke en storspiller, men etter en på forumet anbefalte zombie frontier 3 og asphalt så måtte jeg jo prøve det og ble ganske hektet. Mobilen klarer 90hz og der man kunne se hakking på skjermen på min forrige mobil klarer denne det helt stålende. Alt er utrolig jevnt og fint.

Apper:

Her er det Huawei sin p40 pro kommer til kort. Huawei kommer ikke med Google innstallert, dermed da ikke heller play store hvor man finner alle appene til play store. Dette gjorde det noen lunde klønete mtp at jeg bruker quinyx for å stemple inn på jobb, og denne appen fungerer ikke på p40 pro. Det gjør heller ikke vipps og mange andre apper. Men mens jeg har hatt denne telefonen har jeg sett den ene og den andre appen dukke opp i huawei sin egen butikk: AppGallery. Jeg tror de fleste apper kommer til å komme over hit etter hvert også, men nå i starten kommer denne til ganske kort. Jeg vil anbefale alle som har en eller som kommer til å skaffe seg en slik telefon til å legge inn more apps som er en egen app du finner i app gallery og apkpure (sistnevnte vil ikke alle apper virke). Dette er den største drawbacken til p40 pro nå.

Konkluson:

Jeg kommer til å skrote min telefon til fordel for p40 pro. Personlig kan jeg godt leve uten de appene som er på play butikk og jeg regner med at flere og flere apper kommer i huawei sin app gallery, her står det ikke på huawei men på apputviklerne. Jeg har fått noen utrolig fine bilder og videoer av mine kjære og masse fine naturbilder.

 

IMG_20200425_162725.jpg

IMG_20200425_204405.jpg

IMG_20200507_214040.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • TSP klistret denne emne
Videoannonse
Annonse
1morgoth1 skrev (På 13.5.2020 den 17.46):

Apper:

 

Her er det Huawei sin p40 pro kommer til kort. Huawei kommer ikke med Google innstallert, dermed da ikke heller play store hvor man finner alle appene til play store. Dette gjorde det noen lunde klønete mtp at jeg bruker quinyx for å stemple inn på jobb, og denne appen fungerer ikke på p40 pro. Det gjør heller ikke vipps og mange andre apper. Men mens jeg har hatt denne telefonen har jeg sett den ene og den andre appen dukke opp i huawei sin egen butikk: AppGallery. Jeg tror de fleste apper kommer til å komme over hit etter hvert også, men nå i starten kommer denne til ganske kort. Jeg vil anbefale alle som har en eller som kommer til å skaffe seg en slik telefon til å legge inn more apps som er en egen app du finner i app gallery og apkpure (sistnevnte vil ikke alle apper virke). Dette er den største drawbacken til p40 pro nå.

Sitat

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gms&hl=no

https://www.androidauthority.com/how-to-install-download-google-play-store-312812/

Funger noen av disse? for å få google play å fungere?

Eller er det ikke samme som kineske mobiler uten global rom? Er fysisk sperre for google play?

For har mistanke det er gjort bevist at å ha både google play og huawei store gjør alt tar mye mere av plassen.

Prøvd dette?

Lenke til kommentar

Forhåpenligvis er det mulig å tilbakestille til fabrikkinstillinger men du mister vel alt som er lagret så lurt med back først, i verstefall må du laste ned global rom og reflashe.

Er nok ikke så kritisk men er vel større sansynlighet for virus eller annet spyware.

Ser ut som noen andre har gjort det, men er usikker på problemene over tid. Et problem er sikkert hvis man bruker begge er lagringsplassen forsvinner fort.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

50x zoom er vel kombinasjon av optisk og digital zoom. Hvordan er kvaliteten her? Digital zoom fører jo som regel til kvalitets/detaljtap.

det blir litt detaljtap ja. Se eksempelet her. Dette er dog uten stativ, midt på dagen med auto. Får nok litt ekstra av å bruke stativ når man bruker 50x zoom

IMG_20200502_175743.thumb.jpg.0d9e9313ebeaf4b71e327d555bb6043a.jpg

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...