Gå til innhold

Erfaring med duty free på ebay?


Anbefalte innlegg

Heisann

Kjøpte meg en sykkelmotor til 5k på Ebay igår. Den var merket duty free, noe som betyr at de betaler skatt på vegne av meg til Norge. Hvordan funker dette egentlig? Opp til 3k blir jo automatisk mva på hos Ebay når du betaler. Har prøvd og lete på toll om hvordan man skal importere noe dyrere en 3k og fant ikke noen god metode å gjøre det på. Er vell derfor jeg kjøpte noe merket duty free. 

Noen som vet mer om dette? Og kan jeg forvente en liten baksmell på dette kjøpet?

Link til produktet. 

https://www.ebay.com/itm/174013671519

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoTrace skrev (21 minutter siden):

Norge er ikke en del av EU, så slik det ser ut kommer toll + mva på toppen til Norge.

ahh, tenkte ikke at det var EU unionen det gjaldt. Uansett så har jeg regnet med at det kommer mva på kjøpet. Men det som irriterer meg er at jeg ikke finner ut hvordan jeg skal fortolle varen min selv. Slik jeg har skjønt er det ikke toll på varen min. Men det kommer et irriterende toll gebyr uansett. 

Lenke til kommentar

Kom vel nye regler på ting fra 1 April så ikke bare å forstå helt hvordan det fungerer nå.

Før var ting merket med "Global Shipping Program" på eBay det safeste å gå for, for da var toll og alt inkludert og det ble ingen ekstra gebyrer. 

Men har du bestilt fra Kina? Sjansen er isåfall stor at det står feil verdi på pakken i din favør, så MVA blir vel isåfall litt billigere utregnet.

Edith: så linken din nå. Kommer fra Kina ja.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (42 minutter siden):

Kom vel nye regler på ting fra 1 April så ikke bare å forstå helt hvordan det fungerer nå.

Før var ting merket med "Global Shipping Program" på eBay det safeste å gå for, for da var toll og alt inkludert og det ble ingen ekstra gebyrer. 

Men har du bestilt fra Kina? Sjansen er isåfall stor at det står feil verdi på pakken i din favør, så MVA blir vel isåfall litt billigere utregnet.

Edith: så linken din nå. Kommer fra Kina ja.

Jepp er Kinapakke. Ebay følger en VESC avtale uten at jeg vet helt hva det står for. Det vil si at mva er automatisk inkludert i det du betaler summer under 3000kr. Over 3000kr starter det virkelig og bli forvirrende, virker som alt må fortolles da ettersom jeg har skjønt. Men finner vell ut når pakken kommer. 

Ser at det er selgere i Tyskland som selger tilsvarende pakke, de spesifiserer at de setter ned verdien til Norge pga toll. 

Uansett, gleder jeg meg til pakken :) 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 12.5.2020 den 22.11):

Men har du bestilt fra Kina? Sjansen er isåfall stor at det står feil verdi på pakken i din favør, så MVA blir vel isåfall litt billigere utregnet.

Hjelper lite når du har betalt moms og må betale moms + fortolling er ganske surt, hittil har alle pakker over 350 eller under 3000 kr fått momskrav på selv om det er VOEC så hjelper det lite for de bruker vel ikke det på pakker over 350 kr.

Så tror du må regne med moms i når du henter. Eller får pakken på døren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (6 timer siden):

Hjelper lite når du har betalt moms og må betale moms + fortolling er ganske surt, hittil har alle pakker over 350 eller under 3000 kr fått momskrav på selv om det er VOEC så hjelper det lite for de bruker vel ikke det på pakker over 350 kr.

Så tror du må regne med moms i når du henter. Eller får pakken på døren.

Ja er virkelig spent nå, pakken ankom Norge på søndag og ble godkjent importert. Nå er den sendt videre med lokal transportør som jeg regner med er posten. Ser ut som jeg mistet sporingen når den kom til Norge. Sikkert fordi posten setter egen adresselapp på pakken. 

 

EDIT: ser ut som sporingen fungerer på posten.no. 

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Blir overrasket om du ikke får toll\moms på digipost når du  får hentemelding. Ellers er du heldig. For min erfaringer er som regel kjøperen som får problemene med fortollingene.

Hvis man kjøper flere ting samlet på ebay er det nok og ikke får dokumentasjon på moms også dermed sliter man å hente uten å betale moms + toll fordi sendingen ikke ble riktig fortollet. Så blir spennende å se utfallet av saken i verstefall blir den ikke hentet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...