Gå til innhold

Slik ser neste-generasjons spillgrafikk ut på PlayStation 5 – Unreal Engine 5 er annonsert


Anbefalte innlegg

Allostasis skrev (På 15.5.2020 den 4.03):

Komiske Ali som prater? Marginalt kraftigere, om kraftigere i det hele tatt? Største våset jeg har lest. Trodde ikke det fantes en slik ignoramus i 2020. La meg gjøre dette veldig enkelt for deg; PC muliggjør alt, ingenting er bedre på konsoll. Du kan fint spille Fifa og bilspill med hvilken som helst håndkontroller, med høyere fps, bedre grafikk + oppløsning og lavere input lag. Eneste fordelen konsoller har er de ekslusive titlene. Forsvinner det, vil det bare være ulemper med konsoller (pris vil muligens være en fordel, men vi snakker om en lukket platform, så langt mindre total verdi). PC er så godt som plug and play i disse dager, og om du syntes det er vanskelig å håndtere en PC, må det kanskje vurderes om du trenger verge for å håndtere livet ditt. Så uhyre vanskelig kan det da ikke være å sette opp Steam med big picture mode. 

Når det gjelder konsollopplevelsen er PS3 den mest tungvindte platformen jeg har brukt. Hadde raskt internett, men oppdateringer til Playstation 3 og spill tok eviglang tid for det om. Jeg vil spille, ikke sitte i sofaen og vente på at uhyre lange oppdateringer skal ta plass. PS4 er heldigvis bedre på akkruat det. En stor kontrast fra Steam, som bruker hele 500mbits linjen min og får oppdatert spill før jeg i det hele tatt har merket at en oppdatering har startet.

Går det an å bli meir frekk? Eg er fint oppegående i teknologien, so pass at eg forstår at dei aller fleste som speler konsoll, ikkje er interessert i å dulle med eit system som PC for å få det til å ligne ein konsoll.. Mange som kjøper konsoll, kjøper det nettopp fordi dei vil spele i sofaen, på den TVen som står i stova, gjerne med fleire folk samtidig... Snakk om ignoramus.. Du er altså so totalt ignorant til det faktum at brukervennligheiten faktisk er bedre på konsoll, om sofa speling er tingen til folk? Sjøl om sofaspeling ikkje er for deg???  Folk kan faktisk foretrekke nåke annet enn da du liker... Sikkert ein litt rar tanke for deg.... Der du lirer fra deg frekkheiter som om du veit kva du snakker om...

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Iki skrev (8 timer siden):

Du kommer dessverre ikke til å se dette (som i nøyaktig dette) på en Xbox series x da den ikke kan kjøre dette takket være SSD hastigheten.

Tim Sweeney sa på en Twitter meldig følgende: The Nanite and Lumen tech powering it will be fully supported on both PS5 and Xbox Series X and will be awesome on both.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (På 14.5.2020 den 20.21):

FIFA med venner, Sony exclusiver, den skal du få, den er grei??. Resten er objektivt bedre på PC. Sims lignende spill?‍♂️Okey.. Pc har sine exclusiver også vettu, ufattelig mye spill i alle kategorier. Alle tredjepartspill får du bedre grafikk, bedre FPS, Mods, med ditt valg, ikke utvikleren sin. Flere valgmuligheter til selve opplevelsen. Kan bruke både ps4 og Xbox kontrolleren på pcen vis du vil. Koble den til TV om du vil. Bruk den da som en stuekonsoll. Flere salg på spill, spill er ofte billigere på pc. Du er ikke låst til en bestemt økosystem og betaler ikke for spille online med venner. Flere fordeler er det vel enn bare fps, strategi, og sims vel?      Grunn for min første post, er interessen jeg har for gaming fordi jeg som han hadde begge konsoller i starten av denne generasjonen før jeg sparte opp til en gaming rigg. Det kan hende at den ene vil stå der og samle støv. Men var bare et forslag..

Ser du seriøst for deg at samtlige familier rundt om i verden skal dulle med å sette opp ein PC i stova, med tastatur og mus berre for å ha litt bedre grafikk og fps kontra ein konsoll som faktisk er mykje meir brukervennlig, kan spele fleire folk samtidig, slepp all dull med operativsystem, programvare bare for å få ein PCen til å simulere ein konsoll? Ser du serøst for deg samtlige familier prøve å få ein PS4 kontroller til å fungere på Windows fordi dei har høyrt fra deg, at ein kan oppnå litt bedre grafikk og fps, dog til dobbel pris? Når dei i stadenfor kan trykke på ein knapp, og være klar til å spele?

 

Einaste fordelen som du nevner, er bedre grafikk, dog er den marginalt bedre.. Det er ikkje store forskjellen fra PS5 og ein gaming rigg til 15k.. Ein skal jaggu slite med å påstå at det er vesentlige forskjeller.. Forskjellen er marginal sjøl fra ein Xbox one X og PC.. FPS er ein større forskjell, og den er grei om ein skal spele spel som krever høg FPS.. Dei aller fleste spel, treng faktisk ikkje 250fps.. Ein klarer seg fint med stabil 30fps, eller 60-120 om ein er ekstra kresen..


Du nevner salg på spel.. Den forstår eg ikkje.. Kjøper trippel A spel til under 300kr støtt og stadig på PS.. Gjerne kun en måned etter release.. Det blir å pirke på forskjeller, om ein skal påstå at det er meir salg på Steam kontra PS store.. 

 

Nei dei største fordelene med å ha ein PC, er og forblir spel der mus og tastatur samt høg fps er å foretrekke... Konsollens brukervennligheit vinner på alt annet.. 

 

Mods som du nevner er toveis.. Ja du får fleire mods på PC, om det er den niche biten ein liker ved spel, men du får og eit større samfunn av cheats som forsøpler online speling...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
TheKims skrev (2 timer siden):

 

Tim Sweeney sa på en Twitter meldig følgende: The Nanite and Lumen tech powering it will be fully supported on both PS5 and Xbox Series X and will be awesome on both.

Ja, selvfølgelig.

Nanite og lumen skal fungere helt fint på konsollene og på PC.

Men draw distance, som vi ser når personen flyr i slutten av demoen, vil være noe helt annet på ps5.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Iki said:

Ja, selvfølgelig.

Nanite og lumen skal fungere helt fint på konsollene og på PC.

Men draw distance, som vi ser når personen flyr i slutten av demoen, vil være noe helt annet på ps5.

Og om PC og Xbox series X skulle vise seg å klare det likevel vil du nok komme på noe annet som gjør at PS5 er verdens beste spillemaskin i dine øyne.

Var det ikke du som i slutten av februar var sikker på at ryktene om at PS5 kom til å ha minst 14 TFLOPS stemte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 17.5.2020 den 1.01):

La oss si du får dette kortet til 8.800,-

(1 tflop mindre enn Xbox)

Så får du en 3300X til 1.600,-

(4 kjerner mindre enn Xbox men samme frekvens)

Så må du ha minne, som koster minst 1.000,-

(Men da langt dårligere)

Et hovedkort koster 600,- da uten mulighet for overclocking eller noe slikt.

Kasse 400,- da med elendig kjøling og byggekvalitet.

Strømforsyning minst 500,-

SSD blir minst 2.500,- 

Så skal du ha Windows 10, som koster mellom 200 og 1.300 kroner avhengig av hvor lovlig du vil kjøpe det.

 

Da er du oppe i rundt 16.000 kroner...

 

Så må du ha mus og tastatur og en Xbox kontroller.

Ca 1.000,-

 

Så med de spesifikasjonene, hvor du er dårligere enn Xbox på alle punkter, er du oppe i 17.000,-

 

Etter dette så får du ikke Playstation spill, og du får ikke spillene optimalisert til din hardware.

Får du noe feil med maskinen må du feilsøke hver komponent, og holde på med garantier på hver enkelt del.

Du må klare å bygge maskinen selv, holde styr på alle oppdateringer osv.

 

Altså ca 4.000 kroner mer enn om du kjøpte begge konsollene, om de koster så mye som noen tror, hvilket allerede er svært høyt for en konsoll, og med lavere ytelse.

Hvordan ser du for deg prisene på disse komponentene er i det Ps5 og Xbox x er ute i markedet?

Lenke til kommentar
TheKims skrev (33 minutter siden):

Har du noe kilder på dette? 

Fra sjefen selv:

"Regarding loading and streaming, though, Sweeney says that the PlayStation 5's SSD architecture is "god-tier" and "pretty far ahead of PCs,""

Etterfulgt av:

""One of the big efforts that's been done and is ongoing in Unreal Engine 5 is optimizing for next-generation storage to make loading faster by multiples of current performance," he said. "Not just a little bit faster, but a lot faster, so that you can bring in this geometry and display it despite it not all fitting in memory.""

 

https://www.google.com/amp/s/www.pcgamer.com/amp/unreal-engine-5-tech-demo/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv alltid hatt Playstation, og vil nok også etterhvert gå for PS5, men det virker dumt å være så påståelig og bastant om hvor fantastisk PS5 er når sannheten er at vi fortsatt ikke vet særlig mye NÅ, og vi vet hvertfall ikke hvordan de neste fem årene kommer til å se ut.

Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (2 timer siden):

Og om PC og Xbox series X skulle vise seg å klare det likevel vil du nok komme på noe annet som gjør at PS5 er verdens beste spillemaskin i dine øyne.

Var det ikke du som i slutten av februar var sikker på at ryktene om at PS5 kom til å ha minst 14 TFLOPS stemte?

Det var rykter om to modeller.

En ps5 og en ps5 pro.

Vi har tester som viser at en sony konsoll klarte å nå over 14 tflops.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (13 minutter siden):

Hvordan ser du for deg prisene på disse komponentene er i det Ps5 og Xbox x er ute i markedet?

Konsollene kommer på markedet nå til jul.

Regner med at vi kanskje får se nye grafikkort før da, selv om det er mulig dette ikke skjer.

Om covid-19 fortsatt er et problem så vil ikke prisene falle så veldig mye.

Det er da i hovedsak CPU, GPU og hovedkortet som faller i pris.

Lenke til kommentar
Iki skrev (8 minutter siden):

Fra sjefen selv:

"Regarding loading and streaming, though, Sweeney says that the PlayStation 5's SSD architecture is "god-tier" and "pretty far ahead of PCs,""

Etterfulgt av:

""One of the big efforts that's been done and is ongoing in Unreal Engine 5 is optimizing for next-generation storage to make loading faster by multiples of current performance," he said. "Not just a little bit faster, but a lot faster, so that you can bring in this geometry and display it despite it not all fitting in memory.""

 

https://www.google.com/amp/s/www.pcgamer.com/amp/unreal-engine-5-tech-demo/

Denne samtalen er hver gang det er et konsollskifte. Du er vel klar over at ssd hastigheten Ps5 får i maskinen kommer  også til pc og det vil fortsette utvikle seg på pc. 

Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (11 minutter siden):

Denne samtalen er hver gang det er et konsollskifte. Du er vel klar over at ssd hastigheten Ps5 får i maskinen kommer  også til pc og det vil fortsette utvikle seg på pc. 

Selvfølgelig KOMMER det i fremtiden.

Men nå er det snakk om for øyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (13 minutter siden):

Denne samtalen er hver gang det er et konsollskifte. Du er vel klar over at ssd hastigheten Ps5 får i maskinen kommer  også til pc og det vil fortsette utvikle seg på pc. 

Det er vel ingen som påstår at det ikke kommer. Konsollene har derimot en ganske stor fordel av at det er en standardisert løsning, der utviklerne kan ta utgangspunkt i at maskinen vil ha en rask SSD. Dette er vanskelig i utviklingen av PC-spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så klart hyper Epic SSDen da det er det PR pakka til Sony består av. De vil ha bort fokus fra resten av maskinen for der er de ikke best. Er nok en del lurt som faktisk kan komme ut av den og da den er imponerende, men å påstå at ikke PC eller Xbox kan kjøre det er på jordet. I PCer har man mulighet til mer caching pga mer RAM både system og Video. XBoxen kan nå 4,8GB/s med komprimering så kan nok svelge unna en del geometri der. Samtidig skalerer vist UE5 bra med GPU ytelsen så 20% mer GPU power i worst case kan sikkert pushe høyere oppløsning eller høyere FPS. Har hørt rykter om at XBOXen kunne kjørt med Boost slik som PS5 gjør, men de valgte å gå for fast clock for å gjøre optimaliseringen enklere. Ville havnet på over 14Tflops med boost da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (9 minutter siden):

men å påstå at ikke PC eller Xbox kan kjøre det er på jordet. I PCer har man mulighet til mer caching pga mer RAM både system og Video. XBoxen kan nå 4,8GB/s med komprimering så kan nok svelge unna en del geometri der.

Og Playstation klarer over 9 GB/s med komprimeringen, og uten komprimeringen tilsvarer den rundt 7 GB/s på en PC.

(Selv om disken i realiteten er på 5,5 GB/s så har Sony sin nye implementering økt ytelse sammenlignet med samme hastighet på en datamaskin)

 

Magnus Rydningen skrev (13 minutter siden):

Har hørt rykter om at XBOXen kunne kjørt med Boost slik som PS5 gjør, men de valgte å gå for fast clock for å gjøre optimaliseringen enklere. Ville havnet på over 14Tflops med boost da.

Det har også vært rykter om at produksjonen gjør det vanskeligere for Microsoft å nå høyere frekvenser.

 

Magnus Rydningen skrev (14 minutter siden):

De vil ha bort fokus fra resten av maskinen for der er de ikke best.

Annet enn minne, lyd, og CPU kraft*

Lenke til kommentar

Tflops her og der. Når eg først har kjøpt ein av konsollane så tenker eg aldri over at den andre kanskje har litt fleire pixlar eller sånt. Det er mykje diskusjon om dei tekniske forskjellane, men for folk flest spelar det særs liten rolle. Som òg er ein grunn til at mange vel konsoll over PC. Eg har i dag ein PC frå ~2014 og konsoll frå 2013 som begge fungerer fint til min bruk. 

Om ein konsoll laster på 3 sekund og den andre 5 så er heller ikkje det avgjerande. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...