Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Folk er så uansvarlige i disse Covid-19 tider


Anbefalte innlegg

En skulle tro at en krise som Covid-19 ville fått folk til å våkne opp fra sin dvale.

Men neida, så fort regjeringen har åpnet opp samfunnet så samler folk seg i flokk - så uansvarlige som de er.

Jeg har en medfødt lungefeil så jeg har blitt utredet og jeg har hatt samtaler med 3 av norges fremste lunge spesialister de siste dagene. 

De kunne fortelle meg at : I løpet av juni og september vil dødstallene stige dramatisk. Nå som samfunnet åpnes igjen vil smitte faren eksplodere. De fortalte meg at jeg kunne for enhver pris ikke bli smittet av covid-19.

Så jeg fikk 40 ansiktsmasker som jeg skal bruke i sommer. Mens alle andre tror at alt er fint og greit. Men det er ikke det. Husk sosial distansering frem til vi har en vaksine! Blir jeg eller noen av den eldre garde smittet takket være din uansvarlighet så dør vi!

 

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WubWub skrev (25 minutter siden):

Husk sosial distansering frem til vi har en vaksine! Blir jeg eller noen av den eldre garde smittet takket være din uansvarlighet så dør vi!

 

Det er jo ikke sikkert det blir oppfunnet noen vaksine! Det finnes ingen røde streker under en ide om at en vaksine noen gang blir oppfunnet. Men det som er 100% sikkert er at pandemien vil dø ut av seg selv før eller siden. Ingen pandemier varer evig. Fordi epidemier har kommet og gått gjennom hele menneskehetens historie uten at vaksiner ble oppfunnet. Men sosial distansering TIL pandemien er avsluttet. Jeg lover deg det. Jeg holder avstand til deg og til alle andre helt til det er 0 smittede igjen i samfunnet. Og det ser ut som om det skjer ganske så snart. Men når det er 0 smittede igjen i samfunnet kommer jeg til å gjennoppta livet som det var. Da er det ikke lenger noen fare for at du eller noen andre får det - så lenge vi holder grensene stengt for land som fortsatt har smitte selvfølgelig.

Dette med "sosial distansering til vi har en vaksine" er til dels propaganda fra vaksineprofittører som ønsker å skremme livet av folk. Vi kan ikke basere våre liv på en hypotese og leve med sosial distansering i previs og la generajon etter generasjon vokse opp med en ide om at de må gå i rundans for å holde 2 meters avstand til folk. Da er det slutt på menenskeheten. Men tro meg -sann mine ord - COVID 19 forsvinner av seg selv før eller siden. Det har ALLE epidemier gjort i de hundretusener av år det har eksistert mennesker på jorden. Bare husk å pass godt på deg selv så lenge dette pågår og ikke vær redd for å møte livet igjen når det over - om det så er før eller etter at en vaksine er oppfunnet.

For å konkludere: det er ikke sikkert det noensinne vil komme en vaksine men det er 100% sikkert at pandemien forsvinner, skjønt hverken jeg eller noen andre kan gi noe sikkert svar på når det skjer men jeg håper selvfølgelig at det skjer i veldig nær fremtid.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
WubWub skrev (Akkurat nå):

De kunne fortelle meg at : I løpet av juni og september vil dødstallene stige dramatisk. Nå som samfunnet åpnes igjen vil smitte faren eksplodere. De fortalte meg at jeg kunne for enhver pris ikke bli smittet av covid-19.

Så jeg fikk 40 ansiktsmasker som jeg skal bruke i sommer. Mens alle andre tror at alt er fint og greit. Men det er ikke det. Husk sosial distansering frem til vi har en vaksine! Blir jeg eller noen av den eldre garde smittet takket være din uansvarlighet så dør vi!

De som er i risikogruppen får være ekstra forsiktig å ungå å få på busser\tog og fly og ungå  å gå i butikken, man kan ikke være helt beskymret for å dø vær dag, tror for deg har du lettere å få dagpenger eller få invilget hjemmekontor.

Så er fremdeles uvist om 15 juni begynner å bli normalt igjen mener å ha lest covid-19 ikke trives i varmen så der funger viruset dårligere.

Sitat

Da er det ikke lenger noen fare for at du eller noen andre får det - så lenge vi holder grensene stengt for land som fortsatt har smitte selvfølgelig

Største problemet er vel fulle buss\tog og fly.

Tror ikke risikoen er særlig stor å reise til nordby senteret og ungå handle der det er mest folk, men må si hygenen er neppe optimalt tviler på butikker vasker penger og kredittkort automater for hver kunde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

De som er i risikogruppen får være ekstra forsiktig å ungå å få på busser\tog og fly og ungå  å gå i butikken, man kan ikke være helt beskymret for å dø vær dag, tror for deg har du lettere å få dagpenger eller få invilget hjemmekontor.

Så er fremdeles uvist om 15 juni begynner å bli normalt igjen mener å ha lest covid-19 ikke trives i varmen så der funger viruset dårligere.

For to mpåneder siden ble det spådd av presumptivt seriøse forskere at 60-70% av befolkningen ville ha corona i Norge i slutten av mai og nå er vi der og det er ikke mer enn 700-800 igjen i Norge som fortsatt har corona og antallet stuper. Så at det skal eksplodere mellom juni og september tar jeg med store tønner med salt.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 minutter siden):

De som er i risikogruppen får være ekstra forsiktig å ungå å få på busser\tog og fly og ungå  å gå i butikken, man kan ikke være helt beskymret for å dø vær dag, tror for deg har du lettere å få dagpenger eller få invilget hjemmekontor.

Så er fremdeles uvist om 15 juni begynner å bli normalt igjen mener å ha lest covid-19 ikke trives i varmen så der funger viruset dårligere.

Største problemet er vel fulle buss\tog og fly.

Tror ikke risikoen er særlig stor å reise til nordby senteret og ungå handle der det er mest folk, men må si hygenen er neppe optimalt tviler på butikker vasker penger og kredittkort automater for hver kunde.

Grensen til Sverige må forbli stengt helt til de har 0 tilfeller. Noen tror det skjer før Norge, men jeg tror det motsatte.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Grensen til Sverige må forbli stengt helt til de har 0 tilfeller. Noen tror det skjer før Norge, men jeg tror det motsatte.

Sverige er jo helt stakkkjørt dessverre. De har håndtert krisen enda verre enn Trump har gjort og det sier jo litt

Lenke til kommentar

Men hva å kjøpe frukt\grønnsaker eller mat på butikken selv der er kan være tilfeller særlig i de utlanske butikkene at folk har covid-19.

Det er vanskelig å anta hvor mange som blir smittet det varerer hvor aktive man er å reiser selv om noen har hjemmekontor eller er permitert drar vel de fleste på butikken uansett. Så er det først smitte, og tviler på de som er syke bryr seg.

Nå er det også vanskelig å si om man er smittet eller ikke, for man kan jo ha en veldig mild versjon av sykdommen. Det er kun de verste som ligger i respiator og ender døde.

Tror politikerne tenker penger for å permitere 40% av folkene i 6 eller 12 måneder blir for store kostnader.

Så muligens derfor politikerne planlegger å åpne opp 15 juni det meste.  Er jo synd dødstallene vil øke men uansett blir det store tapte penger for staten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Synes folk har vært veldig flinke. Men selv om det er viktig at friske holder avstand til hverandre, er det også de i risikogruppen sitt ansvar å passe ekstra godt på selv. Jeg tror ikke den gradvise økningen av samfunnet frem mot sommeren vil føre til en smitteeksplosjon utover året. Sikkert en økning, men ikke en eksplosjon. Så langt har realiteten gjort prognosene til skamme, og vi ligger bedre an enn best-case scenarioene. Og det uten å måtte innføre de strengeste tiltakene. At denne epidemien blir fremstilt som farligere enn den egentlig er, er det ingen tvil om. Jeg skal spise mine tidligere ord og innrømme at den er farligere enn vanlig influensa, men tiltakene står fremdeles ikke i stil til den faktiske faren. 

Når man er i risikogruppen må man passe ekstra godt på seg selv. Selv har jeg diabetes, og er veldig nøye med håndvask og avstand til folk. Men jeg mener likevel det er helt riktig å åpne samfunnet igjen. Min helse er mitt ansvar. At alle bidrar er bra, men det at jeg er i risikosonen betyr også at det helt og holdent er mitt ansvar å ta de ekstra nødvendige smittevern-tiltakene for meg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg skal spise mine tidligere ord og innrømme at den er farligere enn vanlig influensa, men tiltakene står fremdeles ikke i stil til den faktiske faren. 

Vel man kan jo få sykdom så totalsett vil det nok bli noen sykmeldte men hvis vi sammenlignet mot antall permiterte tviler jeg på det sparer samfunnet egentlig. Men er ikke så ikke å få hjemmekontor eller bli permitert så sant ikke tapet er på vår kappe, er oljefondet som blir taperen.

Største mest forusterende var hytteforbudet og man ikke kan reise til sverige.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (22 timer siden):

Synes folk har vært veldig flinke. Men selv om det er viktig at friske holder avstand til hverandre, er det også de i risikogruppen sitt ansvar å passe ekstra godt på selv. Jeg tror ikke den gradvise økningen av samfunnet frem mot sommeren vil føre til en smitteeksplosjon utover året. Sikkert en økning, men ikke en eksplosjon. Så langt har realiteten gjort prognosene til skamme, og vi ligger bedre an enn best-case scenarioene. Og det uten å måtte innføre de strengeste tiltakene. At denne epidemien blir fremstilt som farligere enn den egentlig er, er det ingen tvil om. Jeg skal spise mine tidligere ord og innrømme at den er farligere enn vanlig influensa, men tiltakene står fremdeles ikke i stil til den faktiske faren. 

Når man er i risikogruppen må man passe ekstra godt på seg selv. Selv har jeg diabetes, og er veldig nøye med håndvask og avstand til folk. Men jeg mener likevel det er helt riktig å åpne samfunnet igjen. Min helse er mitt ansvar. At alle bidrar er bra, men det at jeg er i risikosonen betyr også at det helt og holdent er mitt ansvar å ta de ekstra nødvendige smittevern-tiltakene for meg selv.

Enig :) 

Jeg har også diabetes og må være forsiktig. Og var ganske forsiktig i starten. Jeg som sikkert flere andre fryktet nok at ting ville eskalere når skoler skulle åpne igjen, men det ser jo ut til å ha gått fint så langt.

Statestikken har jo vist at smittetoppen ser ut å være nådd i de fleste land, og at antall døde per dag ser ut til å stagnere.

Blir som du sier, at man selv får ta ansvar for egen helse, og hva man kan tillate seg. Det blir feil å peke på alle andre, og kreve hva andre burde gjøre. Selv har jeg gått fra å isolere meg, til å leve mest mulig normalt. Det er en risiko, men en risiko som jeg selv velger å ta. Så får jeg bare være nøye med håndvask, avstand, og følge de ulike tiltakene som er. 

Vi vet jo aldri om det vil komme en vaksine, men man vet at alle pandemier vil dø ut over tid. Derfor må man på et tidspunkt begynne å åpne opp igjen samfunnet. Det er en risiko for alle de av oss som er i risikogruppe, men fortsatt mener jeg det er en bra ting at samfunnet åpnes opp igjen. Over tid så vil det ikke være godt på psyken for noen å isloere eller distansere seg over tid, mental helse er også viktig, og vi er sosiale vesener som trenger kontakt. 

Så ville bare føye meg inn i rekken av de som mener det er rett å gradevis åpne samfunnet igjen. Vi kan ikke stenge ned hele landet i frykt, og tenke «hva om». Det er stor forskjell på gradevis åpning og det Sverige driver med :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...