Gå til innhold

Oljenæringen, vil den være trygg i framtiden?


Anbefalte innlegg

Hei. For ett år siden begynte jeg å jobbe offshore, på plattform. Dette har vært drømmen min i 10-15 år,  jeg har tatt Brønnteknikk, en del forskjellige kurs,  et ekstra fagbrev og søkt på jobber helt siden jeg avla eksamener i Brønnteknikk i 2013. Jeg har vel investert 60-70k av egen lomme på kurs totalt sett, så det har på ingen måte vært lett. I 2015 fikk jeg foten innafor, og fikk noen korte sporadiske turer ut på en borerigg. Men det ble aldri noe fast turnus, ikke før i mai 2019. Jeg jobbet for et bemanningsbyrå som elektriker fram til jeg fikk fast jobb hos et oljeserviceselskap i februar. Oppstart ble satt til 16.03.20. Så kom pandemien, og jeg ble permittert med en gang jeg startet i firmaet. Jeg fikk betalt ut mars, og permitteringen ble anslått å vare i 4-6 mnd. Nå ser det ut til at ting begynner å løsne gradvis, men samtidig virker oljenæringen relativt utrygg. For bare et par uker siden var en torsk verdt mer enn et fat olje, laveste oljepris siden slutten av 90-tallet, overproduksjon i enkelte deler av verden, USA betaler for å bli kvitt olja si, lista er lang som dagen. 

Er det flere oljearbeidere her? Hva tror dere? Kommer vi til å kunne pensjonere oss i disse jobbene, eller er det et greit tidspunkt å bytte beite på? 

Personlig har jeg fattet litt interesse for oppdrettsnæringen, dette virker som et spennende felt. Turnusen er jo selvfølgelig ikke like bra som offshore, men det kan man vel strengt tatt ikke forvente heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke tatt karrierevalg basert på situasjonsbilder av en hel bransje. Ja, oljebransjen sliter nå fordi vi reiser/kjører mindre, frakter færre varer og har lavere produksjon av varer. Situasjonen med negative oljepriser gjaldt kun amerikanskprodusert olje som skulle lagres i Oklahoma og omegn. Dette er ikke sammenlignbart med norsk olje og gass produksjon. 

Det er ikke sikker at du vil pensjonere deg i den jobben, men vi skal ha oljeproduksjon i Norge til 2050 - minst. Enn så lenge så ville jeg hatt is i magen og ventet på at de skal tilbakekalle de som er permittert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for godt svar. Jeg er fullt klar over at feltene ikke stenger med det første. Nå har det jo faktisk snudd litt, og produksjonen trappes ned flere steder i verden. Dette var jeg ikke klar over, før jeg snakket med en kompis og kollega tidligere i dag. Han sa at dette kom til å påvirke oljeprisen positivt, og det er jo ganske logisk. Mindre produksjon, høyere pris. Så kanskje ikke ting er så svartmalte som de har virket i en periode nå.

Lenke til kommentar
thyes skrev (14 timer siden):

Nå har det jo faktisk snudd litt, og produksjonen trappes ned flere steder i verden. Dette var jeg ikke klar over, før jeg snakket med en kompis og kollega tidligere i dag. Han sa at dette kom til å påvirke oljeprisen positivt, og det er jo ganske logisk. Mindre produksjon, høyere pris. Så kanskje ikke ting er så svartmalte som de har virket i en periode nå.

Det som er verdt å merke seg er at sjølv om oljeprisen går opp som resultat av lavare produksjon og større etterspørsel så betyr dette også at behovet for arbeidskraft til å pumpe opp olja går ned.

Det er nok ikkje mange unge arbeidstakarar i oljenæringa som kan rekne med å ha identisk jobb fram til pensjonsalderen.
Samtidig skjer det mykje på miljøfronten som gjer at det vil oppstå behov for andre arbeidsoppgåver innafor fagfeltet. Til dømes jobbes det med å utvikle løysningar for CO2 fangst som mest truleg vil basere seg på at ein borer seg ned til tomme oljereservoar for å pumpe CO2 ned i staden for å pumpe olje opp. Eg har også tru på at det i framtida vil være eit større marked å bore etter grunnvarme og grunnvatn.

Det er nok litt tidleg å skulle rømme frå yrket, så tidskritisk er det ikkje. I tillegg vil det alltid være andre oljearbeidarar som søker seg over til andre fagfelt eller som går av med pensjon slik at det blir fleire aktuelle stillingar som du kan tre inn i om du har is i magen og avventer.
Det du derimot bør være åpen for er å ta på deg nye arbeidsoppgåver innafor bransjen, det er nok lite taktisk lurt å skulle insistere på at du berre skal bruke kompetansen din på å pumpe olje og ingenting anna.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Hva slags disiplin er du i? Du nevner du har brønnteknikk som utdanning og at du jobber for et serviceselskap og at du har vært på en borerigg et par ganger, men ikke hva du jobber med :)

I 2015 på de få turene jeg hadde da, jobbet jeg med å drifte en unit som renset slopwater før det ble dumpet på sjø. Siden mai 2019 har jeg hatt fast turnus som elektriker på en ny plattform som ikke er startet å produsere ennå, et hook--up prosjekt. Stillingen jeg signerte kontrakt på i februar er en kombinert stilling som casing operatør og roughneck, så dette blir jo eventuelt på boredekk. 

@The Avatar Ja, du har rett i at jobbene nok blir færre som følge av at produksjonen går ned. Men om man ser langsiktig på det, så tror jeg det vil ha positiv effekt på bransjen. Interessant det du skriver om boring etter grunnvarme og vann, det er jo mulig. 

Jeg har som nevnt over her ennå ikke "pumpet" olje, så det er på ingen måte det eneste jeg vil ta til takke med. 

En annen ting som gjør meg litt usikker, er at dama ikke synes turnusen er noe gøy. Vi har jo selvfølgelig mye mer tid sammen enn andre når jeg har fire uker fri, men de to ukene jeg er på synes hun er langtekkelige. Så det er nok ikke verdens beste jobb mtp. familieliv. Det er jo noe man må tenke på, det også. 

Lenke til kommentar

Det er mange som går 4/4 i utlandet og får det til, så 2/4 bør være en god ordning ja ;)

Du har jo fått jobb, så da er det jo greit. Da er det bare å holde fast ved den, syns jeg. Ingen jobber er sikre, ikke produksjon heller, der mer og mer blir automatisert og styrt i fra land. Intervensjon er der fortsatt mye enda, så der vil tippe det vil aktivitet i all fremtid, ting skal jo fjernes til slutt også

Den jobben du hadde der du skiller ut cuttings er en grisete en, har vært på en rigg med dette før jeg også. De gutta var sjeldent pene, hehehe. Men da har du god trening til du skal bli roughneck, det er bare å ta på seg hvitdressen med en gang ;)

Lenke til kommentar

Personlig kunne jeg aldri gått 4/4, 6/6 og sånne turnuser. 2 uker er evig nok for min del, hehe. 

Jeg stod ikke ved shaker om det var det du fikk inntrykk av, er fullt klar over at det er en grisejobb ?Nei den jobben med å rense slopwater var ikke grisete i hele tatt. Eneste var når man skulle fylle på lut på sloptanken, kanskje. Etter jeg hadde starta uniten, og om alt gikk som det skulle, så satt jeg bare på ræva å leste diverse tegneserier og Vi Menn. Chill ja, men det var en uhyre kjedelig jobb. Spesielt siden jeg var den eneste som dreiv med dette på riggen, så jeg hadde jo ingen kollegaer. Nye fjes neste tur, så man ble aldri kjent med noen. 

Jobber du ute? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, skjønner. Da var det en litt annen jobb jeg tenkte på :)

Ja, jeg har jobbet ute i mange år, men lite i Nordsjøen. Aller mest i utlandet på 4/4. Brønnkomplettering og work over, stort sett, så kun borerinnretninger. Er på Nordsjøen igjen nå da, det er en litt annen (og mer komfortabel) verden enn den jeg har vær vant med de siste 5-6 årene. Nordsjøen er en svært fin plass å jobbe med gode folk og meget bra fasiliteter :)

Lenke til kommentar

I see. Gode penger å tjene på 4/4, da. Ja, nordsjøen er uten tvil den fineste arbeidsplassen jeg har hatt. Det som slo meg ganske fort, var at stort sett alle var hyggelige og ved godt humør, nettopp fordi alle vil være der de er. Jeg har selv hatt jobber jeg ikke kunne fordra, og det eneste jeg så frem til var fredag og helg. 

Når det er sagt, så er man ganske klar for å sette seg på helikopteret når det nærmer seg hjemreise, hehe. 

Lenke til kommentar

Jobber selv innenfor olje & gass næringen, det som plager meg mest er usikkerheten. Sliter såpass med å se en trygg fremtid innenfor dette at jeg er på jakt etter andre yrker som frister, finner jeg noe jeg vil så hopper jeg nok på en annen utdanning. 

Verdt å nevne at jeg ikke er på rigg, men på diverse båter som jobber i olje & gass næringen, lønnen flytter ikke på seg og det er stadig mer fremmed arbeidskraft som erstatter "dyre nordmenn". Jobber også 1:1 system, lengden på turene varierer utifra hvor i verden jeg er på jobb. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 timer siden):

Da kan du tenke deg hvor godt det er å sitte på helikopteret etter fire uker ;)  Det er som å bli født på ny :p

Det kan jeg tenke meg, fy faen ? Mellom første og andre turen min på Martin Linge hadde jeg bare 5 dager fri, hvorav størsteparten av siste dagen gikk med på reising. Jeg reiste hjem på en torsdag, og skulle tilbake kommende tirsdag. Da var jeg ikke mye høy i hatten, hehe. 

@DårligNavn Ja, det er det som ligger å murrer i bakhodet mitt også. Husker når jeg tok brønnteknikk, da var det jo gullalder. Skyhøye oljepriser, og ingen kunne se for seg dagens ustabile verdensbilde. Nå har vi tilogmed fått et parti som vil legge ned Norges største næring.. det er faen meg til å bli mørkeredd av. 

Lenke til kommentar

Stadig mer prispress og mer skal automatiseres - samtidig som behovet for olje kommer til å synke etterhvert som det dukker opp mer miljøvennlige alternativer. Ingen garantier i denne næringen, fremtiden for næringen var akkurat begynt å bedre seg, men situasjonen nå noen måneder senere er jo den at vi har ikke engang blitt ferdig med den forrige oljekrisen før det kom en ny krise. 

Lenke til kommentar

Jeg har bakgrunn som Roughneck/Boredekksarbeider (Boredekksarbeider med fagbrev). Jobbet både på faste installasjon og flytende installasjoner på Norsk sokkel. Sist oljekrise var det de med høyest ansinnitet som beholdt jobber.  Mitt inntrykk er at det er endel eldre personell som skal gå av med pensjon. Trenden fra tidlig 2000-tallet til nå har jo vært gass har fått en mer dominerende rolle på produksjonsiden enn olje på Norsk sokkele. (norskpetroleum sin hjemmeside som drives i samarbeid med Olje og energidepermantet og Oljedirektoratet.) Det jeg er mest beskymret for er faren for at det blir overetabling av flytende installasjoner. (borerigger) Dette kan føre til et press på riggrater og dermed marginene til boreselskapene.  Men samtidig bruker en disse til mer enn bare boring. (P&A, komplettering++) I tillegg holder en på å bygge om en del av riggene til batteridrift. 

I dårlige tider ryker mange prosjekter i påvente av bedre tider. Men disse kan jo potensielt komme opp igjen på senere tidspunkt. En ting jeg har lagt merke til seismikk bruker å gå først i dårlige tider, terminering av riggkontrakter og subsea til slutt.  Supplynæringen også rammes av terminering av riggkontrakter, da disse leverer forsyninger til de samme riggene. Noen av de store oljeselskapene har trukket ut av sokkelen. Men samtidig har vi fått inn nye aktører etter leterefusjonsordningen kom på plass. Uten de nye aktørene er det ikke sikkert vi hadde funnet felter som Edvard Grieg, Johan Sverdrup osv. 

Jeg synes du skal gi jobben/yrket en sjanse. Før du bestemmer deg for å bytte beite. Dette for å se om du trives. Trivel er jo alfa og omega i enhver jobb tenker jeg. Dersom målet er å ha jobb i denne næringen til pensjonistalder, da ville jeg prøvd å fått jobb på en fast installasjon. Men det kan jo hende du vil trives bedre på en flytende installasjon. Har du vurdert å ta boreteknisk fagskole på sikt? Jeg tenker selv å bytte beite. Da jeg har lyst å prøve ut andre næringer, som jeg finner veldig spennende.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 19.5.2020 den 13.25):

Jeg hadde aldri gått tilbake til den bransjen, glad jeg kom meg ut når jeg kom meg ut. Var jo nettopp noen headhuntere ute og informerte om at de daglig blir kontaktet av titalls personer som har fast arbeid i bransjen og vill ut, og aldri tilbake. tror det er mange som tenker slik om dagen. 

Headhuntere som informerte om personer som ønsker andre jobber? Kilde på dette?

Lenke til kommentar

Jeg er utdannet petroleumsingeniør og jobbet et par år offshore innen bore- og brønnvæsker. Hovedsakelig i Norge med 2/4-turnus på flyterigger.

Det var fint det, men i 2014 da det ble nedskjæringer (og slutt på gratis kaffe på heliporten?), fant jeg meg noe annet å gjøre.

Nå jobber jeg som utvikler (programmering), og synes også det er fint. Mange andre med samme skjebne fant seg også nye ting å gjøre, alt fra brannmann til lærer. Andre jobber i bank, eller brukte det gode gamle partytrikset og tok en indøk-master over ett år eller to, for å vri petroleumsgraden mer over mot finans. 

I løpet av de siste årene kunne jeg nok kommet meg tilbake offshore, men usikkerheten i tillegg til at jeg har en ny "karriere" nå, har gjort at jeg så langt ikke har blitt fristet. Lønn er nokså det samme, tror faktisk jeg tjener mer i snitt nå, så det måtte i så fall vært for turnusen.

Offshore er også hardt arbeid over tid, selv om man har en mer kontor-aktig jobb som ingeniør så er det lange dager og mye ansvar. Veksling mellom natt- og dagskift, gjerne flere ganger i løpet av en tur blir nok også vanskelig over tid - selv om jeg er ung enda.

Jeg bor også langt fra "oljå", så jeg må fly en god del timer, 3-4 fly gjerne ut til heliport i f.eks. Florø, i begge retninger. Jeg bor ikke i Norge, men det må vel bli nokså likt som en som i bor i Tromsø eller en annen by et stykke fra heliport. 

Det som også plaget meg litt er at det er lite nyvinninger, f.eks. har en shaker sett nokså lik ut lenger enn det jeg har vært i live. En drillbit, boredekk/pumperom, og casing er også nokså det samme, selv om det selvfølgelig skjer nye ting med teknologien. Når man bruker mye tid på en jobb, og det er en stor del av livet og identiteten din, er dette også viktig å tenke på. For meg i hvert fall. 

Så når man har en jobb hvor det skjer mye nytt, lønnen er god, og livet er ganske greit uten oljejobb, så tror jeg nok mitt kapittel som oljearbeider er ferdigskrevet (og jeg tror nok ikke jeg kan jobbe 40 år til som programmerer til jeg er pensjonist heller).

Oljearbeid vil finnes i mange år, lenge etter vi er pensjonister ... det er nok flere titalls år med plug and abandon-arbeid etter at kranene stenges, selv om mye av livet offshore nok blir byttet med jobb fra land ... og det å være offshorearbeider gjerne blir mindre attraktivt. 

Endret av n0mad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...