Gå til innhold

Advarer mot å la seg friste av Hellas-ferie - Kan bli sittende med milliongjeld i etterkant.


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (4 timer siden):

 

Advarer mot å la seg friste av Hellas-ferie- Kan bli sittende med milliongjeld i etterkant.

Hva mener dere om denne? må det bevises at virus er årsak til man blir syk?

For syns det burde være forbudt å selge forsikring når det ikke gjelder blir jo nesten svindel.

 

Det er klart det må være lov til å selge forsikring selv om den ikke gjelder alt du klarer å tenke deg. Så lenge unntaket er klart nok beskrevet i forsikringsavtale og det ikke drives villedende markedsføring, ser jeg ikke problemet. De fleste bør forstå at du ikke kan forvente forsikringsdekning fra en alminnelig reiseforsikring når du reiser i strid med UDs reiseråd. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tja muligens den dekker tyveri eller advokatbistand men hjelper lite å kalle det reiseforsikring, blir mere tyveriforskring.

Det angående sykdom er vel ofte det folk tegner reiseforsikring for at man blir frastålet er vel ofte lite kostnad i seg selv.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (48 minutter siden):

Tja muligens den dekker tyveri eller advokatbistand men hjelper lite å kalle det reiseforsikring, blir mere tyveriforskring.

Det angående sykdom er vel ofte det folk tegner reiseforsikring for at man blir frastålet er vel ofte lite kostnad i seg selv.

Poenget her er jo ikke hvilke typer kostnader som dekkes, men hvor i verden forsikringen gjelder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 timer siden):

 

Advarer mot å la seg friste av Hellas-ferie- Kan bli sittende med milliongjeld i etterkant.

Hva mener dere om denne? må det bevises at virus er årsak til man blir syk?

For syns det burde være forbudt å selge forsikring når det ikke gjelder blir jo nesten svindel.

 

Helsevesenet i enkelte land er allerede overbelastet pga Covid. Det hjelper da lite om du kommer inn med en knekt fot når det ikke er plass til flere pasienter. Det er ikke alle land som har vært like heldig som Norge med så få smittede, så vi har ikke hatt overfylte sykehus. UD fraråder folk til å reise til utlandet, å er man så dum at man driter i det, så ja da får man betale regningen selv visst det skjer noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Poenget her er jo ikke hvilke typer kostnader som dekkes, men hvor i verden forsikringen gjelder. 

Ja reiseforsikring kan det ikke kalles hvis det kun gjelder i norge.

Sitat

Helsevesenet i enkelte land er allerede overbelastet pga Covid.

Er jo en ting at det er overbelastet men å nekte folk hjelp fordi det er lov å nekte.

Skal huske på det når det blir bilulykke du får spørre gjenside om hjelp. Ikke de som er forran og bak deg.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 minutter siden):

Ja reiseforsikring kan det ikke kalles hvis det kun gjelder i norge.

Er jo en ting at det er overbelastet men å nekte folk hjelp fordi det er lov å nekte.

Skal huske på det når det blir bilulykke du får spørre gjenside om hjelp. Ikke de som er forran og bak deg.

Det er vel ingen som nekter noen hjelp, men når sykehusene er overfylt så sier det seg selv at de prioriterer de som trenger det mest.

Er en grunn til at staten nekter folk til å dra på hyttetur til andre kommuner. Små kommuner er kun rustet for å ta i mot så så mange av gangen. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 minutter siden):

Ja reiseforsikring kan det ikke kalles hvis det kun gjelder i norge.

Reiseforsikringer gjelder i de situasjoner, steder og tidspunkter som står i avtalen.
Det er ingenting i veien for at det i gitte situasjoner kun gjelder i Norge..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vilkårene er ganske tydelige rundt corona og reising slik jeg ser det. Har du bestilt reise før 12 mars, får du dekket det som ikke refunderes av flyselskap/hotell/reisearrangør. Reisesyke dekkes ikke dersom du velger å trosse UD's reiseråd, noe som bør være selvfølgelig for de fleste. UD er regulator for de fleste reiseforsikringer her til lands, og det er opp til kunden å gjøre seg kjent med gjeldende vilkår.

Du er litt blåst dersom du reiser til Hellas og tror reiseforsikringen skal dekke sykehusopphold nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes det meste er uklart med reiseforsikring, og det blir sagt den ikke gjelder om man ikke følger offisielle reiseråd. Reiseråd er bare et råd og ingen restriksjon.

Det er ikke sånn at sykehusene er overfylte i EU-området, og land åpner nå for turister. Hvorfor skal ikke norske forsikringer gjelde? I det minste bør de dekke tyveri, forsinkelse osv. og alt det vanlige bortsett fra covid19-relaterte utgifter. I EU har man uansett krav på helsehjelp og forsikringsselskapene får dekket behandling av staten. Det er de færreste som må fraktes hjem med eget fly pga. sykdom, og som oftest kan man ta rutefly. De henviser til folk som har opplevd sykdom i USA som har fått store regninger, men dette er ikke EU.

Jeg vil anbefale alle til å si opp reiseforsikringene umiddelbart slik at de mister kunder og på denne måten tvinge selskapene til å bedre vilkårene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (8 minutter siden):

Mange reiseforsikringer dekker skade som skjer mellom bolig og butikk, i Norge
Så man trenger ikke å dra langt for å være på en reise

Tror du det er mange som skader seg da på turen til butikken? Og hva i all verden dekkes siden legebehandling osv. er dekket av folketrygden i Norge. Helt unødvendig med forsikring.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Tror du det er mange som skader seg da på turen til butikken? Og hva i all verden dekkes siden legebehandling osv. er dekket av folketrygden i Norge. Helt unødvendig med forsikring.

Jeg mistet mobilen i asfalten ca 100m unna huset mitt en gang, den ble ødelagt. Fikk igjen på reiseforsikringen uten noe problem :)
Så helt bortkastet er den jo ikke uansett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
aklla skrev (37 minutter siden):

Jeg mistet mobilen i asfalten ca 100m unna huset mitt en gang, den ble ødelagt. Fikk igjen på reiseforsikringen uten noe problem :)
Så helt bortkastet er den jo ikke uansett

Det er bra - hvilke selskap var dette?

Egenandelen er ofte så høy på slike skader at det ikke lønner seg.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (18 timer siden):

Jeg vil anbefale alle til å si opp reiseforsikringene umiddelbart slik at de mister kunder og på denne måten tvinge selskapene til å bedre vilkårene.

Eg støttar dette. (På same tid meiner eg at ein bør unngå unødige reiser innanlands eller utanlands så lenge ein har den smittesituasjonen som er no).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nidar2 skrev (På 9.5.2020 den 9.26):

Tror du det er mange som skader seg da på turen til butikken? Og hva i all verden dekkes siden legebehandling osv. er dekket av folketrygden i Norge. Helt unødvendig med forsikring.

Fikk erstattet tapt GoPro etter en padletur, uten noe mikkmakk. Så reiseforsikring i Norge kan ha noe for seg.

Endret av Håvard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...