Gå til innhold

Alternativ til brun saus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lag mukbang i stedet ^^ Eller wokbang som jeg kaller det ^^ 2 stykker nudler fra pakker med 4 stykker nudler kiwi, 40 kr/kg, 1 pose kinesisk wokblanding kiwi, 40 kr/kg, steik kyllingbrystfilét i terninger med salt og pepper i olje og ha over til slutt. 1.5 liter vann og 3 grønnsaksbuljongterninger. Ikke helt likt som i videoen men inspirerende nok.

 

Lenke til kommentar

Til akkurat kjøttkaker vil jeg si at det knapt finnes noe bedre egnet enn spansk saus (brun saus). Alternativet måtte være å bare bruke sjyen man ved å først steke kjøttkakene i rikelig fett, så koke ut pannen. 

Til kjøtt er det en mengde sauser, avhengig av hvilket kjøtt: 

Kokt kalve-/hønse-/lammekjøtt: Lys saus med sitronsaft, dil og eggeplomme, hhv 1/2 dl, 2 dl og 3 stk pr liter kraft. . 
Kokt kalvekjøtt: Maltasaus: Eggeplommer piskes i kraftig i vannbad over dampende TETT gryte,  1/2 dl smeltet usaltet smør tilsetes pr eggeplomme (også under kraftig pisking i vannbad). Krydres med 1 stor ts nypresset sitronsaft + 1 stor ts nypresset appelsinsaft pr eggeplomme + salt/pepper. 
Stekt svinekjøtt: Lys saus med paprikapulver og hakket rød paprika, hhv 1 dl og 200 gram pr liter saus 
Kokt svine-/hønsekjøtt: Lys saus med 150 gram løk/300 gram epleterninger/en tekopp fløte/1 skje karry pr liter kraft. 
Svinekoteletter: Polsk soppsaus med 1 lliter sopp til en pakke fløte + like mye vann
Grillet svinekjøtt: USA-saus: 1/3 kg nyhakkede tomater, 1/2 liter passende grønnsakjuice, 1 terning grønnsakbuljong, krydres med salt/pepper/rosmarin/estragon/Mexico-krydderblanding 
Grillet lammekjøtt: 1/2 kg nyhakkede tomater, 100 gram hakket rød løk, rikelig med hakket persille og ellers timinan/rosmarin/ørlite salt 
Kokt kaldt kylling-/kalkunkjøtt. God majones/seterrømme/nyhakket dill blandet 1:1:1 og 1 spiseskje skarp sennep pr liter saus. 

Bare for å nevne LITT av mulighetene. 

Lenke til kommentar

Ha en skive eller to med brunost oppi sausen.
Til alle slags kjøtt og kjøttkaker kan du også lage viltsaus som alternativ.

Her er noen smakselementer som kan løfte en saus:
Smør
Fløte
Hvitløk og/eller løk. Best om det freses i starten
Urtesalt (av type a. vogel)
MSG (finnes i f.eks gastromat)
Buljong/fondue
Sukker/sirup/honning (Sødme kan skape en ny dimensjon, men bør være forsiktig)
Brunost
Øl (små mengder)
Stekesjy
Baconfett

Når jeg lager en hvilken som helst saus, så bruker jeg alltid noe av dette for å løfte den til neste nivå.
Minst mulig krydder og mest mulig god base. Krydder kan være med helt i sluttfasen for å finjustere

Endret av djgudleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker å lage brunsaus selv, her er det bare å leke seg å smake seg til det man synes er godt..
Starter jo alltids med meierismør og mel og bruner det, så litt vann og bullijong/kraft av det man foretrekker..

Fløte eller rømme kan jo gjøre sausen litt mildere, ellers bruker jeg chilli og finhakket hvitløk og noen skiver brunost som nevnt ovenfor, og smaker til med salt og pepper...

Ellers er det jo mulig å eksprimentere med rødvin eller øl i sausen, er vel egentlig bare å prøve seg frem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...