Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtar ny leilighet, får ikke flyttet ut av gamle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes du avslører deg selv her, som en rotete person, som ikke har kontroll.

Hvorfor spør du ikke bare dette utleie firma, om mulighet for å avslutte kontrakten tidligere, det er et Ja og Nei spørsmål.

Våknet du opp i forrige uke, å innså at du ikke hadde råd til å bo der, etter å ha bodd der i 5år allerede.
Ble du permittert i forrige uke? 

Jeg tviler ikke på at du har utfordringer nå, men du må virkelig bare sette deg ned å se på løsninger.
koster stedet du bor der nå, 10000kr mnd, men det haster for deg å komme deg ut.
Klarer du å finne et tak over hodet til 5000kr, også evt. sponse noen som tar over din gamle kontrakt med 2000kr mnd.
Så har du fått ned bo utgiftene dine med 3000kr uansett.

Du må fokusere på det du kan gjøre noe med, ikke ting som er fast.

 

Forbehold,
Jeg leier ut flere leilighet, privat og via utleiemegler, så har vært borti det du snakker om. 

Lenke til kommentar
sam11net skrev (9 minutter siden):

Jeg synes du avslører deg selv her, som en rotete person, som ikke har kontroll.

Hvorfor spør du ikke bare dette utleie firma, om mulighet for å avslutte kontrakten tidligere, det er et Ja og Nei spørsmål.

Våknet du opp i forrige uke, å innså at du ikke hadde råd til å bo der, etter å ha bodd der i 5år allerede.
Ble du permittert i forrige uke? 

Jeg tviler ikke på at du har utfordringer nå, men du må virkelig bare sette deg ned å se på løsninger.
koster stedet du bor der nå, 10000kr mnd, men det haster for deg å komme deg ut.
Klarer du å finne et tak over hodet til 5000kr, også evt. sponse noen som tar over din gamle kontrakt med 2000kr mnd.
Så har du fått ned bo utgiftene dine med 3000kr uansett.

Du må fokusere på det du kan gjøre noe med, ikke ting som er fast.

 

Forbehold,
Jeg leier ut flere leilighet, privat og via utleiemegler, så har vært borti det du snakker om. 

Du har rett at jeg avslører meg som en nevrotisk person her og som føler mer og mer at jeg ikke har kontroll/valg i situasjonen.

Jeg våknet ikke forrige men samboeren min som jeg leide med forlot meg i november det og siden det har ting gått litt dårlig. Jeg har klart å overleve på 2000kr i måneden inntil videre.

Leien min nå er 12500 pluss strøm og den nye leiligheten er 10000. Planen var å spare disse 3000. Hvis jeg skal sponse noen med leien (som er en rar forespørsel å komme med på visning) vil jeg ende opp med samme leien som tidligere, greit nok, men hvor lenge skal jeg gjøre det?

Jeg er helt enig jeg må finne en løsning og ikke bare bekymre meg over problemet, men jeg har ikke klart å komme fram til noen løsning. Jeg skal prøve å snakke med utleiefirmaet til uken, men erfaringsmessig vet jeg at de ikke bare er strenge men oftest rett og slett usnille og uhøflige når man henvender seg til dem.

Lenke til kommentar
Gjest cc330...ab4

Normale mennesker tar høyde for uforutsette utgifter OG ordlyden i leiekontrakter. Ei heller inngår de avtale om ny leiekontrakt før de har sjekket om man kommer ut av den gamle.

Et alternativ kan være å få kansellert den nye leiligheten og bli boende i den gamle og heller ta seg ekstrajobb.

Anonymous poster hash: cc330...ab4

Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Har du tegnet kontrakt på ny leilighet? Hvis nei så har du muligheten til å vente til du finner ny leietaker. Ellers så hadde jeg bare prøvd å få funnet en ny leier, det bør uansett være mulig å få til.

Nei, skal skrive under på kontrakt neste uke.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (37 minutter siden):

Nei, skal skrive under på kontrakt neste uke.

Jeg ville ikke skrevet kontrakt på ny før jeg fikk leid ut den gamle. Uansett så er det viktig at du har en bra nok annonse slik at du får folk som vil leie til å ta kontakt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest cc330...ab4

Er det lov leie ut med slike kontrakter? 

Jeg synes kontrakten høres urimelig ut, og leieforhold er jo godt ivaretatt i norsk lov. Normalt kan man vel ikke avtale noe som går utover dette?

Anonymous poster hash: cc330...ab4

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (3 timer siden):

Hva betyr det?

Det jeg mente er at hvertfall i teorien så har det ikke noe å si om det er depositum der. Og hvor mye depositumet er på. 

F.eks ved skade på leglighet eller mange måneder uten leie så er man ansvarlig for utleiers tap og summen man er ansvarlig for er ikke begrenset av det depositumet man har betalt. (Men hvis du lever tilbake legligheten uten å finne ny leietaker så er utleier pliktig til å gjøre det han kan for å begrense tapet sitt)

Det er bare mye enklere for utleier å få inn penger fra depositum enn det er å prøve å kreve inn pengene fra en leietaker som ikke har penger. 

 

 

Lenke til kommentar

Hvis du mener leieprisen er over hva som er vanlig leie så kan du kreve prisen nedsatt til det som heter gjengs leie. (Gjelder hvis det kun har vært indeksregulering er av leien de siste 3 årene,)

Hva er grunnen til at leien har gått opp med 3000 kr?

Lenke til kommentar

Har du meir informasjon om leigeavtalen din, både det som er skriftleg og eventuelt muntleg? 

Du er nok i alle tilfeller bunden av avtalen fram til du enten kan lovleg avslutte den eller få nokon andre til å ta over dine forpliktelsar. Men det vil være nyttig å få klargjort kva forpliktelsar som gjeld for deg. 

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (2 timer siden):

Så hva ville du gjort?

Jeg ville nok sett på muligheten å få litt ekstra inntekt neste 12mnd.

Enten freelance, Finn.no eller helge vakt en plass.

Jeg hadde ihvertfall ikke funnet en ny plass til 10000kr. 
Senk standarden din de neste 12mnd. og finn noe til 7-8000kr. 

Du må se på dette i et 12mnd perspektiv, ikke 1-2mnd. Siden du har leiekontrakten din å forholde deg til.

 

Bruk gjerne en helg på å gå tur å tenk ut en plan for dine neste 12mnd. 

Det er kun du som vet dine inntekter og utgifter, og din standard/krav.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Har du meir informasjon om leigeavtalen din, både det som er skriftleg og eventuelt muntleg? 

Du er nok i alle tilfeller bunden av avtalen fram til du enten kan lovleg avslutte den eller få nokon andre til å ta over dine forpliktelsar. Men det vil være nyttig å få klargjort kva forpliktelsar som gjeld for deg. 

Som sagt, 3 års kontrakt uten oppsigelse med man kan transportere kontrakten når man ønsker (for et 2000kr gebyr). Leiligheten må stilles i den stand den var før jeg flyttet inn.

Lenke til kommentar
Gjest cc330...ab4 skrev (1 time siden):

Er det lov leie ut med slike kontrakter? 

Jeg synes kontrakten høres urimelig ut, og leieforhold er jo godt ivaretatt i norsk lov. Normalt kan man vel ikke avtale noe som går utover dette?

Anonymous poster hash: cc330...ab4

Så lenge jeg har skrevet under er det vel uvesentlig nå?

Lenke til kommentar
Gjest cc330...ab4
TheodorBjork skrev (35 minutter siden):

Så lenge jeg har skrevet under er det vel uvesentlig nå?

Nei, jeg vil tro utleier vil gjøre om umiddelbart og slippe deg om du gjør dem oppmerksom på dette. Ulovlig mye i husleieøkning også? Det må jurister til for å vurdere dette. Jeg kan dessverre ikke bidra på området.

Anonymous poster hash: cc330...ab4

Lenke til kommentar
Gjest cc330...ab4 skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg vil tro utleier vil gjøre om umiddelbart og slippe deg om du gjør dem oppmerksom på dette. Ulovlig mye i husleieøkning også? Det må jurister til for å vurdere dette. Jeg kan dessverre ikke bidra på området.

Anonymous poster hash: cc330...ab4

Men hva er ulovlig her? Indeksregulering er varslet på forhånd. Men jeg kjenner ikke reglene på hvor mye de kan øke sånn sett.
Er 3 års kontrakter uten oppsigelse ulovlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...