Gå til innhold

En pin løsnet, hvordan lodde den fast igjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mener den som er nr 2 øverst til høyre og ned på bilde nr 2?

Min erfaring med sånne bittesmå loddinger er at det er umulig. Jeg hadde ikke noe dyrt loddeutstyr, kanskje det går med høykvalitets utstyr. Men det må ikke være noe tinn til overs nedi der og rundt loddinga, for da kommer det i konflikt med plastikken som kontakten skal nedi. dessuten vet jeg ikke om loddet kobber på det området der gir den kontakten den skal om den ikke er helstøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du hva den pinnen er i bruk til? Ofte har slike plugger mange felles GND tilkoblinger f.eks så går helt fint om den mangler en.

Om det bare er signal som går gjennom der og ikke masse strøm så kan du og bare klemme en pinne som er litt for lang inni der før du setter på pluggen, slik at det blir kontakt bare av presset.

Man får kjøpt conductive epoxy (altså ledende lim) men det er sabla dyrt og utrolig vanskelig å jobbe med.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser godt og rustent ut inni der også, så blir vanskelig å få loddingen til å sitte. Som siste forsøk så kan du prøve å fjerne konnektoren og få tilgang til ledningene/footprint bak, men dette er bare om det andre alternativet er å hive det på søppelhaugen. Litt avhengig av hvordan det ser ut bak så vi finne en ny konnektor av samme type.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å kjøpe ny dingsboms !

Det kalles "potting", og er helt vanlig på elektronikk som skal stå ute eller tåle vann, og er et helv"¤#te å få bort.

Det brukes forskjellige typer materiale, kan være epoxy, silikon, plast eller andre ting.
Noen typer kan fjernes med varme, andre med damping i alkohol eller lignende løsemidler, noen kan ikke fjernes i det hele tatt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Potting_(electronics)

Det er mulig pinnen kan loddes med varmluft, kommer litt an på hva plasten rundt tåler, og om det er noe å lodde i. Det kommer åpenbart ikke til å være like holdbart.
Med varmluft mener jeg utstyr tiltenkt for elektronikkarbeid, som i en varmluftstasjon, ikke hårføner,

Dremel er en mulighet, men dersom du ikke vet hvordan det ser ut under fyllmassen kommer du kanskje til å dure rett igjennom noen kondensatorer eller andre ting (så husk, bruk vernebriller).

Har byttet en del kondiser på værstasjoner og annet som har vært "potted", og har som regel fått det til med Dremel, men innimellom ødelegger man litt andre ting man ikke hadde planer om å bytte.

Det kan være du kan klare å fjerne en del av "potting compound"-greiene akkurat der pinnen er skadet, inn på siden av connectoren, og så lodde deg innpå med en ledning som du kobler inn på ledningen som skal inn i pluggen osv, bare en liten "bypass" e.l.

Jeg hadde forsøkt å fjerne litt av massen mekanisk i det feltet merket rødt, trolig finner du et kretskort under der som connectoren er loddet til, hvor du kanskje kan lodde på en ledning. I andre enden av ledningen setter du en plugg, kabelsko eller lignende, som kan kobles til ledningsnettet utenom den originale connectoren.
Husk å tette igjen etterpå med sikaflex eller noe annet som er vanntett.


tttt2.png

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Får du fatt i strømførende lim med god styrke, så er det enkleste vei å gå, ja. Jeg klarte å redde et lignende prosjekt med vanlig epoksylim fra Biltema (ikke strømførende). Lodding holdt ikke, så siste utvei var lim. Det jeg gjorde var rett og slett å dytte dingsen på plass, støtte den opp med noe, så dryppe litt lim rundt, holde press i noen minutter til limet var størknet. Fungerte som bare det.

Lenke til kommentar

Har ikke noe kjennskap til strømførende lim, men høres jo ut som det kan gå om det blir sterkt nok for å lime på igjen pinnen. Om du skulle du lodde dette så måtte du vel slipe vekk noe av plasten der for å nå i med loddebolten.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...