Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtar ny leilighet, får ikke flyttet ut av gamle


Anbefalte innlegg

Jeg er i en litt kinkig situasjon og trenger litt veiledning på hva valg jeg har (selv om jeg antar jeg har ingen).
Jeg har leid i 6 år en leilighet med et system basert på 3 års kontrakt uten oppsigelse med regelen at man kan flytte ut når man vil så lenge man finner ny leieboer. Dette skaper hodebry ved utflytting fordi det skal times, noe jeg har stresset over på forhånd lenge. Nå befinner jeg meg i situasjonen at jeg endelig har funnet ny billigere leilighet, men ennå ikke funnet noen til å overta den gamle. Jeg har fått null tilbakmelding på finn-annonsen (det har bare gått én uke, men allikvel, ville anta man skulle få noe interesse).


Jeg har ikke råd til å betale to husleier (har allerede ikke råd til den nåværende, er derfor jeg flyttet) og får litt panikkangst. Så lenge jeg har en signert kontrakt er jeg vel bastet og bundet med mindre jeg bryter kontrakten og i så fall, antar jeg, mister hele depositumet...? Jeg prøver ikke her å lure meg unna en avtale eller noe, men er litt desperat etter hvilke valg jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par spørsmål.

Etter de første tre årene, hva ble gjort da i forhold til avtalen? Ble dere enige om å starte en ny treårsperiode eller var det ingen dialog rundt det?

Samme med denne perioden. Jeg antar at neste periode er påbegynt siden du ikke kan avslutte i tråd med kontrakten?

Sier kontrakten tydelig at den ikke kan sies opp?

Lenke til kommentar
nomore skrev (12 minutter siden):

Et par spørsmål.

Etter de første tre årene, hva ble gjort da i forhold til avtalen? Ble dere enige om å starte en ny treårsperiode eller var det ingen dialog rundt det?

Samme med denne perioden. Jeg antar at neste periode er påbegynt siden du ikke kan avslutte i tråd med kontrakten?

Sier kontrakten tydelig at den ikke kan sies opp?

Jeg signerte en ny kontrakt etter de første tre årene. Og en ny periode er påbegynt med 1 år igjen av den kontrakten. Kontrakten sier tydelig at ingen av partene kan avslutte kontrakten innen perioden, ja.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

Du er bundet av kontrakten og lover og regler på området. Du får prøve så godt du kan å skaffe en ny leieboer, eventuellt diskutere hva dere kan gjøre med utleier.

Som sagt har jeg ikke råd til å bo her i utgangspunktet så det er en veldig vanskelig og stressende situasjon...

Nidar2 skrev (9 minutter siden):

Har aldri hørt at leieboer må finne ny leieboer da jeg trodde dette var utleiers ansvar.

Hadde ikke hørt om det før jeg flyttet hit heller. En av grunnene til at jeg vil bort herfra...

Lenke til kommentar

det er fullstendig galskap at leieboer skal finne en ny leietager. men dette kan være fordel til deg som ønsker å bryte kontrakten, siden ny leietager ikke trenger gode referanser osv.

edit: da håper jeg at din kontrakt er oppfylt bare du "finner" leietager, hvis ikke kan utleier i teorien bare nekte å ha ny leietager der for å være ekkel mot deg.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 minutter siden):

Jeg ville hørt med utleier om du kan løses fra kontrakten. Eventuelt om han har noen tips og hjelp å komme med på hvordan få ny leieboer.

Ja... skal påpeke at dette er et utleiefirma og ikke privat og dermed mindre sannsynlighet for empati og forståelse. (Selv om det er et stort firma som leier ut mye i Oslo og dermed i prinsippet har bedre råd og sikkerhet enn en privatperson som kan slite mer hvis noen bryter en kontrakt f.eks).
Situasjonen er vel også at leien er for høy siden den kontinuerlig har økt med 3000 de siste 6 årene og dermed blir vanskeligere og vanskeligere å leie ut (selv om prisene generelt har gått opp).

kjeLL// skrev (2 minutter siden):

det er fullstendig galskap at leieboer skal finne en ny leietager. men dette kan være fordel til deg som ønsker å bryte kontrakten, siden ny leietager ikke trenger gode referanser osv. 

Ja, også en ulempe for utleier egentlig siden nåværende leietaker er villig til å ta inn den første personen som er interessert.

Lenke til kommentar
OPL skrev (7 minutter siden):

Hvor mye betalte du i depositum? Kan fort være billigere å bryte kontrakten enn å vente flere måneder for å finne ny leietager

37500...

Svein M skrev (5 minutter siden):

Enig at det er fulstendig galskap at leieboer skal finne ny leietaker. Men når en har undertegnet en kontrakt så kan en ikke løpe fra ansvaret helt uten videre. Men du kommer jo i en umulig situasjon der du ikke bestemmer prisen men må finne leietaker.

Absolutt galskap. Spesielt siden dette er et eget firma med kontortider og ikke en privatperson som skal sjonglere visninger med egen arbeidstid. Dette er også et firma som til tross for mange ansatte og egne vaktmestere gjør veldig lite for å hjelpe leieboere utenom å ta imot penger.
Men det hjelper ikke å syte på det nå uansett. Og det er nemlig denne umulige situasjonen som skaper panikkangsten og søvnløse netter fordi det tilsynelatende ikke finnes noen vei ut av dette enten eller...

Lenke til kommentar
OPL skrev (34 minutter siden):

Hvor mye betalte du i depositum? Kan fort være billigere å bryte kontrakten enn å vente flere måneder for å finne ny leietager

Det er ikke sånn at erstatningsansvar er begrenset av depositumet. 

Depositum er kun en tileggssikerhet for utleier. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du har altså ca 1 år igjen av kontrakten. Du kan da gå ut av kontrakten da om 1 år. Jeg ville undersøkt om det er greit at du finner en leietaker til en lavere husleie om husleien er for høy. Jeg frykter at du ikke har stort annet valg enn å prøve å finne en ny leietaker. Og slik juridisk sett ikke har annet valg enn å bo der til kontrakten går ut av 3 års perioden om dette ikke lykkes.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (7 minutter siden):

Du har altså ca 1 år igjen av kontrakten. Du kan da gå ut av kontrakten da om 1 år. Jeg ville undersøkt om det er greit at du finner en leietaker til en lavere husleie om husleien er for høy.

Problemet er nok at det er ikke snakk om en ny kontrakt for ny leieboer men overtagelse ("transport") av nåværende kontrakt, dermed er leien bundet av kontrakten... Da vi flyttet inn overtok vi forrige leieboers kontrakt det første året.

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
afterall skrev (10 minutter siden):

Til å være en tråd postet i juss-delen av forumet ser det ut som det er rimelig få svar som innebærer noen særlig grad av juss-kompetanse? For all del, mulig jeg tar feil.

Stemmer nok det, men var litt usikker på hvor jeg skulle spørre. Det er vel mer snakk om personlige råd først og fremst men med tanke på den juridiske delen av kontrakten/avtalen...

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (6 minutter siden):

Stemmer nok det, men var litt usikker på hvor jeg skulle spørre. Det er vel mer snakk om personlige råd først og fremst men i lys av den juridiske delen av kontrakten/avtalen...

Ja, jeg mener bare du fortjener bedre og mer faglige svar fremfor spekulasjoner her, altså.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...