Gå til innhold

«Tesla Model S var en god første prøve. Nå fikser jeg alle feilene jeg gjorde med den»


Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (55 minutter siden):

Mindre effektive drivlinjer. Rart at VAG nå utvikler MEB og PPE plattformene da, siden de er kopier av det Tesla har startet i 2012. Siden VAG er bedre på alt, hvorfor kopierer de Tesla?

Hvordan kopierer de Tesla? De er opptatte av livstids analyse av CO2 utslipp fra mineraler til batteri tilbake til mineraler og gjenbruk. Pakken til Tesla bruker direkte påloddede plater for serie og paralell koblingene, samt cellene sitter fast i hverandre med termisk stivnet pasta. De må knuses og sorteres direkte under resirkulasjonen, og glem det å kunne erstatte dårlige celler med nye. 

Sånn sett er batteriene i MEB platformen årevis lengre frem i teknologi enn Tesla pakken hvor dens eneste formål er billigst mulig pris under produksjonen. Ja, du får mindre tap av energi ved å føre strøm over platene vs kobberledninger og kontakter, men så velger VAG å ikke gjøre dette av en veldig god grunn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (11 minutter siden):

Ja, hører alle VAG-fantastene sier dette. Men selv Taycan, som akkurat kom ut (og forsåvidt e-Tron), har vært skuffende etter min mening. Dårligere rekkevidde, høy pris, elendig app, høyt forbruk. Hvor er den teknologiske ledelsen? 

Taycan viser jo teknologisk ledelse gjennom kjøreglede. Raskere lading, akselerasjon, bedre bremser, bedre svinger, finere interiør og eksteriør. Samt en 10 år gammel Taycan vil mest sannsynligvis knuse alle Tesla produktene i rekkevidde. Sånn blir det jo når flere og flere biler i Tesla flåten allerede viser 20-30% avvik fra EPA rekkevidden, samt de blir å kun kunne lade med 95kW effekt. 

UI design for en app og tredjeparts støtte til OTA kommer senere med MEB og PPE. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (11 minutter siden):

Hva er det som tyder på det?

Det en ser av samlede erfaringer fra den virkelige verden?

 

Nei, jeg gidder ikke å lete frem kildene. Men de hagler av dem på youtube og elbilforum der teslafantikere ikke får dominere agendaen.

 

Men du skal få et hint i fra den anerkjente elbiltesteren Bjørn Nyland.

 

 

På 29:50 kan du se hvor en Audi e-Tron 55 havner sammenlignet med en Model S P85. Audien har drøye 83kWt tilgjengelig, Teslaen hadde 85 kWt da den var ny.

Om noen år kan godeste Nyland teste begge bilene igjen og P85-en vil gå enda tregere mens audien vil holde koken.

Lenke til kommentar
JØI skrev (8 minutter siden):

Det en ser av samlede erfaringer fra den virkelige verden?

 

Nei, jeg gidder ikke å lete frem kildene. Men de hagler av dem på youtube og elbilforum der teslafantikere ikke får dominere agendaen.

 

Men du skal få et hint i fra den anerkjente elbiltesteren Bjørn Nyland.

 

 

På 29:50 kan du se hvor en Audi e-Tron 55 havner sammenlignet med en Model S P85. Audien har drøye 83kWt tilgjengelig, Teslaen hadde 85 kWt da den var ny.

Om noen år kan godeste Nyland teste begge bilene igjen og P85-en vil gå enda tregere mens audien vil holde koken.

Synes P85 gjør det bra jeg. Den ble tross alt lansert i 2012. Og kanskje litt tidlig å si hvordan e-Tron vil holde koken? Bilen er ikke ett år gammel ennå.

Som tidligere nevnt, så er jo forbruket til e-Tron vanvittig. Kjempeimponerende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, JØI said:

På 29:50 kan du se hvor en Audi e-Tron 55 havner sammenlignet med en Model S P85. Audien har drøye 83kWt tilgjengelig, Teslaen hadde 85 kWt da den var ny.

Det er i so fall feil.  Tesla Model S 85 og P85 hadde 76,5 kWh tilgjengeleg som ny:

https://electrek.co/2016/02/03/tesla-battery-tear-down-85-kwh/

 

Tesla runda kapasiteten ein del opp i starten.  (Akkurat som eksosbilprodusentar på den tida, der ingen bilar med påstått 2 liter motor faktisk hadde 2 liter slagvolum.)  Ikkje at det er veldig relevant, sidan det er den faktiske rekkjevidda og forbruket som tel.

 

100 kWh-batteriet er derimot faktisk på 102,4 kWh med 98,4 kWh brukbart: https://electrek.co/2017/01/24/tesla-teardown-100-kwh-battery-pack/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 timer siden):

Det en ser av samlede erfaringer fra den virkelige verden?

Nei, jeg gidder ikke å lete frem kildene. Men de hagler av dem på youtube og elbilforum der teslafantikere ikke får dominere agendaen.

Men du skal få et hint i fra den anerkjente elbiltesteren Bjørn Nyland.

På 29:50 kan du se hvor en Audi e-Tron 55 havner sammenlignet med en Model S P85. Audien har drøye 83kWt tilgjengelig, Teslaen hadde 85 kWt da den var ny.

Om noen år kan godeste Nyland teste begge bilene igjen og P85-en vil gå enda tregere mens audien vil holde koken.

Hva er det som vises på 29:50?

Alle batterier vil tape seg litt i starten, og det samme gjelder for Audi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra timing dette for Lucid nå som det går i nedoverbakke for Tesla. Men de store konkurrentene blir selvsagt de etablerte merkene. Lucid må komme med noe utover det vanlige. Artig om de klarer de og samtidig unngår feil, dårlig byggekvalitet, og serviceproblemer som Tesla har hatt. Tiden vil vise om det blir en døgnflue eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg sover i timen, men jeg har til gode å se den massive fornektelsen som det sies at såkalte Tesla-fanatikere har, samt denne negativiteten mot Lucid?

Får håpe de kommer seg på markedet og kan stå for sine ord.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

HP (horse power) er motorens målte avgitte effekt rett fra motoren f.eks rett på  veivakslelen til en forbrenningsmotor (drivetrain er ekskludert). BHP (brake horse power) er målt med en friksjonsbrems montert på motor som skal ivareta effekttapet av drivetrain , eller målt med chassismåling på en dyno.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...