Gå til innhold

Burde personnummer avskaffes?


Anbefalte innlegg

Personnummer brukes i dag mye som identifikasjon når det gjelder en del viktige tjenester. Selv om det egentlig ikke er en identifikasjon siden masser av andre folk kan vite ditt personnummer.

Problemet er at personnummer ikke kan endres, det gis ut til alle og enhver, og er det begynt å missbrukes så kan man ikke endre det. Hvorfor i alle dager skal vi beholde et så gammeldags og dårlig system?

Et lite klipp om temaet:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (1 minutt siden):

Ingenting som slår god gammel kroppslukt :p:sick:  )

Er nok heller vanskelig for f.eks sykehus å lukte seg frem til riktig person, i de fleste tilfeller i det minste. Finnes nok unntak..
Du kan jo kanskje fortelle litt mer hvordan det funker for din del?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
15 minutes ago, Comma Chameleon said:

Å ha flere tilfeller der man kan endre fødselsnummer er vel en god nok løsning

Jeg mener nå heller at det burde være omvendt, at man ikke bytter uansett tilfelle(samme med de som har dnr og får fnr senere). Problemet rundt misbruk av personnummer burde heller være løst på andre måter. Det burde ikke være nok å bare vite fnr til en person for å ta opp kreditt eller bestille varer og tjenester etc.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

Det er det vel som regel ikke. Og hvis noen tar opp kreditt/lån basert på kun det så slipper du vel unna i det du melder det inn som svindel?

Regner med at kreditor gjør alt i sin makt for å slippe å tape de pengene. De regner med at folk ikke kjenner regelverket og gir opp å få til bake pengene sine bare kreditor trenerer nok.

Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (12 minutter siden):

Regner med at kreditor gjør alt i sin makt for å slippe å tape de pengene. De regner med at folk ikke kjenner regelverket og gir opp å få til bake pengene sine bare kreditor trenerer nok.

Joda alltid noen som sikkert tar støyten, men hvis det kun er brukt offentlig informasjon + fødselsnummer så har kreditor en dårlig sak. Da er det ikke grovt uansvarlig oppførsel av den med det personnummeret og de har gjort en for dårlig jobb med å bekrefte identiteten.

Og nå til dags er jeg overrasket om man ikke må bruke BankID eller andre måter å verifisere seg på uansett. Så skal mer til for å bli svindlet på den måten tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (16 minutter siden):

Joda alltid noen som sikkert tar støyten, men hvis det kun er brukt offentlig informasjon + fødselsnummer så har kreditor en dårlig sak. Da er det ikke grovt uansvarlig oppførsel av den med det personnummeret og de har gjort en for dårlig jobb med å bekrefte identiteten.

Og nå til dags er jeg overrasket om man ikke må bruke BankID eller andre måter å verifisere seg på uansett. Så skal mer til for å bli svindlet på den måten tenker jeg.

Med bank-id har det nok blitt en del bedre her i landet regner jeg med ja. Men mannen i klippet i åpningsinnlegget som altså bevisst har lagt ut sitt personnummer har blitt svindlet en gang. Og av hans forklaring da så var kreditor veldig bastante på at han skyldte dem penger, og saken gikk til inkasso, osv. Han holdt på sitt helt til kreditor bare sluttet å svare og har ikke betalt noe, men de aller fleste ville nok gitt seg lenge før, eller blitt redde for reaksjoner og betalt regningen.

Nå husker jeg ikke helt hvordan det var med "klarna", men har ikke de en løsning hvor man bare kan identifisere seg med personnummer for å få kredittkjøp/betalingsutsettelse på handel på nettet? Eller bruker de også bank-id?

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
On 5/29/2020 at 6:23 PM, Comma Chameleon said:

Det er det vel som regel ikke. Og hvis noen tar opp kreditt/lån basert på kun det så slipper du vel unna i det du melder det inn som svindel?

Jeg mener å ha registrert at enkelte bilselgere o.l. har prøvd seg med å påstå at *du* har bevis-byrden dersom de har levert noe til noen som har utgitt seg for å være deg?  Dvs *du* må følge opp svindelen, og selgerne (av f.eks. bil) behøver ikke bevise stort. Hva sier loven her?  Jeg mener at selgerne (av f.eks. bil) burde ha et vesentlig ansvar dersom de selger til en id-tyv. Slik vil de jo måtte skjerpe seg ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

Jeg mener å ha registrert at enkelte bilselgere o.l. har prøvd seg med å påstå at *du* har bevis-byrden dersom de har levert noe til noen som har utgitt seg for å være deg?  Dvs *du* må følge opp svindelen, og selgerne (av f.eks. bil) behøver ikke bevise stort. Hva sier loven her?  Jeg mener at selgerne (av f.eks. bil) burde ha et vesentlig ansvar dersom de selger til en id-tyv. Slik vil de jo måtte skjerpe seg ?

Høres veldig urimelig ut. Tviler på at det er slik med tanke på at vi forbrukere/kunder er så godt beskyttet på de fleste andre områder. Nå er det vel andre på forumet som har mer peiling på slikt. @krikkert ?

Lenke til kommentar
11 hours ago, lada1 said:

Jeg mener at selgerne (av f.eks. bil) burde ha et vesentlig ansvar dersom de selger til en id-tyv.

Vis du kan lempe skylden på noen andre, så gjør du det.
Advokatene følger jo også den kjent klassikern:

Cowboyvirksomheten med uverifiserte salg vil ikke ta slutt før større forhandler blir svindet for store summere, og ikke klarer å belaste det på offeret. 
De har tross alt et forklaringsproblem og minus på sin side av fakturaen. 

Lenke til kommentar

Personnummer bør aldri være den eneste måten å sikre seg at man har rett person

I dag har vi BankID, som stort sett fungerer, men i framtiden kan vi ta i bruk fingeravtrykk, noe mange allerede bruker på mobilen sin, og noen butikker har det for å verifisere at noen er over 18 på selvbetjente kasser.

Vi har også iris/øye scannere, som ikke er like utbredt 

Løsningene finnes, løsninger som vil ta knekken på svindlere, og kredittkort tilbydere

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...