Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtale i strid med interne retningslinjer


Gjest 49367...485

Anbefalte innlegg

Gjest 49367...485

Forsøker å ta det punktvis og kronologisk.

1. Vi (privat) inngår avtale med en elektriker (selskap A) om diverse jobber i huset. Det blir spesifisert en timerate og at vi kan stå for materiellet selv (Antar timeraten er noe høyere enn om de skulle levert alt materiell). Elektrikeren jobber for oss i 2018 og 2019, samt beskriver hvilke deler som skal kjøpes inn til en jobb vi skal gjennomføre 2019/2020.

2. Høsten 2019 fusjonerer elektrikeren selskap A og blir en del av selskap B. Selskap B har intern retningslinje om at de skal levere alt materiell selv.

3. Vi har kjøpt inn materiell 2019 og tar kontakt med selskap A og blir videresendt (epost) til selskap B. Der får vi beskjed om at de ikke vil montere materiellet, siden det er i strid med deres interne retningslinjer.

Jeg har googlet meg frem til at ved en fusjon vil selskapet også overta forpliktelser, som beskrevet bla. på https://www.jusstorget.no/fusjon-mellom-selskaper-en-oversikt/: "En fusjon innebærer en sammenslåing av to eller flere selskaper, ved at et selskap overtar et annet selskaps eiendeler, rettigheter og forpliktelser som en helhet"

Mitt spørsmål er jo da hva som veier tyngst, avtalen vi hadde med selskap A eller selskap Bs interne retningslinjer?

Jeg har foreslått for selskap B at de justerer ratene vi opprinnelig hadde med 3,5% per år for inflasjon, fullfører jobben med vårt materiell og så anser vi prosjektet (og avtalen) som fullbyrdet, men ikke fått svar enda. Dersom de fremdeles nekter, trenger jeg evt. tyngre juridisk skyts om vi skal komme noen vei. Alternativet er jo å finne en annen elektriker, men jeg synes elektrikeren (selve personen) vi har hatt har vært helt topp og vil egentlig ikke bytte.

Poster som anonym fordi jeg ikke vil henge ut elektrikeren.

Anonymous poster hash: 49367...485

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En avtale er bindende selv om den er i strid med interne retningslinjer, så lenge du ikke kjenner til retningslinjene. Fusjonen er irrelevant  her, det samme ville vært resultatet om du hadde inngått denne avtalen i dag med selskap B. 

Men avtalen mellom deg og selskap A er bindende for selskap B. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...