Gå til innhold

Anbefalinger av podcasts for å kutte ut tankeløs surfing av nyhetsnettsteder


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bruker altfor mye tid på å lese nyheter og å skrolle meningsløst gjennom et utall nettsider, så jeg tenkte jeg må ta grep for å øke kvaliteten på det medieinnholdet jeg konsumerer. Nåtildags er jeg nemling som en zombie, og er avhengig av konstant stimuli i form av dopaminrushet som utløses ved å skrolle rundt på nyhetsnettsteder (dette har blitt spesielt vanskelig etter koronaen kom). Jeg har bestemt meg for å prøve en måneds tid å kutte ut alt av nyhetsnettsteder. Dette innebærer ikke å kutte ut alt av nyheter, men å heller få nyhetene på annet vis enn gjennom nettleser eller TV. I den forbindelse så har jeg bestemt meg for at å velge riktige podcasts kan være et godt grep for å 1) få med meg ting som skjer i samfunnet og 2) begrense tiden jeg bruker på å konsumere innhold. Overordnet så er ønsket å bruke mer tid på meningsfylte aktiviteter og mindre tid på ting som ikke gir vedvarende glede. Jeg er derfor ute etter innspill til nyttige podcasts til å utfylle de områdene jeg ikke har dekt ved de podcasts jeg allerede har.

 

Podcast-listen min ser ut som følger.

Forklart - for å få et kort innblikk i aktuelle saker i media

Rekommandert - for å få mer dybdeinnsikt i et vidt spenn av tema

Hele Historien - for å få dybdeinnsikt i saker som tidligere har hatt mye mediedekning

Pengerådet - for veldig konkrete spørsmål/konkret læring om praktiske ting relatert til privatøkonomi

Pengesnakk - for mer generelt snakk og ideologi rundt privatøkonomi

Teknisk Sett - for innsikt i endringer i teknologiverden

...i tillegg til en del underholdningspodcasts som ikke er verdt å nevne her.

Det jeg føler jeg savner i mine podcasts er mer om økonomi og samfunnsutvikling. Forklart virker ut til å like bedre å dekke saker om folk enn ting som omhandler direkte om feks samfunnsøkonomi eller trender i næringslivet, altså alt fra hvordan det går for ulike selskaper under koronakrisen, til hvordan studenter eller barnehager sliter med hverdagen nå i disse tider.

Har dere noen gode podcasts å anbefale? Eventuelt podcasts som kan erstatte noen av de jeg har, eller noe jeg burde sørge for å dekke om jeg skal forsøke å kutte ut ?

 

Tusen takk for alle svar!

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...