Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv av bolig - bestemmelse av markedsverdi


Anbefalte innlegg

Hei

Om ikke så altfor lenge kommer jeg til å arve boligen til foreldrene mine, en bolig som neppe har en likningsverdi som er basert på reell markedsverdi. Grunnen til denne antakelsen er at de bor i et område med få salg og har eid den i over 20 år. Mitt spørsmål er hvilken boligpris jeg må legge til grunn for min formue. Må markedsverdien "oppdateres" ved arveoppgjøret ved bruk av megler/takstmann, eller kan jeg skrive inn samme markedsverdi som foreldrene mine har?

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må dokumentere at formuesverdien på boligen overstiger minst 30% av den telle markedsverdien. Slik dokumentasjon kan være takst fra autorisert takstmann, verdivurdering fra en megler som kjenner området eiendommen ligger i eller at du kan dokumentere hva tilsvarende eiendommer i området selges for:

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (3 timer siden):

Det er deres primærbolig, så for dem er likningsverdien 25 % av antatt boligverdi. Det er antatt boligverdi som jeg er interessert i. Eller beregnes alle verdier etter Skatteetatens boligverdikalkulator? https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/

Alt beregnes etter skatteetatens boligkalkulato

Estimatet for boligverdi står på side 3 eller 4 i dine foreldres skattemelding. Estimert boligverdi er helt uavhengig av eier av boligen. Men formuesverdien settes til 25% for de som har boligen som primærbolig og 90 % av denne verdien for de som har boligen som sekunder bolig. Og korrekt formuesverdi har derfor mye mer å si for de som har boligen som sekunder bolig enn de som har den som primær bolig

Likningsverdien er kun en enkel beregning basert på område, kvadratmeter og byggeår. Og det kan være store forskjeller til markedsverdi

Hvis likningsverdien er betydelig for høy så kan man kreve å få denne nedsatt. (Må dokumenteres f.eks med takst eller lignende)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...