Gå til innhold

«Tesla Model S var en god første prøve. Nå fikser jeg alle feilene jeg gjorde med den»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Å overgå en modell som har stått stille i nesten 10 år er da ingen bragd? Hva med å strekke seg etter noe? Audi, Jaguar, VW, Skoda(!), Porsche osv?

Lenke til kommentar

"Å overgå en modell som har stått stille i nesten 10 år er da ingen bragd? Hva med å strekke seg etter noe? Audi, Jaguar, VW, Skoda(!), Porsche osv?"


Først bør kanskje Audi, Jaguar, VW, Skoda og Porche komme dit Tesla var for 10 år siden?
Nevn EN bil som har samme teknikk og infrastrukturstøtte som f.eks. M3?
Er av de "heldige" som må forholde meg til et svært snevert nettverk av CCS som i de aller fleste tilfeller kun har 1-3 stasjoner og kun leverer 50kW. Seriøst?

Endret av Severin Suveren
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (1 time siden):

Først bør kanskje Audi, Jaguar, VW, Skoda og Porche komme dit Tesla var for 10 år siden?

Det er ingenting av det tekniske i en Tesla som ligger 10 år foran de produsentene du her nevner, og iallefall ikke på ting som betyr noe. Den tekniske og elektroniske arkitekturen på en Model S er relativt lik som på hvilken som helst annen bil, dersom en ser bort fra høyspenningsdelen. Og selv der har ikke så veldig mye annet å by på enn de andre. Noe er selvsagt bedre på en Tesla, og noe er bedre hos de andre. Forskjellen på Tesla og andre ligger først og fremst i forretningsmodellen, ikke i selve bilen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (1 time siden):

"Å overgå en modell som har stått stille i nesten 10 år er da ingen bragd? Hva med å strekke seg etter noe? Audi, Jaguar, VW, Skoda(!), Porsche osv?"


Først bør kanskje Audi, Jaguar, VW, Skoda og Porche komme dit Tesla var for 10 år siden?
Nevn EN bil som har samme teknikk og infrastrukturstøtte som f.eks. M3?
Er av de "heldige" som må forholde meg til et svært snevert nettverk av CCS som i de aller fleste tilfeller kun har 1-3 stasjoner og kun leverer 50kW. Seriøst?

Komme dit Tesla var for 10 år siden og så snakker du om et superladernettverk som ikke eksisterte i 2010?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting av det tekniske i en Tesla som ligger 10 år foran de produsentene du her nevner, og iallefall ikke på ting som betyr noe. Den tekniske og elektroniske arkitekturen på en Model S er relativt lik som på hvilken som helst annen bil, dersom en ser bort fra høyspenningsdelen. Og selv der har ikke så veldig mye annet å by på enn de andre. Noe er selvsagt bedre på en Tesla, og noe er bedre hos de andre. Forskjellen på Tesla og andre ligger først og fremst i forretningsmodellen, ikke i selve bilen.

Nåja, de ligger langt foran på batteriteknologi, og så har de selvsagt det at det er en "iPhone på hjul", altså rent teknologimessig med blant annet direkte oppdateringer over nettet og lignende.

Når det gjelder Lucid så virker det som en merkelig holdning de har. Veldig fiendtlig innstilt. De bør heller la produktet tale for seg selv, når det eventuelt blir lansert. Jeg leser noen ulike fora der Tesla-eiere deltar, og jeg kan ikke egentlig si at det er noen som snakker noe særlig om Lucid. Så jeg vet ikke poenget med å være så hissig. De burde bare gjøre greia si og vise fremfor å skryte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når det kommer til utseende så syns jeg Model S er fin fortsatt, og vil være fin lenge, mens de andre geometrikatastrofene av noen designer som har dukket opp de siste ti årene vil bli stygge ganske fort, for nå går bilbransjen bort ra ekstreme kanter og vinkler overalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja vi får se hva status blir når bilen er produsert og ute blandt kundene. Det er ikke selvkjørende biler som har skapt mest støy slik jeg ser det. Det er vel heller alle de som har lovet mye og levert svært lite som får ta på seg den skylden.

Uansett, det er nok plass til Lucid, om de klarer å levere det folk ønsker.

Sikkert mange som vil si at ingen trenger mer enn 600 hk, slettes ikke 1200 eller 1800 hk. Men om det gir noe ekstra for kjøperne så blir det sikkert satt pris på.

Hvor mye vekt blir det av en el-motor som yter 600 hk? Det må jo være litt vekt der? Og tre av de? Og skal en klare å mate de 1800 hk så trengs det jo sannelig litt ekstra batteri også. Vi får se hva fasiten blir om bilen faktisk kommer i produksjon og når ut til kundene. 1800 hk fra 3 elmotorer har jo potensiale til å gjøre pendlingen til en mellomting berg&dalbane og rakettoppskyting så det må jo bli hinsides akselerasjon veldig langt over grensen som putter deg lukt i fengsel her i landet.

Mon tro åssen de blir på svingete landeveier?

Jaja Lucid Air er uansett neppe noe vi vanlige folk trenger tenke særlig på, prislappen blir nok i klassen uoppnåelig selv uten moms og engangsavgifter. Men blir garantert et morsomt innslag på ymse bilprogrammer på TV eller på youtube.

Forresten, om de klarer å klemme ut 600 hk fra motorene så hvorfor ikke 670 hk slik at de hadde passert 2.000 hk i verstingmodellen med 3 motorer? Det er jo 1500 kw blankt. Det ville jo vært litt rundere tall og ganske "slå meg på brystet" specs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 minutter siden):

.

Forresten, om de klarer å klemme ut 600 hk fra motorene så hvorfor ikke 670 hk slik at de hadde passert 2.000 hk i verstingmodellen med 3 motorer? Det er jo 1500 kw blankt. Det ville jo vært litt rundere tall og ganske "slå meg på brystet" specs.

En må planlegge for en eventuell senere oppdatering :)

Men 1600hp høres veldig mye ut. Når vil en klare å bruke dette? Tenker at det problemet vil være for lite friksjon mellom asfalt og dekk.

Er det kanskje når en når høyere hastigheter at en trenger nok krefter for å overvinne luftmotstanden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
MrMarbles skrev (5 timer siden):

Eh. Hva er det f.eks. Audi, Jaguar, VW, Skoda og Porsche gjør bedre pr i dag? Ingen av de produsentene leverer noe i dag som jeg anser som konkurrerende til f.eks. Tesla. Alle lager vel elbiler som er i en eller annen grad basert på fossil drivlinje, med unntak av Taycan kanskje? Taycan er samtidig basert på en utdatert plattform. Kommende biler fra VAG skal være basert på MEB og PPE. MEB kommer kanskje til sommeren, og PPE kommer først tidligst neste år. Samtidig så vil jeg anta at både MEB og PPE vil ha barnesykdommer i starten. Så de har mye de skal bevise.

Så lurer virkelig på hva det er som er bedre med de som er i dag. Ingen av de støtter OTA f.eks. Og har Skoda en eneste elbil på markedet?

Interiør, eksteriør, sikkerhet, generell kvalitet, service, det meste av teknologi osv. For ikke å snakke om mer edruelig rekkevidde IRL sett opp mot hva som står på glossy paper.

Du får i dag Citigo fra Skoda, Enyaq kommer til jul. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (18 minutter siden):

Interiør, eksteriør, sikkerhet, generell kvalitet, service, det meste av teknologi osv. For ikke å snakke om mer edruelig rekkevidde IRL sett opp mot hva som står på glossy paper.

Du får i dag Citigo fra Skoda, Enyaq kommer til jul. 

Men konkurrentene har jo uansett dårligere rekkevidde innenfor sine segment? Mindre effektive drivlinjer. Rart at VAG nå utvikler MEB og PPE plattformene da, siden de er kopier av det Tesla har startet i 2012. Siden VAG er bedre på alt, hvorfor kopierer de Tesla?

Så siden VAG kopierer det Tesla driver på med, hvem er det egentlig som strekker seg etter hvem?

Citigo er jo en E-up med Skoda-logo?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
MrMarbles skrev (43 minutter siden):

Men konkurrentene har jo uansett dårligere rekkevidde innenfor sine segment? Mindre effektive drivlinjer. Rart at VAG nå utvikler MEB og PPE plattformene da, siden de er kopier av det Tesla har startet i 2012. Siden VAG er bedre på alt, hvorfor kopierer de Tesla?

Så siden VAG kopierer det Tesla driver på med, hvem er det egentlig som strekker seg etter hvem?

Citigo er jo en E-up med Skoda-logo?

 

Alle kopierer alle. Alle som er smarte tar det de ser er bra, jør det til sitt eget og gjør det litt bedre. Fordi om noen kopierer deg så betyr det ikke at du er best. Det betyr bar at du har hatt en ide noen ser et potensiale i. Eventuelt at din ide gir dem en ende nyere ide. 

Helt riktig, Citigo er i slekt med e-Up. Og du vil se at fremover så vil alle elbilene i VAG dele MEB. Det er rett og slett genialt av VAG dette. W står for revolusjonen og så får alle de andre i konsortiet Nyte godt av denne stammen. Så får en dekket enorme markeder med ett grunndesign. Rett og slett genialt. Akkurat dette er VAG/VW Foreløpig alene om innen elbiler. Her har en tatt betterirammen til Tesla og dratt konseptet enda lener og gjort det enda bedre. Der Tesla har avvik mellom Y&3&X&S så har alle elbilene i VAG-konsortiet MEB. 

 

Når det kommer til rekkevidde og kjøretid så leder Tesla bittelitt rett fra fabrikk. Når vi får sammenlignet fem år gamle biler så er det mye som tyder på at tesla vil bli banket i støvlene av de fleste. De tradisjonelle egger opp til lik ladekurve i hele bilens levetid mens tesla legger opp til strikkmotormetoden der ting presses til maks i starten for å så reduseres over tid. 

Jo flere konkurrerende biler som kommer på markedet jo tydeligere blir det at Tesla ikke har noe særlig ledelse i teknologi og at Tesla ligger langt bak på livsløpssyklusen til bilene. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

Alle kopierer alle. Alle som er smarte tar det de ser er bra, jør det til sitt eget og gjør det litt bedre. Fordi om noen kopierer deg så betyr det ikke at du er best. Det betyr bar at du har hatt en ide noen ser et potensiale i. Eventuelt at din ide gir dem en ende nyere ide. 

Helt riktig, Citigo er i slekt med e-Up. Og du vil se at fremover så vil alle elbilene i VAG dele MEB. Det er rett og slett genialt av VAG dette. W står for revolusjonen og så får alle de andre i konsortiet Nyte godt av denne stammen. Så får en dekket enorme markeder med ett grunndesign. Rett og slett genialt. Akkurat dette er VAG/VW Foreløpig alene om innen elbiler. Her har en tatt betterirammen til Tesla og dratt konseptet enda lener og gjort det enda bedre. Der Tesla har avvik mellom Y&3&X&S så har alle elbilene i VAG-konsortiet MEB. 

 

Når det kommer til rekkevidde og kjøretid så leder Tesla bittelitt rett fra fabrikk. Når vi får sammenlignet fem år gamle biler så er det mye som tyder på at tesla vil bli banket i støvlene av de fleste. De tradisjonelle egger opp til lik ladekurve i hele bilens levetid mens tesla legger opp til strikkmotormetoden der ting presses til maks i starten for å så reduseres over tid. 

Jo flere konkurrerende biler som kommer på markedet jo tydeligere blir det at Tesla ikke har noe særlig ledelse i teknologi og at Tesla ligger langt bak på livsløpssyklusen til bilene. 

Ja, hører alle VAG-fantastene sier dette. Men selv Taycan, som akkurat kom ut (og forsåvidt e-Tron), har vært skuffende etter min mening. Dårligere rekkevidde, høy pris, elendig app, høyt forbruk. Hvor er den teknologiske ledelsen? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...