Gå til innhold

Hvordan beregne strømtrekk, hvor mye strøm går det i kretsen?


Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

Jeg har et LED måleinstrument, dette kan måle likestrøm, opptil 5 amper (bildet viser 3.0 A, men mitt instrument er påstemplet 5.0 amper).

Instrumentet koples inn i serie med minus tilkoplingen. Jeg har forstått det slik at det i instrumentet står en "shunt" motstand. Gjennom denne går den negative strømmen, og det oppstår et fall av spenningen over denne og det skal være denne spenningen som blir en mal, ett tall for hvor mye strøm instrumentet vil måle til en hver tid.

Nå vil jeg måle opp til 50 A, gjennom det samme måleinstrumentet, og da tror jeg det vil være nødvendig med en ekstra "shunt", og som vil tåle denne maksimale strøm gjennom kretsen. Jeg vil trenge hjelp til å regne ut hvilken motstand den nye shunt motstanden må/kan være i ohm, samt et svar om denne shunt bør/skal stå i serie med oppkoplingen, eller i parallel kopling til eksisterende shunt?

Måleområdet, i spenning for dette måleinstrument er fra 3.8 volt DC til 30.0 volt.

 

Noen her inne med kunnskap? Vennligst skriv svar...

5 DIGITS GULT ANMPERMETER HER 3A MEN HAR 5A.jpg

Endret av maxijoker
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Enten det eller måle spenningen over den ved en kjent strøm. Da kan du regne ut motstanden.

Vil tro det er veldig lav ohm og da trenger du et veldig bra ohm-meter. Billige multimetre er som regel ekstremt unøyaktige under ca. 10 ohm. Du må til og med ta motstanden i ledningene til probene med i beregning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...