Gå til innhold

Bytte ut Altibox hjemmesentral med egen switch


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg selv en "smart switch" på komplett jeg trodde kunne løse mange problemer. Jeg kjøpte TP-Link TLSG108E GB Media Switch Altibox (https://www.komplett.no/product/905399/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tlsg108e-gb-media-switch-altibox)

 

Jeg vil la switchen styre alle kablene, men jeg usikker på hvordan jeg skal sette den opp. På en vanlig ruter så vet jeg at jeg skal ta WAN som VLAN 102, for at det skal kunne funke, men ble litt forvirret når jeg så dette meg "tagget-untagget". 

 

Spørsmålet mitt er da: hvordan skal jeg sette opp switchen min da? Legger til et bilde som hviser hva jeg snakket om. Jeg har bare internett, så trenger ikke å styre dette med IPTV. 

Annotation 2020-05-11 123403.jpg

Endret av Ben_
skrivefeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Janvik skrev (8 minutter siden):

Du er klar over at du MÅ ha en ruter mellom internett og lokalnettet ditt? TL-SG108E holder altså ikke.

 

Ønske er å droppe mellomleddet, altså altibox hs. Er det en annen  måte som kunne vært mulig utenom å måtte kjøpe en ny ruter?

Endret av Ben_
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ben_ said:

Ønske er å droppe mellomleddet, altså altibox hs. Er det en annen  måte som kunen vært mulig utenom om å måtte kjøpe en ny ruter?

Nei, med mindre du kun har en enkelt enhet som skal ut på nett så må du ha en ruter plugga opp.

Lenke til kommentar
Ben_ skrev (7 minutter siden):

Med mindre jeg kjøper min egen ruter.

Modemet må fortsatt være der mener jeg. Men du kan sette den i bro modus og bruke din egen router ja. Selv har jeg satt Altibox i bro modus og koblet til en Google Mesh enhet som sprer Wifi til andre Mesh enheter i huset. Og en kabel ifra første Mesh enhet til en media switch for kabel til enheter jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, LarZen said:

Modemet må fortsatt være der mener jeg. Men du kan sette den i bro modus og bruke din egen router ja. Selv har jeg satt Altibox i bro modus og koblet til en Google Mesh enhet som sprer Wifi til andre Mesh enheter i huset. Og en kabel ifra første Mesh enhet til en media switch for kabel til enheter jeg ønsker. 

Kan bruke en annen ruter, men krever vel da at man får på plass VLAN ID for WAN, samt at du har en løsning der man først har en mediekonverter og ikke en hjemmesentral tar inn fiberen direkte. Har vel fortstått det slik at i senere tid, er det vanligste at man har en separat mediekonverter fra Altibox. (Har altibox selv, men ikke sett så nøye på det - mest praktiske for min egen del er å ha hjemmesentralen aktiv og i bromodus og få TV fra den (står rett bak tv-en), og så står ruteren for internett ellers et helt annet sted i huset).

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Kan bruke en annen ruter, men krever vel da at man får på plass VLAN ID for WAN, samt at du har en løsning der man først har en mediekonverter og ikke en hjemmesentral tar inn fiberen direkte. Har vel fortstått det slik at i senere tid, er det vanligste at man har en separat mediekonverter fra Altibox. (Har altibox selv, men ikke sett så nøye på det - mest praktiske for min egen del er å ha hjemmesentralen aktiv og i bromodus og få TV fra den (står rett bak tv-en), og så står ruteren for internett ellers et helt annet sted i huset).

 

LarZen skrev (1 time siden):

Modemet må fortsatt være der mener jeg. Men du kan sette den i bro modus og bruke din egen router ja. Selv har jeg satt Altibox i bro modus og koblet til en Google Mesh enhet som sprer Wifi til andre Mesh enheter i huset. Og en kabel ifra første Mesh enhet til en media switch for kabel til enheter jeg ønsker. 

Ville et bra valg vært i kjøpe Ubiquiti EdgeRouter X SFP, ta VLAN 102 på den, og da bytter jeg ut hjemmesentralen/ruteren helt(fra altibox iallefall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...