Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens, gjør et comeback på forumet etter drøyt 6 år fordi mine foreldre skal kjøpe ny TV og jeg ønsker å være til hjelp. Ha i bakhodet at dette altså ikke er primært til meg, men til 60-åringer med sviktende syn som ser mest nyheter, påskekrim og naturdokumentarer i en ekstremt lys stue med veldig mange lyskilder som er umulig å blokkere ut (derfor tenker jeg QLED over OLED). Stuen er veldig lang (funkishus med stue, så spisebord, så kjøkken, så veranda med grill osv utenfor) så jeg tenker 75" heller enn 65" men begge går fint.

De hater ledninger både fra et oppsett- og estetikkperspektiv og ønsker tv-en på veggen, derfor har det vært veldig interessant med "one box" fra samsung sine toppmodeller. Per nå prøver jeg å overtale dem til å kjøpe fjorårets flaggskip Q90R 75" som er nedsatt fra 55k til 27k, hovedsakelig pga one box, beste antirefleksjon på markedet og høy lysstyrke, over årets Samsung "the frame" 65" til 20k (mer deres ønskede budsjett) som også er QLED med one box.

De er også veldig glad i 
art/ambient mode da de synes et svart rektangel i stuen er sjenerende. Imidlertid har det kommet meg for øre at samsung sine tv-er sliter med lysskifting ifm undertekster, og dette bekymrer meg ettersom undertekster vil brukes mye (gjelder dette undertekster på vanlig tv som ikke kan velges vekk forresten eller bare netflix osv?). Derfor vurderes Panasonic TX-65GZ2000E 65" (fins ikke større) til ca 34k (innkjøpspris fra familiemedlem i bransjen) selv om jeg tenker at refleksjoner i tv-en vil bli et stort problem. Prisen er også høyere enn jeg først trodde. 

Setter stor pris på hjelp da jeg er ganske amatør på området! (Og, er prisfallet fra 55 til 27 tusen det berømte sommerprisfallet eller vil den falle ytterligere i pris om 1-2 måneder?)   

Har foreslått Q9FN men de er ikke interessert i 2018-modell...

Kom gjerne med helt andre forslag, takk :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedsaklig vil de se på vanlig TV tror jeg, de bruker ikke særlig netflix etc (selv om dette så klart kan endres). Vanlig TV vil vel også endres til HDR etter hvert? Begge Samsungene er FALD så dette er veldig bekymringsverdig altså. Men igjen, det blir jo satt opp mot refleksjonene (som jeg forstår er betraktelig) i en OLED. 

Lenke til kommentar
Sitronsaft skrev (16 timer siden):

Hovedsaklig vil de se på vanlig TV tror jeg, de bruker ikke særlig netflix etc (selv om dette så klart kan endres). Vanlig TV vil vel også endres til HDR etter hvert? Begge Samsungene er FALD så dette er veldig bekymringsverdig altså. Men igjen, det blir jo satt opp mot refleksjonene (som jeg forstår er betraktelig) i en OLED. 

For å få HDR på Netflix, så må man opp på UltraHD-abonnementet til kr 159 pr måned. Så man må aktivt gå inn for å se HDR.

Jeg tror det vil bli lenge til Norske TV-sendinger går over til 4K/HDR, uten at jeg har sjekket så nøye. 

Så ser de hovedsaklig linærTV, så tror jeg de vil bli fornøyd med QLED, nettopp pga. det anti-reflektive filteret. Det beste er jo selvfølgelig å uansett skru av lys som vises i TV-skjermen. Mudern har en Q9FN og vi skrur som regel av f.eks. lyset under kjøkkenskapene, da den er ei svær LED-stripe som vises godt på selv Q9FN. 

Lenke til kommentar

Takk for svar Marbles.

Det har blitt landet på Q90R, som jeg tenker er et helt ok valg. Var siste på komplett.no så muligens den siste som er mulig å oppdrive (derfra) ettersom det er fjorårets. 11 tv-er forsvant på to dager. 

Hva er billigste/enkleste måten å finne HDR-content for å teste dette med undertekster? Youtube? 

Lenke til kommentar

Ellers har fattern musikkanlegg fra Roksan, amp + DAC (K3). Virker som at en optisk digital kabel er beste måten å koble "one box" fra Samsung til DAC, om noen vet om alternativer er jeg lutter øre. DACen har ingen HDMI og One box har ingen RCA, dog har den jo USB (som DAC også har), men etter litt googling virker optisk digital å være bedre enn USB. 

Lenke til kommentar
Sitronsaft skrev (2 timer siden):

Takk for svar Marbles.

Det har blitt landet på Q90R, som jeg tenker er et helt ok valg. Var siste på komplett.no så muligens den siste som er mulig å oppdrive (derfra) ettersom det er fjorårets. 11 tv-er forsvant på to dager. 

Hva er billigste/enkleste måten å finne HDR-content for å teste dette med undertekster? Youtube? 

Bare hyggelig. Hvis du selv har Netflix-konto med UHD-abbo, så kan du jo bare logge inn der. Ellers tenker jeg YouTube kan være greit å prøve som du sier ?

Når det gjelder forsterker, DAC osv. så bruker jeg TOSLINK (optisk) selv fra min TV og det funker kjempebra. Bruker TVen som hub for alle HDMI-kildene. Skifter nesten aldri kilde på forsterkeren ? Så vil tippe dette funker like bra Q90R.

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt at du er OLED-fan, samco :) Det er ikke overraskende synes jeg. Det virker for meg som at OLED generelt er bedre tv-er hva gjelder bilde og at OLED kommer til å ta over markedet fremover, og om man har litt peiling og interesse i den grad at man gjerne skal game og se film, og faktisk putter tv-en i et mørkt rom, så er OLED et soleklart best valg. Men, ettersom du ikke leste mer enn overskriften har du ikke fått med deg at den aktuelle tv-en er til mine foreldre som har litt andre behov, derfor ble det en Q90R denne gang. De fleste testerne (og ikke bare TEK som jeg vet du ikke liker) er enige om at Q90R er en god "all round tv" og best i sterkt opplyste rom. 

Jeg tok også litt feil av sammenligningene, GZ2000 er en veldig dyr TV og den kan derfor ikke sammenlignes med Q90R som kan fås for 27k. En bedre sammenligning vil være 1500-modellen, som riktignok også virker svært god men det er ikke åpenbart at den utdanker Q90R som du kanskje (?) vil hevde. 

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Sitronsaft skrev (På 10.5.2020 den 17.33):

Jeg har skjønt at du er OLED-fan, samco :) Det er ikke overraskende synes jeg. Det virker for meg som at OLED generelt er bedre tv-er hva gjelder bilde og at OLED kommer til å ta over markedet fremover, og om man har litt peiling og interesse i den grad at man gjerne skal game og se film, og faktisk putter tv-en i et mørkt rom, så er OLED et soleklart best valg. Men, ettersom du ikke leste mer enn overskriften har du ikke fått med deg at den aktuelle tv-en er til mine foreldre som har litt andre behov, derfor ble det en Q90R denne gang. De fleste testerne (og ikke bare TEK som jeg vet du ikke liker) er enige om at Q90R er en god "all round tv" og best i sterkt opplyste rom. 

Jeg tok også litt feil av sammenligningene, GZ2000 er en veldig dyr TV og den kan derfor ikke sammenlignes med Q90R som kan fås for 27k. En bedre sammenligning vil være 1500-modellen, som riktignok også virker svært god men det er ikke åpenbart at den utdanker Q90R som du kanskje (?) vil hevde. 

Gz2000 har sine feil som HDR Colour bands og den vasker litt ut farvene i HDR pga he hvite Woled sub pixlene blir drevet hardere for å oppnå 900pluss nits. Lyser de igjennom farvene. En Sony oled med lavere nits vil faktisk se bedre ut på farvene i HDR men lavere peak lystyrke. Er litt give or take situasjon med oled og nits.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...