Gå til innhold

Under halvparten har gitt Smittestopp-appen nødvendig tilgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg, som sikkert mange andre, bruker kun smittestopp når jeg er ute blant folk. Ellers er appen avsluttet, og posisjon, etc. deaktivert.

Hva regnes egentlig som aktive brukere?

En annen faktor for synkende antall brukere er at vi foreløpig ikke har fått noe igjen for å gi fra oss alle disse dataene. Jeg kan ha vært i kontakt med hundrevis av koronasmittede uten at appen varsler meg, da den nå bare er i "innsamlings"-modus. Bruken av smittestopp er avhengig av at man får noe igjen for det. Så langt gjør den ikke annet enn å spore dine bevegelser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis dette kan tilskrives kritikken fra datatilsynet eller rett og slett at en del folk er bevisste på å gi tillatelser kun der det er nødvendig, så blir jeg imponert! Men jeg frykter at folk fortsatt er ganske bevisstløse i forhold til det og er mer oppdatt av at batteriet skal vare lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å vite om den kjører eller ikke. Når den starter kommer det en notification om at den kjører, men det varer ikke lenge. Det er mulig at den (alt for) aggressive strømsparingen til Huawei-Android tar livet av appen etter kort tid.

Noe lignende vil vel gjerne gjelde for mange som vil bruke appen.

 

Lenke til kommentar

De millionene kan bare avskrives som nok en offentlig datautviklings-fiasko. Antall reelle SMS’er for å fortelle at man har vært utsatt for smitte blir bortimot null.

Ca. en prosent av Norges befolkning er smittet, det vil si at en halv prosent akkurat nå er smittebærere. Det er fem av tusen mennesker og for at appen skal virke må man være i nærheten av en av disse fem og de må ha installert appen, fått den til å virke og ha den aktivert.

Det å få hele dette kompliserte systemet til å virke slik at en frisk person med aktiv app kommer i nærhet av en person som har gitt beskjed om at han fremdeles er syk er minimal.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...