Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WIFI router med VPN


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny, stabil, trådløs router hjemme. 

Den må handtere 20 klienter og WLAN på 80/80Mbit i månedsvis uten restart. Og så må jeg enkelt kunne koble meg opp til denne når jeg er på ferie med VPN, slik at jeg kan se Norske TV-kanaler o.l. Om det finnes en enkel løsning som består av TO trådløse routere som kan settes opp med site-to-site vpn så blir det enda enklere når jeg er på feire - bare å ta med ene routeren og så routes all trafikk gjennom hjemmenettverket.

Forslag til løsning, som kan tusle og gå i noen år og ikke må holdes i hånden ukentlig...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fornøyd med en Asus RT-AC86U.

VPN klient/server, der server-delen er istand til ca 70-80mbit/s med kryptering om jeg husker riktig. Enkel å sette opp. Min har vel 5-6 trådklienter, og ca 10 trådløse, stort sett 5GHz. Jeg tror den har fått "hikke" 2-4 ganger i året, uten at jeg er sikker på om det er routeren eller modemet som er synderen. Oftere da jeg delte ut et 2.4GHz gjestenett til naboen, usikker hvorfor...

Å bruke en som VPN server og en som klient burde være enkelt.

Lenke til kommentar

Til reise ville jeg valgt en GL-MT300N-V2.  Den er billig, ekstremt liten og kan fungere som wifi-klient samtidig som den eksponerer eget wifi-nett til deg og dine enheter.  Den har innbygget VPN-klient også så du kan koble opp mot hjemme-routeren.  Jeg kjøpte en slik til broren og han er veldig fornøyd.  Tror jeg skal kjøpe en til meg selv før neste ferie, når det engang blir lov å reise igjen..

På hjemmerouter-biten har jeg bygget router/fw med pfsense sw på pcengines apu3xx hw.  Kan også sette et wifi-kort i den, men jeg bruker et par dedikerte wifi-AP til å dekke hele huset.  Samme sw som Netgate bruker på sine enheter og kunne fint bare kjøpe ferdig box fra de; det ville bare bli noe dyrere.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...