Gå til innhold

Oljenæringen, vil den være trygg i framtiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stonecold skrev (På 19.5.2020 den 13.18):

Jeg synes du skal gi jobben/yrket en sjanse. Før du bestemmer deg for å bytte beite. Dette for å se om du trives. Trivel er jo alfa og omega i enhver jobb tenker jeg. Dersom målet er å ha jobb i denne næringen til pensjonistalder, da ville jeg prøvd å fått jobb på en fast installasjon. Men det kan jo hende du vil trives bedre på en flytende installasjon. Har du vurdert å ta boreteknisk fagskole på sikt? Jeg tenker selv å bytte beite. Da jeg har lyst å prøve ut andre næringer, som jeg finner veldig spennende.

Jeg har vel igrunn innsett at jeg ikke kommer til å få en like godt betalt jobb på land med min bakgrunn. Jeg har fagbrev både som prosessoperatør og elektriker, men det skal godt gjøres å nærme seg 700 i året i disse yrkene. Da må det isåfall være en god del overtid. Men det største plusset er jo uten tvil turnusen. 8 mnd fri i året, det er uten tvil verdens beste turnus. Om den blir endret til 3/3, 4/4 eller lignende, ja da er det ikke like attraktivt for min del lengre. 

Jeg er fortsatt permittert, og det høres ikke ut som det kommer til å bli oppstart med det første heller. Oss nyansatte må gjennom et kurs først, og instruktøren er fra UK, så med dagens corona-restriksjoner byr jo dette på problemer.. Så jeg vettafaen, jeg er ganske redd for å miste jobben nå. En kompis av meg jobber i samme firma, han er ute på en 13 dagers overtidstur nå, og han sier det er mer enn nok jobb å gjøre. Så det er ganske frustrerende. 

Jeg vurderte fagskole back in the day før jeg hadde vært offshore, men nå vet jeg ikke. 

@n0mad Ja, olja kommer nok til å overleve oss alle. Jeg fant faktisk ut at firmaet jeg er ansatt i også plugger brønner, så da er jo mulligheten til å få være med lengre enda bedre, om man orker livsstilen etterhvert som man blir eldre. Det er jo som du sier tungt å være offshore i lengden, selv om det ikke nødvendigvis er fysisk slitsomt hver dag. Jeg mekrer det ihvertfall veldig godt når jeg runder dag 10-11, da er man sliten. 

Vi får se hva som skjer. Jeg har ihvertfall lyst å gi jobben en sjanse, om jeg ikke mister den pga. pandemien. 

Lenke til kommentar

Blir nok mye jobb med å trekke XT og komplettering samt plugging i årene som kommer. Man kan trekke well head også, noe jeg tror kommer til å bli alternativet for mange felt. Men dette er ikke jobb nok for hele sokkelen. Man kjører nok ikke 20 rigger for slike oppdrag, da det svært kostbart og ingen inntjening. Så blir litt spennende å se hvordan de løser dette etterhvert, for alt skal tilslutt opp igjen

Lenke til kommentar

Ja, det spørs litt hva man jobber med når det kommer til jobb på land. 

Siden jeg allerede kunne mye programmering, og har ingeniørutdannelse, og hadde dette som en slags sidejobb da jeg var hjemme, var det relativt greit å switche over. 

Det var flaks, siden man ikke får dagpenger når man bor utenlands og jobber på norsk sokkel. Så det gikk fra "100 til 0" ganske kjapt. 

Jeg hadde rundt 800 i lønn offshore med alt (sokkel/natt etc) , og det er mange jobber på land som har mer. Selv når man sammenligner all-inclusive offshore mot grunnlønn. 

Men sammenligner man likt mot likt, f.eks. elektriker offshore VS onshore, vil offshore alltid komme bedre ut på grunn av tillegg. 

Men finner man skiftarbeid og annet 'ukurant' arbeid onshore innen samme bransje, bør mulighetene være gode, selv om det aldri er for sent å bytte fagfelt. 

Det er også verdt å nevne at jeg er selvstendig næringsdrivende nå, så jeg sammenligner bare lønn jeg tar ut, ikke omsetning eller utbytte (som blir feil). Men tror nok at jeg kunne tjent nokså det samme som utvikler i et selskap, siden jeg er 'senior' innen etterspurte fagfelt. 

 

Edit: det er også viktig, ang plugging. Mye vil nok bli gjort mer automatisk, siden det er null inntekt her. Så enten vil nye løsninger for tilnærmet null bemanning komme, eller så blir det nok gjort kompromiss med bruk av utenlandsk arbeidskraft uten norsk sokkelkontrakt. Siden det er mange hensyn her, vil det nok bli gjort kompromiss for å faktisk få selskap til å ta tak i denne jobben. 

Endret av n0mad
Lenke til kommentar

Hvis det kun er plugging som skal gjøres, så trenger man egentlig ikke en borerigg. Det vil nok heller lønne seg å gå på med RLWI-båter som gjør dette Riserless, dette går mye fortere. Men om subsea strukturene skal fjernes, da trenger man plutselig mer "greier", da TH med tubing skal trekkes, XT, WH, Template/Manifold, det blir en litt annen butikk plutselig. Jeg er bare nysgjerrig på om staten ønsker å ta den regninga, for dette krever mannskap på tvers av svært mange disipliner for å få gjort

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...