Gå til innhold

Asus RT-AC68U - Gir kun 200Mb hastighet


Anbefalte innlegg

En kompis fikk nettopp fiber installert med 500/500.

Han har 2 stk Asus RT-AC68U satt opp i Mesh, men via Speedtest.net så får han kun 200Mb i hastighet opp og ned i PC med kabel.

Vi kjører modemet til Telenor rett i Asusen, router nr 2 som er satt opp som Mesh router er koblet til første med kabel.

Har testet å skru av Qos i Asusen, og fikk da opp til ca .220Mb hastighet.

Når vi tok i bruk Telenor sin egen wifi router, med samme kabeler inn og ut til PC så får vi 488Mb opp og ned.

Jeg bor rett ved og har samme oppsett, bare med AC5300 og AX92U, og får 505Mb opp og ned.

 

Ifølge det jeg har greid å søke opp på nettet så skal routeren tåle 750Mb stabilt: https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/74-wan-to-lan, mens noen har sett opp over 900Mb.

Målet er å slippe Telenor routeren da den koster 39,- i måneden, som blir nokså mye over tid, og han behøver flere wifi sendere pga. det ikke går wifi signaler mellom etasjene.

Noe jeg fant på nettet var å skru av Qos, og Spanning Tree Protocol (STP), men sistnevnte står ikke under LAN - Switch Control som det står at den skal.

Skal teste resett av router, men får ikke gjort det før til helgen. Men det er ikke noe satt opp annet enn standard og Mesh på dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mobile999 sier, prøv flere servere hos Speedtest. For en del av serverne har jeg i senere tid vært langt unna å klare å få 500 Mbps.

Prøv ellers å laste factory defaults på Asus-ruteren. Skal på denne ruteren ikke være nødvendig å fikle med så mye innstillinger for å få 500 Mbps. En del funksjoner som man fikler med kan ende opp med omså bedre "topphastighet" i en slik måling, men kan i praksis gir dårligere ytelse når man får flere klienter som benytter nettet samtidig o.l.

Lenke til kommentar
19 hours ago, GabrielV said:

Jeg har en N66U og fikk 181/194 Mbps i speedtest men med CTF påslått økte den til 503/491Mbps.

AC68U har også CTF/ NAT acceleration, har du testet med den påslått ?

Har en RT-AC66U* på en 500 Mbps-linje (Telenor), og får fint 500/500. Denne er med helt standard oppsett.

* Eldre revisjon - A2 eller noe slikt. Er vel fra 2013 tror jeg. B1-versjonen, som selges i dag, er vel i praksis lik RT-AC68U, og er noe kraftigere. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
3 hours ago, asjstian said:

Fant du noen løsning på dette? Sitter med samme problem, koblet til ac68u ca198mb, direkte til get modem 500mb

Testet med diverse instillinger osv, men ingen løsning det!

Du har kun testet via Speedtest.net (og evt. andre Ookla-baserte tjenester), eller har du testet å f.eks. laste ned noe fra et sted som burde kunne levere svært høy hastighet? Som man har vært inne på i denne tråden også, man ser en del tilfeller der speedtest.net ikke leverer spesielt god ytelse, og det vil kunne variere med hvilken server som velges for testen.

Prøvd factory reset? Du brukte samme kabel når du testet direkte i Get-modemet som eller står i ruterens WAN-port?

Lenke til kommentar
NULL skrev (13 minutter siden):

Du har kun testet via Speedtest.net (og evt. andre Ookla-baserte tjenester), eller har du testet å f.eks. laste ned noe fra et sted som burde kunne levere svært høy hastighet? Som man har vært inne på i denne tråden også, man ser en del tilfeller der speedtest.net ikke leverer spesielt god ytelse, og det vil kunne variere med hvilken server som velges for testen.

Prøvd factory reset? Du brukte samme kabel når du testet direkte i Get-modemet som eller står i ruterens WAN-port?

Har sett store forsøker via andre nedlastinger også (bittorrent, steam, origin), skjønner at levert ytelse fra speedtest kan være variable, men ikke så variable som 300mb forskjell vel? Uansett, samme kabel, samme server, samme dårlige resultat. 

Har ikke gjort en factory reset, er dog ikke lenge siden det ble gjort. Er også oppdatert til siste firmware (Asus)

Lenke til kommentar
4 minutes ago, asjstian said:

Har sett store forsøker via andre nedlastinger også (bittorrent, steam, origin), skjønner at levert ytelse fra speedtest kan være variable, men ikke så variable som 300mb forskjell vel? Uansett, samme kabel, samme server, samme dårlige resultat. 

Har ikke gjort en factory reset, er dog ikke lenge siden det ble gjort. Er også oppdatert til siste firmware (Asus)

Har på en del servere de siste par månedene i hvert fall ikke fått mer enn 150-180 Mbps. Bytter jeg server, spretter det gjerne opp til 500 Mbps.

Gjør jeg nedlastinger fra en egen server jeg har et annet sted, får jeg alltid 500 Mbps...

 

Lenke til kommentar

Sjekket akkurat nå med Speedtest.net. Mot Blix (Oslo) fikk jeg 233 Mbps, mens mot Broadnet (Oslo) fikk jeg 504 Mbps. Fast.com ga meg 190 Mbps (går vel mot Netflix innplasserte servere hos Altibox).

Slik har det vært i senere tid, mens jeg tidligere sjeldent kan huske at det har vært slike variasjoner.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
asjstian skrev (På 23.5.2020 den 13.40):

Fant du noen løsning på dette? Sitter med samme problem, koblet til ac68u ca198mb, direkte til get modem 500mb

Testet med diverse instillinger osv, men ingen løsning det!

Fikk løst det hos kompisen min nå i helgen. Kjørte full reset på begge hans og satt opp igjen. Reseten jeg brukte var å holde WPS og reset knappen inne når strømmen ble koblet inn på routeren til power dioden starter å blinke kjapt.

Reseten som kom opp når jeg søkte på det, som var å sette strøm på, og holder reset knappen i 5 sekunder funket ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Anbefaler å bytte til Merlin Firmware ettersom de fungerer så mye bedre en det Asus leverer dessverre. Merket i starten at 5Ghz var veldig ustabilt og mistet kontakt med enheter etter 1 ukes tid. Har brukt Merlin nå i 2 mnd å aldri hatt behov for å koble til enheter på nytt eller restarte routeren.

Firmware finner du her. https://www.asuswrt-merlin.net/features 

Støtter de fleste routeren som Asus leverer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...