Gå til innhold

Volkswagen øker investering i batterifabrikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slenger meg med på heiingen! :thumbs:

Sitat

Northvolt satser på batterikjemien NMC811, hvor bokstavene står for grunnstoff og tallene står for forhold; åtte deler nikkel, en del mangan og en del kobolt.

Jeg vil bare legge til at tallene er oppgitt i vektprosent og gjelder kun katoden i cellene, noe som utgjør i underkant av halvparten av vekta til en battericelle.

NMC811 råstoffene skal være relativt billige pga lite kobolt, men er vanskeligere å produsere. Dvs. det krever mer avanserte maskiner og utstyr for å holde urenheter unna, deriblant luftfuktighet, før cellene lukkes hermetisk.

Det forskes iherdig på koboltfrie katoder, anoder med silisium og faste elektrolytter, men det er litt lengre frem i tid enn at Northvolt kunne satset på det fra starten av. Derfor NMC811 nå i starten. Regner med de har i baktankene at fabrikken skal kunne modifiseres til nye batterikjemier senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Yngvar Monstad said:

LiFePO4-kjemien som Nissan bruker i 1.gen Leaf er koboltfri. Men det er ikke sikkert energitettheten er god nok i 2020?

Meg bekjent brukte de LMO, (Litium ManganOksid) ikke LFP, de er koboltfrie og i likhet med LFP har de langt lavere energitetthet som i det store og hele diskvalifiserer de i nye elbiler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 timer siden):

VW er det mest solide og langsiktige vi har av elbilprodusenter og her viser de atter engang hvor dedikerte de er.

Tja, vi får se. VW har jo hatt mange store løfter om elbil-satsning ganske mange år tilbake uten at det skjedde noe særlig. Vi får håpe at dette er enda et tegn på at de faktisk tar elbiler alvorlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

Tja, vi får se. VW har jo hatt mange store løfter om elbil-satsning ganske mange år tilbake uten at det skjedde noe særlig. Vi får håpe at dette er enda et tegn på at de faktisk tar elbiler alvorlig.

Nå har vw solgt 2400 el golfer biler i Norge i 2020. Tesla har tilsaman solg halvparten? Vet ikke helt hva du vil her.

Er det ikke bedre å lage el biler folk vil ha? Det er vel bare basehopping som gir mere kortvarig glede enn en bil som går 0-80 på 2 sek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Nå har vw solgt 2400 el golfer biler i Norge i 2020. Tesla har tilsaman solg halvparten? Vet ikke helt hva du vil her.

Er det ikke bedre å lage el biler folk vil ha? Det er vel bare basehopping som gir mere kortvarig glede enn en bil som går 0-80 på 2 sek.

Norge er et lite land i verden. Jeg snakker om verdensmarkedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (8 timer siden):

Tja, vi får se. VW har jo hatt mange store løfter om elbil-satsning ganske mange år tilbake uten at det skjedde noe særlig. Vi får håpe at dette er enda et tegn på at de faktisk tar elbiler alvorlig.

Ja... Det er jo bare for gøy at det står 30 000 VW ID.3 1st klar til å leveres i fra sommer av. Dt er jo bare for gøy at ID.4 kommr til jul. Det er jo bare for gøy at alle andre selskap i grupperingen kommer med avarter på MEB i samme tidsrom. Det er jo bare for gøy at det skal komme 2 nye og/eller basert på MEB hvert år fremover. 

 

Hvordan kan fysisk produksjon av både batterier og biler være bare løfter? Når sluttet eksisterende fysiske produkter å være handling?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Junkers said:

Nei, det er helt riktig som Yngvar skriver at 1.gen Leaf har LiFePO4 kjemi.

Forresten en veldig holdbar kjemi. Kjører 8-9.året nå med 10% reduksjon.

Men den har litt for lav energitetetthet.

Har du noen referanse på hvilke modeller det gjelder. Alt jeg finner, selv veldig tidlige batterier og nissans egne infosider, sier LMO.
https://www.energy.gov/sites/prod/files/2014/02/f8/2011_nissan_leaf_fs.pdf
https://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/li_ion_ev.html


Siden LFP har en helt annen cellespenning (3.2V vs. 3.7V for LMO) ville et bytte bety et annet antall celler for samme spenning.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Junkers skrev (3 timer siden):

Nei, det er helt riktig som Yngvar skriver at 1.gen Leaf har LiFePO4 kjemi.

Forresten en veldig holdbar kjemi. Kjører 8-9.året nå med 10% reduksjon.

Men den har litt for lav energitetetthet.

Du er på bærtur. Leaf-modulene har nominell spenning på 3,8V mens LiFePO4 har 3,2V. Leaf har 96 celler i serie og lades til 394V maks (lett å lese ut på CAN-bus). Det går dårlig med LiFePO4 ;). 

Tidlig Leaf har LiMn2O4 .

https://qnovo.com/inside-the-battery-of-a-nissan-leaf/

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (46 minutter siden):

Har VAG VW løst problemet med å få tak i utviklere som faktisk kan lage software for elbilene sine?

Når kommer det en app som er så avansert at man kan slå på varmeapparatet, som faktisk fungerer? Hightech er tydeligvis vrient i deutchland...

https://www.linkedin.com/pulse/volkswagens-transformation-tech-company-full-swing-christian-senger/?trackingId=xZ6ntTdI5%2BXlVM5kWHxYRA%3D%3D

De lager et eget firma for formålet og er godt i gang. Ting tar tid når som artikkelen skriver man snakker om 100 millioner linjer av kode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (40 minutter siden):

Har VAG VW løst problemet med å få tak i utviklere som faktisk kan lage software for elbilene sine?

Når kommer det en app som er så avansert at man kan slå på varmeapparatet, som faktisk fungerer? Hightech er tydeligvis vrient i deutchland...

Registreringsstatistikken for mai er spennende lesning med flere "kamper i kampen" som det heter på fotballspråket.

VAG-gruppens e-tron har foreløpig solgt 202 biler, men e-golf følger hakk i hæl med 166 og har med 15 leverte i dag vind i seilene for en sluttspurt. Klarer den gamle traveren å fravriste e-tron tittelen som Norges mest solgte elbil i femte måned på rad? Følg med til slutt!

En lignende internkonkurranse finner vi over dammen med den hotte Model 3 som har solgt 5 stykk. Men hva skjer? Jo, den pålitelige arbeidshesten og konsernsøster Model X leder med hele 6. Her er ingenting avgjort før klokka slår 12 den 31. mai. Dette blir intenst spennende til siste minutt!

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (8 timer siden):

Har VAG VW løst problemet med å få tak i utviklere som faktisk kan lage software for elbilene sine?

Når kommer det en app som er så avansert at man kan slå på varmeapparatet, som faktisk fungerer? Hightech er tydeligvis vrient i deutchland...

BMW active e som ble laget i 2011 hadde telefonappstyring av varmeapparat. Så det finnes tyske ingeniører som har gjort dette for 10-år siden. Kanskje de fremdeles ikke er pensjonert, eller kan ta en jobb hos vw for å spe på pensjonen.

ActiveE comes with all the standard ConnectedDrive[clarification needed] features including navigation, Sirius satellite radio, Google Local Search and Send-to-Car functionality, and a range of connected apps that normally come in higher-spec models. Also included with the ActiveE is a reworked BMW MyRemote application for the smartphones that allows remote locking and unlocking, horn and headlamp activation, and GPS-based CarFinder that allows the user to find the E within 1 km (0.62 mi). The smartphone app also allows the user to find charging stations, get range information and pre-heat or cool the car to help extend the range.[9]

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...